BCA Float airbag - check hem nu

• Erwin
    Elite
    Erwin op 14 november 2017 · 12:24
    In afwachting van een reactie van BCA, toch maar alvast de volgende waarschuwing.

Bij mijn eigen oude Float airbag uit 2011 is de kunststof verbinding van de luchtinlaatslang met het Venturi systeem afgebroken. In onderstaand plaatje - niet van mijn airbag - zijn de slang met metalen uiteinde en de zwarte Venturi box te zien:

Zodra ik kan, zet ik een foto van mijn tas online.

Mijn airbag was een 36 liter BCA Float uit 2011, en geliefd vanwege zijn uitmuntende snowboard draagsysteem. Ik kan nu gaan gissen wat de oorzaak is, maar dat mag BCA van mij doen. Feit is wel dat het een oude airbag betreft en ik hem veel gebruikt heb. Van 2011 tot 2015 heb ik ermee gereden en ik heb hem een keer of 8 getrokken (nooit in een lawine gelukkig). BCA geeft aan dat de airbag een lifespan van 5 jaar zou hebben bij "occasional" gebruik en deze minimaal 20 keer getrokken kan worden. Dus wat dat betreft hebben ze helemaal gelijk.

Heb jij een BCA Float airbag met een dergelijk systeem, controleer deze dan goed. En kijk als je een andere airbag hebt ook even in de handleiding van het product. Voor mij was dit een behoorlijke eye-opener en nog temeer een reden om nooit 100% op een product te vertrouwen. Een airbag kan een nuttige aanvulling zijn op je uitrusting, maar mag nooit een reden zijn om meer risico te accepteren.

Fijne winter en be safe!

Erwin
  • ebbo
    Advanced
    ebbo op 15 november 2017 · 08:34
    De mijne ziet er gelukkig prima uit (eerste serie, Float 36, zwart/oranje)

Bedankt voor het delen en ben benieuwd als je een reactie van BCA krijgt...
    bericht aangepast door ebbo op 15 nov 2017 08:35 (18% bewerkt)
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 17 december 2017 · 20:41
    En daar is gevalletje nummer twee bij een maatje van me.

BCA gaat het gelukkig voor me oplossen, maar ik raad iedereen aan voordat het seizoen begint echt even die rugzak te trekken!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 18 december 2017 · 12:09
    Aanvullend hierop: Bij mijn (iets nieuwere) float 32 was een stukje staaldraad van de trigger-kabel los geraakt. Onder bepaalde condities kon dit stukje staaldraad de trigger blokkeren. Kwam ik a/h eind van vorig jaar achter, dat ik het (hele?) seizoen met een airbag had geskied die wellicht niet eens had kunnen opblazen... ff checken dus of je kabel nog ok is. BCA heeft mij overigens zeer netjes meteen een nieuwe trigger-unit gestuurd.
    zie ook onderstaande foto.

• Boergaik
    Beginner
    Boergaik op 18 december 2017 · 20:26
    Aanvullend hierop: Bij mijn (iets nieuwere) float 32 was een stukje staaldraad van de trigger-kabel los geraakt. Onder bepaalde condities kon dit stukje staaldraad de trigger blokkeren. Kwam ik a/h eind van vorig jaar achter, dat ik het (hele?) seizoen met een airbag had geskied die wellicht niet eens had kunnen opblazen... ff checken dus of je kabel nog ok is. BCA heeft mij overigens zeer netjes meteen een nieuwe trigger-unit gestuurd.
    zie ook onderstaande foto.

bertjebertje op 18 dec 2017 12:09

Heb je wel gereageerd op die recall van een jaar of 2-3 geleden? Bij mij is toen die hele trigger kabel vervangen.
    bericht aangepast door Boergaik op 18 dec 2017 20:26 (6% bewerkt)
  • ebbo
    Advanced
    ebbo op 18 december 2017 · 22:17
    Ter aanvulling op mijn eerdere reactie: Ik heb inderdaad ook de kabel vervangen n.a.v. de recall (had daar niet meer aan gedacht). Was een eenvoudige klus en goed zelf te doen. Mocht dat nog niet gedaan zijn, neem dan contact op met
    K2 Sports Europe GmbH
    Große Hohl
    67354 Römerberg
    Phone: 0800-7713457
    Fax: 06232-31455-28
    Web: www.k2sports.com

(Warranty department)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro