Op weg naar poederalert#1?

Op weg naar poederalert#1?

Na drie drama winters op een rij kent de winter in de Alpen eindelijk een goede start. De afgelopen drie jaar kwam de sneeuw veelal niet of juist veel te vroeg. Deze winter laat zich voorlopig van zijn goede kant zien. Een nieuwe stormcyclus is in de maak met veel sneeuw voor de Noordalpen. Dat levert allereerst nog zachte lucht en regen op in de dalen, maar vanaf zondag wordt de stroming pal noord. Dan wordt het koud, winters en sneeuw tot in de dalen. Midden volgende week klaart het op en de kans is groot dat dit weekend de vlag in top gaat voor poederalert#1. In dit bericht:

  • Donderdag nog wat sneeuw voor de Zuidalpen
  • Vrijdag stilte voor de storm
  • Zaterdag regen en sneeuw
  • Vanaf zondag wordt het winters in de noordalpen
  • Poederalert#1?

^Le Retour d’Est is een fenomeen dat soms voor wel 2 meter verse sneeuw zorgt in de Italiaanse en Franse Alpen in slechts enkele dagen tijd. In dit artikel lees je hier alles over.

Donderdag nog wat sneeuw voor de Zuidalpen

Vandaag valt de laatste sneeuw aan de zuidkant van de Alpen. Er hangt nog wat bewolking in de Po-vlakte (zie onderstaand plaatje) en met een zwakke oostelijke stroming wordt deze tegen de bergen van de Piemonte aangedrukt. De laatste oprispingen van de Retour d’Est die sinds zondag voor sneeuw zorgt aan de zuidkant van de Alpen. Er is inmiddels zoveel sneeuw gevallen in de Piemonte dat een aantal gebieden eerder open gaat. Prato Nevoso opent op [18 november](

(http://wepowder.com/nl/webcam/1420617848) zien er heerlijk uit.

Vrijdag stilte voor de storm, zaterdag regen en sneeuw.

De vrijdagochtend begint zonnig op alle Alpentoppen. In de dalen kan er dan nog wat restbewolking hangen, maar het zal het enige moment de komende 5 dagen zijn dat alle Alpentoppen kunnen genieten van de zon. Nieuw depressiegeweld stroomt vanaf vrijdagmiddag vanuit het noordwesten de Alpen in. Dat zal allereerst vooral op zaterdag voor een stijgende sneeuwgrens zorgen. De isobaarlijnen kennen op vrijdag en zaterdag nog een duidelijke westelijke component (de rode pijl op de kaarten hieronder), daardoor liggen de Alpen in de warmere lucht (de geel/oranje kleur op het tweede kaartje) en dus ligt het nulgradenniveau hoog. Dit betekent dat de neerslag van vrijdag en zaterdag pas boven de 1400-1700 meter als sneeuw en daaronder als regen valt. In het oosten van Oostenrijk ligt de sneeuwgrens lager. De zuidalpen houden het over het algemeen droog.

Daarbij waait er op zaterdag op de toppen een stevige (zuid)westelijke wind die in de loop van de dag nog verder aantrekt. Op vrijdag en zaterdag valt de meeste sneeuw dus op grote(re) hoogte en dan met name in het noordwesten van de Alpen. Vanaf de Franse Noordalpen tot voorbij Vorarlberg valt zaterdag de meeste sneeuw.

^Nordstau, een Nordstau, wat is dat ook alweer precies? Lees dit artikel en je weet het.

Vanaf zondag noordstau

Volgens de laatste berekeningen wordt zondag rond het ontbijt het koufront in de Alpen verwacht. Pin me daar niet op vast, dat kan de komende 72 uur nog wat gaan schuiven. Het zal daarbij nog wat uurtjes kosten totdat de koude lucht tot aan de alpenhoofdkam is gekomen. Bij het binnenstromen van het koufront daalt de temperatuur rap en gaat de wind van west naar noord draaien. Het begint dan intensief te sneeuwen tot diep in de dalen. De verwachting is dat de sneeuwgrens op zondagmiddag/avond rond de 500 meter komt te liggen en dat het maandag zelfs tot in de allerdiepste dalen gaat sneeuwen. Het wordt kortom winters. Tegelijkertijd steekt er aan de zuidkant van de Alpen een noordfohn op. Weliswaar wordt het door de instromende koude lucht flink koeler, maar sneeuw valt er dan niet aan de zuidkant van de Alpen.

Tot en met dinsdag blijft het dan sneeuwen aan de noordkant van de Alpen. Grootste vraagteken is waar het zwaartepunt komt te liggen. De modellen berekenen die nu tussen Hasliberg in Zwitserland en het Kleinwalsertal op de grens van Oostenrijk en Duitsland. Maar omdat we nu 6 dagen in de toekomst kijken verwacht ik nog wel wat detailwijzigingen. Vooral wat er tussen zondagmiddag en dinsdag gebeurt kan nog wel wat schuiven.

Poederalert#1?

Het weekend veel wind, veel sneeuw, allereerst een hoge sneeuwgrens en slecht zicht op de gletsjers. De zaterdagochtend kan nog aardig worden op de Oostenrijkse gletsjers maar daarna verwacht ik ook daar een verslechtering. Ik zou lekker mijn euro’s op zak houden. Want woensdag wordt een veel betere dag. Veel verse sneeuw, grote kans op zon, tussen de 40 en 90 cm verse sneeuw extra en een blauwe hemel. Grote kans dat er op woensdag een poederalert#1 (met kanttekeningen) geldt. Zeker lekker om de benen te strekken en de verse sneeuw te voelen.

Ik zelf ga dan nog niet. Ik vind het sneeuwdek naast de pistes nu namelijk nog te dun en de rotsen, stenen en takken zijn vaak niet ver weg. Een flinke jaap in je belag is vervelend, een flinke blessure of botbreuk nog veel erger. Hetzelfde geldt voor de gletsjers. Afgelopen zomer was warm en veel gletsjerspleten liggen als een scherpschutter verholen op je te wachten totdat je opeens door een sneeuwbrug zakt. Doe kortom rustig aan. Hoe aanlokkelijk het sneeuwdek er ook uit mag zien, een blessure nu achtervolgt je de rest van het seizoen. Ik ga eerst nog naar het Freeride Film Festival in Gent. Hier koop je je tickets voor het FFF in Gent voor 24 november. Topfilms, goede stoke, tijd om eens een powfinder of Dry boards snowboard in de hand te hebben, een beetje dat poedergevoel en dan blessureloos de winter in.

Hetzelfde weekend geef ik dan ook nog een training voor de Poederjacht contest van Bever en dan als het sneeuwdek wat dikker is duik ik voor de eerste keer de poeder in.

Lange termijn blijft dynamisch

Er zit gewelding veel dynamiek in de weermodellen op dit moment en zeker de output na 6 dagen verschilt van dag tot dag. Dat levert de ene dag mooi gekleurde sneeuwkaarten op, die een dag later alweer anders kunnen zijn. Typisch voor de herfst. Laten we hopen dat die dynamiek nog even in de modellen blijft zitten. Het beste hebben we nu een flink aantal stomcycles in plaats van zo’n ellendig hogedrukgebied zoals de afgelopen jaren.

Tip: Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid. Niet alleen zie je dan onze sneeuwverwachtingskaarten voor de komende 14 dagen, maar krijg je ook de sneeuwverwachting voor de komende 14 dagen van je favoriete gebieden te zien.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
BASCAuteur9 november 2017 · 08:50

Wel even afkloppen aub!

Vorige jaren werd ik rond deze tijd ook mega stoked naar wat sneeuw (niet zoveel) alleen bleef het er toen bij voor een hele lange tijd. Hoop echt dat het dit jaar wel mee zit!!

Keep the stoke alive!!!

www.firsttours.nl & www.mountainwatch.travel
Gevorderd
ebboproAuteur9 november 2017 · 09:25

'Morgen Morris,

durf het bijna niet te vragen, maar hoe zit het met de Polar Vortex en kou in Siberië dit jaar?

Mijn complimenten met de vernieuwingen, pro account komt eraan!
Het seizoen is nog niet eens begonnen maar de stoke groeit met de dag.

Expert
meteomorrisAuteur9 november 2017 · 12:12

@@ebbo ik duik er in en kom er op terug.
@@BASC, deze start is zoveel beter dan vorig jaar (maar ook ik ben de afgelopen 3 winters niet vergeten)…
Het enige dat we kunnen hebben is hoop.

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur9 november 2017 · 14:37

Voor zover ik begrijp is de Polar Vortex nogal bewegelijk op dit ogenblik en het direct gevolg hiervan zijn dus die koude uitbraken met sneeuw…vind ik dat erg ? nope…

Gevorderd
ffKnallenAuteur10 november 2017 · 14:26

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/cd1a21c189bc5b459231c0b77d16bfe7_snowcover_2015_17.png?width=800\
Ten opzichte van 2016 iets meer ijs iets minder sneeuw of te wel het zou iets warmer kunnen worden deze winter (al zijn de verschillen minimaal)?

Toerist
MarsAuteur10 november 2017 · 15:29

Kort filmpje en een artikel van gisteren als aanvulling op de waarschuwing van @@meteomorris over gletsjerspleten.
Deze Duitser heeft heel veel geluk gehad dat het uiteindelijk nog zo afliep.

https://www.nu.nl/159350/video/duitse-bergbeklimmer-na-vijf-dagen-gered-uit-30-meter-diepe-kloof.html

http://diepresse.com/home/panorama/oesterreich/5317094/Fuenf-Tage-in-Felsspalte_Verletzter-Deutscher-ausser-Lebensgefahr

Gevorderd
barttoorn2Auteur11 november 2017 · 12:24

@@ebbo ik duik er in en kom er op terug.
@@BASC, deze start is zoveel beter dan vorig jaar (maar ook ik ben de afgelopen 3 winters niet vergeten)…
Het enige dat we kunnen hebben is hoop.

meteomorris op 9 nov 2017 12:12

hope is not a strategy, maar een hoop sneeuw is welkom!

Elite
kanskiAuteur12 november 2017 · 10:34

Heftig zo’n doline!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!