Keuze lawinerugzakken

• Casteloni
    Beginner
    Casteloni op 25 oktober 2017 · 21:35
    Ik zit me eens te oriënteren op lawinerugzakken maar blijf 't toch wel een lastig verhaal vinden. ABS was/is de defacto standaard. Toch zitten hier ook nadelen aan: duur en er is wel een drempel om te activeren. Ook moet de hendel na x jaar vervangen worden? Vliegen is ook niet te makkelijk ivm transport van patronen. Dan heb je een aantal merken die met samengeperste lucht werken, dit is goedkoper en makkelijker te vullen. De BCA Float 32 vond ik wel een mooi ding. Hierover wordt dan weer gezegd dat die kabel 'vast kan vriezen'. Ten slotte heb je nog de rugzakken met Jetforce die werken met een ventilator. Geen drempel om te activeren en je kan 't zelfs oefenen. Vind 't ook wel handig dat als er een scheur in komt dit nog geen probleem hoeft te zijn en dat na 3min de airbag vanzelf leeg loopt ( heb je 200liter een lucht om je heen ). Mooi systeem, maar tja die batterij dus ...

Dan zit ik nog een beetje met de grootte van de rugzak. Eigenlijk zoek ik een tas in het bereik van dagjes freeriden, dag touren en evt hopelijk ooit een alpiene tocht met touw/stijgijzers etc. Als er nou een Jetforce airbag met een ABS zip-on systeem was zou ik 'm zo kopen!
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 25 oktober 2017 · 21:37
    Afgezien van alle technische voor- en nadelen: denk ook aan hoe het zit. Ik heb afgelopen januari een stuk of 8 rugzakken gepast in de showroom van Snowcountry. De rugzak die ik op papier had uitgezocht op allerlei criteria bleek het echt niet te zijn. Om het simpele feit dat het niet fijn zat. Uiteindelijk prima geslaagd overigens, maar wel met een rugzak die überhaupt niet op mijn lijstje had gestaan (want onbekend).

Mijn punt: ga ze ook passen als je kan. Dat kan echt de doorslag geven.
    bericht aangepast door Cheizz op 25 okt 2017 21:39 (10% bewerkt)
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 25 oktober 2017 · 22:01
    Volgens mij kun je qua systeem niet echt een 'foute' keuze maken. Ze hebben allemaal hun voor en nadelen, maar volgens mij zijn die voor de gemiddelde laagland poederjager vooral theoretisch.

Zo als @Cheizz eigenlijk ook al aangeeft zou ik vooral kijken wat als TAS voor jou werkt. Dat is uiteinde (hoop ik) toch waar je het ding 99.9% van de tijd voor gebruikt.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 26 oktober 2017 · 08:18
    ik heb de bca 32. kun je ook vaker testen, want bijvullen van patroon is geen probleem (in nl). vindt hem achteraf wel erg groot. Er kan veel in, maar hoe vaak gebruik je dat...... zit comfort is idd wel doorslaggevend......
    Onequiver
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 26 oktober 2017 · 08:52
    Ik heb een paar jaar met de float 32 rondgeboard, en kabelbevriezen heb ik niet meegemaakt, ook nog nooit van gehoord. Het mooi van deze tas is juiste de simpele mechaniek, en de mogelijkheid eens kosteloos te oefenen.

Maar goed, eens passen is wel het devies.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 oktober 2017 · 08:56
    Ik ben van float naar abs gegaan ivm de wisselbare zipon's
    Daarnaast inderdaad pascomfort. Drempel om te activeren vind ik geen argument, dan ga je maar 1x per jaar minder lunchen 😉
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • svenk
    Advanced
    svenk op 26 oktober 2017 · 09:21
    Hier ook geen problemen met de Float. 32L voor dagtouren en freeriden vind ik persoonlijk erg groot. 24L will do the job.

Verder zoals @Willem2k zegt.
    If in doubt, don't go out!
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 oktober 2017 · 10:04
    Hier ook geen problemen met de Float. 32L voor dagtouren en freeriden vind ik persoonlijk erg groot. 24L will do the job.

Verder zoals @Willem2k zegt.
    svenk op 26 okt 2017 09:21

Ik had dus de 18 ltr versie, en die vond ik echt te klein om alles er in te doen voor 1 tourdag
  • waingro
    Advanced
    waingro op 26 oktober 2017 · 11:24
    Komt heel erg aan waar je gaat touren. In Noorwegen ga ik niet op pad zonder 3renheid, ehbo donsjas, windzak, satphone, eten en drinken, thermos en dan heb je al snel een grote tas nodig. Zelfs voor een dagtocht. Heb zelf een bca 32 gehad. Super tas. Heb nu een BD jetforce
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 26 oktober 2017 · 17:05
    @Casteloni
    "Ten slotte heb je nog de rugzakken met Jetforce die werken met een ventilator. Geen drempel om te activeren en je kan 't zelfs oefenen. Vind 't ook wel handig dat als er een scheur in komt dit nog geen probleem hoeft te zijn en dat na 3min de airbag vanzelf leeg loopt ( heb je 200liter een lucht om je heen ). Mooi systeem, maar tja die batterij dus ...""

Wat is jouw probleem met batterijen dan?
    Ik heb de BD jetforce en ik vind het persoonlijk ideaal.
    powpowwowjippiajippieee
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 26 oktober 2017 · 17:21
    k heb een kleine zak (18l) dus probeer altijd een stoere jonge bink uit te dagen om wat ectra te sjouwen (vooral bossen touw en andere zware en meestal overbodige zooi). Wie de schoen past...
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 oktober 2017 · 17:42
    En nu mogen jullie raden wie altijd de zooi mee naar mag slepen....... omdat @evr66, een kleine heeft
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 26 oktober 2017 · 17:45
    tsja, daarvoor sleep ik jou dan weer mee terug naar t huisje hahaha
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 26 oktober 2017 · 17:47
    Passen, passen, passen. Ik vond persoonlijk de BCA's te zwaar. En ik zou wel voor 30L gaan, past er ook nog touw in enzo, voor later. Of misschien neem ik gewoon teveel zoot mee, dat kan ook.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 oktober 2017 · 17:49
    Mag ik je even herinneren aan de laatste tour. Toen je ging telemarken in tourstand?
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 oktober 2017 · 17:50
    Passen, passen, passen. Ik vond persoonlijk de BCA's te zwaar. En ik zou wel voor 30L gaan, past er ook nog touw in enzo, voor later. Of misschien neem ik gewoon teveel zoot mee, dat kan ook. Dutchess op 26 okt 2017 17:47 ga dan niet met mijn maat touren. 😋
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 26 oktober 2017 · 18:28
    Ben 't eens met Dutches, 1. orienteren 2. passen 3. passen met alles wat Waingro noemt er in (+, in mijn geval, reservesnacks/medicijnen/fotocameratje/Donald Duck/vellen/appeltje). En dan even door de winkel langs het rek lopen en dat met minstens 2 rugzakken. De vriendelijke winkelmedewerkers kijken je eerst raar aan, maar komen dan hardop tot de conclusie dat je dat toch wel met enige regelmaat mee zou kunnen gaan nemen.
    Op weg naar huis met een fijne, nieuwe, werkende en passende rugzak naar jouw smaak, kan je dan dat appeltje opeten. Net als op een echte ski-dag.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 26 oktober 2017 · 19:01
    hahaha. goed bezig@martijnuiterwijk.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 oktober 2017 · 19:30
    Precies. 35 liter or GTFO.
    splitfest.nl
  • Casteloni
    Beginner
    Casteloni op 26 oktober 2017 · 20:04
    Ik ga ook maar eens passen denk ik, wist niet dat Snowcountry ook een showroom heeft ( helaas pas vanaf 1 dec open ). Heb nu een een 32L rugzak Pieps met Jetforce systeem op 't oog. Hopelijk is die groot genoeg is om mee te toeren ( evt 2 a 3 dagen ) . Als 't rugpand niet veel groter is dan een kleinere tas en ook goed kleiner te krijgen is met compressiebandjes dan lijkt me dat wel de beste middenweg. ABS is dan wel netter met de zip-on concept, maar goed aansnoeren van een grotere tas is ook niet echt een issue.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro