Terugblik winter 2016-2017: een droge winter die koud en wit werd afgetopt

Terugblik winter 2016-2017: een droge winter die koud en wit werd afgetopt

De winter van 2016-2017 was gemiddeld te droog, te warm en vooral erg zonnig. Toch wist koning winter 17 poederalerts uit de veelal gortdroge bovenlucht te persen. Vooral tegen het einde van het seizoen deelde de winter nog een flinke plaagstoot uit. Maar voor velen kwam die te laat omdat het geld en de vrije dagen al op waren en de spullen alweer opgeborgen. Winter 16-17 was geen gemakkelijke, want net als in grote delen van het noordelijk halfrond was het in de Alpen vaak veel te warm.

Wereldwijd te warm tijdens winter 16-17
Wereldwijd te warm tijdens winter 16-17

Maar het was niet alleen te warm. Het was vooral ook droog. In grote delen van november, december, januari, februari en maart hielden omvangrijke Hogedrukgebieden stormen op afstand van de Alpen waardoor het vaak onbewolkt was en de zon regeerde. In grote delen van de Alpen was winter 2016-2017 dan ook een van de droogste en vooral ook zonnigste winters van de afgelopen 30 jaar.

Veel te droog in Frankrijk
Veel te droog in Frankrijk

Daarnaast zorgde de aanwezigheid van hogedruk voor een bijzonder effect. Bij hogedruk hebben we te maken met een dalende lucht waarbij koude lucht die zwaarder is nog eens verder naar beneden zakt. Gek genoeg was het daarom in de bergen gemiddeld al snel 1 tot 1,5 en lokaal zelfs 2 graden te warm voor de tijd van het jaar, terwijl de temperatuur in de dalen gemiddeld ‘slechts’ 0,3 tot 1 graad celcius te warm was. En dat terwijl de januari maand zo veelbelovend starte. Het was koud, zelfs zo koud dat het in Oostenrijk de koudste januarimaand van de laatste 30 jaar werd, maar daarentegen waren december en maart veel te warm.

Januari was koud
Januari was koud

De winter was kortom droog, zonnig en te warm. Een trend die zich kon vootzetten in de lente. Maart was exceptioneel warm en ook april begon veel te mild en toen, toen de meeste liften gingen sluiten kwam koning winter terug. De laatste 2 weken van april en bij de start van de mei maand ging de temperatuur vol onderuit en sneeuwde het tot diep in de dalen.

Koud eind april
Koud eind april

Winter 2016-2017 was een lastige. Timing, flexibiliteit en geduld waren de sluetelbegrippen om poeder te vinden, waarbij het zeer zwakke sneeuwdek ook nog eens de nodige voorzichtigheid van ons vroeg. Onderstaand een overzicht per maand met links naar de 17 poederalerts van afgelopen winter:

November

Na de sneeuwval van oktober begon november hoopvol. Er lag een mooie basis en toen begin november een nieuwe storm volgde kon de vlag voor poederalert#1 de lucht in. Er werd poeder gereden en hoe. Het was koud en het perspectief goed. Dat daarna een hogedrukgebied positie zou kiezen boven de Alpen kon toen nog niemand vermoeden. Wat zo mooi begon aan het begin van de maand ging als een nachtkaars uit.

December

Na 6 weken van droogte volgde er eindelijk een doorbraak. Het boemski scenario werd werkelijkheid en net voor de kerstdagen konden we eindeloos poeder rijden in de Piemonte. Tegelijkertijd bleef het gortdroog in de rest van de Alpen. Pas tegen het einde van het jaar werd de drukverdeling anders en viel de eerste significante sneeuw in het oosten.

Januari

Na een droge decembermaand kwam in januari het stormgeweld eindelijk op gang. Maar liefst 3 poederalert in nog geen 10 dagen tijd en eindelijk een gevoel van winter. Wat zeg ik, diepwinters. Al in 30 jaar was de januari maand niet meer zo koud in Oostenrijk. Maar na midden januari was de koek op en werd het geleidelijk warmer.

Februari

Februari was relatief mild en spaarzaam met de sneeuw. Na koude periodes met sneeuw volgde al snel warmere lucht. Wie poeder zocht moest er snel bij zijn, hoewel de noordhellingen de sneeuw langer vers hielden. Grootste probleem was en bleef de zwakke laag dieper in het sneeuwdek die nog regelmatig voor nare lawine ongevallen zorgde.

Maart

In maart volgden 5 poederalerts en als je niet dieper de data in zou duiken dan zou je vermoeden dat dit een goede maand was. Toch was het behelpen. Want maart was vooral een warme maand en vaak werd het direct na een dump alweer snel warm, of was het zelfs tijdens de dump al erg warm. Warme en koude periodes volgden elkaar snel op, het waaide vaak stevig, het sneeuwdek was instabiel en het lawinegevaar regelmatig groot.

April

Misschien wel de mooiste maand deze winter. Medio april volgde een Noordstau van heb ik jou daar. Het werd koud, er viel veel sneeuw en het bleef ook nog koud voor de tijd van het jaar. De laatste twee weken van april 2017 zal ik niet snel vergeten.

Mei

Omdat in mei alle vogels een ei legden en ik in alle rust de laatste hand wilde leggen aan de Morris 157 volgde er geen poederalert#18. Met vrienden reed ik begin mei nog eindeloze poeder in Engelberg en konden we eindelijk de keuze maken welk board we komend najaar lanceren. Dit najaar lanceren we onder de naam Powfinder de Morris 157.

Morris 157
Morris 157

De winter mag dan lastig geweest zijn, het resultaat in de vorm van de Morris 157 meer dan top. Ik heb nu alweer zin in winter 2017-2018!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Guy.Auteur16 augustus 2017 · 15:59

Inderdaad een erg magere winter, kan mij geen winter met slechts 17 alerts herinneren… Gelukkig was de Piemonte de enige regio waar behoorlijk poeder gereden kon worden.

laten we hopen dat winter 17/18 het goed maakt op een manier dat het afgelopen seizoen in Californië ook goed gekomen is na jaren aan magere winters.

Beginner
GPOAuteur16 augustus 2017 · 18:20

Laatste goede winter was 13/14 en enkel in het zuiden. Elke winter erna is het minder geworden. Vaak te warm of een vervelend hogedrukgebied dat weken alle neerslag tegenhoud. Het zou mij verbazen moest de komende winter nog slechter worden.

Beginner
TukkerAuteur16 augustus 2017 · 23:07

2 jaar op rij laatste week van april en eerste week van mei dikke poeder gereden hoog in Tirol, heerlijk! Kijk nu al uit op eerste run met de Morris 157! Maar er zal voldoende base moeten liggen, heb geen zin om deze schoonheid op de rotsen te parkeren.

Tukker(ik)
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!