Surf & Snow - Water als verbindend element

Surf & Snow - Water als verbindend element
Surf en snow dus
Surf en snow dus

Quote van de dag: “Not to sound too deep or weird, but I think that the times when you really appreciate surfing are the times you’re really sort of becoming one with nature. Surfing’s as raw of a sport as it gets.” Kelly Slater

Het is ergens in september 2016. Over het algemeen een van de betere maanden om in Nederland te surfen. De eerste herfststormen jakkeren alweer over de Noordzee, maar het water is nog tegen de twintig graden. Het is echter overduidelijk dat de zomer voorbij is en de winter weer voor de deur staat. In het water mijmeren Maurice en ik over de dingen die we eigenlijk het liefste doen, namelijk surfen en poeder rijden. En dan rijst de vraag: op welke manier kunnen we dat nou een keer combineren in een trip? Zoals wel vaker met goede ideeën sterft het in schoonheid. Tot het moment dat ik een telefoontje krijg van Quiksilver. Of we eens willen praten, want ze volgen wePowder al jaren het lijkt ze een leuk om een keer een trip te doen waarbij surfen, skiën en snowboarden samenkomen. Say what?!

Start waxing
Start waxing

Pays Basque meets Pyrenees

Na niet al te lang brainstormen over de locatie (bedankt iedereen voor de input in dit topic, maar hoe cool Japan, Vancouver Island en het noorden van Noorwegen ook zijn hebben we besloten dit voor een 2.0 versie te bewaren) hakken we de knoop door om naar het ons zo geliefde Baskenland te gaan, gecombineerd met dat andere grote gebergte op het Europese vastenland, waar we eigenlijk allemaal te weinig van weten. De Pyreneeën dus. Dit wordt stormchasen met een extra dimensie. Aan de ene kant willen we cleane condities om goed te kunnen surfen, aan de andere kant natuurlijk ook goede sneeuw.

It's ON!
It’s ON!

Gaan als ze staan

Surfen en freeriden vertonen veel gelijkenissen. Je bent afhankelijk van de grillen van de natuur, moet de juiste keuzes maken en het gevoel dat je krijgt bij het pakken van een golf is vergelijkbaar met het rijden door ongerepte sneeuw. Waar we op wePowder altijd zeggen dat je moet ‘knallen als ze vallen’ is het bij surfen zo dat je moet ‘gaan als ze staan’. Flexibiliteit is dus de sleutel tot succes. En dus ging op vrijdag de telefoon. ‘We MOETEN morgenochtend weg en niet op zondagavond! Capbreton krijgt 2-3 meter door, off-shore wind en 15 seconden.’ Voor de mensen die niet surfen: dat is ongeveer hetzelfde als 60 cm verse poeder met bluebird condities.

Morris heeft de jackpot
Morris heeft de jackpot

Volle bak

Na een dag op de Franse autoroute overnachten we ten zuiden van Bordeaux. De auto volgestouwd met surfplanken, wetsuits, snowboards en ski’s. De volgende ochtend checken we de webcams en rijden we met het eerste licht de laatste 200 kilometer richting Baskenland. Eerste stop is La Piste, de karakteristieke spot met z’n bunkers op het strand bij Capbreton. De swell komt binnen als een malle. Er lopen verschillende peaks, maar het is ook druk. Het is misschien wel de eerste mooie lentedag met zeer goede golven en alle locals grijpen dit aan om helemaal los te gaan. Met een bak koffie in de hand besluiten we om wat verder naar het zuiden te rijden.

Condities checken
Condities checken

Anglet it is. Ook hier zijn de condities gewoon goed. We duiken het water in en doen een eerste sessie van een uurtje of twee. Maurice pakt enkele mooie golven en ook ik maak de eerste meters van het seizoen in het Franse water. Het mooie van surfen is dat je, wanneer je na een uur of twee peddelen het water uitkomt, ook echt een zeer voldaan gevoel hebt. Armen die voelen als spaghetti, het zout dat nog in je neusgaten zit en de zon die op je hoofd brandt.

Surfer's heaven
Surfer’s heaven

Boardriders

Tijd voor de volgende spot. Aangezien deze sessie er toch behoorlijk in heeft gehakt kiezen we voor een meer mellow spot: de baai van het aan de Spaanse grens gelegen Hendaye. Onderweg stoppen we bij de Boardriders Club, de grote hang-out annex shop die bij het Europese hoofdkantoor van Quiksilver ligt. Gelegen op een steenworp afstand van surfspot Lafitenia, uitzicht op de uitlopers van de Pyreneeën en met een waanzinnig skatepark voor de deur komen hier alle boardsporten samen.

Als kinderen in een snoepwinkel
Als kinderen in een snoepwinkel

Surf meets snow

Op de boulevard van Hendaye trekken we toch wel wat bekijks als er naast surfboards ook wat ski’s en snowboards de auto uitkomen. Ook in Hendaye hebben we nog een mooie sessie van een uurtje of twee. Het waait licht off-shore, de golven zijn clean en wanneer ik langs de wand van de golf naar beneden rijd, de kracht van de golf voel en de bergen rondom de baai zie voel ik heel even die ultieme vrijheid. Dát is waar surfen om draait!

En warm genoeg voor een korte broek
En warm genoeg voor een korte broek

De dag eindigt met wat chillen op de trappen van het Plage de Côte de Basques in surfhoofdstad Biarritz en een Pain Américain op het Grande Plage. Het voelt als thuiskomen. Nog geen twee dagen op pad en nu al het gevoel dat je een week op pad bent. En dan moeten de Pyreneeën nog komen. Volgende stop: La Mongie/Tourmalet.

Côte de Basques
Côte de Basques

Mocht je de kleding die we dragen nou tof vinden, check dan hier de Waterman collectie van Quiksilver.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
SportGillieproAuteur23 oktober 2017 · 12:50

Lekker hoor!!!

Live to ride, ride to live
Beginner
GerritAAuteur23 oktober 2017 · 17:05

Krijg van dit soort verhalen gewoon zin om te leren golf surfen. Maar om naast de kitesurf spullen, een sup en duik spullen ook nog golfboardje mee te nemen wordt misschien wat veel van het goede. ;)
Wel heerlijk gebied daar, van de zomer met de camper in Biarritz, San Sebastián, Pamplona en Morilio De tou geweest. Op de terugweg wel langs wat wintersport plaatjes gereden maar ben zo dom geweest om niet even te stoppen om te kijken hoe de ski gebieden er daar uit zien. Misschien van de winter nog een keer een tripje doen als ze gevallen zijn in de Pyreneeën?

And snow it is.....
Expert
meteomorrisAuteur23 oktober 2017 · 17:06

Krijg van dit soort verhalen gewoon zin om te leren golf surfen. Maar om naast de kitesurf spullen, een sup en duik spullen ook nog golfboardje mee te nemen wordt misschien wat veel van het goede. ;)

GerritA op 23 okt 2017 17:05

daarom houd ik het op enkel surfen… is een stuk lichter dan een auto vol met kite-, sup- en duikspullen ;)

powfinder.com
Beginner
GerritAAuteur23 oktober 2017 · 17:16

daarom houd ik het op enkel surfen… is een stuk lichter dan een auto vol met kite-, sup- en duikspullen ;)

meteomorris op 23 okt 2017 17:06


Gelukkig hebben we in het campertje wat meer bergruimte, en hebben we besloten de duiskpullen alleen nog maar mee te nemen naar landen met echt warm water. ;)

And snow it is.....
Expert
meteomorrisAuteur23 oktober 2017 · 17:45

Misschien van de winter nog een keer een tripje doen als ze gevallen zijn in de Pyreneeën?

GerritA op 23 okt 2017 17:05


Goed plan!

powfinder.com
Gevorderd
telemikeyAuteur24 oktober 2017 · 14:38

Lekker dan.

Ben tegenwoordig zo hooked dat er van skien weinig meer komt*… misschien dit jaar toch nog weer eens proberen.

*(ok, ok, en een ‘klein probleempje met knieen’ dan)

White room,Pillow lines,I rule
Expert
meteomorrisAuteur24 oktober 2017 · 14:50

Lekker dan.

Ben tegenwoordig zo hooked dat er van skien weinig meer komt*… misschien dit jaar toch nog weer eens proberen.

*(ok, ok, en een ‘klein probleempje met knieen’ dan)

telemikey op 24 okt 2017 14:38

@@telemikey, gewoon gaan snowboarden. Veel minder last van je knietjes… Afgelopen week was ik trouwens weer in Baskenland. Jackpot! Alleen de sneeuw ontbrak. Komend voorjaar gaan Arjen en ik weer die kant op… ga maar vast trainen ;)

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/fb8f478394a817491deb202734519103_schermafbeelding_202017_10_24_20om_2014_49_27.png?width=800

powfinder.com
Gevorderd
telemikeyAuteur25 oktober 2017 · 13:08

Klinkt goed, ik hou me aanbevolen!

PS van de zomer weer wat verder doorgereden… tot vlak voor de grens met Asturia. Prima surf trouwens maar ook voor de wintersporter misschien nog een gebiedje “off the beaten track” (Picos de Europa).

White room,Pillow lines,I rule
Expert
meteomorrisAuteur25 oktober 2017 · 13:41

Klinkt goed, ik hou me aanbevolen!

PS van de zomer weer wat verder doorgereden… tot vlak voor de grens met Asturia. Prima surf trouwens maar ook voor de wintersporter misschien nog een gebiedje “off the beaten track” (Picos de Europa).

telemikey op 25 okt 2017 13:08


Ben ik 2 zomers geleden gaan speuren. Ik heb al een lijstje klaarliggen ;)

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!