Vanaf zondag (tijdelijk) weer winters

Vanaf zondag (tijdelijk) weer winters

Een stormdepressie met de naam Peter ligt boven Scandinavië gereed. Op de navigatie zijn de Alpen als doel ingetypt, maar een hogedrukgebied met de naam Zoë probeert de weg te barricaderen en warme lucht naar de Alpen te sturen. Wie uiteindelijk de winnaar wordt? In dit bericht:

  • Prima start van het seizoen
  • Maar het is nog steeds early season
  • Opnieuw een noordelijke stroming
  • Sneeuw voor de Noordalpen
  • Tips voor komend weekend

Prima start van het seizoen

Het is 16 november en grote delen van de Alpen kennen de beste start van het seizoen in jaren tijd. In bijna de gehele Alpen ligt er op een hoogte van 2000 meter als een sneeuwdek van zo’n 20-50, lokaal zelfs 80 cm. Een verademing na de afgelopen drie drama winters. En dat is te merken. Op sociale media spat het enthousiasme af van de officiële accounts van de skigebieden. Niet geheel ten onrechte, want de condities zijn zeker aan de noordkant van de Alpen al heel goed. Desondanks is een waarschuwing op zijn plek.

Maar het is nog steeds early season

Het is pas 16 november. Het is early season, in veel gebieden draaien de liften nog niet en er zijn 3 risico’s waar je rekening mee moet houden als je buiten de pistes gaat:

  • Gletsjerspleten liggen op de loer. Na de warme zomer hebben de gletsjers op hun donder gehad. Er zijn spleten ontstaan op plaatsen waar je ze niet vermoed. Daarnaast zijn spleten die eerst klein waren veel groter geworden.
  • De rotsen en takken liggen niet diep. Zeker boven de boomgrens is het sneeuwdek nog dun en is een rots snel geraakt. Ik heb al heel wat foto’s van kapotte boards en ski’s voorbij zien komen en reddingdiensten hebben de eerste vluchten richtingen de ziekenhuizen alweer gemaakt.
  • If there’s enough snow to ride, there’s enough snow to slide. Een oude wijsheid van mijn vrienden uit Canada. Nu het sneeuwdek wat dieper is zien we ook de eerste lawines ontstaan met als tragisch dieptepunt de dodelijke lawine in Engelberg van afgelopen dinsdag.

^Mijn winter planning In mijn winter planning houd ik rekening met de risico’s van het seizoen. Lees hier hoe mijn winter er meestal uit ziet.

In deze periode van het jaar doe ik altijd rustig aan en laat de natuur zijn werk doen. Ik wacht tot het sneeuwdek wat dikker is en we een goed beeld hebben van de opbouw van het sneeuwdek. De lawinediensten worden net pas wakker en zijn nog druk bezig informatie te verzamelen. Het is nog vroeg, laat je niet door de natuur in de luren leggen.

Opnieuw een noordelijke stroming

Een stormdepressie met de naam Peter wil de komende dagen koude lucht naar de Alpen sturen (blauwe pijl). Maar daardoor zal het hogedrukgebied Zoë moeten gaan wijken. Was eerst de inval van de noordelijke stroming voor vrijdag/zaterdag berekend, nu wordt deze pas op zondag verwacht. Het geeft aan hoe hardnekkig het hogedrukgebied is.

Tot die tijd liggen de toppen van de Alpen in de zon. De dalen vullen zich hier en daar weliswaar met bewolking, maar de toppen zijn vrij van bewolking en baden in de zon.

((c)sat24)
(©sat24)

^Nordstau. Waar valt de meeste sneeuw als het koufront binnenstroomt tijdens een Nordstau? Lees dit artikel en je weet het.

Sneeuw voor de Noordalpen

In de loop van de zaterdag druk de storm Peter het hogedrukgebied Zoë weg naar het zuidwesten. Daarmee kan de koude lucht naar de noordkant van de Alpen koersen. Dit is al het 3e weekend op rij dat sneeuw brengt en de tweede echte Noordstau. Het eerste weekend zagen we ook sneeuw in de Noordalpen, maar storm Karl was geen noordstau. Deze perfecte storm liet het overal in de Alpen sneeuwen wat uniek redeljk uniek is.

Naar verwachting gaat het in de nacht van zaterdag naar zondag sneeuwen aan de noordkant van de Alpen. Onderstaand zie je de noordelijke stroming, de invallende koude lucht en de snel accumulere sneeuwhoeveelden in Zwitserland en Oostenrijk. De Franse Noordalpen krijgen vanwege de nabijheid van het hogedrukgebied slechts een klein beetje verse sneeuw in vergelijking met de gebieden in de rest van de Noordalpen

Onder druk van het hogedrukgebied wordt de neerslag na zondag stapje voor stapje naar het oosten gedrukt, waardoor er steeds minder sneeuw in het westelijk deel van de Noordalpen valt. Tegelijkertijd rukt er warme lucht op vanuit het westen. Maar dit gaat maar zeer langzaam. Desondanks wordt het vanaf dinsdag weer warmer in de Alpen. Hoeveel warmer is nog de vraag, maar dat de sneeuwgrens na maandag weer iets gaat stijgen is zeker. De vraag is hoeveel verder.

Vooral ook omdat de rekenmodellen na dinsdag alle kanten op schieten. Het ene moment zient we terugkerende kou, terwij we nog geen 12 uur later een imposante milde zuidelijke stroming op de kaarten zien. Het is het typische gevecht van de koude en warme luchtmassa’s die we vaker zien in het najaar. In ieder geval valt er vanaf zondag weer een pakje sneeuw bij aan de noordkant van de Alpen. Stijgende sneeuwgrens of niet. Tot en met woensdag zal dit ertoe leiden dat het sneeuwdek boven de 1200-1600 meter weer significant zal groeien aan de noordkant van de Alpen. Houd rekening met 20-60, lokaal weer 100 cm verse sneeuw boven de 1900 meter. De wind die daarbij opsteekt is vanaf zondag zeker in het hooggebergte vervelend. Deze harde wind maakt het guur, het zicht op de pistes slecht en zorgt voor veel sneeuwtransport (= de bouwer van lawines).

Tip: Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid. Niet alleen zie je dan onze sneeuwverwachtingskaarten voor de komende 14 dagen, maar krijg je ook de sneeuwverwachting voor de komende 14 dagen van je favoriete gebieden te zien.

^Welke gebieden zijn er al open? Bij een aantal skigebieden draait nu al een deel van de liften. Welke dat zijn lees je in dit artikel.

Tips voor komend weekend

Steeds meer gebieden zijn al (beperkt) open en ook komend weekend openen een aantal gebieden voor het eerst (na de dump van maandag) hun liften. Dit betekent dat er verse sporen te halen zijn. Als je daarbij rekening houdt met de eerder genoemde 3 risico’s en voor relatief veiligere lijnen kiest kun je best wel wat mooie dingen doen. Zeker omdat er vrijdag en vooral ook zaterdag ruimte is voor zon en de Alpen in de stilte voor de storm verkeren. Vanaf zondag verslechterd het weer in Zwitserland en Oostenrijk en wordt het lastiger rijden.

Vandaag opent Obergurgl zijn liften. Gebieden als bijvoorbeeld Val Thorens, Engelberg (Titlis), Silvretta Montafon en Andermatt openen komend weekend voor het eerst na de dump van maandag een deel van hun liften. Een mooi perspectief voor de zaterdag. Met een beetje puzzelen vind je nog meer opties.

Zondag volgt er een nieuwe update met tips voor maandag-dinsdag-woensdag en een outlook naar de lange termijn. Geniet van de zaterdag. Gaat een mooie dag worden.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ThijsKennisAuteur16 november 2017 · 17:41

Thanks voor de update Morris! Hoe groot acht je de kans dat het hoog gewoon blijft hangen en het laag zich er helemaal niet doorheen drukt?

Pow!
Gevorderd
DutchessAuteur16 november 2017 · 20:39

Adelboden Lenk opent ook komend weekend. Evenals (sommige liften van) Flumserberg.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
djmjAuteur16 november 2017 · 21:31

Ook Hasliberg komend weekend open

Expert
meteomorrisAuteur17 november 2017 · 00:42

@@ThijsKennis groot op sneeuw in oosten Zwitserland en Oostenrijk. @@Dutchess @@djmj thanks. Ga ik morgen aanvullen.

powfinder.com
Gevorderd
ThijsBAuteur17 november 2017 · 11:53

Het gaat warmer worden, zeker midden volgende week. Vanaf de 25e is er voor Oostenrijk (vooral Oost) nog wel wat kans, maar bij elke run van de modellen wordt het warmer, helaas.

Dat gezegd hebbende, heb ik het geluk 2 weken vrij te zijn door wisseling van banen. Auto is geregeld dus als iemand maandag mee wilt rijden richting Oostenrijk, stuur me dan een PM! Zit, afhankelijk van een update van @@meteomorris, nu te denken aan Montafon als eerste, om dan langzaam richting het oosten te gaan.

ps. Obertauern opent de 22e ook!

Toerist
timodupontAuteur17 november 2017 · 13:25

Wat zijn de betere opties voor morgen en zondag?
Gebieden die vanaf morgen pas open gaan?
Ik had montafon in gedachten?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!