Pieps, Mammut of BCA (Lawinepiepers)

• DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 14 augustus 2017 · 21:45
    Ik ben aan een nieuwe pieper toe. Na interessante ervaringen gehad te hebben met een BCA tracker 2, (http://wepowder.nl/forum/topic/55086) daarvoor wel een nieuwe heb gekregen. Begint er toch af en toe iets te ontstaan wat niet lekker werkt.

Dus tijd voor wat nieuws. De vergelijkingssites laten dit lijstje een beetje zien als beste piepers:
    - Mammut Pulse of Element
    - Pieps DSP Sport
    - Tracker 3 (niet overal de beste score)

Wie heeft alles in handen gehad en heeft het gouden advies?
    Vliegen doet geen pijn...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 15 augustus 2017 · 09:42
    Tracker 3: moeilijke multiple burial modus (ik kon er niet aan wennen). Verder simpele interface, intuitief. Snelle processor.
    Mammut Pulse: Uitgebreid, maar vraagt wel wat meer oefening (eerder voor veelgebruikers dus).
    Element (of Pulse op basis modus): simpel en intuitief.
    Pieps ken ik niet. Maar schijnt ook goed te zijn

Er komt een nieuwe mammut pulse uit (dit jaar ?) met -op papier- enkele verbeteringen. Maar 1e generatie producten zijn altijd een risico.

Uiteindelijk zijn ze allemaal goed, je moet er gewoon reteveel mee oefenen zodat je het ding van binnen en van buiten kent en het zoeken een automatisme wordt. De vraag is dus, hoe veel tijd wil je investeren om een nieuw systeem (grondig) leren kennen.
  • mrtnonsnow
    Elite
    mrtnonsnow op 15 augustus 2017 · 10:38
    De afgelopen snowboardgids opleiding hebben we uitgebreid geoefend en een paar field tests gedaan met een groot scala aan lawinepiepers. Het belangrijkste verschil was te vinden met het zoeken naar meerdere slachtoffers.

Na het markeren van een slachtoffer met een Pieps LVS heb je hierna nog beschikking over het gehele zoekbereik (+-50m). Dit in tegenstelling tot andere merken zoals o.a. Mammut of BCA waarmee je na het markeren van een eerste slachtoffer je zoekbereik beperkt wordt tot ongeveer de helft of nog minder van het oorspronkelijke zoekbereik! Dat betekend dat je in een middelgrote of grote lawine veel sneller weer moet gaan signaalzoeken en dit kost extra tijd!

Over de tracker 3: persoonlijk kan ik niet een apparaat gebruiken dat geluidjes produceert alsof je mario kart aan het spelen bent. Een van onze opleiders (gesponsord van BCA) zweerde wel bij het apparaat vanwege zijn snelheid en eenvoud. Al onze andere opleiders (waaronder een berggids-opleider gesponsord door Ortovox) zweren bij de Pieps DSP sport of pro. De Pieps micro is ook een heel mooi initiatief maar ook hier zijn we nog enkele kinderziektes tegengekomen waaronder het uit zichzelf omschakelen van zenden naar zoeken tijdens het dragen in het meegeleverde hoesje.

Zoals bertjebertje hierboven al schrijft, elk apparaat heeft zijn tekortkomingen en deze leer je alleen kennen door heel veel te oefenen in verschillende situaties en omstandigheden!
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 15 augustus 2017 · 14:30
    @bertjebertje en @mrtnonsnow tnx!
    De element weet ik dat je daar af en toe stil moet gaan staan. Dat vindt ik erg vervelend werken (niet intuïtief voor mij) doet de pulse dat ook? En anders toch naar de Pieps.
    Alleen die schakelt niet terug bij een nalawine, maar daar wil je eigenlijk ook niet zijn dan heb je mi een verkeerde keus gemaakt en werkt rekko ook 😞 alleen niet meer voor jezelf.
    Vliegen doet geen pijn...
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 15 augustus 2017 · 15:09
    @DaSpke de Element en de Pulse laten je eigenlijk alleen maar stil staan als je zelf terug in het zojuist gezochte veld loopt bij een multi burial search. Ik zweer bij de Mammut piepers maar ieder zijn mening. De Mammut piepers zijn nu zwaar in de aanbieding omdat ze worden vervangen naar dit seizoen.

Aan de andere kant als je geld over hebt kun je overwegen om te wachten tot de herfst en overwegen om de nieuwe Mammut aan te schaffen, de product reviews zien er erg positief uit.

Erg interessante info @mrtnonsnow

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro