Indian Summer in de Alpen.

Indian Summer in de Alpen.

Komend weekend en begin volgende week wordt het zomers warm. Zeer milde lucht wordt met een krachtige zuidelijke stroming vanuit Noord Afrika richting Europa getransporteerd.
De veroorzaker van dit alles is een zeer krachtig hogedrukgebied boven centraal Europa en lage drukgebieden op de Atlantische oceaan. Tussen deze drukgebieden ontstaat een krachtige stroming.

Dergelijke situaties doen zich vaker voor in het najaar. Met het afkoelen van de noordpool vanwege het korter worden van de dagen worden de drukverschillen tussen gebieden rond de evenaar en de noordpool groter. Hierdoor ontstaan op de Atlantische Oceaan zeer actieve depressies die als ze bij ons in de buurt komen voor storm zorgen, maar in dit geval dus warme lucht naar ons toe transporteren.

Dat het geen onbekend verschijnsel is blijkt wel uit de hoeveelheid benamingen die we in Europa hebben voor dit fenomeen. In Nederland hebben we het over een oudenwijvenzomer, de Duitsers spreken van Altweibersommer, in Oostenrijk hoor je regelmatig de term Goldener Oktober, de Zweden gebruiken het begrip Brittsommar, in Tsjechië spreekt men van de Babí léto, in Engeland gebruikt men traditioneel het begrip St. Luke’s little summer en in Frankrijk l’été de St. Dénis hoewel je steeds vaker het begrip ‘été indien’ hoort.

Serre Chevalier
Serre Chevalier
Vars
Vars

Indian summer

Maar steeds vaker hoor je de term Indian Summer. Een term die terug gaat tot de 18e eeuw en zijn oorsprong kent in Noord Amerika. Daarbij wordt er door sommigen nog gesteggeld over de vraag of de eerste vermelding het Engelse Indian Summer of het Franse ‘Été Indien’ betreft. Hoe dan ook, het verschijnsel waar ze in Noord Amerika op doelen is hetzelfde als bij ons in Europa. Een periode met zeer mild najaarsweer waarbij de nachten relatief koel zijn, maar het overdag bizar warm is voor de tijd van het jaar. De bladeren aan de bomen mogen dan al wel verkleuren en het wordt vroeger licht, maar van winter is helemaal geen sprake.

Hoe langt houdt dit weer aan?

Goede vraag. Een blokkade van hogedruk zoals nu aan het ontstaan is kan van lange duur zijn en soms wekenlang aanhouden. Begin deze week waren er nog signalen dat er midden volgende week een doorbraak geforceerd zou worden, maar de laatste berekeningen gaan hier niet meer van uit. Voorlopig geen winter dus. Dergelijke hogedrukgebieden blijven voor de wetenschap en de weermodellen een raadsel. Het blijkt heel lastig te voorspellen wanneer ze ontstaan, maar nog moeilijker om een betrouwbare uitspraak te doen wanneer ze hun grip op de Alpen gaan verliezen. Rustig wachten en genieten van het weer dus.

Lees-, kijk-, luistertipstips voor de komende dagen

  1. Was september juist uitzonderlijk koud in Zwitserland en Oostenrijk, in de VS was het juist weer warmer dan normaal.
  2. De massa van het ijsdek op en rond Groenland is dit jaar een klein beetje toegenomen. Voor het eerst sinds 2002 is er sprake van een groei. Vooralsnog is het niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Zou de aangroei in dit tempo voortgaan dan duurt het nog 82 jaar voordat we terug zijn op het niveau van 2002.
  3. De freeride wereld is geschokt door de dood van Hayden Kennedy en Inge Perkins. Het lukt me niet eens om het verhaal hier kort samen te vatten. Zo moeilijk kan ik het maar bevatten.
  4. Vanwege sneeuwgebrek en de aanhoudende droogte en warmte is besloten de gletsjer van Les 2 Alpes gesloten te houden tijdens de Franse herfstvakantie.
  5. Ik schreef deze week nog een artikel hoe ik het beste uit de winter haal. Het is mijn verhaal hoe ik na 30 jaar poederjagen een goede mix pobeer te vinden tussen de beste sneeuw en acceptabele risico’s.

Pre stoke agenda

Nu al: de wePowdershop is terug met verse beanies…

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Elite
kanskiAuteur19 oktober 2017 · 09:47

@@Morris; Wat zit er in het vat voor komende week Morris?! Haal da hoofd is uit de golven, en steek het in de wolken!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!