Testen/checken airbag

• Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 30 oktober 2017 · 11:36
    Ik heb een Mammut Airbag, inmiddels al weer 4 jaar oud en (gelukkig) nog nooit hoeven gebruiken. Hij heeft nu 2 jaar in de kast gelegen (zat vorige winter "helaas" in Maleisie), en ik zou hem graag testen/laten controleren voor ik aan het nieuwe seizoen begin. Zijn er winkels in NL die dat doen? Wat kost een refill ongeveer?
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 30 oktober 2017 · 13:15
    Gewoon zelf een hengst aan geven en dan zie je vanzelf of hij t doet (blaast ie op en blijft ie even opgeblazen). Refill zijn in principe gratis voor zover ik weet, maar soms betaal je 10-20e voor de moeite van een winkel. Ik test hem 1x per 2 seizoenen en dacht twee jaar geleden hem omgewisseld te hebben bij de Bever.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 30 oktober 2017 · 14:01
    Volgens mij heeft mammut een hervulbaar patroon hebt en een niet hervulbare. Meen dat bever 1 van de 2 wel kon en de ander niet. Maar weet natuurlijk niet welke
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Cassiej
    Beginner
    Cassiej op 31 oktober 2017 · 10:59
    Ben hier ook wel benieuwd naar, heb een Ortovox gekocht met carbon patroon maar je wilt natuurlijk toch wel even weten of hij werkt. Een vriend van me zijn tas ging vorig seizoen per ongeluk in de gondel "af" en bleek het dus niet te doen. Kwam hij dus mooi "per ongeluk" achter...
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 31 oktober 2017 · 11:03
    @cassiej, Hoe kwam het dan dat hij niet afging? Patroon niet goed er in?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 31 oktober 2017 · 12:27
    Ik heb een Mammut airbag. Volgens de instructies moet je ieder jaar minstens de trigger "droog" testen en de patroon wegen. Dat is de check die ik dan ook ieder jaar braaf uitvoer. Het aantal keer dat de airbag echt getrokken kan worden is zover ik weet beperkt (bij het RAS 3.0 systeem tot 40 keer).
  • coensworld
    Beginner
    coensworld op 31 oktober 2017 · 13:39
    Mammut heeft een wisselsysteem, kost je EUR 15 plus je verzendkosten. Je stuurt je lege cartridge op en na ontvangst krijg je een nieuwe toegestuurd. Ik heb het zelf afgelopen voorjaar gedaan bij Snowcountry met m'n carbon patroon....
  • Cassiej
    Beginner
    Cassiej op 1 november 2017 · 13:15
    @martijnuiterwijk, dat weten we ook nog niet precies hoe dat gebeurd is.... hij was wel al een paar jaar oud, maar goed mag natuurlijk niet gebeuren. Hij is teruggegaan naar de dealer en heeft een andere tas gekregen gelukkig.
  • mitely
    Expert
    mitely op 1 november 2017 · 18:54
    Hallo

Zoals Ee1co ook schrijft, maak elk jaar een Test , deze test is zoooo belangrijk !!
    A- Je weet of het system dan werkt of niet
    B- Voor jezelf, dan weet je weer hoe het werkt.
    Als je niet zeker ben bezoek een winkel die ja daar bij helpen kan. (kan je meteen een nieuwe Patroon Kopen, en LVS Update ?)
    Deze test kan je ook thuis doen. (ook zonder Patroon, de Trigger goed bedienen moet een ''reflex'' beweging worden)

Voor dat je gaat skieen, Check (+partner Check) je system,of alles goed vastgedraait is, kabels ok, enz. !!

Voor Reinoud, kontroleer of jouw ''oude'' rugzak een update nodig heeft.
    zie heir Link
    https://skiing.de/news/sicherheitsrelevanter-nachruestaufruf-mammut-sn...

Het gaat om je eigen Veiligheid, zo maak je vertrouwt met je Equipment.

Wens iedereen een super winter
    Mitely
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 1 november 2017 · 20:22
    @mitely,

Ik heb de laatste dag van de laatste trip mn abs getrokken.

Nieuw patroon gehaald. Nu zijn we een half jaar verder. Moet ik hem dan nu weer testen en een patroon halen? en patroon is dicht
    Tas staat hier droog op mn kamer.
  • mitely
    Expert
    mitely op 1 november 2017 · 21:26
    Hi Martijn

Zonder te weten welk system je hebt, kan ik volgende tips geven:
    - Patronen (zonder de kleine afdicht kappe) kan je op een weegschaal leggen. (op de patroon staat een Gewicht geschreven, zo kan je kontroleren of dat noch steeds hetzelfde is.)
    - Als je een ABS Trigger hebt die met schietpoeder werkt, dann moet je deze elk jaar testen.
    - Je kann de rugzak (zolang het geen Trigger heeft met schietpoeder, zoals het oude originele ABS system) makkelijk zo testen zonder Patron. (je hoort dann een ''klak'' , met de betreffende sleutel kan je die weer op spanning brengen.)
    - wat je ook kan doen, de balonnen (niet opgeblasen dan,natuurlijk) eruit halen en het weer terug vouwen oefenen.
    - Bewaar de partroon separaat, tijdens de zomer, dus niet erin geschroeft.
    - als de rugzak ouder is , kontroleer alle buckels, verbindingen, kabels, etc.
    - Bij Schietpoeder abs, kan je de bajonet koppeling een beetje in vetten. (korredeert minder)
    (Het gigantische voordeel van elektronische systemen, kan je natuurlijk zeer makkelijk testen, en oefenen, en oefenen....)

In iedergeval Martijn het is belangrijk dat je weet hoe jouw system werkt !
    (mein ervaring is dat, ik woon en werk hier in de alpen, vele skiers een ABS hebben maar weten niet hoe dat ding werkt.....)

veel succes Martijn
    Mitely
  • mitely
    Expert
    mitely op 1 november 2017 · 21:27

bericht aangepast door mitely op 1 nov 2017 21:28 (100% bewerkt)
    Mitely

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro