PA#1: dinsdag en woensdag worden poederdagen

PA#1: dinsdag en woensdag worden poederdagen

Het is 12 november 2017 en het eerste poederalert van winter 2017 is een feit. Er is een noordstau in de maak die de komende 60 uur een dik pak sneeuw naar de noordalpen brengt. Na de perfect storm van het weekend van 5 november volgt er nu een tweede dump die het de moeite waard maakt om dinsdag en woensdag poeder te rijden. In dit bericht:

  • Noordstau met vertraging
  • Vanaf zondagavond sneeuw tot diep in de dalen
  • Maandag diepwinters
  • Dinsdag en woensdag: opkomende zon en verse sneeuw
  • Waarheen te gaan?
  • Lange termijn:

Noordstau met vertraging

De blaadjes vallen en zoals gebruikelijk komen de treinen dan met een vertraging. Het zelfde geldt voor de Noordstau trein. Ten opzichte van mijn videoverwachting van vrijdag is er een vertraging ingeslopen. Op dit moment sneeuwt het boven de 1500-1800 meter, daaronder regent het. daarbij staat er een stevige wind. Eerst uit zuidwest tot west, bij het binnenstromen van de koude lucht draaiend naar het noorden. Onderstaande foto’s en kaartjes vatten het mooi samen. Het regent nu op 1500 meter hoogte in het Kleinwalsertal. Het kaartje linksonder toont een klein lagedrukgebied net ten noorden van de Alpen. Ten westen ervan is de lucht al koud (blauwe pijl), ten oosten nog warm (rode pijl). Dit laag verplaatst maar langzaam naar het oosten waardoor het langer duur voordat de koude lucht arriveert. Het kaartne ernaast laat mooi zien dat de koude lucht de Alpen naders, maar dat het er nu nog warm is. Desondanks wordt er veel sneeuw verwacht tot middernacht.

^Nordstau, een Nordstau, wat is dat ook alweer precies? Lees dit artikel en je weet het.

Vanaf zondagavond sneeuw tot diep in de dalen

Tegen het einde van de zondagmiddag stroomt de koude lucht het noordwesten binnen en voor zondagnacht ligt ook Oostenrijk in de koude lucht. Dan wordt het koud en gaat het diep in de dalen sneeuwen. De wind draait daarbij naar het noorden en wordt in het hooggebergte stevig. In het middel- en laaggebergte valt de sneeuw met duidelijk minder wind. Maandag wordt een diepwinterse dag in. De koude lucht is dan ver de Alpen ingedrongen. Vanaf de Franse Noordalpen tot en met de skigebeiden ver ten oosten van de Dachsteiner gletsjer sneeuwt het intens. Een klassieke noordstau situatie die tot en met dinsdagochtend zo blijft. Wie een blik werpt op onze sneeuwkaarten voor de komende dagen weet genoeg. Het lijkt wel winter. Sterker nog, het is winters. Tot en met dinsdagochtend verwacht ik 30-70 cm verse sneeuw boven de 2000 meter met lokaal uitschieters tot 125 cm. De wind maakt het daarbij wel lastig en gaat voor veel sneeuwtransport zorgen (= lawinegevaar).

Dinsdag en woensdag: opkomende zon en verse sneeuw

Vanaf dinsdag neemt hogedruk het over en wordt de echt koude lucht richting het oosten weggedrukt en wordt het rustiger. Het wordt langzaam iets warmer, maar de lucht is relatief droog, de luchten blauw (op wat restbewolking in de dalen na) en de zon schijnt rijkelijk. Boven de 2000 meter ligt er een dik pak sneeuw in de Alpen en zelfs boven de 1500 meter kan er goed getoerd worden met toerski’s en splitboards. Onderstaande video is van afgelopen vrijdag toen Rogier en Martijn er op uit trokken na een retour d’est bij hen om de hoek.

Dinsdag en woensdag worden kortom poederdagen. Al in 31 skigebieden draaien de liften, maar voor wie bereidt is de vellen onder ski of board te plakken liggen de Alpen aan hun voeten. Met name tussen de 1500 en 2200 meter zal het subliem toeren worden op niet al te steile alpenweides. Daarnaast is het in de hoger gelegen gebieden nu al een stuk beter dan afgelopen week. Desondanks is een waarschuwing op zijn plek. Het sneeuwdek naast de pistes is nu namelijk nog dun en de rotsen, stenen en takken vaak niet ver weg. Een flinke jaap in je belag is vervelend, een flinke blessure of botbreuk nog veel erger. Hetzelfde geldt voor de gletsjers. Afgelopen zomer was warm en veel gletsjerspleten liggen als een scherpschutter verholen op je te wachten totdat je opeens door een sneeuwbrug zakt. Daarnaast ligt er inmiddels voldoende sneeuw die als glijlaag kan dienen voor lawines. Doe kortom rustig aan. Hoe aanlokkelijk het sneeuwdek er ook uit mag zien, een blessure nu achtervolgt je de rest van het seizoen.

Tip: lees nog even mijn artikel hoe je het maximale uit je winter haalt

Waarheen te gaan?

Al in 31 skigebieden draaien de liften. De gletsjers van Oostenrijk liggen er perfect bij. Ook draait al in een aantal niet-gletsjer skigebieden (een deel van) de liften. Maar in Frankrijk is de spoeling nog erg dun. Daarnaast is een aantal skigebieden enkel in het weekend open. Maar met wat gepuzzel kun je dinsdag en woensdag zeker mooi terrein vinden aan de noordkant van de Alpen. In Engelberg is Stand open bijvoorbeeld. Daarnaast wordt het subliem toeren vanaf dinsdag. Wees er wel snel bij, want het is pas begin november en de zon dus nog redelijk sterk.

Lange termijn: nog meer sneeuw?

Vanaf dinsdag wordt het dus rustiger in de Alpen, maar de kans is groot dat we vanaf het volgende weekend met wederom een nieuwe stormcyclus te maken krijgem.

Tip: Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid. Niet alleen zie je dan onze sneeuwverwachtingskaarten voor de komende 14 dagen, maar krijg je ook de sneeuwverwachting voor de komende 14 dagen van je favoriete gebieden te zien.

Morgen volgen we de sneeuw met verdere tips waar je dinsdag en woensdat moet zijn.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
PaulCAuteur12 november 2017 · 12:11

Nice ik woon in in Basel (CH) en werk a.s woensdag vanaf huis …of niet (A)

Expert
westiproAuteur12 november 2017 · 13:14

Jammer dat de Rotair lift Titlis gesloten is vanwege onderhoud t/m vrijdag 17 november. Het heeft vannacht geregend in het dorp, maar boven 1500 is de sneeuw blijven liggen.

Expert
meteomorrisAuteur12 november 2017 · 13:22

@@westi klopt. Zeker zonde, maar tussen Stand en Trubsee valt ook wel wat te halen vermoed ik.

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur12 november 2017 · 14:17

Die nieuwe stormcyclus, daar wordt ik vooral vrolijk van. #keepitcoming

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
evanAuteur12 november 2017 · 14:58

Jammer dat de Rotair lift Titlis gesloten is vanwege onderhoud t/m vrijdag 17 november. Het heeft vannacht geregend in het dorp, maar boven 1500 is de sneeuw blijven liggen.

westi op 12 nov 2017 13:14

Met een beetje geluk valt er tot morgenavond net genoeg om (op oude ski’s) tot in het dal af te dalen. Het treintje naar Gerschnialp rijdt ook nog niet, zag ik. Tot aan de struiken zal Laub goed te doen zijn. Als ik daar zou zijn zou ik het er zeker op wagen.

Toerist
AnoniemAuteur12 november 2017 · 16:14

Hopelijk krijgt Risoul bog een bak sneeuw ee voor de kerstvakantie! Maar dat is nog een dikke maand. Tijd zat dus, toch?

Beginner
TomDVAuteur12 november 2017 · 17:20

Net aangekomen in Sölden. Er ligt geen sneeuw in het dorp en blauwe hemel. Waar is die storm?

Expert
meteomorrisAuteur12 november 2017 · 17:23

@@TomDV dan heb jij een klein föhntje te pakken. Storm gaat er nog in klappen.

powfinder.com
Gevorderd
bertjebertjeAuteur12 november 2017 · 18:25

Hier is het net begonnen met sneeuwen . Wel veel wind.

Expert
meteomorrisAuteur12 november 2017 · 18:40

@@bertjebertje, dat blijft morgen ook nog zo. Wind gaat tegen einde dump luwen en is in de vooralpen minder krachtig

powfinder.com
Gevorderd
ThijsBAuteur12 november 2017 · 20:32

Gaat er iemand deze week nog die kant op? Ik ben 2 weken vrij maar heb zelf geen vervoer. WEL enorme stoke om de nieuwe Morris op zn staart te trappen. :)

Beginner
TomDVAuteur12 november 2017 · 20:34

@@meteomorris Rond 7u begonnen met sneeuwen, eerst hard en nu iets minder. 3-5cm in het dorp tot nu.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!