Storm Reinhardt beukt zich de Alpen in.

Storm Reinhardt beukt zich de Alpen in.

Het is genieten deze herfst. Storm na storm trekt het vasteland op en zet daarbij consequent koers richting de Alpen. Nu ook weer. Storm Reinhardt heeft lak aan hogedrukgebieden en computerberekeningen en beukt zich een weg richting de Alpen.
Hadden we vorige winter slechts één goede stormcyclus in november, met storm Reinhardt zitten we al op storm 4 en de kans is aannemelijk dat november nog een 5e storm gaat brengen. In dit bericht:

  • het is tot en met zaterdag mild
  • voldoende lichtpunten
  • vanaf vrijdag een nieuwe stormcyclus

Het is mild in de Alpen

Milde lucht heeft bezit genomen van de Alpen. Het nulgradenniveau schommelt rond de 2000-2400 meter en op dinsdag regende het tot een hoogte van 1500-1800 meter in Oostenrijk. Om me heen zie ik een interessante reflex die voer is voor psychologen. Drie drama winters op een rij hebben hun sporen achtergelaten in ons collectieve geheugen en de angst slaat de mensen letterlijk om de keel… ‘niet weer een drama winter’. Ik merk zelfs bij mezelf dat ik me regelmatig in mijn arm moet knijpen om niet overpessimistisch te worden.

Tot en met zaterdag blijft het onder invloed van een straffe zuidwestelijk wind mild, maar in de loop van de zaterdag stroomt er vanuit het noordwesten koudere lucht de Alpen in. Onderstaand is dat goed te zien. Allereerst liggen de Alpen nog in de milde zuidwestelijke stroming (rode pijl), maar in het weekend wordt deze kouder uit noordwest (blauwe pijl).

^Altschnee probleem. Altschnee probleem als basis voor lawines? Wat is het ook alweer? Hoe herken je het? Lees dit artikel en je bent weer helemaal bij.

Voldoende lichtpunten

Ten opzichte van de afgelopen winters zijn er voldoende lichtpunten te herkennen:

  • De cyclus van een storm in het weekend en daarna milder houdt nu al 4 weken aan en hoewel de kaarten steeds weer opkomende hogedrukdominantie tonen zijn de stormen tot nu toe continue teruggekeerd.
  • Boven de 2000 meter ligt in grote delen van de Alpen al meer sneeuw dan de afgelopen winters
  • Het uitblijven van hogedruk en de bijbehorende heldere koude nachten zorgt ervoor dat de lawinediensten best wel positief zijn over de ontwikkeling van het sneeuwdek. Zeker aan de noordkant van de Alpen zien we (nog) geen signalen dat de gewraakte altschneeproblematiek zich aan het vormen is.

Vanaf vrijdag een nieuwe stormcyclus

Voor het eerst deze maand hebben de Alpen te maken met een zuidweststroming. Het is er nu lente achtig mild, maar daar komt verandering in. Vrijdag schuiven de eerste fronten van Storm Reinhardt de Alpen in. De wind is dan allereerst nog zuidwestelijk. Onderstaand zie je mooi wat die zuidwestelijke stroming doet. Het linkerkaartje laat zien dat we met een zuidföhn hebben te maken, het middelste kaartje laat de temperatuur op ooghoogte zien (het is bijna overal boven nul in de Alpen) en het laatste kaartje de temperatuur op 850 hPa (ongeveer 1400 meter). Door de zuidföhn blijft het kouder aan de zuidkant van de Alpen (blauwe pijl) dan ze noordkant van de Alpen (rode pijl).

Zaterdag is de wind nog zuidwest, maar in de loop van de dag draait de wind met het binnenstromen van het koufront richting noordwest en valt de zuidföhn weg. Concreet betekent dit het volgende:

  • vrijdag naar zaterdag: opkomende neerslag in de Franse zuidalpen, ten zuiden van de Mont Blanc en ten zuiden van de Matterhorn en de Gotthard. Sneeuwgrens rond de 2000 meter.
  • zaterdag stroom er koude lucht de Alpen in vormt zich een sneeuwsandwich om de Alpen. Voor het koufront uit sneeuwt het vanuit het zuidwesten met een relatief hoge sneeuwgrens die richting de 1400 meter daalt aan de zuidkant van de Alpen, na de passage van het koufront sneeuw vanuit het noordwesten met een sneeuwgrens die richting de 500-800 meter daalt. Gemiddeld valt er zo’n 10-30, lokaal 45 cm verse sneeuw boven de 1800 meter. Onderstaand de sneeuwverwachting voor de komende 6 dagen.
  • zondag ligt het front alweer in het oosten van de Alpen en trekt dan rap verder weg naar het oosten. Het klaart dan op en het wordt zowaar een poederdag. Met de vers gevallen sneeuw is het dan in en aantal gebieden (net) diep genoeg om het een mooie poederdag te laten zijn. Vrijdag zal ik wat tips met je delen. Wil je zelf al gaan puzzelen, lees dan even dit artikel: de 5 punten die een dump perfect maken.

