Dit is ongeveer net zo persoonlijk als nieuwe skies oid. Anyway, my 50ct.
Ik zou eerst die cursus volgen en dan pas beslissen wat je wilt. Als je een bruikbare camera voor de cursus wilt, koop dan een goedkope 2e hands dslr (100 euro?) en een 50mm lens met vast brandpuntsafstand, bv deze:
https://www.camerashop.nl/product/601465/canon-ef-50mm-f-1-8-stm.html?...
Dan heb je voor 200 euro een set-up waarmee je eindeloos kunt blijven leren.
Compactcamera's performen bijna altijd matig door een gebrek aan instellingen. Kwaliteit en formaat vd sensor zijn erg belangrijk. Net als lichtgevoeligheid vd lens, maar ook de kwaliteit van de lens. En waarschijnlijk wil je een camera die veel foto's per seconde kan schieten ivm sport.
Als je kieskeurig bent valt inmiddels bijna alles wat enigszins draagbaar en betaalbaar is af, maar met goed zoeken kun je een aantal positieve uitzonderingen vinden.
Ik heb vrij veel verschillende systemen geprobeerd (dslr tot Iphone en daar tussenin). Voor mij werkt een lichte, compacte camera, binnen handbereik het handigst. Dwz borstzak aan de buitenkant met snowboarden en broekzak met mtb. Deze camera's hebben net niet de kwaliteit van dslr, maar zijn zo makkelijk in gebruik dat ik véél meer foto's maak en ik ben geen uren aan t klooien met n dslr, scheelt n boel irritatie in de groep. Per saldo kom ik dus met meer goed beeld thuis.
Ik heb zelf al een aantal jaar een Sony RX100. Past in mn binnenzak, goede lens, lichtgevoelig en grote sensor. Snelheid is net acceptabel. Alles manueel in te stellen. De kwaliteit is meer dan goed genoeg voor print op alle formaten. Niet waterdicht/vrieskoubestendig etc, maar desondanks veel water en kou gezien de afgelopen 4 jaar, zit nu vol met deuken, maar werkt nog prima. En ook nog betaalbaar, dus bij een ongeluk vervangbaar.
Aangezien je 2 goede camera's in 1 gezin wilt hebben. Waarom niets iets hi-end, duurs, weinig draagbaars en iets mid-end compacts?