Verse sneeuw op komst voor de Alpen

Verse sneeuw op komst voor de Alpen

Er is een storm in de maak welke vanaf woensdag Europa in trekt. Daarmee komt er tijdelijk een einde aan het mooie weer en mogen de Alpen zich verheugen op wat verse sneeuw voor de hogere toppen. Maar voordat dit zover is zal de koude lucht eerst de warme lucht naar het oosten moeten dringen en dit gaat tergend langzaam. In de nacht van dinsdag naar woensdag trekt de koude lucht al Bretagne, Normandie en de Benelux in, maar het duurt nog zeker tot en met donderdag voordat de Alpen ermee te maken krijgen. In de nacht naar vrijdag volgt er dan waarschijnlijk een flinke temperatuurval en stroomt er instabiele lucht de westalpen en later ook de noordalpen in. Maar voordat dit zover is zullen de Alpen eerst flink wat onweer te verwerken krijgen.

Deze storm gaat voor sneeuw zorgen
Deze storm gaat voor sneeuw zorgen

Op vrijdag, maar ook gedurende het weekend is wisselvalligjeid dan troef waarbij de sneeuwgrens op vrijdag nog rond de 3000 meter schommelt, maar in de nacht naar zaterdag vanuit het westen richting de 1800 meter gaat dalen. Daarbij zijn grote hoeveelheden neerslag berekend en in het hooggebergte dus sneeuw. Goed nieuws voor de gletsjers die na de enorme warmte van afgelopen zomer wellicht voorzichting aan de opbouw van een sneeuwdek mogen gaan denken.

Mocht je voor komend weekend wat alpiene tochten, beklimmingen, MTB tochten of iets anders in de outdoor van de Alpen gepland hebben dan is het goed nu al rekening te houden met het binnenrollen van deze storm.

meteomorris

Reacties

Toerist
sannoAuteur29 augustus 2017 · 20:12

@@meteomorris Ik was van plan komend weekend in de omgeving van Bormio te gaan fietsen (stelvio etc.) maar ik geloof dat het een natte en mogelijk koude bedoening gaat worden. Dus eigenlijk een omgekeerde vraag tov normaal. Zijn er nog droge plekken in de Alpen aankomend weekend?
Heb gekeken van Cham tot Slovenie maar overal neerslag tot veel neerslag.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Beginner
HavanaAuteur29 augustus 2017 · 21:29

Gelukkig net terug van de Öztaler Radmarathon. De Tiefenbach en Rettenbach gletsjers zullen blij zijn met wat sneeuw.

Beginner
MattjeAuteur30 augustus 2017 · 08:07

@@sanno ik zou lekker op de stelvio gaan genieten van de verse sneeuw ;)

Expert
meteomorrisAuteur30 augustus 2017 · 11:42

@@meteomorris Ik was van plan komend weekend in de omgeving van Bormio te gaan fietsen (stelvio etc.) maar ik geloof dat het een natte en mogelijk koude bedoening gaat worden. Dus eigenlijk een omgekeerde vraag tov normaal. Zijn er nog droge plekken in de Alpen aankomend weekend?
Heb gekeken van Cham tot Slovenie maar overal neerslag tot veel neerslag.

sanno op 29 aug 2017 20:12

Beste kansen in de Piemonte. Daar klaart het zaterdag op en de zondag verloopt ook zonnig.

powfinder.com
Toerist
sannoAuteur30 augustus 2017 · 15:15

@@meteomorris Bedankt voor de tip maar Piemonte is een beetje te ver wan tik moet zondag om 5 uur in Munchen zijn.

@@havana mooi verslagje van ORM maar ik miste het bier erin. Gelukkig had je maat daar wel aan gedacht, maar jij had dan weer de vrouwen en hij niet ;)

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
49Auteur30 augustus 2017 · 19:50

Beste kansen in de Piemonte. Daar klaart het zaterdag op en de zondag verloopt ook zonnig.

meteomorris op 30 aug 2017 11:42

mooi, moet nog een dakje fixen

:)

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur31 augustus 2017 · 09:36

Het front is op weg naar de Alpen. Nu vooral nog warme lucht en een sneeuwgrens die in de loop van de dag richting de 3000 meter daalt. Vrijdag daalt de sneeuwgrens verder als er meer en meer koude lucht richting de Alpen wordt getransporteerd. http://cdn.wepowder.nl/forum/2/22066.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur31 augustus 2017 · 11:21

Precies wanneer de meteorologische winter begint…

Expert
meteomorrisAuteur31 augustus 2017 · 12:33

Precies wanneer de meteorologische winter begint…

Guy. op 31 aug 2017 11:21

@@Guy. ik weet dat je staat te trappelen, maar morgen begint toch echt de meteorologische herfst :)
Maar je enthousiasme is meer dan aanstekelijk…

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!