Droog en zonnig, sneeuw in zicht?

Droog en zonnig, sneeuw in zicht?

Een zeer krachtig hogedrukgebied domineert deze week het weer in de Alpen. Enige stormactiviteit van betekenis blijft daarmee ver van de Alpen. In het westen van de Alpen is het nu al zonnig, in het oosten is het nog bewolkt. De komende dagen zal de zon aan kracht winnen omdat het hogedrukgebied sterker wordt. Hierdoor daalt de lucht en lost de bewolking op. De nachten in de bergen zijn daardoor koud terwijl het overdag mild en zonnig is. Typisch Indian Summer weer. Volgens de laatste berekeningen houdt dit weer aan tot en met midden volgende week. Pas daarna is er weer ruimte voor stromdepressies. Een week van rust dus. Ondertussen is het al goed toeven op de gletsjerpistes, hoewel je mij daar in deze tijd van het jaar niet zult vinden. Ik ga liever nog even golfsurfen de komende weken.

Lees-, kijk-, luistertipstips voor de komende dagen

  1. Het SLF publiceerde onlangs een mooi overzicht van het weer en in de maand september. Maar liefst vier dumps, veel sneeuw en opvallend lage temperaturen werden vastgelegd in de Zwitserse Alpen. Zo’n koude septembermaand zegt niets over de winter die komen gaat, maar het is wel opvallend. Ook in Oostenrijk was de septembermaand koud. In 10 jaar tijd was de september maand niet meer zo koud geweest.
  2. NOAA kondigde onlangs een nieuwe La Niña episode aan. Ofwel het sein dat komende winter in Canada en Noord Amerika weer sneeuwrijk en koud zal zijn. Er zijn nog wat plekken vrij in de heli. De Euro is ongekend sterk ten opzichte van de Canadese dollar en dit seizoen haal je misschien wel de meeste Canadese poeder uit je Euro. In Canada gaan volgend jaar namelijk de belastingen omhoog en dat gaan we merken aan de prijzen voor een helitrip vanaf winter 2018-2019.
  3. In Frankrijk vind deze week de Quiksilver Pro France plaats. Jaarlijks komen begin oktober werelds beste surfers naar Franrijk om in Hossegor een van de mooiste surfwedstrijden ter wereld te beleven. Live beelden van de heats zijn hier te volgen.
  4. Het programma voor de Freeride World Tour komende winter is bekend. Chamonix is geschrapt, maar daarvoor in de plaats komen er nu stops in Japan en Canada.
  5. Ik schreef deze week nog een artikel hoe ik het beste uit de winter haal. Het is mijn verhaal hoe ik na 30 jaar poederjagen een goede mix pobeer te vinden tussen de beste sneeuw en acceptabele risico’s.

Pre stoke agenda

Nu al: de wePowdershop is terug met verse beanies…

Stay stoked
Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!