Doorbraak vanuit het westen

Doorbraak vanuit het westen

Een doorbraak vanuit het westen lijkt in de maak. Komend weekend gaat een stormdepressie met een kern boven de Noorse Zee een poging doen om koude polaire lucht via de Frande Rhône vallei af te laten zakken naar de Middellandse Zee. Die koude lucht botst daarbij niet alleen op de Franse Alpen, maar wordt ook nog eens extra gevoed als ze het warme vocht van de Méditerranée kan opsnuiven. Het zeewater is er nu nog rond de 20 graden en geloof me dat kan vuurwerk opleveren. Niet alleen in de Franse Alpen, maar ook aan de zuidkant van de Alpen. Maar zover is het nog niet. Het is pas dinsdag en bovenstaande is een prognose voor zondag/maandag. Daar kan nog veel in wijzigen, maar je snapt dat ik dit de komende week ga volgen. In dit bericht:

  • na storm volgt zonneschijn
  • redelijk sneeuwdek in de noordalpen, geen sneeuw in de west- en zuidalpen
  • komend weekend een doorbraak vanuit het westen?
  • drie scenario’s die sneeuw kunnen brengen

Na storm volgt zonneschijn

Afgelopen weekend was er eentje van extremen. Vrijdag viel er sneeuw in het noorden, de zaterdag was aangenaam en zondag was extreem. Het stormde van heb ik jou daar en de windwaarschuwing die ik af gaf bleek terecht. Op maandag kwam de atmosfeer weer tot rust en van de storm was niets meer te zien. Hoewel… de schade is lokaal groot en in het hooggebergte is de sneeuw alle kanten opgewaaid. Desondanks was het gister prima te doen op de gletsjerpistes. Op de beschutte delen lag een laagje verse sneeuw en de blauwe lucht in combinatie met de zon maakten er een mooie dag van. Dat zal de komende dagen niet anders zijn. Hogedruk bepaalt het beeld, de zon is dominant en enkel in het oosten van Oostenrijk schuift er van tijd tot tijd bewolking binnen. Enige significante sneeuwval zal dit niet opleveren.

Redelijk sneeuwdek in de noordalpen, geen sneeuw in de west- en zuidalpen

Bovenstaande satellietopname is van vanochtend. Mooi is de laaghangende bewolking (die het gevolg is van een combinatie van smog en bosbranden) in de Italiaanse Po-vlakte te zien, net als de restbewolking in het oosten van Oostenrijk. Maar nog opvallender is het sneeuwdek. Enkel de alpentoppen aan de noordkant van de Alpen zijn echt wit. Wie naar Italië en Frankrijk kijkt zal het opvallen dat er quasi geen sneeuw ligt. Hetzelfde geldt voor het westen van Zwitserland. De sneeuw van de afgelopen periode was enkel voor de noordalpen en daar ligt een redelijk sneeuwdek. Slecht nieuws voor komende winter? Nou nee, niet per definitie. Afgelopen weekend zijn we overgschakeld op de wintertijd en aanstaande vrijdag is het Freeride Film Festival.

Met andere woorden, de winter mag nu pas beginnen. Sneeuw in oktober hebben we niets aan. Dat hebben we de afgelopen winters wel geleerd. De beste dumps voor een mooie seizoenstart vallen in november (in het hooggebergte en de inneralpine gebieden) en in december op de lagere delen van de berg. Eerder heeft geen nut omdat de zon nog vaak te sterk is en na jaren heb ik mijn ideale seizoen daar ook op aangepast. Maak ik me druk? Nee! Wel houd ik vanaf nu dagelijks de ontwikkeling van het sneeuwdek in de gaten zodat ik eind november, begin december genoeg informatie om een mooi poederalert mee te pikken.

Komend weekend een doorbraak vanuit het westen

Sinds vorige week vrijdag staat er een doorbraak vanuit het westen op de weerkaarten. Weliswaar veranderen de details regelmatig maar de hoofdlijn blijft redelijk overeind. Die ziet er als volgt uit: boven de Noorse Zee ontwikkelt er zich een krachtige stormdepressie, tegelijkertijd ligt er nog steeds een sterk hogedrukgebied op de Atlantische Oceaan net ten oosten van de Azoren. Tussen deze twee giganten komt een straffe jetstream op gang richting het zuiden. Op onderstaand kaartje kun je die jetstream zien.

De jetstream vormt de scheiding tussen koude lucht uit het noorden en warme lucht uit het zuiden en stuwt eind deze week dus die polaire lucht naar het zuiden. Dat kun je mooi zien op onze 850 hPa kaarten voor de komende week.

Bovenstaande is een berekening voor over 7 dagen en dan kan er nog veel wijzigen. Grosso modo zijn er de volgende scenario’s te bedenken.

  • de zuid(west)stau: in dit scenario zakt vochtige lucht af naar het zuiden, trekt langzaam naar het westen en raakt daarbij in eersten instantie de Franse Alpen. Echt vuurwerk ontstaat er pas als de vochtige lucht vanuit de Méditerranée de Po vlakte in trekt en dan tegen de Gotthard en het Ortler massief wordt aangedrukt. In dit scenario is er ook nog ruimte voor een (bescheiden) naklapper in de vorm van een noordstau. Sneeuwgrens ligt aanvankelijk erg hoog, maar zakt snel met het binnendringen van de koude lucht en de aanhoudende stuwing aan de zuidkant van de Alpen.
  • le retour d’est: in dit scenario ook vochtige lucht via de Franse Alpen richting Italië, maar omdat de lucht stagneert en niet verder door kan naar het oosten blijft er een Genua laag hangen die sneeuw richting de Piemonte transporteert.
  • de Noordstau, in dit scenario komt het hogedrukgebied iets verder naar het oosten te liggen en drukt de koude lucht verder naar het oosten. Hierbij mist ze Frankrijk en stuwt alles tegen de noordkant van de Alpen aan. Gevolg is dan een Noordstau.

Het goede nieuws van alle scenario’s is dat (een deel van) de Franse Alpen kans maakt op sneeuw en dat scenario 1 en 2 sneeuw brengen naar (een deel van) de Italiaanse Alpen. Gebieden die wel wat sneeuw kunnen gebruiken.

Tot eind van deze week geen sneeuwval van betekenis kortom. Je kunt daardoor met een gerust hart aanstaande vrijdag naar het Freeride Film Festival en gaat zeker geen dump missen. Op weg naar het FFF houd ik je op de hoogte welk scenario het gaat worden en tijdens de avond zelf kun je me gerust even aanspreken om door te bomen over de scenario’s. Wil je nu verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid. Niet alleen zie je dan onze sneeuwverwachtingskaarten voor de komende 14 dagen, maar krijg je ook de sneeuwverwachting voor de komende 14 dagen van je favoriete gebieden te zien.

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande weerbericht, schroom niet en plaats ze hieronder.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur31 oktober 2017 · 11:04

Nu meer dan ooit graag een Retour d’est. Geen powder, er moet water naar Piemonte!

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/ce79e039a5f8c890ce3710b56995d77a_gagdwwplroibwil_800x450_nopad.jpg?width=800

montagna bianca, ti amo
Elite
kanskiAuteur31 oktober 2017 · 11:10

Heftig daar!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
meteomorrisAuteur31 oktober 2017 · 11:28

@@49, de natuur doet zijn best. Als de kaarten kloppen is er een substantiele hoeveelheid vocht onderweg. Maar dat duurt nog zeker 5 dagen. Da’s best lang. Zeker omdat er voor de komst van het vocht ook nog eens een extra straffe wind opsteekt.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur31 oktober 2017 · 13:07

@@meteomorris, nu kunnen we alleen maar hopen en straks gewoon weer allemaal naar Piemonte gaan voor support en poederplezier.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
Guy.Auteur31 oktober 2017 · 13:17

Upside van dit bosleed zijn burnt forest treeruns…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!