PA#16: het is winter in de Noordalpen

PA#16: het is winter in de Noordalpen

De winter is weer terug! Sinds zondag is er al 20-40, lokaal zelfs 50 cm verse sneeuw gevallen aan de noordkant van de Alpen. De sneeuwgrens ging daarbij fors onderuit en in sommige dalen werd het afgelopen nacht zelfs tot onder de 900 meter wit. De komende week blijft het winters aan de noordkant van de Alpen met regelmatig verse sneeuw. Het is niet voor niets dat er PaasPoederAlert geldt voor de Noordalpen. In dit bericht:

  • mooie beelden vanuit de Alpen
  • een winters weekje met veel sneeuw voor de Noordalpen
  • west- en zuidalpen koel, maar ook droog
  • tips voor de komende dagen

Mooie beelden vanuit de Noordalpen

Het is 2e paasdag en het is kouder dan 2e kerstdag. Het zoveelste bewijs dat de paasdagen in de regel beter zijn dan de kerst. Weliswaar staat de zon vele malen hoger aan de horizon dan met de kerst en voel je overdag de zonnestralen. Een mooi pakje poeder op een sneeuwdek dat zich de hele winter heeft kunnen opbouwen vind ik heel wat mooier dan overhitte sneeuwkanonen die koortsachtig hun best doen om een winterillusie te verkopen. Wat mooie beelden van deze paasmaandag.

Davos
Davos
Davos
Davos
Engelberg
Engelberg
Kleinwalsertal
Kleinwalsertal
Gargellen
Gargellen
Stubai
Stubai
Sölden
Sölden

Een winters weekje met veel sneeuw voor de Noordalpen

Tot en met woensdag blijft het sneeuwen aan de noordkant van de Alpen. Een koufront drukt vandaag nog een bak instabiele lucht tegen de noordkant aan waarna met een naar noordoost draaiende stroming de stuwing tot en met woensdag (en in het oosten van de Alpen zelfs donderdag) gegarandeerd is.

Koufront
Koufront

Weliswaar rukt een hogedrukgebied op vanuit het westen, maar deze is toch niet krachtig genoeg om de koude en instabiele lucht weg te drukken. Ten oosten van Engelberg bliift het daardoor de komende 48-72 uur nog sneeuwen. Tot en met woensdag is de lucht instabiel en sneeuwt het van tijd tot tijd intens aan de noordkant van de Alpen. Weliswaar is er tussendoor ook ruimte voor de zon, maar de winter regeert. Check onze sneeuwkaarten voor alle details. Pas vanaf donderdag neemt hogedruk het roer over en wordt het overal zonnig in de Alpen.

De vraag is hoe lang dit gaat duren. Volgens de laatste berekeningen loopt een nieuwe storm zich warm om vanaf het weekend van 22 april opnieuw voor een winterinval in de Alpen te gaan zorgen. Mocht die slagen dan is het niet alleen de komende week winter, maar start ook voor velen in Nederland de meivakantie met verse sneeuw in de Alpen. Ik ben dan ook serieus aan het overwegen wat te doen. Poeder in de Alpen of golfsurfen in het zuiden. Wel, de poeder lonkt en poederalert#17 dringt zich op aan de kaarten.

Komend weekend een nieuwe storm?
Komend weekend een nieuwe storm?

West en zuidalpen koel, maar vooral ook droog

De koele noordelijke stroming weet ook zijn weg te vinden naar het westen en zuiden van de Alpen, maar met uitzondering van de Franse Noordalpen blijft het daar vooral droog. Het is er weliswaar koeler geworden, maar van sneeuw van betekenis is geen sprake. Nu niet, maar ook de rest van de week niet. Weliswaar dringen wolken van tijd tot tijd door naar het westen en zuiden, maar significante neerslag gaat het niet opleveren.

Tips voor de komende dagen

De gebieden in Oostenrijk en Zwitserland met voldoende speelruimte boven de 2000 meter zijn nog steeds de way to go. Let daarbij wel op dat je de gebieden in Zwitserland kiest ten oosten van het Jungfrau massief. Of beter…alles vanaf Engelberg en oostelijker is een safe bet. Denk aan gebieden als Engelberg, Davos-Klosters, de Arlberg, Sölden, Pitztaler, Stubaier en Kaunertaler glestjers, Kaprun en Sportgastein.

Omdat de winter nog een keer van zich laat horen willen je voor de laatste keer deze winter in staat stellen om met korting aan je safety skills te werken. Schaf je nu een van de modules van de wePowder Academy aan dan krijg je met de code PPA2017 maar liefst 35% korting op de aanschafprijs. Hier kun je direct starten en het bijbehorende boek komt dan in de loop van de week naar je toe!

