Nog meer verse sneeuw aan de horizon (N.O.O.R.D.S.T.A.U.)

Nog meer verse sneeuw aan de horizon (N.O.O.R.D.S.T.A.U.)

De ene stormcyclus is nog niet voorbij of de volgende stormcyclus verschijnt op onze sneeuwkaarten. Het is Snowvember en dat zullen we weten ook. Alsof de sneeuwgoden nog iets goed te maken na de afgelopen drie winters. Als het allemaal in dit tempo doorgaat is het niet lang meer wachten totdat de vlag voor poederalert#1 in de lucht kan. In dit bericht:

  • De Alpen zijn wit
  • Nog wat extra sneeuw voor de zuidalpen
  • Vanaf komend weekend sneeuw en regen
  • Vanaf zondag koud en noordstau

De Alpen zijn wit

De perfect storm trok afgelopen weekend over de Alpen en inmiddels is het overal wit. Zo wit zelfs dat een aantal niet gletsjer gebieden vrijdag al wat liften opent (bijvoorbeeld Andermatt, Sölden. Gemiddeld ligt er boven de 2000 meter nu zo’n 20-60 cm verse sneeuw met lokaal uitschieters richting een meter. Onderstaande foto’s van Val Thorens, Sölden en Kronplatz zeggen meer dan mijn woorden ben ik bang ;)

Het pakje sneeuw dat gevallen is zal zich de komende dagen gaan zetten en krimpt daardoor nog wel wat centimeters. En hoewel de Alpen wit zijn is een waarschuwing op zijn plaats. Het sneeuwdek naast de pistes is nu namelijk nog dun en de rotsen, stenen en takken vaak niet ver weg. Een flinke jaap in je belag is vervelend, een flinke blessure of botbreuk nog veel erger. Hetzelfde geldt voor de gletsjers. Afgelopen zomer was warm en veel gletsjerspleten liggen als een scherpschutter verholen op je te wachten totdat je opeens door een sneeuwbrug zakt. Doe kortom rustig aan. Hoe aanlokkelijk het sneeuwdek er ook uit mag zien, een blessure nu achtervolgt je de rest van het seizoen.

Tip: lees nog even mijn artikel hoe je het maximale uit je winter haalt

Kun je het echt niet meer houden, blijf dan voorlopig gewoon op de pistes. En weet je van jezelf dat je net als ik dat lastig vindt, koop dan gewoon wat tickets voor het FFF in Gent voor 24 november. Topfilms, goede stoke, tijd om eens een powfinder of Dry boards snowboard in de hand te hebben, een beetje dat poedergevoel en dan blessureloos de winter in.

^Le Retour d’Est is een fenomeen dat soms voor wel 2 meter verse sneeuw zorgt in de Italiaanse en Franse Alpen in slechts enkele dagen tijd. In dit artikel lees je hier alles over.

Nog wat extra sneeuw voor de zuidalpen

Na de perfect storm volgde een retour d’est en die bracht ook nog eens tot een meter verse sneeuw. Het stormpje is bezig zijn laatste vlokken uit te strooien boven de Alpen. Dat zal op donderdag nog een 15-30 cm verse sneeuw opleveren in de centrale Piemonte. Ook in de rest van de Piemonte, de Franse Alpen en het westen van Zwitserland kan dan een vlokje sneeuw vallen. Tegelijkertijd is het rustig weer in de rest van de Alpen. Vooral op de toppen van het oosten van Zwitserland en Oostenrijk schijnt de zon rijkelijk boven de 2000 meter. Heerlijke dagen op de gletsjerpistes kortom. Onderstaand de sneeuwverwachting voor de komende 3 dagen,

Vanaf komend weekend sneeuw en regen

Vanaf vrijdagmiddag stappen we een nieuwe stormcyclus in. Een krachtig lagedrukgebied ter hoogte van Noorwegen brengt een noordelijke stroming op gang. Maar het duurt best lang totdat de koude lucht de Alpen bereikt. Op vrijdag en zaterdag bereiken weliswaar al de eerste fronten de Alpen, maar de lucht is dan relatief mild. Het nulgradenniveau schommelt op vrijdag en zaterdag zo rond de 1800-2000 meter. De sneeuwgrens rond de 1300-1600 meter. Vooral in de Franse Alpen en Zwitserland is de wind dan al krachtig tot stormachtig. In Oostenrijk wordt de wind vanaf zaterdag gevoelig harder. Geen ideaal weer om op de pistes te krassen kortom. Aan de zuidkant van de Alpen overheerst de zon.

^Nordstau, een Nordstau, wat is dat ook alweer precies? Lees dit artikel en je weet het.

Vanaf zondag koud en noordstau

Zondag draait de stroming dan eindelijk naar noord en bereikt de koude lucht de Alpen. De timing hiervan is nu nog niet bekend, maar hoop ik de volgende dagen verder aan te scherpen. Met het binnenstromen van de koude lucht steeks in de Franse zuidalpen en de Italiaanse Piemonte een noordföhn op, terwijl het op dat moment nog kan sneeuwen in de Dolomieten. Tegelijkertijd begint het aan de noordkant van de Alpen intensiever te sneeuwen en daalt de sneeuwgrens in de loop van de zondag en vooral de maandag tot diep in de dalen. Het wordt koud! Voorlopig leggen de modellen het zwaartepunt van de neerslag tot en met dinsdag in Zwitserland en het noordelijk deel van de Franse Noordalpen, maar ook Oostenrijk zal zijn deel krijgen.

Tip: Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid. Niet alleen zie je dan onze sneeuwverwachtingskaarten voor de komende 14 dagen, maar krijg je ook de sneeuwverwachting voor de komende 14 dagen van je favoriete gebieden te zien.

De verwachtingen rondom deze noordstau zal ik de komende dagen nog verder aanscherpen. Met de regen, sneeuw, wind en kou in het vooruitzicht wordt komend weekend zeker niet ideaal op de hoge gletsjerpistes. Mijn advies: houd je euros nog even op zak. Het lijkt er op dat poederlaert niet lang meer op zich laat wachten.

Nog een tip voor de liefhebbers van exotische sneeuw. Check even onze sneeuwkaarten van de Apennijnen. Met al die kou die vanaf zondag Europa in trekt is de kans groot dat freeriders in Florence en Bologna midden volgende week ook hun eerste afdalingen kunnen maken.

Stay stoked
Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!