Poederalert voor de Apennijnen

Poederalert voor de Apennijnen

Het mag dan flink sneeuwen in de Alpen, de sneeuwval in de Italiaanse Apennijnen van vandaag is misschien wel nog opmerkelijker. Vorige week meldde ik het al even kort in de laatste alinea van mijn weerbericht van 7 november: ‘Omdat koude lucht dan nog dieper Italië in kan trekken kan het zo zijn dat de nieuwe stormcyclus naast een noordstau ook de eerste sneeuw naar de Italiaanse Apennijnen en de Abruzzo gaat brengen.’

Op 8 november waren de kaarten nog duidelijker: ‘Nog een tip voor de liefhebbers van exotische sneeuw. Check even onze sneeuwkaarten van de Apennijnen. Met al die kou die vanaf zondag Europa in trekt is de kans groot dat freeriders in Florence en Bologna midden volgende week ook hun eerste afdalingen kunnen maken.’

En vandaag dumpt het daar dus als een malle. Toen we bezig waren met de nieuwe wePowder deed zich de kans voor om onze highres sneeuw- en weerkaarten uit te breiden naar de Apennijnen. Gek genoeg heb ik de laatste jaren heel wat freeriders uit Bologna en Florence gesproken. Dus dat kwam mooi uit en we hebben de stap gemaakt. Daarmee zijn we de eerste in de wereld die zulke fijnmazige kaarten maakt voor de Apennijnen. Best cool want de Apennijnen zijn voor velen nog redelijk onbekend gebied terwijl ook daar op de juiste momenten wel wat te freeriden is. Op de grens tussen Toscane en Emilia Romagna steken de Apennijnen tot zo’n 2000 meter de lucht in en daar kan het best sneeuwen. Onderstaand zijn beelden van vandaag.

Onze sneeuwverachtingskaart laat heel veel sneeuw zien voor vandaag en morgen. Vanaf woensdag is er dan ruimte voor de zon. De temperatuur gaat dan wel langzaam omhoog. Toch denk ik dat ze met een beetje mazzal donderdag en vrijdag al kunnen touren op de noordflanken van bijvoorbeeld Abetone/Val di Luce of de Monte Cimone.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
PaulJAuteur13 november 2017 · 15:49

Leuk topic @@meteomorris! Was leuk geweest als deze sneeuw vorig jaar gevallen was haha, nu woon ik helaas niet meer in de buurt ;)

Discover the unknown
Gevorderd
powderdudeAuteur13 november 2017 · 20:02

@@meteomorris Hoeveel verwacht je in het Stubaital ? Ik ga morgen rijden dus vanaf donderdag training met de Kan ? Volgens de plaatselijke Freeride gids is het nog niet heel lekker daar ? Of kan je woensdag nog ergens anders in de buurt terecht ? Wat is wijsheid ?

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur13 november 2017 · 20:42

@@powderdude Als je de tijd hebt zou ik woensdag een tussenstop doen in Engelberg.
De gletsjers in Tirol hebben vooral wind gehad, wat gebruikelijk is bij een dergelijke storm. Het heeft er wel gesneeuwd, maar Engelberg heeft heel veel meer gehad. Even lekker de beentjes strekken op Stand en dan lekker knallen met @@Kanski. Dat laatste wordt zowiezo top. Super weer (zonnig) en een super trainer/gids (Sander Kan). Veel plezier.

Onderstaand weerstation Stubai (veel wind en minder sneeuw)
https://lawine.tirol.gv.at/data/grafiken/540/standard/dreitage/stubaiergletscher.png

En vergelijk dat eens met Engelberg. Tussen de 50 en 70 cm vers en veel minder wind vandaag.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/f0bbcadf7bda9164d1bd1e2332512876_schermafbeelding_202017_11_13_20om_2020_40_41.png?width=800

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/0acf0bbbb3b6a81289c7af08821a20ba_schermafbeelding_202017_11_13_20om_2020_41_19.png?width=800

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur13 november 2017 · 20:43

Leuk topic @@meteomorris! Was leuk geweest als deze sneeuw vorig jaar gevallen was haha, nu woon ik helaas niet meer in de buurt ;)

PaulJ op 13 nov 2017 15:49

@@PaulJ, je kunt altijd nog eens terug ;)

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur14 november 2017 · 11:28

Naar Engelberg zou ik nog even mee wachten, de liften tussen Stand en Titlis zijn nog gesloten wegens onderhoud. Dus vrij beperkte mogelijkheden, tenzij je omhoog wil vellen ofzo…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!