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
lennart75Auteur17 april 2017 · 15:33

Jammer dat het met pasen kouder is (en meer sneeuw ligt) dan met de kerst… Leuk dat het nu flink sneeuwt maar met de kerst heb ik zin in sneeuw en winter en met pasen heb ik zin in zon en warmte…
Voor diegenen die de komende dagen in de sneeuw zitten: veel plezier :)

Gevorderd
evr66proAuteur17 april 2017 · 16:14

OK, daar gaan we dan:

Freeride lijkt het van het surfen te gaan winnen voor de eerste week meivakantie. Gokken voorlopig op vertrek vrijdag of zaterdag en dan lekker een week er tegen aan :)

Wat kunnen we qua lawinegevaar verwachten komende week met deze dump (en wellicht nog meer volgende week)?

Vooralsnog neig ik naar Solden vanwege wat gemakkelijker toegankelijk freeride gebied en iets minder sneeuwval (lager lawinerisico?). Streven zal zijn maximaal stufe 3 en max 30-35 graden, bij voorkeur grotendeels lift-acces. Het stoerdere werk kan wel wachten tot volgend seizoen :)

Kortom, is Solden hiervoor het meest aangewezen gebied of liggen er andere meer voor de hand met deze wensen?

Gevorderd
evanAuteur17 april 2017 · 16:51

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21599.jpg?width=800 Engelberg is er (bijna) klaar voor.

Gevorderd
PistenbulckyAuteur17 april 2017 · 19:36

Yessss, van plan om dinsdagavond/nacht te rijden en dan woensdag, donderdag en vrijdag wat poeder mee te pikken in St. Anton…mijn lokaal contact is reeds vertrokken en ik vroeg me af of iemand me een update kan geven, zowel qua weer als qua poederstress, zijn er nog veel toeristen en/of seizoensarbeiders of zijn de meesten er al vandoor zo einde seizoen?
Alle input is welkom!

Gevorderd
TijmenDalAuteur17 april 2017 · 20:26

@@Pistenbulcky Gaaf! Zit zelf ook te denken naar Anton te gaan - precies dat tijdsbestek ook. Nog een plekje over in de auto?

Gevorderd
PistenbulckyAuteur17 april 2017 · 21:31

En nog even niet onbelangrijk, hoe is het ondertussen met de onderlaag gesteld…ik check alvast het lawinebericht maar elke locale info is welkom.
Iemand bijvoorbeeld een idee hoe North Face Stuben er bij ligt? Of de afdaling naar Langen vanaf Maroi?

Thanks

Gevorderd
DutchessAuteur17 april 2017 · 22:04

In de zwitserse lawineberichten wordt gemeld dat het sneeuwdek op noordhellingen tot 2400 meter ‘durchfeuchtet’ is. Hard dus, met deze naar beneden duikelende temperaturen. Op zuidhellingen is dat natuurlijk een flink stuk hoger. Sneeuwgrens lag op ruwweg 1800 m op noordhellingen.

Het Zwitserse LB is ook voor een gebied ten oosten van Engelberg en ten noorden van Chur naar 3 gegaan, maar, positief puntje: over het altschneeprobleem wordt niet meer veel gezegd behalve dat je het op erg steile zelden bereden noordhellingen misschien nog vinden kan in Graubunden en Wallis. In de andere gebieden reppen ze er niet meer over. Misschien dat het LB morgen of overmorgen de 4 nog haalt, maar dat valt te bezien…
Naar Oostenrijk heb ik niet gekeken.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
evanAuteur17 april 2017 · 22:25

In Stuben lag voordat het ging sneeuwen boven ca. 1600m een gesloten sneeuwdek, @@Pistenbulcky. Voor de afdaling naar Langen zou er dus behoorlijk wat bij moeten vallen. In Zürs sneeuw lag nog sneeuw tot in het dorp.

