Tim3 op 15 augustus 2017 · 10:45
Hi! Omdat ik mij aan het voorbereiden ben op een verhuizing naar de bergen deze winter, zit ik met een dilemma. Waar ik heen wil is het skiën voor 90% op touren gericht, dus aan een alpine setup heb ik niets. Nu heb ik 2 paar ski's staan die mee moeten. 1 = K2 Annex 94 met Marker Dukes, 2 = Bent Chetlers met Jesters (die dus vervangen moeten worden). Ik wil op den duur, als het geld het ooit weer toelaat, investeren in een lichtgewicht toursetup, maar eerst maar even aan mijn conditie werken. Schoenen met tech-inserts heb ik al. Investeren in een techbinding is daarentegen wel alvast mogelijk. Maar waar moet die op komen!?
Op de Annex is een optie maar dit is een ski waar ik vooral mee knal in harde condities, twee eigenschappen die niet optimaal samengaan met een techbinding, toch? En, dat zou betekenen dat de Dukes op de Bent Chetlers komen, wat bij elkaar zoveel weegt als een pasgeboren nijlpaard.
Op de BC's techbindingen zou kunnen, aangezien ik daar toch vooral poeder mee ski/wil skiën. Echter hoor ik wisselende verhalen over een pin-binding op 100+ ski's (BC's zijn 123). Dan kan ik de dukes op de Annex laten en alles mee doen, en wanneer het dan dumpt de poederbakken meenemen met een techbinding. Deze optie lijkt mij het aantrekkelijkst, alleen; ik heb geen idee hoe goed of slecht het idee is om met een pin-binding op zulke brede bakken te rijden (daarbij er van uit gaan dat het niet 100% poeder is), berichten op het internet zijn wisselend en uitproberen is lastig.
Wat zouden jullie doen en hebben jullie hier ervaring mee? Als jullie met een techbinding zouden rijden op poederplanken, welke dan? (De Kingpin? G3 Ion? Dynafit Beast (nu 250,- bij sport conrad)? Radical 2.0 st/ft?) .... Of, zouden jullie gewoon ook Dukes/Guardians op de BC's schroeven en later pas apart een volledig lichtgewicht setup aanschaffen?
'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)