Release Pin Tech bindingen

• El-Andres
    Beginner
    El-Andres op 1 mei 2017 · 09:16
    Beste freeriders,

Weet er iemand of en hoe je de voorste pinnen van Pin Tech bindingen af kan stellen? In dit concrete geval gaat het om de Marker Kingpin 13.

Gisteren even geknald in Engelberg op keiharde pistes. De Rossi Souls waren flink aan het klapperen maar hielden zich goed, tot ik plotseling mijn rechterski verloor.

Het achterste gedeelte van de binding bleek nog gewoon dicht te zitten. Voor waren de pinnen echter opengesprongen. Weet iemand of dit zwaarder af te stellen is?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 mei 2017 · 10:16
    Ik vermoed dat dit ook bij Marker Kingpins niet af te stellen is. Waar je naar kunt kijken is of de bindingen goed afgesteld zijn op je schoenlengte. Verder is het natuurlijk belangrijk dat er geen sneeuw of ijs tussen binding en schoen, of in de binding, vastgekoekt zit.
    Marker Kingpins zouden minder last van van prereleases moeten hebben door een hogere elasticiteit in de achterbak. Kijk dus goed of de binding goed afgesteld is en de juiste voorspanning heeft als de schoen in de binding zit.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 1 mei 2017 · 10:27
    De enige tech-binding(en) waar iets aan de voorbak gesteld kan worden is de Fritschi Vipec (en Tecton). En verder: Wat @Aryen zegt.
  • nero
    Expert
    nero op 1 mei 2017 · 14:21
    De instelling gebeurd allemaal op de achterbak. Verticale release is de bovenste schroef op de "pivot". Laterale (zijdelingse) release wordt ingesteld via een schroef die iets verborgen zit onder de hiellift "flippers". En uiteraard de juiste schoenlengte instellen als eerder genoemd.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 1 mei 2017 · 15:26
    Daar valt inderdaad weinig aan af te stellen. Zorgen dat er geen sneeuw onder de veren zit en geen sneeuw in de pin slots van de schoen. Als het dan nog gebeurt... pisteskies kopen.
    Zie ook: http://wepowder.nl/forum/topic/241769
  • El-Andres
    Beginner
    El-Andres op 1 mei 2017 · 15:43
    Dank allen.

@Aryen: Hoe check ik "de juiste voorspanning heeft als de schoen in de binding zit"?

@bertjebertje: Heb net je artikel gelezen: locken bij harde pistes dus. Carving skis heb ik ook, gisteren was een kwestie van foute skikeuze.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 1 mei 2017 · 15:57
    Misschien voor de zekerheid even laten checken bij de betere wintersportzaak, met mn 100 kg ben ik nog nooit ten onrechte uit de voorbak geschoten. Maar ik moet ook eerlijk toegeven, ik ga niet als allersnelste naar beneden met mn toerski's.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 mei 2017 · 16:32
    Dank allen.

@Aryen: Hoe check ik "de juiste voorspanning heeft als de schoen in de binding zit"?

Check de gebruiksaanwijzing als je die erbij hebt gekregen. En anders dat dit filmpje vanaf minuut 15 behulpzaam kan zijn? :

Ik ken de Kingpin verder niet. Ik ski op 'gewone' pinbindingen als ATK-RT's en TLT-Verticals. Van prereleases heb ik geen last in het terrein of op de pistes, ook afgelopen week op bv buckelpistes niet.

Ik zou je niet aanraden op pistes met gelockte bindingen te gaan skiën, maar dat is persoonlijk ivm met 'genoeg van' ervaringen met knieblessures 😃.

Houd je ook rekening met met een oorzaak in je skitechniek? En ging je schoen eerst bij de voorbak los? Zoals gezegd, ik ken de kingpin niet, maar als je zijwaarts uit de achterbak komt, dan lijkt het me mogelijk dat deze daarna dus nog in de neergeklapte positie staat en de voorbak door de rotatie van de schoen opgeklapt is. Het zou dus ook kunnen dat de achterbak wat zwaarder afgesteld moet worden.
    Heb je de binding zelf gemonteerd, of heb je het in een skiwinkel laten doen?
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 2 mei 2017 · 09:24
    Een kingpin 13 hoef je echt niet te locken op een piste.
    Afgelopen week op een kneiter harde piste met 109 kmh naar onder geknald. Op kingpins. Op een freeride ski.
    Heb nu wel wat nieuwe vullingen nodig, die zijn er uit geklapperd. Maar een pre release echt niet
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 2 mei 2017 · 14:16
    2x meegemaakt met een kingpin. Sindsdien wat beter opgelet bij het instappen (en trap altijd de achterksnt ski even tegen de sneeuw ter controle) maar is niet meer voorgekomen sindsdien. Als ze goed ingestapt zijn en afgesteld staan is locken naar mijn idee overbodig (ook met stuiteren van mijn 100 kg plus er op)
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 4 mei 2017 · 16:43
    Ik ski (en veel vrienden van mij) met de Kingpin en er wordt dan keihard geknald en gesprongen. Nog nooit last gehad van een pre-release. Goed afstellen en goed in laten boren is heel belangrijk.

Verder kan een release tijdens het skiën ook al een bescherming voor je kniên zijn geweest. Je scheurt kniebanden niet alleen bij een val 😉

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro