Leren off piste skiën

• breukerijs
    Tourist
    breukerijs op 23 september 2017 · 22:38
    Twee (?) jaar geleden heb ik via de NSAC een off piste techniek cursus gevolgd en ook al een aantal tochten met meer ervaren mensen gemaakt. Omhoog vellen, beginselen van lawinekunde/reddingen, spitze keren etc. kan ik allemaal al een beetje.

Echter, op dit moment is mijn - gebrek aan - ski techniek wat veruit de beperkende factor is en op dit moment ben ik op zoek naar ideeën/tips om buiten de piste goed te leren skiën. Voor deze winter zit ik te denken aan een T1 cursus, maar zoals gezegd heb ik het e.e.a. daar al van gezien.

Graag ga ik liever een off piste cursus volgen; alleen zaten we de vorige keer vooral op de piste. Nu snap ik dat een piste qua terrein veel geschikter is om dingen te leren; maar ik merk dat ik juist buiten de piste in 'overleef' modus ga en het niet zoveel meer met skiën te maken heeft wat ik aan het doen ben. Alleen maar op de piste zitten schiet in mijn optiek dan niet zoveel op; omdat ik juist daar buiten de controle wil leren beheersen.

Wat ik graag zou willen doen, is zelfstandig mooie touren maken. En daarvoor is goed (genoeg) kunnen skiën wel nodig. Iemand enig idee of tips wat handig is om deze winter op te gaan focussen?
  • Elia
    Beginner
    Elia op 23 september 2017 · 23:35
    Heel herkenbaar.
    Kwam op de piste altijd en overal (best gecontroleerd) beneden, maar offpiste had ik veel problemen .
    Bij mij lag dat aan 'techniek fouten' die offpiste a.h.w. uitvergroot werden, en veel meer invloed hadden dan op de piste.

Ik vraag me af of een T1 cursus jou gaat helpen.
    Daar leer je m.i. meer de beginselen om (op termijn) zelfstandig te gaan toerskiën, maar doe je weinig aan aan ski-techniek zelf. Bij touren gaat veel tijd op aan het omhooglopen. Plus: jouw 'leereffect' is afhankelijk van de gemiddelde leerpunten in de groep, en van de sneeuwcondities in die ene week/dat ene gebied.

Dan zou ik eerder (opnieuw) kiezen voor een week waarbij liften gebruikt worden, en je veel meer meters kunt afdalen; het liefst met redelijke flexibiliteit qua gebieden.

Mij heeft het geholpen om veel in Nederland (rolbaan) en op de piste aan techniek te werken. Die betere techniek was voor mij de basis voor plezier buiten de piste.
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 24 september 2017 · 00:34
    Ik heb zelf goede ervaringen met de off-piste trainingen van Epique. Daar bij doe je eerst oefeningen op de piste en vervolgens precies hetzelfde ook off-piste. Hierdoor leer je dat je off-piste eigenlijk hetzelfde moet doen als op een piste ook al lijkt het heel anders.
    Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 24 september 2017 · 01:08
    Of een off piste techniek training bij @sanderkan boeken. Succes gegarandeerd.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 24 september 2017 · 08:02
    *zondagochtend perikelen* (niet lezen wat hierboven staat en dat allemaal gaan uitleggen)...
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • breukerijs
    Tourist
    breukerijs op 24 september 2017 · 12:28
    De week die ik gedaan heb was via epique en zeker leerzaam kijkend naar houding e.d. Maar zoals gezegd zit ik buiten de piste nog vooral in de "overleef" modus ipv de "skiën is tof en ik kom gecontroleerd naar beneden" modus. Misschien komt het ook wel omdat de sneeuw anders is; ongeprepareerd ipv mooie geprepareerde pistes. Dat is hetgeen me tegenhoud om weer via epique een cursus te doen; ze zijn niet goedkoop en weer een week op de piste is niet hetgeen ik naar opzoek ben.

Zelf zat ik meer te denken aan een freeride week oid, maar daar zal de focus vooral liggen op veel meters maken voor en door mensen die al goed kunnen skiën; dus dat zal ook niet echt ideaal zijn verwacht ik.

Zou lessen nemen op een rollerband een optie zijn, of heeft dat ook weinig zin?
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 24 september 2017 · 12:52
    Ripstar.nl biedt beginners cursussen, kijk eens op hun website.
    Net als @Dutchess kan ik zeker ook Sander Kan aanraden @Kanski
    Een Nederlandse gids en off piste trainer in 4 Vallees.
    Hij kan je zeker verder helpen!
    powpowwowjippiajippieee
  • norwalk
    Beginner
    norwalk op 24 september 2017 · 15:34
    Naast techniek trainingen bij @kanski heb ik goede ervaringen met Martijn Schell van Powderguides.nl. Verschillende techniek cursussen en (off-piste en toeren) reizen van beginners- tot hoog niveau. Rekening houdend met de vaardigheden van de deelnemers.
    Bedenk ook dat goed off-piste skiën begint met techniek training op de piste.
    Succes met je vooruitgang en uitbouw van je zelfvertrouwen!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 24 september 2017 · 16:51
    Veel meters maken, met een weekje per jaar gaat dat niet echt lukken. Rollerband / indoor skibaan / borstelbaan zijn goede alternatieven om aan je techniek te werken en veel meters te maken.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 24 september 2017 · 19:28
    Wat Robbert zegt!

Waar in Nederland zit je ergens?
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 24 september 2017 · 20:19
    Ik ski al jaren twee maal per week op de rollerbaan en dat helpt echt. Verder goede ervaringen met Powderguides. Ze hebben een on off piste training voor echte offpiste beginners en een offpiste training die daar volgt. Je gaat altijd direct het terrein in en leuk om te doen
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 24 september 2017 · 21:07
    Ik ski al jaren twee maal per week op de rollerbaan en dat helpt echt. Verder goede ervaringen met Powderguides. Ze hebben een on off piste training voor echte offpiste beginners en een offpiste training die daar volgt. Je gaat altijd direct het terrein in en leuk om te doen Kingfisher op 24 sep 2017 20:19
    Powderguides is een prima gidsenbureau met prima gidsen, maar het zijn geen skileraren. Ik heb afgelopen januari de offpiste training gedaan, maar onze gids zei ook meteen dat hij geen leraar was. Als je echt feedback wilt krijgen t.a.v. techniek dan kun je beter terecht bij @Kanski of Epique.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 25 september 2017 · 08:11
    Hier ook goede ervaringen met Epique en zeker ook met Sander. Afgelopen zomer met Epique hun 'Summersessions' programma gedaan, elke week de koelkast in in Zoetermeer om techniek te trainen. As november weer met @Kanski naar Stubai voor off-piste techniek. Misschien kun je hem even een PB sturen om te vragen of hij nog plaats heeft... Anders kan misschien Jelle Staleman nog wat voor je zijn. Ik dacht dat hij naast ski- en berggids ook zijn staatlich gehaald heeft. Dus die kan je zeker qua techniek ook het eea bij brengen.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 25 september 2017 · 09:37
    veel meters maken naast de piste zoals gezegd. En hier nog een stem voor de @kanski. Als iemand het je kan leren is hij het wel! + een hele toffe gast!
  • @MichieldRuijter
    Elite
    @MichieldRuijter op 25 september 2017 · 09:50
    @breukerijs

Hi Arjen,

Tijdens de NSAC cursus in maart 2016 in Chamonix waren de condities om off-piste te skien drama. Het was erg warm en buiten de piste alleen buckels of beton. Daarnaast was het niveau van de groep laag waardoor er in het gebied van Chamonix al veel opties, om off-piste te rijden, afvielen. Om deze redenen is in het programma de nadruk meer op piste techniek komen te liggen. We hebben in november twee weekenden off-piste trainingen met o.a. snowboarders. Succes gegarandeerd. Wellicht is dat wat voor je?! V.w.b. de prijs.. goedkoop is duurkoop.

GrMichiel
    @MichieldRuijter
  • Tjin
    Tjin op 25 september 2017 · 10:03
    Ik herken het probleem ook. Ik heb vooral moeite om de eerste meter sneeuw te skieen. Ik moet altijd even enorm wennen dat de ski compleet anders voelt als je hem van stijg naar daal modus zet. Bij mij hielp het enorm om de eerste twee bochtjes op beginners-techniekje-lesje-methode te doen, waarna het daarna weer goed ging.

Daarvoor waren de extra lessen die ik op de borstelbaan had genomen heel goed. (bedenk me dat ik mij daar binnekort weer voor in moet schrijven).

Ik heb afgelopen winter T1 gedaan en daar hoe je in iedergeval niet op techniek lessen te rekenen. Daarvoor is die ook niet bedoeld.
  • bvvb
    Tourist
    bvvb op 25 september 2017 · 11:14
    Ik zou dit seizoen ook wat aan mijn techniek willen werken en kwam uit op off-piste initiatie van de ESF (in la plagne). Iemand hier ervaring mee? Je kan kiezen voor 5 of 6 voormiddagen voor minder dan €200.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 25 september 2017 · 15:47
    @breukerijs Ik heb je een PB gestuurd.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 25 september 2017 · 17:46
    @breukerijs

Hi Arjen,

Tijdens de NSAC cursus in maart 2016 in Chamonix waren de condities om off-piste te skien drama. Het was erg warm en buiten de piste alleen buckels of beton. Daarnaast was het niveau van de groep laag waardoor er in het gebied van Chamonix al veel opties, om off-piste te rijden, afvielen. Om deze redenen is in het programma de nadruk meer op piste techniek komen te liggen. We hebben in november twee weekenden off-piste trainingen met o.a. snowboarders. Succes gegarandeerd. Wellicht is dat wat voor je?! V.w.b. de prijs.. goedkoop is duurkoop.

GrMichiel @MichieldRuijter op 25 sep 2017 09:50

Ik weet niet hoor, maar als (zo als je schrijft) de omstandigheden er niet zijn en/of het niveau van de groep niet in orde is ... Dan zijn je mogelijkheden gewoon beperkt. Het tarief van je gids -of de reisorganisatie waar ie mee werkt- lijkt me daar weinig mee te maken hebben.

Mijn 2ct.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • breukerijs
    Tourist
    breukerijs op 25 september 2017 · 21:09
    Goed, dat zijn teveel reacties om iedereen apart te antwoorden. Dus daarom even een globaal en samenvattende post, naast mijn dank voor al het voer tot nadenken 😉

Ik snap dat naar de sneeuw verhuizen de beste optie is, maar ik zit nog niet in de positie om dat te kunnen.... Ook wordt dit najaar een lang weekend naar de sneeuw (die er nu dus al ligt....) lastig ivm een verhuizing (naar Arnhem) en al geplande weekenden. Maar voor volgende herfst is het zeker iets om in de planning te houden.

Ik zag dat De Grote Koppel een rollerbaan in Arnhem Zuid heeft en waar lessen worden aangeboden. Iemand enige ervaring qua niveau e.d.?

Arjen
  • BASC
    Advanced
    BASC op 26 september 2017 · 08:24
    Ik heb op zo'n rollende band les gegeven en kan je vertellen dat het flink wennen is.
    Als je er eenmaal aan gewend bent is het een super manier om flink aan je techniek te werken! Bij ons had je een hele grote spiegel voor je zodat je ook goed kon zien wat je goed en fout deed.
    De intensiteit/steilheid en snelheid kan makkelijk en snel worden aangepast zodat zelfs tijdens een les veel verschillende technieken kunt leren/oefenen. Zeker een aanrader maar zou minimaal een paar lessen nemen!

Succes!!
    First Tours
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 september 2017 · 08:40
    @breukerijs Je kan natuurlijk ook het materiaal de schuld geven. Heb je bijvoorbeeld wel poedertellers, en staan ze goed in de wax?
    splitfest.nl
  • Tjin
    Tjin op 26 september 2017 · 10:24
    @breukerijs

Hi Arjen,

GrMichiel @MichieldRuijter op 25 sep 2017 09:50

Ik weet niet hoor, maar als (zo als je schrijft) de omstandigheden er niet zijn en/of het niveau van de groep niet in orde is ... Dan zijn je mogelijkheden gewoon beperkt. Het tarief van je gids -of de reisorganisatie waar ie mee werkt- lijkt me daar weinig mee te maken hebben.

Mijn 2ct. Willem2k op 25 sep 2017 17:46

Het NSAC vist in het vijver van jongere mensen, dus heb je grotere kans op minder ervaren mensen.
    Overigens leek het niveau van afgelopen winter wat hoger dan de winter daar voor.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 26 september 2017 · 10:49
    Note to self: volgende keer ook mijn tellers in de wax zetten!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro