Tips voor tourski's graag!

• Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 29 oktober 2017 · 10:53
    Hi allemaal,

Na jarenlang poederskiën, met af en toe wat hiken en alle bijbehorende investeringen voor lawines, is het tijd voor mijn volgende investering: tourski's. In de decathlon zag ik een set samurai 700, met tyrolia adrenalin 13 bindingen. Dit, samen met vellen voor 420 euro. Het was het laatste paar, dus ik heb ze maar meteen meegenomen (1 jaar terugbrengen zonder probleem).

Deze ski's zijn 139/99/125, 184 lang. Ik heb afgelopen jaren poeder geskied op salomon czars (131/111/121), 190 lang, waar ik erg tevreden mee was voor zowel de cliffs droppen, diepe dagen als verspoorde backcountry. Ik zou mijn nieuwe tourski als enige poederski willen hebben. Ik ga de ski voornamelijk gebruiken voor offpiste binnen de resorts, maar wil aan het eind van het seizoen ook een week gaan touren met gids. Voor deze week is extreem licht materiaal niet een heel belangrijke eis: ik ben vrij goed in vorm en ga met (oa) mijn moeder van 61.

Mijn hoofdvraag: kan ik beter een 110+ ondervoet tourski kopen die voor zowel touren als andere poederruns te gebruiken is, of werkt zo'n brede tourski niet?

Verder zijn alle andere tips waar ik op moet letten voor het touren helemaal welkom!
    Ik ben ongeveer 188cm lang, weeg rond 90kg.
  • Bart313
    Advanced
    Bart313 op 29 oktober 2017 · 13:59
    Ik zou zeggen dat voor een 1-quiver ski 99mm onder de voet beter is.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 oktober 2017 · 15:03
    Ik zou zeggen dat voor een 1-quiver ski 99mm onder de voet beter is.Bart313 op 29 okt 2017 13:59
    Dat is niet het antwoord op zijn vraag 😋
    When life gets too complicated.... SKI
  • 49
    Advanced
    49 op 29 oktober 2017 · 16:22
    110 met tourbinding doen.
    montagna bianca, ti amo
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 30 oktober 2017 · 10:09
    110 en inderdaad een tourbinding. Prima mee te touren, en prima mee te freeriden.
    Zelf rijd ik op de atomic automatic met kingpins.

Wellicht toch kijken ( evt huren) voor een lichte tourset voor die week. Lijkt me dat je een week touren niet vrolijk van gaat worden op adrenalins.
    Het gewicht van de setup is wel te overzien als je echt niet anders wilt. Maar de schoen heeft ook nog een bepalende factor in hoe lekker je naar boven loopt. Op welke schoenen wilde je gaan lopen?
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • pow
    Beginner
    pow op 30 oktober 2017 · 10:25
    Dank voor de reacties!
    Met 110 heb je niet het probleem dat je minder goede grip hebt tijdens het klimmen, en lastig keren etc? Dat kwam ik her en der tegen tijdens mijn zoektocht naar advies hierover.
    Ik weet niet meer welke schoenen ik heb uit mijn hoofd (2 jaar niet geskied.. ) maar ik het waren hybride tour/normale schoenen, met touring stand en extra lichtgewicht. Schoenen zullen dus de issue niet zijn, denk ik.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 30 oktober 2017 · 10:53
    @pow, dat valt reuze mee, Als je in terrein loopt waar de breedte van de ski een issue is, dan heb je meestal nog een helicopter van redbull boven je vliegen+ een complete crew.

Wbt het keren, kwestie van goed oefenen. Ook op een smalle ski sta je te kloten als je niet goed weet hoe het moet
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 30 oktober 2017 · 11:05
    @martijnuiterwijk: Wij spreken hierbij af, dat de breedste latten voorop moeten 😃
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 30 oktober 2017 · 11:08
    @martijnuiterwijk: Wij spreken hierbij af, dat de breedste latten voorop moeten 😃
    evr66 op 30 okt 2017 11:05

Maar dan ga je wel mee op mijn tempo 😃
  • Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 30 oktober 2017 · 11:12
    Haha ok, dus de afweging is niet 99 vs 110, maar 110 vs helicopter 😃
    Ik ga verder op zoek naar een goede deal voor ~110 tourski's dan.

(vorige reactie vanaf Pow was trouwens ook van mij, was per ongeluk op verkeerde account)
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 30 oktober 2017 · 11:22
    110 is prima te doen, let er wel op dat een volledige rocker ski wat onrustiger loopt (minder skincontact en grip daardoor, je krijgt daardoor een soort schommelstoel effect)

Wellicht staan er nog wat leuke G3's bij Arthur van Powderhouse. die hadden vorige week sale en een paar mooie deals staan!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 30 oktober 2017 · 11:28
    Wellicht staan er nog wat leuke G3's bij Arthur van Powderhouse. die hadden vorige week sale en een paar mooie deals staan!
    Vinnie op 30 okt 2017 11:22

Zit Arthur ook op wepowder? Of zal ik gewoon even bellen naar het nummer dat op de Powerhouse website staat?
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 30 oktober 2017 · 12:05
    Even bellen! Hij is natuurlijk importeur en normaliter verkopen de zaken z'n handel, dus hij zal dit niet zelf promoten op het forum 😉

Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 30 oktober 2017 · 12:19
    Ik was er vorige week en Arthur heeft idd een batterij mooie G3 setjes staan.
    When life gets too complicated.... SKI
  • Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 30 oktober 2017 · 12:20
    Top, dank voor de tip!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro