Race of freeride schoen?

• Kip
    Advanced
    Kip op 14 oktober 2017 · 20:47
    Ik heb van de week de fischer ranger 120 aangehad.
    Ik ben echter alleen piste schoenen gewend met flex 130. Ik tour en freeride altijd met Nordica Dobermann.
    Echter is het gewicht en de loopstand van de freeride schoen wel fijn, evenals de vibramzool.

Een groot verschil met de normale skischoen is dat je veel meer flex naar voren hebt. Is dit erg wennen? Hoe bevalt jullie dit op de piste en in het terrein?
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 14 oktober 2017 · 22:26
    Ik heb net de switch de andere kant op gemaakt: https://www.wintersporters.nl/forum/topic/365873
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • Kip
    Advanced
    Kip op 15 oktober 2017 · 00:28
    Ik heb net de switch de andere kant op gemaakt: https://www.wintersporters.nl/forum/topic/365873 Cheizz op 14 okt 2017 22:26

Interessant verslag. Merkte je ook een groot verschil tussen offpiste en piste skiën? Als in aar hij het beste tot zijn recht kwam?
    Ze hebben de ranger trouwens wel stijver gemaakt dan voorgaande modellen schijnt. Dit is dan echter wel de torsie stijfheid want naar voren heb je wel bewegelijkheid. Anderzijds skien de pro freeride skiërs tegenwoordig ook op dit soort schoenen. Die bewegelijkheid/demping lijkt me wel lekker als je door verspoord terrein gaat met grotere bochten .

Kun je trouwens onder die Curv ook een rubberen zool plaatsen?
  • Arns
    Beginner
    Arns op 15 oktober 2017 · 01:59
    Ik ski momenteel met de zero g guide pro van Tecnica, 130 flex volgens het boekje maar skiet eerder als een 120.
    Een enorme bewegingsvrijheid in de Tourmodus en heerlijk om mee door te skiën, zowel op als naast de piste.
    Het geringe gewicht en dynafit inserts zijn mooi meegenomen. (Lopen met een tech binding is namelijk heel wat comfortabeler)
    Wat het skiën met deze botten betreft, op de piste voor mij (70kg) voldoende stijf, stevig doorcarven op een eerder pittige lat (rc4 van Fischer) gaat prima. Ook wat techniektraining mee gedaan en ook hiervoor een goede bot. Een bot die stevig rond de voet zit mede dankzij de lekker dunne doch comfortabele thermofit liner.
    Zou er niet meteen competitie mee gaan skiën maar als ik nu weer een bot zou moeten kopen weet ik het wel. De ideale one quiver bot wat mij betreft.
    Ontwaken onderaan de berg
  • kanski
    Elite
    kanski op 15 oktober 2017 · 09:15
    Ola,

Nog een optie voor een super goede freeride schoen is de Tecnica Cochise 130 met tech inserts.

Voorheen skiede ik op Lange boots waarvan de meeste tijd op de Lange RS 130 WC omgebouwd tot all mountain schoen door een vibram zool te laten bevestigen, zodat het klimmen wat prettiger zou gaan. Dit is een super stijve competitie schoen, waar ik zeer veel plezier aan beleefd heb. Wel kreeg ik na elk seizoen nieuwe schoenen (na +/- 200 dagen op sneeuw).
    Ook de Lange XT 130 freeride schoen heb ik lang geskied, maar deze was ook meer een 110 flex, en vreselijk koud.

Dus afgelopen seizoen voor het eerst op de Lange Cochise 130 freeride schoen met tech inserts. Een echte eye opener. Stijve freeride schoenen bestaan dus toch! De Cochise is zeer veel lichter als de Lange schoenen die ik heb geskied door de jaren heen. Qua stijfheid komt ie in de buurt van de Lange RS. Hij heeft een ruim voldoende loop stand voor het touren met vellen en tech inserts voor het gebruik van pin bindingen. Dus voor mij een super match aangezien ik tegenwoordig weer op Völkl freeride ski's sta en ook overal Marker King Pin bindingen op heb zitten. De schoen heeft een medium last van 99mm, helaas geen canting systeem, maar wel weer C.A.S. shell en liner die heel makkelijk naar de voet te vormen zijn. Ook kan je switchen van zool tussen tour en piste.

http://www.tecnica.it/products/cochise-130-dyn/

Of deze: http://wepowder.nl/forum/topic/246762

@Kip; veel gesponsorde freeriders skiers skiën op de world cup versie van hun merk alleen uitgedost als de freeride versie.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Kip
    Advanced
    Kip op 15 oktober 2017 · 09:27
    Thnx kansloos.
    Ik zit i.v.m. sponsoring vast aan Fischer. Anders was ik inderdaad voor die technica gegaan.

Maar de curv 130 ombouwen tot freeride schoen door vibram zool eronder te zetten is dus zeker ook een optie voor me. Nadeel is alleen dat je geen loopstand hebt. Ik tour en klim relatief veel (met marker Duke).
  • Kip
    Advanced
    Kip op 15 oktober 2017 · 09:38
    Ik bedoelde uiteraard Kanski (autocorrectie). Sorry
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 15 oktober 2017 · 16:10
    Ik heb deze Fischers een aantal jaar geleden gekocht. Fijne schoen die perfect naar je voet gevormd kan worden. Bij het vormen kun je al bepalen hoe strak deze schoen gaat worden. Het eerste seizoen was de pasvorm voor mij niet strak genoeg en heb ik ‘m opnieuw laten vormen.

Mijn schoenen hebben een loop-, freeride- en een pistestand. Eigenlijk ski ik ze altijd in de freeride stand, ook op de piste.

Het is natuurlijk persoonlijk maar ik vind het een heerlijke schoen voor zowel op als buiten piste. Grootste nadeel is wat mij betreft dat er geen tech inserts inkunnen.
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 16 oktober 2017 · 11:47
    Ik heb de nieuwe Curvs nog niet buiten de piste gebruikt, dus ik kan daar nog niks zinnigs over zeggen. Half november heb ik als het goed is alle sneeuwcondities er wel mee gehad en zal ik nog even verslag uitbrengen.
    Of er ook een rubberen zool onder kan durf ik niet te zeggen. Maar dat zou Fischer nederland je wel kunnen vertellen. Die reageren doorgaans vrij snel op Facebook-chats.
    gigiski.com | deskiclub.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro