De nieuwe wepowder is live!

De nieuwe wepowder is live!

Zo, wat ons betreft kan de winter nu echt gaan beginnen. De nieuwe versie van wepowder staat live. Na heel lang heel hard werken zijn we ervan overtuigd dat we je nog meer (en nog betere) diepe dagen kunnen bezorgen. We hebben de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij gezet.

1) Heel veel meer weerdata

We zijn ons nog meer gaan focussen op weer. En meer specifiek: het weer in de Alpen. Daarom hebben we onze database uitgebreid naar meer dan 800 skigebieden en meer dan 1400 dorpen in de Alpen. Voor al deze bestemmingen kun je niet alleen de sneeuwval zien, maar ook de temperatuur (op 2 meter boven de grond en op 850 hPa), neerslag en de bewolking.

2) Terreindata

Naast de weerdata hebben we ook terreindata toegevoegd. Op deze manier kun je voor vrijwel ieder skigebied in de Alpen al een indruk krijgen van hoogtezones, hellingshoek en expositie. Op de gebiedspagina (zoals bijvoorbeeld deze van Livigno Mottolino of Les Grands Montets) zie je direct hoe de verdeling van deze elementen is binnen het skigebied.

3) wepowder Pro

We introduceren ook wepowder Pro, waarmee je toegang krijgt tot alle bovengenoemde data tot maar liefst 14 dagen vooruit. Dit wordt een betaalde service (kosten voor een jaar minder dan de helft van een liftpas voor een dag), simpelweg omdat we iedere nacht gebruik maken van de supercomputers van Google om voor jullie het weer te genereren. Uiteraard blijft wepowder voor iedereen beschikbaar met o.a. de zesdaagse voorspellingen, maar wil je ons supporten dan wordt dat natuurlijk heel erg gewaardeerd. Om je alvast een goede indruk te geven krijgt iedereen na het inloggen op z’n account de eerste week gratis toegang tot wepowder Pro!

Bugs en meer

De komende dagen en weken zal er nog heel veel getweaked worden aan de site en zullen er veel verbeteringen doorgevoerd worden. Heb je verzoeken, opmerkingen of wil je een bug melden, doe dat dan in dit forumtopic!

Ga lekker rondklikken en op naar de winter!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
markindealpenAuteur17 oktober 2017 · 17:14

Gewoon nieuwsgierig: Over wepowder pro hé, hoe nuttig is het voorspellen van weer, 14 dagen van te voren? Ik dacht dat voorspellingen zo’n lange termijn altijd hoogst onzeker is?

Verder ziet het er mooi uit, ik ga er eens goed in speuren de komende tijd!

Beginner
MTVAuteur17 oktober 2017 · 17:42

Congrats! Ik heb veel zin m’n pro membership ‘ns even te testen.

Expert
BrosAuteur17 oktober 2017 · 19:38

Jammer dat de routes alleen nog met pro te zien zijn… 14 daagse verwachting heeft geen toegevoegde waarde. Dus de essentie is dat er in de toekomst voor de routes betaald moet worden…hoewel ik daar wel geld voor over heb overigens…

Bros
Expert
meteomorrisAuteur17 oktober 2017 · 20:20

@@markindealpen @@Bros, ik ben jarenlang de grootste tegenstander geweest van een 14 daagse voorspelling. Maar sinds ik sinds 2 jaar een pro abonnement heb bij magicseaweed (MSW = surfsite) ben ik 14 daagse voorspellingen meer en meer gaan waarderen. Ik schrijf dit nu overigens vanuit Baskenland (super lekkere golven, heerlijk weer). Ik heb de laatste 2 weken continue op MSW gekeken omdat ik wist dat ik tijdens de herfstvakantie een surftrip zou gaan maken. Daarbij continue kunnen switchen tussen de 14 daagse voorspellingen van surfspots aan de Franse westkust, Baskenland en Portugal. En dan is zo’n 14 daagse voorspelling best wel lekker. Nee, ze kloppen nooit, maar ze geven wel een indicatie en die ben ik gaan waarderen. (zo erg zelfs dat ik niet meer zonder kan). Voor je fine tuning en last minute beslissing is het geen must, maar omdat ik dan al 14 dagen aan het staren ben weet ik inmiddels zoveel van een gebied dat de laatste klap (lees de beslissing) voor mij een stuk makkelijker wordt. Ik hoop dat we de 14 daagse voorspelling ook zo’n tool gaat worden in het freeriden. De huidige 14 daagse voorspelling is daarmee een eerste stap en ik verwacht nog heel wat tunewerk te doen. Des te meer support van jullie des te meer resources we kunnen vrijmaken om door te knutselen.

@@Bros, we moesten keuzes maken. Deze site begon klein, maar werd steeds groter. Door de routes (in combinatie met de hellingshoek- en expositiekaarten) achter een muur te zetten weten we zeker dat iemand die met de routes aan de slag gaat ook even op de hellingshoek- en expositiekaarten kan kijken. Dat maakt de boel al een stuk veiliger. Daarnaast was het maken van de hellingshoek- en expositiekaarten een flinke klus waar veel rekenkracht bij komt kijken en ten derde hebben Arjen en ik de ambitie om de komende jaren bij iedere gebied in de Alpen nuttige routes toe te voegen… Veiligheid, rekentijd en ontwikkeltijd kortom.

powfinder.com
Gevorderd
NielsAuteur17 oktober 2017 · 22:07

Ziet er erg goed uit, gefeliciteerd!

Beginner
DennnnisAuteur17 oktober 2017 · 22:38

Me like it!
Het uitbreiden van de routes vind ik zelf heel mooi! Daar ben ik ook best bereid voor om iets voor te betalen.
Eerlijk gezegd heb ik het altijd jammer gevonden dat er voor de kleine gebieden niet echt veel aanbod toegevoegd werd… Althans niet waar ik dan kwam ;)
Als je kort gaat naar iedere keer weer iets nieuws is het fijn om een hulpmiddel te hebben om de weg wat sneller te leren kennen.

Is het iets om in de forecast lagen over elkaar te kunnen leggen?
Wat is de betekenis van de skigebied begrenzing? Is dat het gecontroleerde gebied?
Wildschutzgebiet er in?

Zomaar nog ff wat dingen:
ww reset deed het niet, na wat probeerwerk weer achterhaald…
lid sinds niet correct?
livigno en chamonix niet ‘live’ te verwijderen als favorieten, zijn wel weg na een refresh.

Mooie ontwikkeling hoor!!!

sneeuw!!!!
Beginner
BASCAuteur18 oktober 2017 · 00:45

Ziet er erg netjes uit!

www.firsttours.nl & www.mountainwatch.travel
Elite
kanskiAuteur18 oktober 2017 · 08:30

Ziet er mooi uit mannen! Easy switch tussen de talen, al moet je wel eerst weer naar het forum om te zien dat er geswitched is.
En nu dansen met z’n alle!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
Patrick1973Auteur18 oktober 2017 · 09:44

Ik krijg niet alles te zien. Afbeeldingen komen er niet door.
Krijg favorieten niet te zien.
Op mijn telefoon is ook niet alles te zien(Apple)

Beginner
MattjeAuteur18 oktober 2017 · 10:12

Ziet er goed uit, is het mogelijk om het bijvoorbeeld ook te linken met Windy.com zodat je ook goed (live) kan zien welke regio’s de meeste wind pakken zodat je ook daar rekening mee kan houden. Als je goed inzoomt op Windy.com kan je ook gelijk hoogteprofielen e.d. zien. Ook zijn de temperatuurstromingen goed te zien.

Gevorderd
DutchessAuteur18 oktober 2017 · 10:30

Ohohohoh! Ik ga er met een grote koffie eens lekker mee spelen, kijken hoe het geworden is! Gefeliciteerd en dank (en dank voor de uitleg over de 14 dagen voorspelling want daar fronste ik ook mijn wenkbrouwen even over)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
markindealpenAuteur18 oktober 2017 · 12:31

@@markindealpen @@Bros, ik ben jarenlang de grootste tegenstander geweest van een 14 daagse voorspelling. Maar sinds ik sinds 2 jaar een pro abonnement heb bij magicseaweed (MSW = surfsite) ben ik 14 daagse voorspellingen meer en meer gaan waarderen. Ik schrijf dit nu overigens vanuit Baskenland (super lekkere golven, heerlijk weer). Ik heb de laatste 2 weken continue op MSW gekeken omdat ik wist dat ik tijdens de herfstvakantie een surftrip zou gaan maken. Daarbij continue kunnen switchen tussen de 14 daagse voorspellingen van surfspots aan de Franse westkust, Baskenland en Portugal. En dan is zo’n 14 daagse voorspelling best wel lekker. Nee, ze kloppen nooit, maar ze geven wel een indicatie en die ben ik gaan waarderen. (zo erg zelfs dat ik niet meer zonder kan). Voor je fine tuning en last minute beslissing is het geen must, maar omdat ik dan al 14 dagen aan het staren ben weet ik inmiddels zoveel van een gebied dat de laatste klap (lees de beslissing) voor mij een stuk makkelijker wordt. Ik hoop dat we de 14 daagse voorspelling ook zo’n tool gaat worden in het freeriden. De huidige 14 daagse voorspelling is daarmee een eerste stap en ik verwacht nog heel wat tunewerk te doen. Des te meer support van jullie des te meer resources we kunnen vrijmaken om door te knutselen.

meteomorris op 17 okt 2017 20:20

Dank voor de uitleg!

Gevorderd
Haas™Auteur18 oktober 2017 · 12:48

Ooooh shiny!

Ziet er mooi uit gasten ???

Rex Monte - Amor Nix
Expert
meteomorrisAuteur18 oktober 2017 · 14:17

@all, thnx

Ik krijg niet alles te zien. Afbeeldingen komen er niet door.
Krijg favorieten niet te zien.Op mijn telefoon is ook niet alles te zien(Apple)

Patrick1973 op 18 okt 2017 09:44

@@Patrick 1973 \

  • welke afbeeldingen komen er niet door?\
  • heb je favorieten toegevoegd?\
  • wat zie je niet op je iPhone?
powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur18 oktober 2017 · 14:51

Ziet er goed uit, is het mogelijk om het bijvoorbeeld ook te linken met Windy.com zodat je ook goed (live) kan zien welke regio’s de meeste wind pakken zodat je ook daar rekening mee kan houden. Als je goed inzoomt op Windy.com kan je ook gelijk hoogteprofielen e.d. zien. Ook zijn de temperatuurstromingen goed te zien.

Mattje op 18 okt 2017 10:12

@@Mattje, dank. \

  • Inzake de wind. We werken nog aan windkaarten. Op dit moment zijn we nog niet tevreden met de resultaten en daarom tonen we die nog niet.\
  • Inzake live data: we hebben gekeken naar de windy data (De bron is namelijk WMO en die data is open beschikbaar) maar 90% van die meetpunten staan in een dal. Daar heb je als freerider niet veel aan. Wij hebben ervoor gekozen bij ieder gebied links staan naar de meetstationnen in de buurt. Dit zijn allemaal meetstationnen in de bergen en geven je een goed beeld van de lokale condities. Zie bijvoorbeeld: http://wepowder.com/nl/ski-arlberg#elevation In de kolom rechts zie je alle meetstationnen in de buurt. Helpt dit?\
  • hoogteprofielen, als je onze weerkaarten inzoomt zie je ook de hoogtelijnen, maar met als extra dat de weerdata intake blijft. Het verschil tussen ons en windy is dat wij Google Maps en zij Open Street Maps gebruiken. Omdat wij ook een satellietkaart willen aanbieden hebben wij gekozen voor Google Maps.\
  • wat bedoel je precies met de temperatuurstromingen? Op wePowder hebben we nu kaarten met de verwachte temperatuur op 2 meter hoogte en op 850 hPa. Die laatste kaart laat de temperatuurstromingen zien waarmee je kou en warmtefronten kunt zien.
powfinder.com
Beginner
MattjeAuteur18 oktober 2017 · 15:23

@@meteomorris dankjewel voor je verheldering. Blijkbaar moet ik mij ook nog eens verder verdiepen in de diepste diepten van wePowder ;) wat ik met de temperatuurstromingen bedoel is dat je precies kan zien hoe de temperatuur overal is. Als je dan de bijbehorende luchtstromingen erbij pakt zie je precies waar de koude en warmte naartoe trekt. (ik vind het leuk om zelf een beetje te proberen aan de hand van zulke data om een kleine voorspelling voor het weer hier te doen voor de volgende dag(en)). Het grote voordeel daar is natuurlijk dat je wel 30 verschillende actuele parameters kan gebruiken zoals wind, watertemperatuur, stromingen, nevel, bewolking, temperatuur, golven, windstoten, sneeuw, verse sneeuw, luchtdruk, luchtvervuiling, 0 graden grens enz… Ik ben wel benieuwd hoe Windy dan precies overal de windsnelheden kan bepalen als ze dat doen aan de hand van meetstationnen. Ik ging er namelijk van uit dat dat aan de hand van satalietgegevens ging en daarom ook in de bergen gedetailleerd zou zijn.

Maargoed ik ga me nog eens verder in de site verdiepen, de eerste indrukken zijn in ieder geval erg goed!

