Lawine doodt toerskiester in Berchtesgaden

Lawine doodt toerskiester in Berchtesgaden

Zondag kwam een toerskiester om het leven toen ze werd meegetrokken door een Lawine. De toerskiester was in de buurt van Berchtesgaden onderweg, op enkele kilometers van het skigebied Obersalzberg.

Bron: Ziegler BRK BGL
Bron: Ziegler BRK BGL

Meer foto’s vind je hier.

De toerskiester (50) is afkomstig uit de regio en was op weg richting de de top van de Kehlstein. Tijdens het omhoogtoeren van de noordoosthelling is er een lawine losgekomen in een steil couloir. Deze lawine heeft de vrouw 50 meter naar beneden gesleurd waarna ze nog eens 100 meter naar beneden viel over een steile rotshelling. Via wePowder Pro hebben we de desbetreffende helling opgespoord. Onderstaand een uitsnede zodat je een beeld krijgt van de steilheid van het terrein. De lawinedienst Bayern heeft op deze kaart de plek des onheils aangegeven. Omdat de winter nog moet beginnen en er nog geen gedetailleerde gegevens voorhanden zijn wordt er op dit moment nog geen actueel lawinebericht gepubliceerd in Bayern.

^Hoe ontstaat een lawine? lawines zijn er in alle soorten en maten. Maar welke lawines zijn nu gevaarlijk voor ons? En nog belangrijker: hoe ontstaan ze? In dit artikel lees je er alles over.

Volgens de autoriteiten was de vrouw gestart ter hoogte van de parkeerplaats Ofnerboden en vanaf dat punt op weg gegaan richting de Kehlstein. De vrouw was weliswaar alleen onderweg, maar toerskiers in de buurt die het voorval zagen hebben direct de reddingsdiensten ingeschakeld. (bron)

Vanwege het slechte zicht en de laaghangende bewolking was het voor de reddingsdiensten lastig werken. De reddingshelikopter kon maar beperkt uitvliegen. Daarbij werd er geen signaal van een lawinepieper opgevangen. Daarop is door de reddingsdiensten in teams met behulp van lawinehonden naar het slachtoffer gezocht. Het slachtoffer kon enkel nog dood geborgen worden. Het is het tweede lawineslachtoffer in korte tijd. Vorige week kwam in Engelberg een Zwitser om het leven toen deze gegrepen werd door een lawine. In het Berchtesgadener Land kwam in september al een Nederlandse wandelaar om het leven door een lawine.

Onze gedachten en medeleven gaan uit naar familie en vrienden.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FrenktasticAuteur20 novembre 2017 · 15:55

de vrouw zelf was NIET! de veroorzaker van de lawine.

zie hier onder.

sterkte voor alle nabestaanden

Zweifelsfrei konnte festgestellt werden, dass die Skitourengeherin die Lawine nicht selbst ausgelöst hat. Genauso ausgeschlossen ist, dass eine Gruppe vorausgehender Skialpinisten die Ursache für den Abgang der Schneemassen war.
Bei der Topographie des Geländes und des Schneedeckenaufbaues handelte es sich um eine Lockerschnee- oder auch Schneebrett-Lawine, die sich weit oberhalb der Bergsteigerin von selbst gelöst haben muss. Grund dafür war der nicht unbedeutende Neuschnee, der unter starkem Windeinfluss gefallen ist. Über das extrem steile Gelände rutschten die Schneemassen nach unten und erfassten die im steilen Hang querende Skibergsteigerin.

If the conditions are crap, it's called training!
Gevorderd
3zelAuteur20 novembre 2017 · 15:58

Heftig! RIP…

knowledge is powder
Toerist
AnoniemAuteur20 novembre 2017 · 17:43

de vrouw zelf was NIET! de veroorzaker van de lawine

Dat kan zo zijn maar een terrain trap was het wel. In deze omstandigheden, veel nieuwe sneeuw in combinatie met wind, een steil couloir passeren, is tamelijk riskant. Begrijp me niet verkeerd, ik zou het zelf ook gedaan kunnen hebben en het nieuws is hoe dan ook verschrikkelijk.

Expert
meteomorrisAuteur20 novembre 2017 · 18:05

@@Polhovsky, dit weet jij niet, maar @@Frenktastic reageert op een eerdere versie van het artikel. De bron waar wij naar verwezen meldde in eerste instantie dat de kans aannemelijk was dat de vrouw zelf veroorzaker was. In een latere versie hebben ze dat aangepast. @@Frenktastic wijst ons daarop en dat hebben we aangepast.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur20 novembre 2017 · 18:19

@@meteomorris, ik ontken toch ook niet wat Frenktastic zei? Ik probeerde het alleen aan te vullen. Maar goed, laat vooral duidelijk zijn dat het nieuws verschrikkelijk is.

Expert
HaasAuteur20 novembre 2017 · 18:26

Verschrikkelijk nieuws weer…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
meteomorrisAuteur20 novembre 2017 · 19:28

@@meteomorris, ik ontken toch ook niet wat Frenktastic zei? Ik probeerde het alleen aan te vullen. Maar goed, laat vooral duidelijk zijn dat het nieuws verschrikkelijk is.

Polhovsky op 20 nov 2017 18:19

Helemaal met je eens…

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!