Review: Morris 157 Signature shape

Door dr.Gear op 6 juni 2017 · 181

De Morris 157 is misschien wel het best bewaarde geheim van de laatste 6 jaar. Dr. Gear zag de eerste schetsen van het board al jaren geleden tijdens een memorabele trip naar de zuidkant van de Alpen. Morris schaafde en schuurde samen met Haas in het atelier van BMB al jaren aan een board dat het snowsurfen weer great zou maken. Van 175 cm lengte gingen hun bouwsels langzaam terug richting de 160 en later zelfs 155 cm lengte. Tegelijkertijd zag dr. Gear de boards van Morris breder worden zonder dat ze aan explosiviteit verloren. Het waren heerlijke boards, maar Morris was nog niet tevreden.

En toen presenteerde Morris tijdens die memorabele trip ergens in de winter van 2011-2012 de schetsen van zijn Morris 157. Hij was er lyrisch over, maar door omstandigheden zag het board nooit het levenslicht. De shapetools werden opgeborgen en het BMB atelier ontmanteld. Ondertussen schroefde dr. Gear testboard na testboard onder de voeten. Van exotische, maar vooral dure boards uit het verre oosten, tot betaalbare maar weinig duurzame shapes uit Europa. Regelmatig ging er een vonkje over bij dr. Gear maar zelden werd de staat van ultieme euforie bereikt. Meer dan 1000 euro voor een board is gewoon heel veel geld, terwijl de Europese oplossingen veelal goedkoop duurkoop bleken te zijn.

Een Morris 160 shape van 6 jaar terug
Een Morris 160 shape van 6 jaar terug

Dr. Gear zag Morris en Haas nog regelmatig passeren tijdens een goede dump, maar als dr. Gear de Morris 157 ter sprake bracht werd het akelig stil. Stil aan tafel, in de auto, de skilift of waar we dan ook waren. Dr. Gear leerde te zwijgen. Totdat afgelopen winter Morris en Haas opeens bij dr. Gear voor de deur stonden. Deze keer met de Morris 157, een snowsurfshape om te watertanden. In het geniep bleken Haas en Morris de shapetools weer ter hand te hebben genomen en de afgelopen 3 winters verder geschaafd en geschuurd te hebben aan die schets van 6 jaar terug. Na jaren van schuren en schaven was de shape gereed. 157 cm lang, 27 cm breed en een camber van 0,5 cm. Natuurlijk een mooie rocker in de poederneus en zeer veel aandacht voor de tail. De swallowtail bleek na 6 jaar verder geperfectioneerd waarbij de kern duidelijk wat dunner was geworden in de staart. Met een effectieve kantenlengte van 110 cm en een progressieve radius van gemiddeld 8,3 meter is er volgens Morris een board gerealiseerd voor open poedervelden, diep ingesneeuwde bossen, natural waves en zelfs voor mooi gegroomde pistes. Op de materialen was duidelijk niet bezuinigd. De onderkant was voorzien van een gitzwart p-tex 4000+ electra belag, een staalkant rondom. bamboo sidewalls, een bamboo topsheet en natuurlijk bamboo in de kern.

De originiele schets van de Morris 157
De originiele schets van de Morris 157

Dr. Gear zijn doel is objectief te testen, maar bij het aanzien van de Morris 157 kon dr. Gear zijn vooringenomen enthousiasme maar moeilijk verbergen. Desondanks waren Haas en Morris onverbiddelijk. Er zou nog niet getest worden. Haas en Morris waren namelijk in een intens debat verzeild geraakt over de kern van het board. Haas werkt veel met hout en had 3 kernen samen gesteld. Een kern volledig met Bamboo en 2 andere kernen met deels Bamboo en deels een mix die Haas zelf ontwikkeld had.

Haas zou in de wintermaanden van 2017 drie identieke boards bouwen met allemaal een andere kern zodat het debat over de kern na een periode van testen tot zwijgen gebracht kon worden. De heren stonden aan de deur om dr. Gear te vragen standby te staan voor een test. En natuurlijk zei dr. Gear ja. Die dag werd er nog poeder gereden, maar buiten Morris en Haas om stond er die middag niemand op de Morris 157. Het grote wachten was begonnen. In april kwam het verlossende woord. De boards waren gereed en poeder in aantocht. Morris reed eerst nog wat golven in Portugal alvorens het witte goud in te duiken. Vanuit Portugal ontvangt dr. Gear dan ook een appje met onderstaande foto's en de volgende tekst: 'Golven zijn aan, testboards gereed en sneeuw in aantocht. Engelberg it is. Tot over 3 dagen. M.'

Golven in Portugal
Golven in Portugal

Testboards gereed
Testboards gereed

Nog geen 72 uur later staat dr. Gear op de parking in Engelberg voor wat later blijkt een kleine wePowder happening. De boards trekken publiek. Er liggen drie boards op de parkeerplaats en maar één van de aanwezigen weet welke kern in welk board zit. Het doel voor de dagen erna is helder... Er moet een kern gekozen worden. Totdat de liften open gaan worden er nog sterke verhalen en mooie ervaringen uitgewisseld. En dan mogen we.....

Als een eindeloze roes rijden we twee volle dagen poeder. Morris had weer eens gelijk met zijn voorspelling. Vooral de tweede dag wordt mooi. Het is koud, de poeder nog kouder, de zon aanwezig en de lucht blauw. Dr. Gear start met zijn favoriet van de dag tevoren en schroeft er zijn bindingen op. In de lift naar boven vertelt Morris aan een mixed groep van Zwitsers, Australiërs, Engelsen, Duitsers en Nederlanders het waarom van de Morris 157. 'In 2011 heb ik mijn angst voor kleinere boards al overboord gegooid. Met de juiste breedte en een goede afstemming van tail en neus ontstaat een board dat net zoveel float heeft als een freerider van 165 cm en langer. Omdat het board daardoor wat korter kan zijn is het speelser in het bos terwijl een progressieve radius in combinatie met de swallowtail het board vertrouwen geeft in kleine en grote bochten.' En zo vervolgt hij: 'De Japanners wisten dat al lang, maar om nu 1000 euro neer te tellen voor een board?'.

staalkant rondom
staalkant rondom

bamboo sidewall
bamboo sidewall

Puur
Puur

Ondanks Morris zijn woorden stappen er die ochtend twee snowboard die hards met de nodige scepsis op een Morris 157. Dat verandert als ze eenmaal beneden zijn. 'Rijd helemaal niet moeilijk', 'heerlijke respons vanuit de tail', 'wat een lekkere demping', 'super te carven' en dr. Gear ziet zelfs een 360 gepopt worden. Direct daarop duiken ze weer de liften in voor nog een afdaling. Ook dr. Gear heeft de tijd van zijn leven. Het vonkje slaat over, de magie is er. Dit is een lekker board, dit is een heel lekker board, dit is....... Een nose press hier, een 180 daar en dan de poeder in. Een witte waas van opspattende sneeuw achterlatend. Mijn gejoel en stoke is tot in het volgende dal te horen. De Morris 157 blijkt in de poeder een eureka gevoel op te wekken. Het board ziet er een beetje vreemd uit, maar het rijdt o zo lekker.

Tijd om op zoek te gaan naar de grenzen. En die blijken er maar zeer beperkt te zijn. Goed, je gaat geen helling lang switch naar beneden rijden, maar voor de rest net zo goed als een normaal board en dan nog een stukje beter. Carven op de piste? Geen probleem. 180, 360? Geen probleem. Controle en strepen? Heel fijn. Poeder en nog eens poeder? Moet je dan echt niet wennen? Nee, door de neus zijn de boards vergevingsgezind en door het weglaten van de tail zinkt het board makkelijk de poeder in. Een board waar iedereen op weg kan, maar.... Wil je het maximale uit dit board halen dan rijd je het board actief. Als in diep door de knieen. Dan gaat er een wereld voor je open. Tijd om door te wisselen.

Who's next?
Who's next?

Maar het doorwisselen van de boards blijkt lastiger dan gedacht. Ook dr. Gear heeft moeite om na 3 afdalingen het board door te wisselen omdat de kans groot is dat er dan geen Morris meer klaar ligt. En dat blijkt terecht. De boards gaan van tester naar tester. Na 48 uur zeer intens testen volgt er discussie. Welke kern wordt het? 19 boarders hebben de Morris 157 getest waarvan 1 niet mee stemt vanwege een onvrijwillig vertrek naar het ziekenhuis vanwege een botsing met een skiër. Gek genoeg zijn we er allemaal snel uit. We blijken allemaal dezelfde voorkeur te hebben. Het wordt board 15c zoals de kern door Haas gedoopt is. Daarna volgt de vraag van Morris en Haas... 'wat mag zo'n board kosten?' Ook daarover is de groep het snel eens. Dit is van een kwaliteit die minimaal gelijk is aan die van de snowsurfers uit het verre oosten. Daar mag een flink prijskaartje aan hangen.