Volgende week aanhoudende stormkansen

Ook na zondag is de kans dat we november stormachtig uit gaan groot. De weermodellen zinspelen nu al een paar dagen op een scenario dat eind november nog sneeuw gaat opleveren en dat is vandaag niet anders. Alle grote modellen schetsen een nieuwe storm voor midden volgende week.

Een blik op onze sneeuwkaarten voor de lange termijn laten dit ook zien. De kaarten hebben veel kleur en dat stemt meer dan hoopvol. Natuurlijk gaat er nog het een en ander veranderen in onderstaande kaart, maar een perspectief als dit is heerlijk om naar te kijken. Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid en krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuwkaarten. Niet alleen mis je dan geen dump meer, je steunt ons ook nog eens met de verdere ontwikkeling van wePowder. Heel veel dank alvast voor je support.

Het heeft er alle schijn van dat hogedrukgebied Zoë, welke tot en met 27 november het weer zou gaan domineren, de weermodellen voor de gek heeft gehouden. Want niemand kon een week geleden vermoeden dat ze al zo snel afscheid zou nemen van de Alpen. Zouden de weermodellen ook een deel van het pessimisme van de afgelopen 3 winters in hun algoritme hebben opgenomen? Hoe het ook is, ik ben verdomd blij met de nieuwe kaarten. Ik vermoed dat ik in december mijn eerste tripje ga maken.

Ik ben alvast begonnen met het voorbereiden van mijn eerste trip, want:

  • Ik ben weer gestart met het het opfrissen van mijn kennis
  • Batterijen van mijn lawinepieper gecheckt
  • Lawine airbag op orde gebracht
  • Essentiele gear bij elkaar gelegd
  • De eerste lawineberichten aan het lezen
  • En mijn Morris 157 van bindingen voorzien.

In deze periode van het jaar rijd ik overigens heel veel rustiger dan normaal. Het sneeuwdek is nog dun en een eventuele lawine is in deze periode misschien wel dramatischer dan later in het seizoen. Het sneeuwdek is nog zo dun dat indien de boel gaat glijden de kans erg groot is dat ik rotsen of bomen raak in mijn val.

Maar eerst nog het Freeride Film Festival in Gent

Vrijdag warm, zaterdag inkomend front en zondag pas mooi. Voor enkel een mooie zondag rijd ik niet naar de Alpen. Vrijdag vier ik het FFF in Gent en daarna switch ik definitief over naar de winter. Het gaat weer een mooie editie worden want:

  • We hebben de mooiste selectie poederfilms van dit najaar
  • Natuurlijk Ride with You met onder andere Rembert Notten, Tim Vanhoutteghem en Paul de Groot
  • Heerlijke stoke, een biertje en bijpraten met gelijkgestemden
  • De snowsurfers van Dry Boards en Powfinder snowboards zijn er te bewonderen met als primeur de Morris 164
  • Je na afloop je FFF ticket kunt verzilveren bij Avventura in de vorm van een 15 euro korting indien je voor een week ski-, snowboard- of safetymateriaal bij hen huurt
  • Je maakt kans op 1 van de 5 The North Face Basecamp Duffels die verloot worden.

Tickets kosten slechts 15 euro en zijn hier te bestellen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
skiesterAuteur22 november 2017 · 12:31

Gezien de Noordkaap Challenge gaan we nog even niet richting Alpen (helaas…) maar naar het noorden: hoe zijn de storm cycli daar geweest/gaande? Ligt er al wat sneeuw daar?

Ik ben daar nooit geweest en heb echt no clue waar ik zou moeten kijken…

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
EmileHendrixAuteur22 november 2017 · 13:24

Beetje grof, maar kort samengevat ja. Laatste vers viel net voor 't weekend en d’r komt de komende dagen nog meer aan. 'T is nu in grote gebieden wit tot aan de kustlijn en nog niet diep, maar d’r wordt lokaal ook al lekker gelanglaufd en 't sneeuwdek begint te groeien omdat 't koud zat is en lekker blijft liggen. Met die nieuwe neerslag waarschuwt ( https://www.yr.no/?spr=eng ) ook voor wind en zo.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
GPOAuteur22 november 2017 · 13:42

Jammer dat die dump midden volgende week niet goed te zien is op het emcwf en gfs. Hopen dat dit weermodel het juist heeft.

Expert
meteomorrisAuteur22 november 2017 · 14:39

@@GPO, ik houd ook een slag om de arm. De posities van de stormdepressies die alle modellen nu berekenen zijn heel erg hoopvol. Maar de bijbehorende fronten zijn altijd een afgeleide van deze posities. Als deze de komende dagen schuiven (wat op zo’n lange termijn te verwachten is), heeft dit ook gevolgen voor de sneeuwkaarten. Zie het als een indicatie dat er goede kans op sneeuw is… de kleuren veranderen altijd nog op zo’n lange termijn. Maar het staart wel lekker…

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur22 november 2017 · 14:42

Ik ben iig heel hard aan het duimen!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Patrick1973Auteur22 november 2017 · 14:42

Ok, mijn eerste snowtrip window is vertrekken 3/12 en terug op 6/12. Met de dynamiek die er nu heerst, moet ik dus de volledige alpenkam als optie beschouwen…maar voor wat de voorspelling waard is ziet Engelberg er niet verkeerd uit.

Expert
meteomorrisAuteur22 november 2017 · 14:46

@@Patrick1973, deels. Een deel van de zuidalpen heeft niet geprofiteerd van storm 2 en 3. De basislaag is daar nog een stuk dunner.

powfinder.com
Gevorderd
RuudvWAuteur22 november 2017 · 15:11

Drie drama winters op een rij hebben hun sporen achtergelaten in ons collectieve geheugen en de angst slaat de mensen letterlijk om de keel… ‘niet weer een drama winter’.

We moeten het ook niet overdrijven hoor… de afgelopen jaren ondanks alles tientallen heerlijke poederdagen gehad :).

Serieus goede start van de winter wel! En het is nog maar 22 november!

Expert
meteomorrisAuteur22 november 2017 · 15:20

@@RuudvW helemaal eens. Ik bedoel vooral de start van de winter. Veel mensen hebben de groene kerstdagen van de afgelopen 3 winters nog strak op hun netvlies staan.

Niet voor niets is Pasen in de regel beter dan kerst: http://wepowder.com/nl/forum/topic/217299

powfinder.com
Beginner
Timsen91Auteur23 november 2017 · 12:40

Hoe ziet het er na uit voor de Noordalpen de komende week? Liggen die zeer ongunstig met deze eventuele Südstau of is zoon prachtige sandwich weer mogelijk? Nu over 2 weken maar eens kijken hoe het erbij ligt in Oostenrijk (nog niets geboekt overigens).

Toerist
jarinvergeerAuteur23 november 2017 · 15:25

En?? ziet het er nog naar uit dat Reinhardt nog een beetje beukt? :)

Expert
meteomorrisAuteur23 november 2017 · 16:18

@@jarinvergeer, hij beukt in ieder geval het hogedrukgebied weg en brengt 10-30, lokaal 40 cm sneeuw. Met het wegdrukken komt er ruimte voor meer kou en volgende week een nieuwe storm.

@@Timsen91, ik neem aan dat je met komende week de volgende week bedoelt. Nog wat onzekerheid. Het Europese model kiest voor enkel een aanhoudende noordstau (op het moment van schrijven), GFS op een zuidstau, met daarna ook noord en ons model op een sandwich die afgetopt wordt met een noordstau. Veel dynamiek in de modellen dus… Goede nieuws is dat ze allemaal voor meer verse sneeuw kiezen.

powfinder.com
Beginner
Timsen91Auteur23 november 2017 · 16:45

@@meteomorris exact, de eerste dagen van december. Dat er in de meeste gebieden genoeg valt om grotendeels al pistes fatsoenlijk te kunnen openen tijdens de officiele openingen. De week erop (weekend van 8 december) zijn alle ogen op gericht qua sneeuwval :)

Expert
meteomorrisAuteur23 november 2017 · 16:57

@@Timsen91 pistes in Oostenrijk liggen er boven de 1200-1400 meter al goed bij en de sneeuwkanonnen draaien. Off-piste is het nog niet overal top. Soms is het nog echt te dun. Hier lees je meer: http://wepowder.com/nl/forum/topic/249645

Gewoon ff pro worden en je kunt je iedere dag verlekkeren aan de lange termijn kaarten http://wepowder.com/nl/pro (en je support ons ook nog eens met de verdere ontwikkeling ;)).

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!