Eind deze week een noordstau?

Eind deze week een noordstau?

De modellen zijn zoals wel vaker in de meteorologische herfst dynamisch van karakter. Berekeningen schieten alle kanten op waarbij het de ene week nog als laat zomers kan aanvoelen terwijl je de andere week al met één voet in de winter staat. De komende week is dat niet anders. Komende woensdag wordt het op veel plaatsen in de Alpen nog zo’n 20 graden, terwijl deze op vrijdag en zaterdag in de Zwitserse en Oostenrijkse Alpen nog maar met moeite tot de 10 graden komt. De oorzaak van dit alles is een noordelijke jetstream die een goede 400 kilometer meer naar het westen wordt berekend dan eerder het geval is. Nu is vrijdag nog best ver weg en is niets zo dynamisch als het weer, maar mochten de berekeningen kloppen dan wordt het tweede weekend van oktober wit aan de noordkant van de Alpen.

  • september veel kouder dan normaal
  • eerst nog mild met een koudeprikje op dinsdag
  • vanaf vrijdag flink kouder en neerslag

September veel kouder dan normaal

De meteorologische herfst is nu een maand onderweg en is hoopvol begonnen. Gemiddeld was het een stuk frisser dan normaal, viel er beduidend meer sneeuw dan gewoonlijk en liggen de gletsjers er weer goed bij. Onderstaand kaartje laat goed zien hoeveel het de afgelopen septembermaand kouder was dan normaal.

centraal Europa veel kouder
centraal Europa veel kouder

Vanwege een meanderende straalstroom lag centraal Europa wekenlang in te koude lucht waabij het op sommige dagen wel 6 tot 8 graden kouder was dan normaal. Daarbij sneeuwde het van tijd tot tijd intens zodat we in Davos een record zagen wat betreft het aantal dagen met verse sneeuw. Op de Weissfluchjoch op ruim 2500 meter wordt dagelijks het weerbeeld genoteerd en nog nooit zagen ze in een septembermaand op zoveel dagen verse sneeuw.

Maar aan de andere kant staat de zon nog relatief hoog en zijn er ook gewoon dagen dat het mild is. De meeste sneeuw die we de afgelopen maand naar beneden zagen komen is dan ook gelukkig alweer gesmolten. Ik zeg daarbij gelukkig omdat vroege sneeuw niet altijd goed is. De laatste winters hebben we vaker sneeuw gezien in september en oktober waarbij we in oktober bijvoorbeeld al in Verbier de liften in konden om op verse sneeuw te rijden. Maar na die vroege sneeuw volgde de afgelopen drie winters een periode van langdurige droogte die in grote delen van de Alpen ervoor zorgde dat we met de kerst het veelal met sneeuwkanonnen moesten doen.

Nu ben ik niet zo beducht voor de kunstsneeuw, het gaat me vooral om de oktobersneeuw die in het hooggebergte op schaduwrijke noordhellingen kon blijven liggen, door de aanhoudende droogte en de alweer wat lager staande zon versuikerde en daarmee een (vergeef me het woord) klote basis vormde voor de rest van het seizoen. De afgelopen drie winters hebben we (te) veel lawineslachtoffers gezien die het gevolg waren van relatief sneeuwarme winters en een dieper gelegen basislaag van suiker. Ook wel Altschnee problematiek.

TIP: lees ook even dit artikel over ‘Altschnee, het onzichtbare gevaar’

Een lang verhaal, maar onthoud het volgende: vroege sneeuw is voor iedereen die wel eens off-piste gaat niet altijd goed. Vooral wanneer er een lange tijd van droogte volgt. De komende maanden blijven we dit voor je monitoren. Maar moeten we dan niet gelukkig zijn met vroege sneeuw? Natuurlijk wel, maar het liefst dan de komende 3 maanden regelmatig sneeuw en nog liever in hele grote dumps.