Gevorderd
SteefAuteur17 april 2017 · 23:03

Perfecte treeruns vandaag in Sonnenkopf. Of was @@alexhooftman toch wat paaseieren aan het zoeken?
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21600.jpg?width=800

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
didiAuteur18 april 2017 · 06:56

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21602.jpg?width=800

Dit was gisteren ochtend in Kaprun
Het was gezellig dagje met ergens tussen de 30 en 50 centimeter verse sneeuw
de sneeuw was echter wel vrij zwaar maar doet geen afbreuk van een zalig einde seizoen jammer genoeg vandaag terug werken
Voor de geïnteresseerden op 2000 meter was het rond de -6 op 3000 meter min 9 min 10
Door het relatief goede Zicht werd het Buitenbeest al heel snel verspoord
Maar met de hoeveelheden die er gisteren namiddag nog is gevallen zeker geen probleem voor de komende dagen

Veel plezier aan diegene die vandaag of morgen op rijden

Gevorderd
CheizzAuteur18 april 2017 · 11:06

OK, daar gaan we dan:

Freeride lijkt het van het surfen te gaan winnen voor de eerste week meivakantie. Gokken voorlopig op vertrek vrijdag of zaterdag en dan lekker een week er tegen aan :)

Wat kunnen we qua lawinegevaar verwachten komende week met deze dump (en wellicht nog meer volgende week)?

Vooralsnog neig ik naar Solden vanwege wat gemakkelijker toegankelijk freeride gebied en iets minder sneeuwval (lager lawinerisico?). Streven zal zijn maximaal stufe 3 en max 30-35 graden, bij voorkeur grotendeels lift-acces. Het stoerdere werk kan wel wachten tot volgend seizoen :)

Kortom, is Solden hiervoor het meest aangewezen gebied of liggen er andere meer voor de hand met deze wensen?

evr66 op 17 apr 2017 16:14

Ik kan me voorstellen dat je Ischgl of Obertauern ook nog op je lijstje zet. Veel hellingen op alle aspecten en erg eenvoudig bereikbaar vanuit de skiliften…

gigiski.com
Gevorderd
FlantAuteur18 april 2017 · 15:29

Gisteren in Zurs en Stuben geweest met Bas Elhorst. Je kon tot het dalstation skiën. Eind van de middag lag er bij de dalstations een 20+ cm. Werd wel wat vochtig. Hogerop een heel dik pak. Basis was wel echt heel nat met een steeds betere toplaag. Met de komende sneeuw op de weervoorspelling een trip waard.

Gevorderd
FlantAuteur18 april 2017 · 15:34

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21604.jpg?width=800

Net boven de dalpiste bij Stuben.

Gevorderd
evr66proAuteur18 april 2017 · 15:49

OK, daar gaan we dan:

Freeride lijkt het van het surfen te gaan winnen voor de eerste week meivakantie. Gokken voorlopig op vertrek vrijdag of zaterdag en dan lekker een week er tegen aan :)

Wat kunnen we qua lawinegevaar verwachten komende week met deze dump (en wellicht nog meer volgende week)?

Vooralsnog neig ik naar Solden vanwege wat gemakkelijker toegankelijk freeride gebied en iets minder sneeuwval (lager lawinerisico?). Streven zal zijn maximaal stufe 3 en max 30-35 graden, bij voorkeur grotendeels lift-acces. Het stoerdere werk kan wel wachten tot volgend seizoen :)

Kortom, is Solden hiervoor het meest aangewezen gebied of liggen er andere meer voor de hand met deze wensen?

evr66 op 17 apr 2017 16:14

Ik kan me voorstellen dat je Ischgl of Obertauern ook nog op je lijstje zet. Veel hellingen op alle aspecten en erg eenvoudig bereikbaar vanuit de skiliften…

Cheizz op 18 apr 2017 11:06

Thanks, wordt tijd om keuzes te gaan maken, deze nemen we mee :) Ischgl neig ik wat minder naar vanwege ontbreken camping in directe omgeving, maar we gaan zoeken.

Gevorderd
PistenbulckyAuteur19 april 2017 · 21:45

KARMA…

…de Arlberg is ongelofelijk op dit moment, vandaag de beste poeder van het seizoen gereden…

MAAR…

…dit gebeurt er wanneer je te veel jaloersmakende berichten stuurt naar een thuisgebleven powderbuddy…

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21620.jpg?width=800

Gevorderd
YvesAuteur19 april 2017 · 21:58

Dit weekend niks gezien door de sneeuw/mist in Engelberg, maar maandag wel fantastische poeder gereden, na 14 uur wel zwaarder onder de 2300m, maar nog goed te doen. Afdaling richting Trubsee lag er wel zwaar bij, met verre traverses, maar daar kwam maandag al serieus verandering in. Blijkbaar is het daar nu zelfs tot in het dal prijs (Bastian van het lokale gidsenbureau had al wat hoop voor Laub dit weekend). Voor mensen die daar in de buurt zitten zou ik niet twijfelen. Alle liften od titlis kant open, en relatief weinig volk in vgl met andere periodes.

