Drift boards snow shoe

• FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 5 september 2017 路 23:38
    Kwam deze net tegen op Kickstarter. Combi van een sneeuwschoen en splitboard.

https://www.kickstarter.com/projects/2049904275/drift-boards-snowshoe-...
    Dromen zijn er om te realiseren
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 september 2017 路 07:01
    Ziet er mooi uit, maar het gaat al meteen mis bij de eerste aanname :

"Benefits over split boards:

Efficiency: Carry the weight of your snowboard on your back rather than your feet while climbing"

Ja prima joh, ik zie je boven wel ok? 馃槂
    splitfest.nl
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 6 september 2017 路 07:10
    @ieism eens! Maar door de prijs voor beginners en/of mensen die incidenteel een toertje willen maken wellicht een aantrekkelijke optie.
    Dromen zijn er om te realiseren
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 6 september 2017 路 20:57
    Misschien wat voor het snowsurfen?
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 6 september 2017 路 21:38
    Waarom dan geen stijgski's nemen?
    Lijkt me nog beter als dit.
  • costijn
    Expert
    costijn op 7 september 2017 路 03:37
    howhowhow, @ieism die aanname klopt wel, gewicht op je rug loopt veel makkelijker dan aan je voet.
    lijkt me best een ok stijgski. Vraag me wel af hoe goed de kanten grip is met die breedte.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 7 september 2017 路 08:43
    howhowhow, @ieism die aanname klopt wel, gewicht op je rug loopt veel makkelijker dan aan je voet.
    costijn op 7 sep 2017 03:37

Alles is relatief en afhankelijk van de omstandigheden...
    Bij SSC L2 was er een mix groepje met split, sneeuwschoenen en ski毛rs en dat toonde aan dat elk zijn voordeel deed op bepaalde stukken.
    Wat mij vooral charmeert aan een split is dat het snowboard niet meer achterop de rugzak zit, wat mij meer vertrouwen geeft bij sketchy passages. Beter evenwicht (minder gevoelig voor windvlagen).
    knowledge is powder
  • waingro
    Advanced
    waingro op 7 september 2017 路 11:32
    Nou even een stukje theorie 馃槂

Omhoog lopen in mijn situatie:
    Jones carbon solution 3kg + sparc arc bindings 1.2kg = 4.2kg
    vs
    1.7 kg drift snow schoes
    Verschil = 2.5kg

De vuistregel zegt dat 1 kg aan je voeten 5 kg op je rug is. (https://outdoor.manners.nl/5-militaire-regels-die-iedere-backpacker-mo...)

Maar goed dat is bij lopen, we glijden hier min of meer dus laten we voor het gemak daar de helft van nemen.

Ofwel je zou daardoor dus 2.5kg(verschil) x2.5(vuistregel factor) is 6.25kg extra gewicht moeten dragen op je rug.
    Hier moet natuurlijk het gewicht van je gewone snowboard van af worden getrokken. Die moet je immers op je rug dragen. Zeg een gemiddeld snowboard met bindingen weegt 5kg.
    Dat betekend dus dat je 6.25kg-5kg=1.25 kg extra aan gewicht de berg op moet dragen. (dat is mijns inziens verwaarloosbaar)

Maar goed in theorie zijn bij de meeste gunstige omstandigheden het lopen op deze schoenen dus in het voordeel.

Echter iedereen die wel eens met een rugzak met daarop zijn snowboard heeft gelopen weet dat wind een belangrijke factor speelt. Een beetje tegenwind maakt het enorm veel zwaarder. Het brengt je continue uit evenwicht. Daarnaast zit een snowboard op de voorkant van een zak vastgemaakt omdat die anders tegen je benen aankomt en omdat de bindingen simpelweg niet passen. Het beste voor de gewichtsverdeling is eigenlijk direct tegen je rug. Dit kan dus niet en hierdoor ontstaat er een hefboom die je telkens naar achter kantelt tijdens het lopen. Daarnaast moet je tijdens het omlaag boarden deze dingen ook weer aan de buitenkant op je tas vastbinden. Ik vind persoonlijk een zware tas of een tas met uitstekende dingen niet fijn boarden. Het maakt het opstaan erg lastig en brengt je sneller in onbalans. Al met al leuk voor de theorie maar ik praktijk blijf ik bij mijn splitboard.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • BASC
    Advanced
    BASC op 7 september 2017 路 18:21
    Geen crampons?
    First Tours
  • Gertg
    Expert
    Gertg op 7 september 2017 路 20:15
    @waingro ik ben het volledig met je eens. 60% van de tijd loop ik ook wel met crampons onder mijn splitboard. Dit is hier ook helemaal niet bij, gaat best lastig worden op een steile ijzige wand.
    Het lijkt me wel iets leuk voor een net begonnen freeride schoolte of shop. Als je een aantal mensen hun eerste touring ervaring wil laten beleven. Ze kunnen met hun eigen snowboard naar beneden wat meteen toch voor het nodige vertrouwen zorgt. je kan hen dit dingetje mee geven waarvan je er 10 koopt voor de prijs van een Split en je hoeft er nog geen onderhoud aan te verrichten ook niet.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro