Het is genieten deze herfst. Storm na storm trekt het vasteland op en zet daarbij consequent koers richting de Alpen. Nu ook weer. Storm Reinhardt heeft lak aan hogedrukgebieden en computerberekeningen en beukt zich een weg richting de Alpen. Hadden we vorige winter slechts één goede stormcyclus in november, met storm Reinhardt zitten we al op storm 4 en de kans is aannemelijk dat november nog een 5e storm gaat brengen. In dit bericht:
Milde lucht heeft bezit genomen van de Alpen. Het nulgradenniveau schommelt rond de 2000-2400 meter en op dinsdag regende het tot een hoogte van 1500-1800 meter in Oostenrijk. Om me heen zie ik een interessante reflex die voer is voor psychologen. Drie drama winters op een rij hebben hun sporen achtergelaten in ons collectieve geheugen en de angst slaat de mensen letterlijk om de keel... 'niet weer een drama winter'. Ik merk zelfs bij mezelf dat ik me regelmatig in mijn arm moet knijpen om niet overpessimistisch te worden.
Tot en met zaterdag blijft het onder invloed van een straffe zuidwestelijk wind mild, maar in de loop van de zaterdag stroomt er vanuit het noordwesten koudere lucht de Alpen in. Onderstaand is dat goed te zien. Allereerst liggen de Alpen nog in de milde zuidwestelijke stroming (rode pijl), maar in het weekend wordt deze kouder uit noordwest (blauwe pijl).
Ten opzichte van de afgelopen winters zijn er voldoende lichtpunten te herkennen:
Voor het eerst deze maand hebben de Alpen te maken met een zuidweststroming. Het is er nu lente achtig mild, maar daar komt verandering in. Vrijdag schuiven de eerste fronten van Storm Reinhardt de Alpen in. De wind is dan allereerst nog zuidwestelijk. Onderstaand zie je mooi wat die zuidwestelijke stroming doet. Het linkerkaartje laat zien dat we met een zuidföhn hebben te maken, het middelste kaartje laat de temperatuur op ooghoogte zien (het is bijna overal boven nul in de Alpen) en het laatste kaartje de temperatuur op 850 hPa (ongeveer 1400 meter). Door de zuidföhn blijft het kouder aan de zuidkant van de Alpen (blauwe pijl) dan ze noordkant van de Alpen (rode pijl).
Zaterdag is de wind nog zuidwest, maar in de loop van de dag draait de wind met het binnenstromen van het koufront richting noordwest en valt de zuidföhn weg. Concreet betekent dit het volgende:
Ook na zondag is de kans dat we november stormachtig uit gaan groot. De weermodellen zinspelen nu al een paar dagen op een scenario dat eind november nog sneeuw gaat opleveren en dat is vandaag niet anders. Alle grote modellen schetsen een nieuwe storm voor midden volgende week.
Een blik op onze sneeuwkaarten voor de lange termijn laten dit ook zien. De kaarten hebben veel kleur en dat stemt meer dan hoopvol. Natuurlijk gaat er nog het een en ander veranderen in onderstaande kaart, maar een perspectief als dit is heerlijk om naar te kijken. Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid en krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuwkaarten. Niet alleen mis je dan geen dump meer, je steunt ons ook nog eens met de verdere ontwikkeling van wePowder. Heel veel dank alvast voor je support.
Het heeft er alle schijn van dat hogedrukgebied Zoë, welke tot en met 27 november het weer zou gaan domineren, de weermodellen voor de gek heeft gehouden. Want niemand kon een week geleden vermoeden dat ze al zo snel afscheid zou nemen van de Alpen. Zouden de weermodellen ook een deel van het pessimisme van de afgelopen 3 winters in hun algoritme hebben opgenomen? Hoe het ook is, ik ben verdomd blij met de nieuwe kaarten. Ik vermoed dat ik in december mijn eerste tripje ga maken.
Ik ben alvast begonnen met het voorbereiden van mijn eerste trip, want:
In deze periode van het jaar rijd ik overigens heel veel rustiger dan normaal. Het sneeuwdek is nog dun en een eventuele lawine is in deze periode misschien wel dramatischer dan later in het seizoen. Het sneeuwdek is nog zo dun dat indien de boel gaat glijden de kans erg groot is dat ik rotsen of bomen raak in mijn val.
Vrijdag warm, zaterdag inkomend front en zondag pas mooi. Voor enkel een mooie zondag rijd ik niet naar de Alpen. Vrijdag vier ik het FFF in Gent en daarna switch ik definitief over naar de winter. Het gaat weer een mooie editie worden want:
Tickets kosten slechts 15 euro en zijn hier te bestellen.
Stay stoked Morris