Welke fotocamera?

• 3zel
    Advanced
    3zel op 2 oktober 2017 · 11:10
    Mieke (vriendin) en ik reizen graag (zomer en winter) en vinden het leuk om deze avonturen vast te leggen op foto. Nu valt de kwaliteit van de foto's die we genomen hebben een beetje tegen bij het uitvergroten voor een canvas (ruis, onscherp,...). En zelfs bij het beperkt uitvergroten voor fotoboeken komen de foto's niet helemaal tot hun recht.
    Ik vermoed dat dit enerzijds aan 'onkunde' en anderzijds aan hardware te wijten is. Ivm de onkunde zal ik op korte termijn een fotografiecursus volgen. ivm hardware gaan we nieuwe camera's kopen.

Zelf schiet ik plaatjes met een Fuji xp80
    plus: goedkoop, wifi en timelaps
    min: beperkte accu, korrelig, beperkte beeldkwaliteit (kleur, contrast,...)
    Mieke schiet plaatjes met een olympus tg-3
    plus: lichtsterk, gps en kompas, minder ruis, mooie kleuren (contrast?)
    min: duurder, moeite met scherpstellen
    Deze is aan vervanging toe omdat het klepje van de batterij afgebroken is...

Daarnaast heb ik een sony SLT-A58K maar door omvang en gewicht blijft deze meestal in de reiskoffer... en een gopro 4, die ik eigenlijk (te) weinig gebruik. Ik maak liever actiefoto's of foto's van landschappen en film afdalingen (ski / mtb)van reisgenoten.

Mieke heeft net de nieuwe Olympus TG-5 aangeschaft.

Om niet twee dezelfde toestellen te hebben, wil ik wat anders kopen en ben ik bereid om 1000 à 1500 euro uit te geven.
    Ik zoek in eerste instantie een 'weather sealed' compacte camera die schok en vorstbestendig is waarmee ik naast actiefoto's ook mooie filmpjes kan maken. Op korte termijn plan ik dus een fotografiecursus en denk dat ik daarom ook een toestel wil met verwisselbare lenzen.

De Olympus PEN-F vind ik een geniaal apparaat maar is niet spatwaterdicht, noch schok - en vorstbestendig.
    Mijn keuze valt voorlopig op een Olympus EM-5 mark ii.

Graag wat input...

thx,

Dries en Mieke
    knowledge is powder
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 2 oktober 2017 · 12:53 May the powder be with you.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 2 oktober 2017 · 15:11
    Dit is ongeveer net zo persoonlijk als nieuwe skies oid. Anyway, my 50ct.

Ik zou eerst die cursus volgen en dan pas beslissen wat je wilt. Als je een bruikbare camera voor de cursus wilt, koop dan een goedkope 2e hands dslr (100 euro?) en een 50mm lens met vast brandpuntsafstand, bv deze: https://www.camerashop.nl/product/601465/canon-ef-50mm-f-1-8-stm.html?...
    Dan heb je voor 200 euro een set-up waarmee je eindeloos kunt blijven leren.

Compactcamera's performen bijna altijd matig door een gebrek aan instellingen. Kwaliteit en formaat vd sensor zijn erg belangrijk. Net als lichtgevoeligheid vd lens, maar ook de kwaliteit van de lens. En waarschijnlijk wil je een camera die veel foto's per seconde kan schieten ivm sport.
    Als je kieskeurig bent valt inmiddels bijna alles wat enigszins draagbaar en betaalbaar is af, maar met goed zoeken kun je een aantal positieve uitzonderingen vinden.

Ik heb vrij veel verschillende systemen geprobeerd (dslr tot Iphone en daar tussenin). Voor mij werkt een lichte, compacte camera, binnen handbereik het handigst. Dwz borstzak aan de buitenkant met snowboarden en broekzak met mtb. Deze camera's hebben net niet de kwaliteit van dslr, maar zijn zo makkelijk in gebruik dat ik véél meer foto's maak en ik ben geen uren aan t klooien met n dslr, scheelt n boel irritatie in de groep. Per saldo kom ik dus met meer goed beeld thuis.

Ik heb zelf al een aantal jaar een Sony RX100. Past in mn binnenzak, goede lens, lichtgevoelig en grote sensor. Snelheid is net acceptabel. Alles manueel in te stellen. De kwaliteit is meer dan goed genoeg voor print op alle formaten. Niet waterdicht/vrieskoubestendig etc, maar desondanks veel water en kou gezien de afgelopen 4 jaar, zit nu vol met deuken, maar werkt nog prima. En ook nog betaalbaar, dus bij een ongeluk vervangbaar.

Aangezien je 2 goede camera's in 1 gezin wilt hebben. Waarom niets iets hi-end, duurs, weinig draagbaars en iets mid-end compacts?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 2 oktober 2017 · 15:18

Aangezien je 2 goede camera's in 1 gezin wilt hebben. Waarom niets iets hi-end, duurs, weinig draagbaars en iets mid-end compacts?

Niels op 2 okt 2017 15:11

precies.. doe ik ook. Waarbij ik voornamelijk onderweg ben met de lumix dmc-lx 100. Past mooi in mijn broekzak, lichtsterk en ook nog snel genoeg voor wat actie materiaal.
    May the powder be with you.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 2 oktober 2017 · 22:48
    Ik zou inderdaad kiezen voor een goede compactcamera i.t.t. een camera met verwisselbare lenzen. Hoe mooi de Olympus ook is, je gebruikt hem veel minder omdat hij niet in de jaszak past. Ik heb ook de Lumix DMC lx 100 gebruikt en die is erg goed voor ski fotografie. Hij maakt niet alleen veel foto's per seconde maar doet dat ook nog eens in raw en met continue scherpstelling, voor het formaat erg indrukwekkend. En dat i.c.m. een lichtsterke lens zoals hierboven reeds vermeld.

Een groot nadeel van deze camera is dat wanneer je de lens ook buiten de wintersport gebruikt, er heel snel vuil in de lens komt omdat de camera behoorlijk open is wanneer je uitzoomt. En toen was mijn camera van €640 helaas niets meer waard... Panasonic vergoedt dat ook niet. Maar goed, als je je beperkt tot wintersport zul je hier weinig last van hebben. Verder heb ik ook goede verhalen gehoord over de Sony RX100. Die is echt lekker klein en weegt ook niks.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 3 oktober 2017 · 08:38
    Een groot nadeel van deze camera is dat wanneer je de lens ook buiten de wintersport gebruikt, er heel snel vuil in de lens komt omdat de camera behoorlijk open is wanneer je uitzoomt. En toen was mijn camera van €640 helaas niets meer waard...

@polhovski: Dat is de reden waarom ik in eerste instantie naar een 'weather sealed' compacte body met verwisselbare lenzen keek.
    1 omdat de prestaties van de 'onderwatercamera's' onvoldoende lijken op uitzondering van de sony RXO https://www.sony.be/nl/electronics/cyber-shot-compacte-cameras/dsc-rx0... maar dit formaat lijkt me dan weer te klein voor mijn grote handen.
    2 omdat ik geen 'weather sealed' compacte camera's vind met prestaties zoals de lumix LX en sony rx100.

Na een bezoek aan de fotowinkel ben ik er wel uit dat een compacte body met lens op vlak van 'draagbaarheid' onvoldoende bijbrengt tov een gewone body met verwisselbare lens.

Niels op 2 okt 2017 15:11

precies.. doe ik ook. Waarbij ik voornamelijk onderweg ben met de lumix dmc-lx 100. Past mooi in mijn broekzak, lichtsterk en ook nog snel genoeg voor wat actie materiaal. meteomorris op 2 okt 2017 15:18

Ik denk dat ik in eerste instantie een mid-end tot hi-end compact ga aanschaffen en na de cursus een eventuele uitbreiding van iets minder draagbaar.

@niels, @meteomorris; tips of tricks om je toestel stofvrij te houden?
    Omwille van de lens lijkt de lumix lx mss wat meer last te kunnen hebben van stofindringing dan de sony rx, of is dan een foute inschatting?
    knowledge is powder
  • elpiedro
    Tourist
    elpiedro op 3 oktober 2017 · 09:59
    Op (ski)vakantie doe ik alles met de combinatie Canon 60D, GoPro hero4 en telefoons (Iphone en Sony). Wil ik een snapshot, pak ik snel mijn telefoon want daarvoor is de kwaliteit goed genoeg voor het doel (appen, Instagram etc). Mijn GoPro voor ski filmpjes, onderwater dingen en fish eye foto's. De Canon gebruik ik voor 'echte' fotografie (dus te gebruiken voor uitvergrotingen, fotoboeken maar ook Instagram). Een DSLR vind ik persoonlijk erg fijn door alle opties, manier van fotograferen (beethouden etc) en verwisselbare lensen. Nadeel is hij groter en zwaarder is dan compacte camera's, echter heb ik hier een chille rugzak voor (met 1 rits de camera eruit) dus dan maakt het niet veel uit. De voordelen vind ik veel belangrijker. En het ziet er gewoon profi uit 😃

Ik zie geen meerwaarde meer in compacte cameras aangezien de kwaliteit tussen telefoon en DSLR in zit, afhankelijk van de prijs. Een telefoon heb ik sowieso altijd al bij me, dus ga dan liever voor de betere kwaliteit van de DSLR. Must haves voor mij zijn RAW (ivm nabewerken) en WIFI.

Cursus is denk ik zeker nuttig. Een goede foto is altijd de combinatie van kennis en materiaal. Met een full-frame DSLR camera is het makkelijker een mooie foto te maken, maar zonder kennis ook heel makkelijk een slechte te maken! Ik ben het met Niels eens: koop een 2e hands DSLR camera (met 18-135/200mm lens) voor de cursus (en ik zou ook die 50mm portretlens kopen, die is heel leuk om mee te spelen) en beslis daarna wat het beste bij je past. Denk ook eventueel aan een nabewerkingscursus. Photoshop/Lightroom doet wonderen met je foto 😃

succes!
    blablabla
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 3 oktober 2017 · 10:18
    @3zel Ik zou me niet al te veel zorgen maken over weather sealing en stof, tenzij je echt de woestijn in gaat ofzo. Gebruik zelf ook al een aantal jaar een compact in de sneeuw (Nikon p7100) En die doet het nog steeds probleemloos.

Als je voor een compact gaat zou ik wel gaan voor iets met een zoeker (Zo als de voorbeelden van @Niels en @meteomorris), dat werkt in de sneeuw in mijn ervaring echt een stuk fijner dan op zo'n schermpje turen.

Sinds ik een bib broek heb kan ik de camera om mijn nek achter de flap hangen, dat lijkt goed te gaan. Voor die tijd inderdaad gewoon in een broek/jaszak. Liefst eentje waar je niet snel op zult vallen.

SLR in de sneeuw heb ik geprobeerd, maar is voor mij het gedoe niet waard. Beetje het zelfde verhaal als wat Niels beschreef: Een compact levert mij netto meer leuke foto's op.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 3 oktober 2017 · 13:30
    @niels, @meteomorris; tips of tricks om je toestel stofvrij te houden?

Ik doe niets bijzonders en heb geen problemen ondanks redelijk wat zand/modder/stof met mtb.

Ik zou inderdaad ook zeker wat gaan oefenen met Photoshop. Een paar stofjes heb je dan zo weggewerkt.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 4 oktober 2017 · 09:10
    Na het één en ander te hebben vergeleken heb ik gekozen voor een sony rx100v.
    Je betaalt er een smak geld aan maar dan heb je ook wat.
    Contenders waren sony rx100iv, Lumix LX15, Lumix LX100 en Lumix TZ100.
    Uiteindelijk gekozen voor de rx100v omwille van de geweldige snelheid en AF-mogelijkheden ifv de actiefoto's/filmpjes, daarnaast spreekt de compactheid, beeldkwaliteit en volledigheid van het toestel me aan (evf, interne flits). Minpuntjes zijn grip en het ontbreken van een touchscreen. De 4K functionaliteiten (postfocus, 4K-foto) van de lumix-toestellen mis ik ook maar wegen toch niet op tegen de voordelen van de sony.

Na de aankoop van de BCA-link en de Morris 157 geen excuses meer om mooie plaatjes te schieten 😉

Bedankt iedereen voor jullie bijdrage!
    knowledge is powder
  • Niels
    Advanced
    Niels op 4 oktober 2017 · 11:07
    Klinkt als een goed keuze. Succes met de cursus, benieuwd naar de resultaten!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 29 januari 2018 · 10:42
    @polhovsky:

enkele foto's met de RX 100 v
    knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 29 januari 2018 · 10:43
    @Polhovsky:
    zoals gemeld is bij burst de foto niet altijd op het juiste object scherpgesteld. Zal wel aan de fotograaf liggen 😉

bericht aangepast door 3zel op 29 jan 2018 11:20 (10% bewerkt)
    knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 29 januari 2018 · 10:56
    Deze heb ik wat moeten resizen
    knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 29 januari 2018 · 11:19
    knowledge is powder
  • Onnem
    Tourist
    Onnem op 29 januari 2018 · 12:45
    Aosta?
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 29 januari 2018 · 12:52
    @3zel: thanks voor het posten van de foto's. Heb je ze nog bewerkt of zijn dit jpegs direct uit de camera?
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 29 januari 2018 · 13:02
    @3zel: thanks voor het posten van de foto's. Heb je ze nog bewerkt of zijn dit jpegs direct uit de camera?Polhovsky op 29 jan 2018 12:52
    Dit zijn de JPEGs onbewerkt
    Kan je eventueel wel enkele JPEGs of RAW's sturen...
    bericht aangepast door 3zel op 29 jan 2018 13:09 (2% bewerkt)
    knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 29 januari 2018 · 13:05
    Aosta?Onnem op 29 jan 2018 12:45
    Si Courmayeur, Monte Bianco e Aosta 😉
    knowledge is powder
  • GerritA
    Beginner
    GerritA op 29 januari 2018 · 14:04
    Gaaf hoor al die mooie foto's, ik heb voor kerst een kleine Compact camera gekocht (Lumix) en moet nog heel veel leren. De Lumix heeft zo ontzettend veel instellingen dat een cursus wel nodig is.

Maar volgens mij gaat het er vooral om dat je mooie en leuke foto's maakt om herinneringen vast te leggen voor jezelf en om deze te delen met je dierbaren. 😀
    Dat een foto dan minder scherp is maakt dan (voor mij) niet zoveel uit (wel als je er canvassen wilt maken natuurlijk). 😃

Heel veel plezier met het schieten van mooie plaatjes (hieronder nog een voorbeeldje van mij).

En nog één van een gewild foto object... 😉

bericht aangepast door GerritA op 29 jan 2018 14:09 (8% bewerkt)
    And snow it is.....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro