Aftellen naar een meter verse sneeuw (voor het hooggebergte)

Aftellen naar een meter verse sneeuw (voor het hooggebergte)

Komend weekend gaat het flink sneeuwen boven de 2000 meter. Het is november, de Middellandse zee is nog zomers warm, terwijl de noordpool per dag meer en meer afkoelt door het gebrek aan zon. November is typisch zo’n maand die voor vuurwerk kan zorgen. De botsing tussen koude lucht en een warme zee zorgt in deze periode van het jaar vaak voor gigantische hoeveelheden sneeuw aan de zuidkant van de (Franse) Alpen en de aangrenzende gebieden in het noorden en westen. Tenminste als die koude lucht zover mag afzakken. In dit bericht:

  • Allereerst: het bugje
  • Heel veel sneeuw voor het hooggebergte
  • Van Zuid(west)stau via een sneeuwsandwich naar een retour d’est?
  • Turbulent weekend: save your euros

Allereerst: het teveel sneeuw in de vallei bugje

Na een lange testperiode draaien we sinds dit seizoen een eigen weermodel en over de eerste resultaten zijn we tevreden. Het wegebbende dumpje met weinig sneeuw voor de westalpen werd voor afgelopen weekend goed voorspeld. Ook de wind, temperatuur en de wolkenkaarten doen het goed. Maar we hebben te maken met een bugje in ons model. Onze kaarten en data laten op dit moment veel teveel sneeuw zien in de alpendalen, terwijl het er vaak nog (te) warm is. Dit probleem zijn we nu aan het fixen en het gaat de goede kant op. De eerste resultaten zijn erg goed en we hopen je zsm van de juiste data en kaarten te voorzien. Nog even geduld op dit moment en daarbij de sneeuwval in de valleien maar even buiten beschouwing laten is mijn advies. Dank!

Veel sneeuw voor het hooggebergte

De komende week gaat er veel zo niet heel veel sneeuw vallen, maar niet overal en met kanttekeningen. Naast het bugje geldt als tweede: het is pas november. Daarom geldt het volgende:

  1. Voor veel delen van de Alpen is dit pas de eerste echte dump. Er ligt nog niets en de sneeuw van de komende dagen wordt de basis voor de rest van de winter. Denk nu niet dat je nu direct volle bak kunt gaan freeriden.

Tip: lees dit artikel over de planning van mijn ideale winter

  1. De sneeuwgrens ligt relatief hoog. Het grootste deel van de dump valt met een relatief hoog nulgradenniveau van zo rond de 1900-2300 meter. De sneeuwgrens schommelt daarbij normaal gesproken zo rond de 1700-2000 meter, maar kan bij intensieve neerslag door lokale afkoeling richting de 1200 meter zakken. Maar die afkoeling is lokaal en als de neerslagintensiteit afneemt stijgt ook weer direct de temperatuur. De meeste sneeuw valt daardoor de komende dagen boven de 2000-2200 meter.
  2. Er valt veel, maar ook vochtige sneeuw. In het najaar- en het voorjaar zijn de dumps vaaks het grootst. Dat komt omdat het nu en in het voorjaar gemiddeld warmer is en er daardoor meer vocht in de lucht zit. Er valt daardoor vaak heel veel sneeuw in korte tijd. Daarnaast is het vaak nog warm waardoor de sneeuwgrens gemiddeld hoog ligt en de sneeuw veel vocht bevat. De combinatie van veel sneeuw (= massa) en vochtige sneeuw (= ook massa) maakt dat de sneeuw die valt snel inklinkt door het eigen gewicht. Een meter sneeuw kan door inklinken dan al snel krimpen tot een halve meter sneeuw. Kortom: onze sneeuwkaarten voorspellen veel sneeuw, er valt in de werkelijkheid ook heel veel sneeuw, maar door inkrimping is het sneeuwdek altijd dunner dan de sneeuw die er voorspeld wordt (en ook daadwerkelijk valt).

Tip: lees dit artikel over ‘De hoeveelheid verse sneeuw: de discussie over centimeters’.

Dit alles leidt ertoe dat dit soort dumps ideaal zijn voor het hooggebergte. Een paar van deze dikke dumps zorgen voor een stabieler sneeuwdek bij de start van het seizoen omdat dikke zware lagen nu eenmaal een betere basis vormen dan vele koude dunne lagen sneeuw. Gevolg is minder gedoe met lawines.

Tip: Ga je regelmatig buiten de pistes? Word lid van onze Safety Academy

Van Zuid(west)stau via een sneeuwsandwich naar een retour d’est?

Zo, dat is een mond vol met veel ‘incrowd’ begrippen. Lees nog even mijn bericht van gister en je bent helemaal bij. Kortgezegd komt het hier op neer:

  • zaterdag opkomende zuidwestelijke wind en neerslag. Dan de eerste sneeuw in de Franse Zuidalpen en aan de zuidkant van de Alpen. Op de Oostenrijkse gletsjers is het door föhn erg mild, met af en toe ruimte voor de zon en een aantrekkende wind.
  • in de nacht naar zondag intensiveert de neerslag aan de zuidkant van de Alpen. Vooral vanaf zondagochtend sneeuwt het intens aan de zuidkant van de Alpen en begint de sneeuwgrens te dalen van 2200 meter richting de 1500 meter. Op de Oostenrijkse gletsjers staat dan een stormchtige wind en is het niet ondenkbaar dat de liften sluiten.
  • In de loop van de ochtend/rond het middaguur wordt vanuit het westen het koufront verwacht (let op: deze timing kan de komende dagen nog veranderen). Vanaf dat moment sneeuwt het niet alleen aan de zuidkant van de Alpen, maar begint het ook intensief te sneeuwen in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland. In de nacht naar maandag breidt deze zich verder uit naar Oostenrijk. De sneeuwgrens daalt nu rap en nestelt zich in de gehele Alpen diep in de dalen.

Dit alles zorgt voor fleurig gekleurde sneeuwkaarten. Alle details vind je hier.

Tot en met maandag heel veel sneeuw. Eerst uit het zuiden (de zuid(west)stau, dan vanuit het westen een koufront met aanhoudende sneeuwval in het zuiden (de sneeuwsandwich) en dan mis je nog de Retour d’est in mijn verhaal. Wel, dat zit als volgt. Na maandag ontstaat er volgens de berekeningen een genua laag en deze stormdepressie zou wel eens voor veel sneeuw kunnen zorgen in de Italiaanse Piemonte. Ik zeg ‘zou’ omdat dit nog heel onzeker is. Genua depressies blijven lastig exact te voorspellen, maar de kans is er en die biedt perspectief en tekent onze kaarten voor de lange termijn met nog meer kleur in.

Tip: Wil je nu verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid. Niet alleen zie je dan onze sneeuwverwachtingskaarten voor de komende 14 dagen, maar krijg je ook de sneeuwverwachting voor de komende 14 dagen van je favoriete gebieden te zien.

Turbulent weekend: save your euros

Wie goed tussen de regels door kan lezen concludeert dat ik heel blij ben met de bak sneeuw die er aan zit te komen, maar dat ik komend weekend nog niet naar de Alpen ga. Zelfs op de pistes wordt het behelpen. Met uitzondering van Oostenrijk is het op veel gletsjers nog maar dun. Pas na het weekend zijn de condities op de Franse, Zwitserse en Italiaanse gletsjers dermate verbeterd dat het daar dan lekker knallen is. Voor de Oostenrijkse gletsjers wordt de opkomende föhn een dingetje. Wil je echt verse sneeuw hebben op de gletsjerspistes, wacht dan tot na het weekend. Ik publiceer morgen een aanscherping van mijn weerbericht en vertel je zondag waar je volgende week de mooiste condities in de Alpen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur2 november 2017 · 11:10

apocalyps voor piemonte, na het vuur de zondvloed.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
evr66proAuteur2 november 2017 · 11:38

@@meteomorris: we wagen het er op (cq hebben al geboekt :)). Stubai vanaf woensdag, gaat helemaal goed komen!

Gevorderd
ffKnallenAuteur2 november 2017 · 13:25

@@meteomorris zou fijn zijn als we in het forecast overzicht naast de cm’s ook de sneeuwhoogte zouden kunnen zien zoals bij de vorige site. Echt jammer dat jullie de sneeuwhoogte, dal hoogte en top hoogte van de gebieden hebben weggehaald! Nu moet je er op klikken en dan krijg je een grafiek, super, maar minder makkelijk om bij de minder bekende gebieden in een keer tussen de cm lijsten de interessante locaties eruit te filteren. Ik hoop dat hier nog iets aan kan veranderen!

Expert
meteomorrisAuteur2 november 2017 · 13:42

@@ffKnallen, ik heb je een bericht een paar doorgelezen maar begrijp niet precies wat je bedoelt. Help me even. Op de oude site hadden we toch geen sneeuwhoogtes staan?

@@evr66 je gaat woensdag die kant op bedoel je?

powfinder.com
Beginner
GerritAAuteur2 november 2017 · 15:07

@@evr66 je gaat woensdag die kant op bedoel je?

meteomorris op 2 nov 2017 13:42

Ik denk dat @@evr66 dinsdag die kant op gaat en woensdag op de gletscher staat. Anders is hij een dagje te laat ;).
Wij gaan gezellig met groepje onder leiding van @sanderkan hopelijk een paar mooie (poeder) dagen tegemoet.

And snow it is.....
Gevorderd
evr66proAuteur2 november 2017 · 15:16

@@GerritA: maak je geen zorgen, zet alles op alles om daar dinsdagavond een pintje te kunnen pakken. Gaat helemaal goed komen!

Gevorderd
ffKnallenAuteur2 november 2017 · 16:39

@@meteomorris sorry iets te zware dag geloof ik…

Ik bedoelde sneeuwgrens.

Daar had je zo mooi staan, eerst plaats dan de hoogte van het gebied en dan de sneeuwhoogte.:
Andermatt (1445-2942) …2280

Terwijl nu moet je echt naar het gebied door klikken om al deze info te bekijken. Persoonlijk vind ik het dan lastig om uit te vogelen of een onbekend gebied de moeite waard is van verder kijken naar zijn mogelijkheden. Zeker nu er héél veel nieuwe kleine leuke onbekende gebieden bij zijn gekomen. Dus ik hoop dat deze info weer terug kan komen?

Expert
meteomorrisAuteur2 november 2017 · 17:55

@@ffKnallen, helder. We gaan eens kijken hoe we dit kunnen doen.

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur2 november 2017 · 20:09


Ik denk dat @@evr66 dinsdag die kant op gaat en woensdag op de gletscher staat. Anders is hij een dagje te laat ;).
Wij gaan gezellig met groepje onder leiding van @sanderkan=kanski hopelijk een paar mooie (poeder) dagen tegemoet.\

GerritA op 2 nov 2017 15:07

Zekers dat we 4 mooie dagen gaan hebben daar!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
evr66proAuteur2 november 2017 · 20:33

alle vertrouwen in, @@kanski!

Expert
meteomorrisAuteur2 november 2017 · 21:55

@@evr66 met @@kanski gaat dat zeker mooi worden… Dat kan niet anders.

powfinder.com
Gevorderd
evr66proAuteur3 november 2017 · 00:02

@@evr66 met @@kanski gaat dat zeker mooi worden… Dat kan niet anders.

meteomorris op 2 nov 2017 21:55

So far, niets dan positieve berichten. Zin in!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!