Techbinding op poederplanken, of niet?

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 15 augustus 2017 · 10:45
    Hi! Omdat ik mij aan het voorbereiden ben op een verhuizing naar de bergen deze winter, zit ik met een dilemma. Waar ik heen wil is het skiën voor 90% op touren gericht, dus aan een alpine setup heb ik niets. Nu heb ik 2 paar ski's staan die mee moeten. 1 = K2 Annex 94 met Marker Dukes, 2 = Bent Chetlers met Jesters (die dus vervangen moeten worden). Ik wil op den duur, als het geld het ooit weer toelaat, investeren in een lichtgewicht toursetup, maar eerst maar even aan mijn conditie werken. Schoenen met tech-inserts heb ik al. Investeren in een techbinding is daarentegen wel alvast mogelijk. Maar waar moet die op komen!?

Op de Annex is een optie maar dit is een ski waar ik vooral mee knal in harde condities, twee eigenschappen die niet optimaal samengaan met een techbinding, toch? En, dat zou betekenen dat de Dukes op de Bent Chetlers komen, wat bij elkaar zoveel weegt als een pasgeboren nijlpaard.

Op de BC's techbindingen zou kunnen, aangezien ik daar toch vooral poeder mee ski/wil skiën. Echter hoor ik wisselende verhalen over een pin-binding op 100+ ski's (BC's zijn 123). Dan kan ik de dukes op de Annex laten en alles mee doen, en wanneer het dan dumpt de poederbakken meenemen met een techbinding. Deze optie lijkt mij het aantrekkelijkst, alleen; ik heb geen idee hoe goed of slecht het idee is om met een pin-binding op zulke brede bakken te rijden (daarbij er van uit gaan dat het niet 100% poeder is), berichten op het internet zijn wisselend en uitproberen is lastig.

Wat zouden jullie doen en hebben jullie hier ervaring mee? Als jullie met een techbinding zouden rijden op poederplanken, welke dan? (De Kingpin? G3 Ion? Dynafit Beast (nu 250,- bij sport conrad)? Radical 2.0 st/ft?) .... Of, zouden jullie gewoon ook Dukes/Guardians op de BC's schroeven en later pas apart een volledig lichtgewicht setup aanschaffen?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 15 augustus 2017 · 11:29
    Ik rij met kingpins op de automatic 109. Gaat meer dan prima.

Vind het eigenlijk fijner dan met alpine bindingen. En zou niet meer anders willen.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 15 augustus 2017 · 17:18
    Ik ski zelf op Bent Chetlers met Dynafit ST tech bindingen en daar ben ik erg tevreden mee. Nog geen problemen mee gehad. Hiervoor had ik dezelfde bindingen onder een paar Armada ARG zitten die nog een stuk breder zijn en ook dat ging goed in de poeder en in de minder condities. Bij beide skis zaten ze wel met inserts vast, maar dat zal denk ik niet veel uitmaken verder

Gek genoeg vind ik net zoals @martijnuiterwij tech bindingen veel lekkerder skiën dan alpine bindingen.

Een pro als Hoji skiet ook met tech bindingen op brede planken:
    Rex Monte - Amor Nix
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 16 augustus 2017 · 10:08
    Goed om even first-hand te horen dat (verschillende) techbindingen op zulke planken gewoon een optie is. Dan ga ik voor die optie denk ik, en nu mijn ogen open houden voor een aanbieding. Zag dus dat de beast voor 250 over de bank gaat nu, maar ben geloof ik niet zo weg van de 'net geen flat-modus' en maar 1 stijghulp. Nog even verder kijken.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 16 augustus 2017 · 10:54
    @Tim3, Overweeg kingpins eens
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 22 augustus 2017 · 13:43
    1 more for kingpins
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 22 augustus 2017 · 17:14
    Ik ski al jarenlang op 100+ ski's met pinbindingen. Het is van groot belang dat deze perfect gemonteerd worden. Als ze goed zitten zijn ze niet kapot te krijgen... (nou jah...).

Sinds twee jaar ski ik op de kingpins erg tevreden mee...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 23 augustus 2017 · 09:35
    , maar ben geloof ik niet zo weg van de 'net geen flat-modus' en maar 1 stijghulp. Nog even verder kijken. Tim3 op 16 aug 2017 10:08

Hoeveel kilometers lange vlakke aanlopen ga je doen dan op die Bent Chetlers ? Een beast lijkt me een prima match voor zo'n ski. Bovendien, in het geval je toch die 5km lange vallei wil inlopen voor dat couloir aan het einde: je kan het hielstuk draaien en de remmen met een elastiekje of prusikje vastzetten, dan heb je een vlakke modus.

Ik gebruik bij doorsnee skitoeren haast nooit een vlakke modus. Enkel wanneer ik hele lange vlakke aanlopen heb en dan neem ik vanwege het gewicht meestal geen freeride ski met beast mee.

Kingpin is natuurlijk ook een goede binding, maar die krijg je niet voor 250
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 23 augustus 2017 · 12:53
    Nou,

Ik heb hem destijds nog kunnen kopen met de powder20 code van bergzeit.
    En meen dat er toen ook nog 15% los op zat. Kwam iets onder de 300 uit ( voor de KP 13)
    Denk dat BZ binnekort wel weer met codes gaat strooien.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 23 augustus 2017 · 13:50
    Kingpin heeft duidelijk een plekje veroverd hier op WP! @Bertjebertje; daar heb je inderdaad een punt. Je levert natuurlijk wel iets in op de inzetbaarheid wat ik wel zonde vind. Ook wil ik de optie houden van hem over te zetten op een lichtere setup voor langere tours, waar een flat en 2 stijghulpen dan zeker welkom zijn. De kingpin lijkt een betere keuze, maar de prijs houdt mij inderdaad een beetje tegen nu. Kwa gewicht/features neig ik naar de KP en de radical st (2.0 of niet).. zodra er een actie binnen het budget valt 😉, zoals bij @Martijnuiterwijk. Of toch gezien budget/gemak een frame-binding er op schroeven (dan viert het korte-termijn denken wel een zege).. Hmm.. Ik ben er nog niet uit.
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 23 augustus 2017 · 18:36
    Je kunt ook kijken naar de speed turn, daar skiet bijna iedereen in Fr mee. (Hard, snel hoog en soms ook vrij breed 😉 ) En eerlijk gezegd zijn deze volgens mij sterker dan de radicals... Simpel is goed 😉
  • sanno
    Tourist
    sanno op 23 augustus 2017 · 18:49
    Volgens mij heb jezelf al bedacht dat het de Kingpin moet worden, maar het geld is er nog niet.
    Aangezien je hoogstwaarschijnlijk met de Bent Chetlers niet meerdaagse tochten wil gaan doen is de paar 100 gram gewicht besparing tussen bindingen verwaarloosbaar.

Ik zou nu quiverkillers kopen, en de Dukes erop monteren. Vervolgens sparen voor een kingpin met een nieuwe ski.

Ik heb zelf G3 IONs en ik ben daar heel tevreden over. Nog nooit prereleases gehad en doet het ook erg goed in harde condities. Prereleases is volgens mij iets uit de voorgaande generaties pin bindingen.
    Toerisski
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 24 augustus 2017 · 08:58
    Ik denk dat de optie van @Sanno, een goede is.

Ik weet niet hoe gauw je gaat. Maar ik verwacht dat er wel weer wat winkels binnekort de skispullen gaan promoten. en in de tussentijd wat sparen. Iedere week een tientje in een potje stoppen, en het gaat rap.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 24 augustus 2017 · 11:44
    Prereleases is volgens mij iets uit de voorgaande generaties pin bindingen. sanno op 23 aug 2017 18:49

Neehoor, is gewoon natuurkunde. Die is niet veel veranderd. De sterkte van de veren in pinbindingen wel. (https://www.wildsnow.com/18803/comparo-toe-jaw-closure-strength-marker...)
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 24 augustus 2017 · 11:50
    bedenkt me net dat het misschien ook nog aan je skitechniek kan liggen. Hogere edge angles (i.e. ski goed op zn kant zetten, knien naar de berg) zorgt er wellicht voor dat de kracht meer loodrecht op de veer-richting komt te staal dan lage edge angles (i.e. rutschen ). Just a thought.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 24 augustus 2017 · 12:16
    Prereleases is volgens mij iets uit de voorgaande generaties pin bindingen. sanno op 23 aug 2017 18:49

Neehoor, is gewoon natuurkunde. Die is niet veel veranderd. De sterkte van de veren in pinbindingen wel. bertjebertje op 24 aug 2017 11:44

Dus toch wel een beperking van oudere types pin bindingen. Natuurlijk kan het nog steeds gebeuren, maar eerst was het echt een beperking waardoor niet voor niets velen gelockt skieden.
    Toerisski
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 24 augustus 2017 · 13:26

Dus toch wel een beperking van oudere types pin bindingen. Natuurlijk kan het nog steeds gebeuren, maar eerst was het echt een beperking waardoor niet voor niets velen gelockt skieden. sanno op 24 aug 2017 12:16

idd, beetje slecht verwoord door mij.
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 24 augustus 2017 · 20:36
    Pre-releases kunnen ook ontstaan als voorbak niet helemaal lekker recht op de ski gemonteerd zit... Met goede mallen heb je daar ook geen last (meer) van.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro