Dikke noordstau of niet?

Dikke noordstau of niet?

De komende dagen gaan spannend worden. In de atmosfeer vindt een strijd plaats tussen koude lucht uit het noorden en warme lucht uit het zuiden. De grootste blokkade voor de koude polaire lucht uit het noorden is een hogedrukgebied met de naam Ulrike. Dit omvangrijke hoog ligt nu nog boven de Alpen en wordt de komende dagen ietwat naar het westen weggedrukt. De grote vraag is hoe ver? Een simpele vraag zou je zeggen, maar de realiteit is anders. Een verschuiving van een paar honderd kilometer naar het oosten of westen kan het verschil zijn tussen een hele dikke dump of slechts een paar vlokjes.

Een spannende paar dagen kortom waarbij de uitkomst nog niet te voorspellen is. Met name voor de Franse Noordalpen en Zwitserland kunnen de consequenties groot zijn. Omdat Oostenrijk verder naar het oosten ligt zijn de sneeuwkansen daar het grootst en meest zeker. In dit bericht:

  • het is al een beetje winters in de noordalpen
  • nog steeds gortdroog in de zuidalpen en grote delen Franse Alpen en Italië
  • komend weekend noordstau
  • waar gaat de sneeuw vallen?


foto-webcam.eu)

Het is al een beetje winters in de noordalpen

Bovenstaande foto is van vanochtend. Hij is genomen bij de Rudolfshütte bij de Weissee Gletscherwelt op zo’n 2300 meter hoogte. Mooi is het contrast tussen de witheid van de sneeuw en het nog niet bevroren meer. Het laat treffend de overgang van de zomer naar de winter zien. Het water moet nog echt afkoelen, terwijl de atmosfeer steeds vaker in winterse sferen is. Typisch voor de herfst. Waarbij sneeuw in september en oktober eigenlijk nog te vroeg is. De sneeuw van afgelopen weekend heeft het hooggebergte een wit karakter gegeven en is op de gletjsers en noordhellingen de basis voor de winter die komen gaat. Op de pistes van de gletsjers in de Alpen zijn de condities inmiddels al okay tot goed en op de gletsjers van Oostenrijk zelfs al heel goed.

TIP: in deze skigebieden draaien de liften al

Die nieuwe sneeuw levert hele mooie plaatjes op (check mijn overzicht van gister), maar pas na het Freeride Film Festival begin ik in de sfeer te komen.
Dan nog rijd ik niet direct richting de Alpen. Ik laat eerste een paar goede dumps passeren voordat ik naar de Alpen rijd. Ik houd van poedersneeuw, rijd vooral buiten de pistes en de ervaring leert dat dat in de vroege winter zelden kan zonder je spullen te beschadigen of een nare breuk of blessure op te lopen. Mijn ideale seizoen loopt in de regel dan ook niet gelijk met die van een wintersporter die liefst zo vroeg mogelijk in het seizoen al op de pistes staat.

Nog steeds gortdroog in de zuidalpen en grote delen Franse Alpen en Italië

Het mag dan al winters zijn in delen van de Noordalpen, in grote delen van de Franse Alpen en Italië is het nog gortdroog. Uitzondering is de Stelvio Pass, waar de gletsjer altijd wel wat oppikt, maar verder is het allemaal nog niet veel. Dat heeft allemaal te maken met de drukverdeling tot nu toe. Grote atlantische depressies die via Frankrijk Europa intrekken zijn nog uitgebleven en ook het Genua laag is nog niet op de radar verschenen. Eerlijk gezegd ben ik daar niet rouwig om. De beste dumps voor de zuidkant komen vanaf midden november op gang en kunnen dan in een tijdsbestek van enkele weken voor een sneeuwdek van een paar meter zorgen. Ik hoop op een dergelijk scenario. Dikke dumps zijn veel beter voor de stabiliteit van het sneeuwdek en sneeuwval in oktober is gewoonweg nog te vroeg voor de zuidalpen. Heb kortom geduld en schrik niet van onderstaande beelden. De sneeuw komt als hij komt.

Komend weekend noordstau

Voorlopig staat er geen sneeuw op de kaarten voor de Franse Zuidalpen en Italië. Maar dat is anders voor de noordkant van de Alpen. Het hogedrukgebied Ulrike trekt de komende 96 uur weg naar het westen waarmee de deur open komt te staan voor koude lucht uit het noorden. Op onderstaand filmpje is dat goed te zien.

Belangrijkste vraag daarbij is zoals ik al eerder schreef: ‘waar komt dat hogedrukgebied exact te liggen?’ Gister werd deze wat verder naar het westen berekend dan vandaag en dat zie je direct aan de sneeuwkaarten. Onderstaand zie je de run van gister en vandaag. Grote verschil is dat op de run van gister de Noordfranse Alpen nog wel sneeuw kregen en in de run van vandaag niet. Dat heeft allemaal te maken met dat hogedrukgebied. Bij hogedruk daalt de lucht en lost neerslag op. Des te dichter dat hogedrukgebied dus bij de Alpen ligt des te geringer de kans op sneeuw.

De komende dagen wordt dat de hamvraag. En omdat de sneeuw pas rond het weekend wordt voorspeld is dat nog best ver in de toekomst en de betrouwbaarheid van de voorspelling een stuk lager. Ga er dus maar van uit dat die sneeuwkaart de komende dagen nog een paar keer gaat veranderen. Ik hanteer daarbij altijd de volgende stelregel bij sneeuwkaarten:

  • 12 uur in de toekomst is 80-90% van alle gevallen correct
  • 48 uur in de toekomst is 70-85% correct
  • tot 120 uur in de toekomst is voor 50-75% correct
  • en tot 144 uur en verder in de toekomst is voor 45-55% van alle gevallen correct

De afnemende betrouwbaarheid is het gevolg van de ruis in onze wereldwijde waarnemingen en vormt de basis voor de chaos theorie, waarbij geldt des te verder we in de toekomst een voorspelling doen des te belangrijker de ruis wordt in onze voorspellingen. Desondanks kijk ik met veel plezier naar gedetailleerde langetermijn voorspellingen. Door de verschillen per dag zijn de fluctuaties goed te zien en krijg ik een aardig gevoel voor het algemene beeld. En dat beeld voor nu is simpel. Tussen het hoog Ulrike en de storm Floren komt een straffe noordelijke stroming op gang. Deze transporteerd komend weekend koude lucht vanuit het noorden naar de Alpen. Aan de noordkant van de Alpen levert dat sneeuw op, terwijl de gebieden ten zuiden van de Alpen te maken krijgen met een zon en een straffe noordföhn.

Waar gaat de sneeuw vallen?

Met zekerheid kan gezegd worden dat (delen van) Oostenrijk aanzienlijk wat sneeuw krijgt vanuit het noorden. Voor Zwisterland is de kans groot, met name voor de oostelijke gebieden. De gebieden in het westen, maar ook in het zuiden en in de Alpenhoofdkam zullen veel minder of zelfs helemaal geen sneeuw zien. Voor de Franse Noordalpen zie ik het op dit moment somber in. De laatste 4 runs laten steeds minder sneeuw zien voor Frankrijk

Morgen meer! Mocht je vragen hebben, begrippen niet begrijpen etc… schroom niet en post je comments hieronder. Ik help je graag verder.

Dan nog 2 tips voor de komende periode:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur25 oktober 2017 · 11:10

Kom maar door met die sneeuw!

Fingers crossed dit jaar lukt om wél een enigszins stabiele onderlaag neer te leggen,al is het maar in een deel van de alpen.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
evr66proAuteur26 oktober 2017 · 07:26

Verd…, lijkt steeds minder te worden naar mate het weekend dichterbij komt.

Expert
meteomorrisAuteur26 oktober 2017 · 09:43

@@evr66, jep. Precies daar was ik bang voor. Het hogedrukgebied is krachtig en duwt de neerslag naar het oosten. Oostenrijk ligt overigens nog wel in de line of fire, maar reken net als afgelopen weekend op (heel) veel wind tijdens de neerslagperiode.

powfinder.com
Gevorderd
evr66proAuteur26 oktober 2017 · 10:04

We hebben nog een paar dagen. Komende runs maar even afwachten. Zie wel forse variatie in de huidige ensemble gfs runs. Maar goed, we houden de surfboards nog even onder handbereik dus :)

Expert
meteomorrisAuteur26 oktober 2017 · 10:29

@@evr66, het is herfst. Dan zit er zoveel dynamiek in de modellen. Op de noordpool is het al donker en koud terwijl rond de sahara nog erg veel warmte zit. Die luchtbubbels vechten met elkaar om Europa.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!