Eerst nog mild met een koudeprikje op dinsdag

De komende dagen is het nog mild in de Alpen, waarbij er op dinsdag een kortdurende koudeprikje volgt. Een front schampt de Alpen waarbij er best wel wat neerslag valt en de koude lucht heel even de Alpen toucheert. Vooralsnog lijkt de echte kracht achter de afkoeling te ontbreken waardoor het enkel op hele grote hoogte sneeuwt. Woensdag en donderdag is het onder hogedrukinvloed dan mild, droog en zonnig. Het zijn van die echte indian summer dagen waarbij de herfstkleuren op de berg in combinatie met de helblauwe luchten voor mooi fotoweer zorgen.

Vanaf vrijdag fors kouder en neerslag

Volgens de laatste berekeningen houdt het hogedrukgebied niet stand en moet het vanaf vrijdag wijken voor een straffe noordelijke stroming. Althans, dit zijn de laatste berekeningen waarbij ze een sterk dynamisch karakter vertonen de afgelopen 48 uur. Pas maandag//dinsdag zal met enige zekerheid te zeggen zijn of de noordelijke stroming echt komt, danwel dat het hogedrukgebied alsnog in het zadel blijft boven de Alpen. Onderstaand 2 modelvergelijkkingen van de afgelopen 48 uur waarbij de onzekerheid goed te zien is. Het zijn berekeningen voor vrijdag aanstaande.

Hogedruk boven de Alpen
Hogedruk boven de Alpen
Straffe noordelijke stroming
Straffe noordelijke stroming

Het kan dus nog gaan schuiven de komende dagen. Desondanks is een blik op de ensembles de moeite waard. Allereerst GFS. Mooi is het koudeprikje op dinsdag te zien met neerslag. Maar nog duidelijker is de snelle en felle daling van de temperatuur op vrijdag. Het neerslagsignaal is op GFS wat minder sterk, maar in de regel zorgt een felle inval van koude lucht voor veel neerslag omdat de aanwezige warme en vochtige lucht snel moet afkoelen.

GFS voor de Noordalpen
GFS voor de Noordalpen

Dan de ensembles van ECMWF. Ook daar is de temperatuurdaling goed te zien. Net als de neerslapgpiek voor vrijdag.

Forse daling temperatuur
Forse daling temperatuur
Neerslagpiek op vrijdag
Neerslagpiek op vrijdag

Dit alles correspondeert mooi met onze sneeuwkaarten van vanochtend. Ook die zien afkoeling en flink wat sneeuw op vrijdag voor de Noordalpen. Maar goed, de modellen zijn dynamisch en de komende 96 uur gaan we zien waar ze verder nog mee gaan komen. In ieder geval een interessante week in het vooruitzicht. Daarom maandag weer een update. Vanmiddag drink ik in het kader van de pre stoke met vrienden een borrel op de lancering van de Morris 157 Signature Shape. Zelf ook al toe aan wat pre stoke? Onderstaand wat tips voor de komende periode.

Pre stoke agenda

Oh ja… en er komt nog iets aan. Houd daarvoor de site in de gaten ;)

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Haas™Auteur1 oktober 2017 · 17:26

Nu ben ik niet zo beducht voor de kunstsneeuw, het gaat me vooral om de oktobersneeuw die in het hooggebergte op schaduwrijke noordhellingen kon blijven liggen, door de aanhoudende droogte en de alweer wat lager staande zon versuikerde en daarmee een (vergeef me het woord) klote basis vormde voor de rest van het seizoen. De afgelopen drie winters hebben we (te) veel lawineslachtoffers gezien die het gevolg waren van relatief sneeuwarme winters en een dieper gelegen basislaag van suiker. Ook wel Altschnee problematiek.

Random vraag, maar is het wel eens voorgekomen dat het zo vroeg in het seizoen al aan het dumpen was én dat het verder een goede winter werd zonder die vervelende zwakke lagen door een slechte basis? Ik kan mij die niet herinneren zelf en ben eigenlijk wel benieuwd of er ooit in de afgelopen x jaar een goede winter is geweest die in Oktober begon en rond de gebruikelijke tijd weer eindigde. Zeker nu naar mijn idee de eerste sneeuw steeds vroeger valt.

Rex Monte - Amor Nix
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!