Expert
meteomorrisAuteur18 oktober 2017 · 15:34

@@meteomorrisIk ben wel benieuwd hoe Windy dan precies overal de windsnelheden kan bepalen als ze dat doen aan de hand van meetstationnen. Ik ging er namelijk van uit dat dat aan de hand van satalietgegevens ging en daarom ook in de bergen gedetailleerd zou zijn. Maargoed ik ga me nog eens verder in de site verdiepen, de eerste indrukken zijn in ieder geval erg goed!\

Mattje op 18 okt 2017 15:23

Windy doet 2 dingen. Ze laat live de windwaarneming zien op bepaalde plaatsen (de bronnen die het WMO aankijkt), daarnaast gebruikt ze gewone weerdata om een voorspelling te doen voor de wind. Vanwege de mooie vectorpijlen die windy gebruikt krijg je een idee dat dit actueel is, maar het is niet meer dan een verwachting… als je goed kijkt zie je dat de kleuren (voor de wind) ook pas na stappen van 3 of 4 uur verschuiven.

powfinder.com
Beginner
misteriksAuteur18 oktober 2017 · 16:38

Mooi mooi mooi, maar ik heb nog wel een feature request :)

Ik zie dat je op de kaarten kan switchen tussen hoogtezones, hellingshoek en expositie.

Wat nog mooier zou zijn is als je op de kaarten deze 3 gegevens kan combineren met de gegevens uit het lawine bericht om zo heel makkelijk de No Go zones op een bepaalde helling zichtbaar te maken.

Ik zag dit op https://avanet.avatech.com en is volgens mij heel zinvol bij de route planning en een echte WePowder Pro feature ;)

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/b58b1a78064074c14334ac6b4d908181_2017_10_18_2016_29_35.png?width=800

Beginner
Patrick1973Auteur18 oktober 2017 · 16:39

@@meteomorris ik gebruik windows 10 enterprise, en de standaart explorer browser.

Ik kan mijn inbox niet meer vinden (open doen), als ik klik op forecast gaat de pagina open maar loopt direct vast.
Ben ook niet meer in staat om foto’s toe te voegen, ik kan dus geen screenshots tonen.

Iphone lijkt alles correct te werken nu.

Beginner
GerritAAuteur18 oktober 2017 · 21:15

Heren (ook alle harde werkers achter de schermen) allemaal van harte gefeliciteerd met het nieuwe Wepowder. Natuurlijk ook alle gebruikers want die kunnen er natuurlijk allemaal van genieten en gebruik van maken.
Ziet er fantastisch uit… ben er ondersteboven van… https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/ecb8a36a0343a48e7ed8c8a30f5fd2af_ca8907d8_13e0_4bfc_8758_dd3476a4319b.jpeg?width=800

And snow it is.....
Expert
ijsbeerAuteur18 oktober 2017 · 22:00

ziet er mooi uit!!
maar…
Geen https? kan dat nog in deze tijd?

Beginner
MarkieMarkAuteur19 oktober 2017 · 16:14

Top! De betere weerdata ziet er veelbelovend uit!

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Expert
ThijsKennisAuteur20 oktober 2017 · 12:08

Wauw wat vet! :D Ziet er echt fantastisch uit mannen!

Pow!
Expert
ThijsKennisAuteur20 oktober 2017 · 12:08

@@meteomorris Even een vraagje: Ik wilde gelijk een pro abonnement aanschaffen, maar ik zie dat ik alleen met bank gerelateerde betalingssystemen aan de slag kan. Aangezien ik in het buitenland woon heb ik geen Nederlandse rekening meer… Komt er een creditcard optie? Ik vind het helemaal geen probleem als ik daar extra voor zou moeten betalen, maar zou wel graag een creditcard kunnen gebruiken!

Pow!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur20 oktober 2017 · 13:13

@@ThijsKennis Creditcard betalingen staan op de lijst! Duurt nog even aangezien we hier afhankelijk zijn van de betaalproviders.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Expert
ThijsKennisAuteur20 oktober 2017 · 14:51

@@arjen helemaal top! Ik hou 't in de gaten.

Pow!
Beginner
MarkieMarkAuteur21 oktober 2017 · 11:18

@@ijsbeer, inderdaad https zou geen overbodige luxe zijn. Ook het inlogscherm gaat nu nog over http.

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Gevorderd
Ee1coproAuteur21 oktober 2017 · 20:26

Te gekke update van de site zeg!

SSL zou geen overbodige luxe zijn en hoeft met letsencrypt ook niets te kosten.

Gaaf dat jullie je eigen weer modellen rollen, ik draag daar graag aan bij! ??❄️?☃️⛷?

Gevorderd
barttoorn2Auteur22 oktober 2017 · 20:33

2.0 maar meteen overgeslagen zie ik, dikke upgrade. Betaal ik graag voor #progress

Expert
ThijsKennisAuteur24 oktober 2017 · 14:25

@@Arjen top dat de Credit Card functie nu toegevoegd is!

Pow!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!