Hittegolf leidt tot sluiting zomerskigebied Stelvio

Hittegolf leidt tot sluiting zomerskigebied Stelvio

Vandaag werd bekend dat het zomerskigebied van de Stelvio voor onbekende tijd de liften sluit. Een unieke en onvermijdelijke gebeurtenis. Alle sneeuw is verdwenen en de risico’s zijn te groot om het skigebied open te houden. Een hittegolf die al twee weken aanhoudt in combinatie met weinig sneeuwval de afgelopen drie jaar zijn de oorzaken achter deze sluiting.

Stelvio zomerskigebied gesloten
Op de top van de Stelvio Pass bevindt zich zomers de toegang tot het zomerskigebied. Op een hoogte tussen 2700 en 3400 meter wordt in de regel van eind mei tot begin november geskied. Het Stelvio skigebied is daarmee een uniek skigebied in Europa omdat het open is in de zomer en gesloten in de winter. Deze zomer is dat dus anders. Al twee weken lang wordt met een krachtige zuidwestelijke stroming zeer warme lucht vanuit Afrika richting Italië gestransporteerd en wordt regelmatig de veertig graden gehaald. Dat zoiets consequenties heeft op grote hoogte is niet zo gek. Ook de lucht in de hogere luchtlagen is afkomstig uit Afrika en warmer dan normaal. Zo is de luchttemperatuur aan de voet van de gletsjer s’ ochtends vroeg al plus twaalf. De witte deken van sneeuw is verdwenen en wat resteert is een mix van blauw, zwart en grijs ijs.

Het wegsmelten van de witte deken doet het smeltproces versnellen. Normaal reflecteert de witte sneeuw het zonlicht, maar nu is dat dus niet het geval waardoor het smelten nog eens een stapje sneller gaat. Het is wachten op de inval van koudere luchtlagen en een aantal flinke dumps met nieuwe sneeuw alvorens het Stelvio zomerskigebied weer open kan.

meteomorris

Reacties

Elite
kanskiAuteur6 augustus 2017 · 23:43

Het eerste gebied dat moet toegeven aan de veranderende situatie…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
EmileHendrixAuteur7 augustus 2017 · 08:47

'T zomerskigebied van Stryn is ook al een hele tijd dicht. De stoeltjeslift staat nog, maar de lift op de gletscher is weggehaald omdat er te veel was weggesmolten en de palen niet meer goed verankerd konden worden.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
ReneAuteur7 augustus 2017 · 08:50

Ook Tignes heeft niet zo’n goed nieuws @@kanski : https://www.wintersporters.nl/forum/topic/359954

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Expert
meteomorrisAuteur7 augustus 2017 · 09:47

@@Rene, Tignes is niet uniek. Sluit wel eens vaker gedurende de zomer. Stelvio is uniek. Het is een echt zomerskigebied en enkel geopend tussen eind mei en begin november.

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur7 augustus 2017 · 13:13
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur7 augustus 2017 · 21:54

ik heb ooit eens een trailer gezien over gasten die speelden dat ze ondertussen bompa waren en dat iemand van hen een coolbox sneeuw bewaard had uit z’n jeugd ; gingen ze daar efkes nostalgisch over doen ; grappig maar dus niet grappig ; komt dichterbij ; welke film was dat ?

sbs roelz
Gevorderd
EmileHendrixAuteur7 augustus 2017 · 22:15

was dat niet een een of andere Oostenrijkse trailer? … Hmm, eens zoeken…

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
lepperAuteur8 augustus 2017 · 16:11

Wat een ellende. Eerste keer dat ik denk. Ja ik ga zomerskiën.
Ik rijd zaterdag die kant op, misschien toch maar de Hintertux proberen?

Lib Tech Travis Rice Pro
Gevorderd
ArjenproadminAuteur11 augustus 2017 · 11:39
One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
MarijntAuteur11 augustus 2017 · 11:57

Het ziet er wel bizar uit nu, zo grijs en zwart, net aan maanlandschap!

Gevorderd
lean3000Auteur14 augustus 2017 · 12:48

camp of champions op blackcomb glacier heeft z’n deuren gesloten. Dachstein superpark ditto, zeker niet de eerste en als we zo doorgaan zeker niet de laatste en @@lepper, goodluck with them powturns!

Gevorderd
powderfrankyAuteur16 augustus 2017 · 08:38

Slecht nieuws voor die hoteliers daar op de Stelvio. Vond het al behoorlijk verpauperd toen ik er een jaar of twaalf geleden was. Misschien maar eens gaan denken aan de winte,r maar dan zal er toch een lift gebouwd moeten worden vanuit het dal - geen idee of dat ook bij national park hoort want dan kan je het vergeten.

Gevorderd
RoeneproAuteur17 augustus 2017 · 17:06

Dit ziet er inderdaad erg triest uit! Het zomerskigebied van Stelvio brengt bij mij wel wat jeugdherinneringen naar boven. Tijdens een zomervakantie met mijn ouders en zus in 1984 nog een dag geskied (ik was toen 9 jaar oud).
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/22012.jpg?width=800
Later ben ik er met twee vrienden in 2011 nog eens terug geweest. Toen konden we zelfs nog een ochtend in de verse ‘poeder’ skiën!
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/22013.jpg?width=800

Beginner
GPOAuteur18 augustus 2017 · 21:37

het lijkt erop dat het sinds een paar dagen terug geopend is

Beginner
Patrick1973Auteur21 augustus 2017 · 15:20

Is er iemand die weet of onze ‘kwakkel’ zomer een positieve invloed heeft op de sneeuwbedekking in de Alpen ?

Er schuiven nu ook wel geregeld fronten met neerslag door tot aan de Alpen.
Ik kan mij hetzelfde niet herinneren voor zomer 2016 die veel droger was, of ben ik verkeerd ?

Expert
meteomorrisAuteur21 augustus 2017 · 16:31

Is er iemand die weet of onze ‘kwakkel’ zomer een positieve invloed heeft op de sneeuwbedekking in de Alpen ?

Er schuiven nu ook wel geregeld fronten met neerslag door tot aan de Alpen.
Ik kan mij hetzelfde niet herinneren voor zomer 2016 die veel droger was, of ben ik verkeerd ?

Patrick1973 op 21 aug 2017 15:20

Ja, kan ik je vertellen. Het is er veel te warm geweest. De warmte (als in heel warm) is belangrijker geweest dan de momenten met neerslag.

powfinder.com
Beginner
MattjeAuteur22 augustus 2017 · 09:55

Is er iemand die weet of onze ‘kwakkel’ zomer een positieve invloed heeft op de sneeuwbedekking in de Alpen ?

Er schuiven nu ook wel geregeld fronten met neerslag door tot aan de Alpen.
Ik kan mij hetzelfde niet herinneren voor zomer 2016 die veel droger was, of ben ik verkeerd ?

Patrick1973 op 21 aug 2017 15:20

Ja, kan ik je vertellen. Het is er veel te warm geweest. De warmte (als in heel warm) is belangrijker geweest dan de momenten met neerslag.

meteomorris op 21 aug 2017 16:31

De alpen hadden ook erg veel last van hittegolf ‘lucifer’ welke heel zuid Europa al een paar maanden in haar greep heeft.

Gevorderd
DutchessAuteur22 augustus 2017 · 10:11

Het is in Bern nog steeds 28 graden overdag. De ochtenden ruiken al naar herfst maar de warmte gaat er niet uit. Ik bid voor een goede winter maar ik zie het somber in.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur22 augustus 2017 · 12:57

@@Dutchess komende week bij jou nog lekker zomers, daarna waarschijnlijk terug naar normale waarden voor de tijd van het jaar.

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/22027.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur22 augustus 2017 · 14:03

is er iets geweten over de hoeveelheid ‘warmte’ die een berg kan opslaan gedurende de zomer ? Die warmte moet er dan natuurlijk eerst uit voordat er sneeuw op blijft liggen.
De hoeveelheid energie die zo opgeslagen wordt lijkt me redelijk groot gezien het oppervlakte en de extreme warmte die er al geweest is, of zie ik dat verkeerd ?

Expert
meteomorrisAuteur22 augustus 2017 · 15:29

@@Patrick1973, valt wel mee. Een paar goed koude en heldere nachten en het gaat rap. Vergelijk het maar me de stenen muren van je huis.

powfinder.com
Beginner
JeffrydejongAuteur22 augustus 2017 · 20:56

Het lijkt me voor de Alpenlanden wel heel belangrijk een witte kerst te hebben. Veel skigebieden konden niet open tijdens de kerst. Van Kerst en Carnaval moeten ze het hebben.

En inderdaad de bodemtemperatuur kan snel zakken maar een goede stevige vorst is wel handig voor de stabiliteit.

De Visboer
Gevorderd
DutchessAuteur23 augustus 2017 · 21:19

Eh… In hoeverre is een goede stevige vorst handig voor de stabiliteit? Nou moet ik mijn aantekeningen nog eens nalezen, maar vorst kan net zo goed instabiliteit veroorzaken, hangt van het sneeuwdek af.

Tenzij je het over permafrost hebt natuurlijk…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!