'Dat doen we dus niet', roept Morris. 'Haas, ik en Sander zijn hieraan begonnen omdat we vinden dat iedereen een hele goede snowsurfer verdient. 1000 euro is voor velen dan een stap te ver, hoe goed de materialen ook zijn. Maar we gaan niet bezuinigen op de materialen, we willen snijden in de kosten waar je in de sneeuw niets voor terug krijgt. Wij gaan geen flashy topsheet ontwerpen, hoeven ook geen dure tussenhandel en al helemaal geen ronkende marketingmachine. Dat scheelt een bak met geld. Wij willen proberen net onder de 600 euro te gaan zitten.'

Nu een maand later is hun site live en is de productie begonnen. Dit najaar landen de boards bij de eerste kopers op de mat. Bestel je nu en tussen 15 juli een board dan word je door de boys beloond met een korting van maar liefst 150 euro vanwege het vertrouwen dat jij in hen hebt. Mooi toch? Voor 449 euro heb je dan dit najaar een Morris 157 in huis. Dr. Gear heeft er direct een besteld, net als al die andere testers die begin mei in Engelberg door de poeder knalden. Het vuurtje brand weer bij dr. Gear en nog nooit heeft dr. Gear zo vurig uitgezien naar een nieuwe winter.

Hier kun je je Morris 157 bestellen

Morris 157
Morris 157

Wil je nu voordat je voor 15 juli een board besteld een Morris 157 in je handen gevoeld hebben? Dat kan... Morris, Haas en Sander en hebben een testexemplaar thuis liggen en die showen ze graag aan je zo schijnt. Oh ja, de korting geldt dus alleen voor de vroege boekers. 'Er volgt geen sale als de boards er eenmaal zijn'. aldus Haas. Dit leest dr. Gear op hun site

*Early Birds get 150 Euros pre-order Discount
The Morris 157 Signature will be ready for shipment this fall and for sure it’s gonna be sweet. By ordering in advance you not only guarantee yourself a fantastic snowsurfer, but we will give you also a huge early bird discount as a reward for the trust you put in us. The price as of november 1st 2017 will be € 599,00. The earlier you order, the bigger the discount.

• Order between May 21st and July 15th 2017 and you will get a € 150,00 discount
  • Order between July 16th and September 15th and you will get a € 85,00 discount
  • Order between September 16th and november 1st and you will get a € 50,00 discount

Reacties

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 6 juni 2017 · 09:10
    Oef, wat een klapstuk. Moet zeggen dat ik die staalkant ook chique vind uitgevoerd.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 6 juni 2017 · 09:39
    Iemand een tip hoe je thuis zoiets gaat verkopen als je net afgelopen jaar een klein kapitaal hebt geinvesteerd in een Rossi one magtek + boots + bindingen... M'n hoofd zegt ja maar de portemonnee zegt nee...
  • ThijsBriggeman
    Beginner
    ThijsBriggeman op 6 juni 2017 · 09:47
    Oelalaaaaa, ik ben blij dat ik de verleiding heb kunnen weerstaan op anders sites. Deze mooie jongen gaat de quiver in. En juist de 'normale' topsheet maakt hem voor mij helemaal af!

Was het maar al weer winter... *zucht
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 juni 2017 · 09:48
    @dr.Gear dank! Hele mooie woorden. We zijn al druk bezig je board in elkaar te zetten. Ik hoop dat je dit najaar tijd hebt om bij de release party erbij te zijn. Al is het maar vanwege de heerlijke appeltaart die we dan gaan serveren. Geniet van je zomer!

@Mattje als we er nu eens een extra verse appeltaart bij doen voor thuis? 😉
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 juni 2017 · 10:07
    @ThijsBriggeman Dank!!!!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 6 juni 2017 · 10:12
    Soms is het jammer dat die mannen niet skien. Het ziet er allemaal bijzonder fraai uit! Ik zou het wel weten als ik zou boarden 😃
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 6 juni 2017 · 11:35
    Deze gaat er voor mij absoluut komen! Moet alleen nog even op het geldschip wachten, maar die zeilt in ieder geval voor 15 juli binnen... dus dat komt goed!

Ja, ik heb al een swallowtail. Een Moss.. ook een erg lekker plankje, maar anders. Echt bedoeld voor kleinere mensen in superdiepe poeder in het bos. Kleine(re) bochten. Supersurfy maar zodra je een grote razende bocht wilt maken komt het wat tekort. Dit board is zoveel breder inzetbaar! Zou wel eens een quiverkiller kunnen zijn...