Expert
svendebakkerAuteur20 april 2017 · 08:00

Niet slecht hier in in Arlberg :D
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21621.jpg?width=800

https://www.instagram.com/we_are_winter/
Beginner
twintipmafiaAuteur20 april 2017 · 09:21

@@evr66, echte campings vind je idd niet in de vallei van Ischgl, camper plaatsen vind je wel hoor, 3 zelfs.

Beginner
twintipmafiaAuteur20 april 2017 · 09:23

OH ja, er is 1 camping aan het stuwmeer in Galtür, mar niet open in de winter, misschien nu al open ?

Gevorderd
evr66proAuteur20 april 2017 · 09:30

OH ja, er is 1 camping aan het stuwmeer in Galtür, mar niet open in de winter, misschien nu al open ?

twintipmafia op 20 apr 2017 09:23

Dank je, wel mooi voor de zomer, even bekeken! Geen wintercamping dus niet echt geschikt. Ind e winter toch graag een beetje luxe (bv droogruimte voor skischoenen en zo :):), anders moet je alle zooi zelf binnen drogen, geen topper :)

Gevorderd
evr66proAuteur20 april 2017 · 09:39

Niet slecht hier in in Arlberg :D
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21621.jpg?width=800

svendebakker op 20 apr 2017 08:00

Foto vandaag? Tijd om in te gaan laden!!!

Toerist
mrkAuteur20 april 2017 · 09:56

Ben van plan om vanmiddag nog naar St Anton te rijden voor een ‘laatste’ skitrip dit jaar. Iemand een tip voor accomodatie?
Is het morgen ‘mosterd na de maaltijd’, of is er rond de pistes nog poeder te vinden? Ik reis alleen, mochten er meer mensen zielsalleen in St Anton zitten dan spreek ik graag af!

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur20 april 2017 · 11:00

http://www.lawine-steiermark.at/

Wie waar ook zit, Stay safe

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
Haas™Auteur20 april 2017 · 14:03

Paas Poeder! De koudste dag van winter 2017 viel voor mijn gevoel op 19 april, terwijl we op 17 april nog in korte broek lagen te bakken. Een bizarre winter met toch nog een mooie afsluiter in de vorm van poeder!

Een kort fragment van gister op de Jakobshorn, Davos:

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
EmileHendrixAuteur20 april 2017 · 15:37

@@meteomorris Wat is dat gele (gouden?) front voor de kust van Ijsland voor iets geks in het 2e drukkaartje? Is dat de klapper van komend weekend? Krijg 'm zelf via wetterzentrale niet teruggevonden maar ben wel benieuwd wat voor exotisch front dat is :)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
Willem2kAuteur20 april 2017 · 16:11

MEER MEER MEER!

Zomer kan altijd nog. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
PistenbulckyAuteur20 april 2017 · 16:49

Ben van plan om vanmiddag nog naar St Anton te rijden voor een ‘laatste’ skitrip dit jaar. Iemand een tip voor accomodatie?
Is het morgen ‘mosterd na de maaltijd’, of is er rond de pistes nog poeder te vinden? Ik reis alleen, mochten er meer mensen zielsalleen in St Anton zitten dan spreek ik graag af!\

mrk op 20 apr 2017 09:56

Hey MRK, morgen ga je hier naast de liften echt niets meer vinden, wel nog wat poeder misschien maar echt alles verspoord. Gisteren waren de topliften nog gesloten, maar vandaag zon, goed zicht en heerlijke poeder. North Face Stuben was om 13u al helemaal plat gereden, en dan bedoel ik helemaal. Ook aan de St. Anton kant blijft er weinig open, Rendl en HinterRendl ook al stevig wat lijnen en onderin zwaar en nat aan het worden…

MAAR

als je bereid bent te hiken ga je zeker nog mooie poeder tegemoet al moet je snel zijn want de zuidhellingen transformeren heel snel…

Mocht je al vertrokken zijn, geniet er van!!!

Beginner
ardtAuteur21 april 2017 · 09:25

Ik zit komende week in het Zillertal. Nou lijkt er nog meer sneeuw aan te komen. Iemand in de buurt om samen poeder te scoren?

Beginner
KrisLAuteur21 april 2017 · 09:50

Lekker Ard, geniet er maar goed van! Ik laat het Zillertal voor wat het is, ga morgen naar de Lofoten… volgende keer?

winter is definitely coming!
Expert
ieismAuteur21 april 2017 · 09:53

[logt uit]

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!