PA#2: maandag is een poederdag

PA#2: maandag is een poederdag

Het is bijna niet te geloven maar het vierde weekend van november brengt de vierde storm. Dan zou je denken dat de complete Alpen al helemaal wit zijn. De realiteit is anders. Gelukkig gaat deze vierde storm sneeuw naar de gehele Alpen brengen en zit er voor volgende week nog meer sneeuw in het vat. In dit bericht:

  • 4 op een rij
  • Wisselende condities in de Alpen
  • De vierde storm brengt sneeuw naar de gehele Alpen
  • Maandag is een poederdag?
  • Midden volgende week de 5e storm van de novembermaand

4 op een rij

Het eerste weekend van november bracht de perfecte storm met sneeuw voor de gehele Alpen. Een bijzondere storm met veel sneeuw, maar omdat het begin november was eigenlijk net iets te vroeg in het seizoen. Het tweede weekend bracht een noordstau en het eerste poederalert van dit seizoen en tijdens het derde weekend zagen we nog eens een noordstau op de kaarten, maar deze werd gevolgd door warme lucht en een stijgende sneeuwgrens.

^Hoeveel sneeuw heeft Oostenrijk? Wil je weten waar je nu de diepste sneeuw vindt in Oostenrijk, lees dan even dit artikel.

Wisselende condities in de Alpen

November bracht dus één keer sneeuw naar de gehele Alpen en twee keer een Noordstau. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de condities in de Noordalpen prima tot zeer goed zijn voor de tijd van het jaar. In grote delen van de Noordalpen ligt er tussen de 1500 en 2000 meter een gesloten sneeuwdek van tussen de 40 en 100 cm dik en dat is gewoon goed. De alpendalen mogen na het milde weer van afgelopen week dan weer groen zijn, maar dat is niet zo vreemd zo eind november.

Tegelijkertijd is het in de zuidalpen nog behelpen. Met name de Franse Zuidalpen, het noordwesten van Italië (Aosta en de noordelijke Piemonte), het zuiden van Zwitserland (Ticino en de Oberengadin) en het Italiaanse Lombardia hebben dringend nog wel wat sneeuw nodig voordat daar de eerste poederbochten gedraaid kunnen worden.

De vierde storm brengt sneeuw naar de gehele Alpen

Een nieuwe storm met de naam Reinhardt brengt sneeuw naar de gehele Alpen. De storm Reinhardt ligt ingeklemd tussen een massief hogedrukgebied op de Atlantische oceaan en nog zo’n massief hogedrukgebied boven Rusland. Hierdoor kan Reinhardt niets anders dan koude lucht richting de Alpen pushen. Het lenteweer van de afgelopen dagen wordt daarmee in slechts 24 uur pardoes in de koelkast gezet.

En dat gaat als volgt. De koude lucht stroomt via het noordwesten de Alpen in maar voordat dit zover is drukt er eerst nog warme lucht tegen de zuidkant van de Alpen. Dit levert in de nacht van vrijdag op zaterdag en de zaterdag zelf sneeuw op aan de zuidkant. De sneeuwgrens ligt allereerst nog hoog, zo rond de 1600 meter, maar daalt als gevolg van orografische afkoeling richting de 1200 tot 1000 meter. Tegelijkertijd stroomt er op zaterdag koude lucht vanuit het westen de Alpen in en begint het daar ook te sneeuwen. De sneeuwgrens ligt voor het binnenstromen van deze koude lucht nog erg hoog (1800-2000 meter), maar daalt rap richting de 500 meter.

De Alpen komen daardoor op zaterdag in een echte sneeuwsandwich terecht. Sneeuw vanuit het zuiden drukt tegen de zuidkant van de Alpen, maar niet veel later wordt en sneeuw vanuit het noordwesten tegen de Alpen aangedrukt. Zondag liggen de Alpen in de koude lucht. In deze instabiele luchtlaag wordt met een noordwestelijke stroming koude lucht tegen de noordkant van de Alpen aangedrukt waardoor het van tijd tot tijd blijft sneeuwen. Soms zelf best intensief met een sneeuwgrens die diep in de dalen ligt. Tot en met zondagavond valt er een mooi pakje sneeuw in grote delen van de Alpen, hoewel de Franse zuidalpen en het noordwesten van Italië het minste toegespeeld krijgen.

Sneeuwval tot en met zondag
Sneeuwval tot en met zondag

PA#2: Maandag is een poederdag

Maandag zorgt een rug van hogedruk voor tijdelijk iets beter weer. De zon kan er door komen en het is fris. Met al die verse sneeuw en opklaringen wordt maandag een poederdag aan de noordkant van de Alpen. Reken boven de 1500 meter op 20-45 cm verse sneeuw. Genoeg om de oude sporen in te sneeuwen en te genieten van het tweede poederalert van deze winter. Maandag wordt een poederdag en zondag geef ik je de details waar je moet zijn.

Midden volgende week de 5e storm van de novembermaand

Zondag ga ik ook dieper in op de nieuwe storm op de kaarten. Want november sluit af met winterse temperaturen. Er staat een nieuwe storm op de kaarten en wederom wordt er koude lucht naar het zuiden gestuurd. Dit proces zorgt voor zoveel dynamiek in de modellen dat ze er nog niet uit zijn welk scenario het gaat worden.

Een blik op onze sneeuwkaarten voor de lange termijn laten veel sneeuw zien. De kaarten hebben continue veel kleur en dat stemt meer dan hoopvol. Natuurlijk gaat er nog het een en ander veranderen de komende dagen, maar kou en sneeuw bieden een heerlijk perspectief om naar te kijken. Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid en krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuwkaarten. Niet alleen mis je dan geen dump meer, je steunt ons ook nog eens met de verdere ontwikkeling van wePowder. Heel veel dank alvast voor je support.

Goed, ik kan je nu de wildste scenario’s beloven, maar daar heb je niet zoveel aan. Stiekem hoop ik op een immense inkomende zuidstau die overgaat in een sneeuwsandwich en dan afgetopt wordt met een aanhoudende noordstau. Goed, dat is mijn wens voor de komende dagen. Ik kan je in ieder geval beloven dat we november koud afsluiten en dat ik zondag met meer details kom. Wax up voor poederalert #2.

Stay stoked en tot zondag.
Morris.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur24 november 2017 · 14:10

Tjees, net nu ik me na afgelopen twee seizoenen helemaal had voorbereid op een langzame seizoensstart en nog van allerlei afspraken heb gemaakt en familie zowel als mijn dame alle weekenden tot en met kerst heb beloofd want toch te vroeg in het seizoen, weet je… en nou maar weer die poederkoorts onder de duim proberen te houden…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur24 november 2017 · 14:29

@@Dutchess rustâââgh

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur24 november 2017 · 14:50

OK, dan ga ik je toch maar niet vragen of je mee op stap gaat ergens ten oosten van het vierwoudstedenmeer oea met @@markindealpen en mij, volgend weekend … @@Dutchess Ben je er nog?

Elite
kanskiAuteur24 november 2017 · 18:13

Heerlijk! Al 18 dagen met mijn neus in de poeder!!!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
jarinvergeerAuteur24 november 2017 · 19:10

Mag gezegd worden, weer een mooie snowforecast!
Ik heb het geluk dat ik 10 december voor een seizoen richting Oostenrijk ga :)

Gevorderd
BobvanitersonAuteur24 november 2017 · 19:46

@@kanski, vandaag was toch piste zei je bij de koffie? Maar evenmin prima omstandigheden!

Beginner
powderpedroAuteur24 november 2017 · 21:44

Volgende week donderdag tot zaterdag in Val Tho met de telemark-elite uit de Lage Landen. Wij gaan goed kunnen werken aan de telemarkdiepsneeuwtechniek (Alpine-techniek is een makkie).

PP
Elite
kanskiAuteur24 november 2017 · 23:04

@@Bobvaniterson ; Maar wel super pistes vandaag! En soms toch ff naast de piste gesnoven… ;-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
ThijsBAuteur24 november 2017 · 23:04

Ik gok op Montafon gezien de kaarten, maar ik wacht rustig af @@meteomorris

Gevorderd
DutchessAuteur24 november 2017 · 23:47

@@Dutchess rustâââgh

meteomorris op 24 nov 2017 14:29

…ik…probeer…rustig…te…blijven…moet…werk…afmaken…moet… ach shit. @@Aryen : je hebt PM.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
ieismAuteur25 november 2017 · 19:43

Er stond vannacht een tetterharde wind op 2300m en nu valt er sneeuw op triebschnee. Hou daar even rekening mee.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
bertjebertjeAuteur26 november 2017 · 11:56

Nu dikke vlokken… in Zürich!

Gevorderd
DutchessAuteur26 november 2017 · 15:25

Dank voor je bezorgdheid @@ieism Gelukkig lees ik vanaf het begin van het seizoen iedere dag het LB en het weerbericht en ben ik hier op internet veeeel stoerder dan in het echte leven. Maak je geen zorgen.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!