Dat doet me eraan denken: splitversie?
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 6 juni 2017 · 11:36
    @Ee1co: je kan ook twee plankjes kopen 😉
    knowledge is powder
  • Yves
    Advanced
    Yves op 6 juni 2017 · 12:14
    tempting...
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 6 juni 2017 · 13:52
    Welke kern is het nou geworden, 15c zegt me niet zoveel. Of vraag ik nu teveel inside info?
    Ben gewoon nieuwsgierig!
    Ze zien er trouwens echt schitterend uit, heel gaaf! Morris rules, maar dat wisten we al 😃
    powpowwowjippiajippieee
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 6 juni 2017 · 14:07
    De site zegt: MBC: Bamboo/poplar

Ik lees trouwens op de website ook dat de base Stonegrind p-tex 5000+ is, terwijl Dr.Gear spreekt van p-tex 4000+ electra belag...
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 juni 2017 · 14:12
    @QmaartenQ thanks!! Het is bamboo/poplar geworden met daarin wat houthoogstandjes van Haas. Deze kern is net wat lichter dan volledig bamboo en heeft wel de levendigheid en explosiviteit van bamboo zonder stuiterig te worden (wat je wel eens bij andere kernen ziet).
  • SanderK
    Advanced
    SanderK op 6 juni 2017 · 15:06
    @poedertijn....vele benamingen maar als je t echt wil weten : P-Tex 5000+ black electra, voorzien van een medium crossed sintered finish (dat vond @haas een minimum vereiste
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 6 juni 2017 · 15:21
    Klinkt lekker in ieder geval 😀 én belangrijk... gewoon diep zwart.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • OJH
    Beginner
    OJH op 6 juni 2017 · 15:43
    god wat een vette plank, die moet er komen 😃
  • Brambo
    Beginner
    Brambo op 6 juni 2017 · 17:10
    Ik sluit me helemaal bij @QmaartenQ aan! Het wachten op de vervanger van m'n Derby is gelukt, dit is 'm zeker te weten. En mooi! Besteld potver!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 6 juni 2017 · 18:30
    Wat een plaatje... Een overstap maken naar boarden staat nog niet op mijn to do list, maar zodra ie dat wel staat dan staat deze plank daar direct onder!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • dennisvanhoek
    Expert
    dennisvanhoek op 6 juni 2017 · 18:45
    Ik pre-order de split versie graag 😀
  • Haas
    Expert
    Haas op 6 juni 2017 · 20:05
    @poedertijn....vele benamingen maar als je t echt wil weten : P-Tex 5000+ black electra, voorzien van een medium crossed sintered finish (dat vond @haas een minimum vereiste SanderK op 6 jun 2017 15:06

Kleine nuancering:
    Het board komt met een P-tex 5920 Electra belag. Dat is een gesintered grafiet belag. Er komt een medium kruisverzet steenslijp in het belag. En wel in twee lagen. Zodat het board supersmooth loopt.

Ik ben Super stoked dat ook @dr.Gear positief is!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 6 juni 2017 · 20:41
    Wat een beauty!
    Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • bojan1454
    bojan1454 op 6 juni 2017 · 21:33
    Ziet er goed uit, zijn er ook plannen voor ski's ??
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 7 juni 2017 · 09:03
    Alleen al omdat ik het zo een mooi object vind, heb ik er eentje besteld...
    Maar nu ook weer niet omdat ik van plan ben om er een bankje van te maken... 😃
    knowledge is powder
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 7 juni 2017 · 10:05
    @Brambo @3zel dank!!!!
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 7 juni 2017 · 13:48
    wij van wc eend, adviseren.....
    Onequiver
  • Balboa
    Tourist
    Balboa op 7 juni 2017 · 14:21
    Wat een mooie plank! Maar komen er ook grotere modellen? Zit echt aan het einde van de gewichtsrange......
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 7 juni 2017 · 14:51
    @mark75, vergelijk je dr. Gear nu met een WC eend? @Haas, graag gedaan en geen woord van gelogen. Maar kun je dr. Gear uitleggen waarom je met medium kruisverzet steenslijp belag komt? Dat profiel zat toch niet in het belag van de boards die dr. Gear heeft getest? En schiet eens een beetje op met bouwen. Dr. Gear werd vanochtend wakker met wit besneeuwde toppen in de achtertuin.
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 7 juni 2017 · 15:29
    @dr. Gear, ik denk dat je weet welke reklame ik bedoel. de review koppelen aan de verkoop is waar ik op doelde. ik gun haas en morris zeker hun inkomsten, want voor niks gaat de zon op.
    Onequiver
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 7 juni 2017 · 15:40
    Het gaat druk worden op de release party blijkbaar
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 7 juni 2017 · 19:03
    Wat @Balboa zegt 😉
    Dromen zijn er om te realiseren

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro