Suunto ervaringen

• martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 28 november 2017 · 15:27
    Hi Allen

Ik ben opzoek naar een nieuw horloge, Nu is mn oog gevallen op Suunto, want hoogtemeter en temperatuur is leuk om te hebben.
    Maar heeft het ook een echte meerwaarde? De mooiste vind ik nog de Spartan ultra. Maargoed kost weer n paar honderd piek.
    Wie van jullie heeft zo'n ding en gebruikt hem ook? Of is een ''standaard'' core met een hoogtemetertje meer dan voldoende?
    Kun je er eigenlijk ook op zien hoe laat het is?
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 28 november 2017 · 15:29
    Ik gebruik al jaren de ‘core’. Meer heb ik niet nodig.
    May the powder be with you.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 28 november 2017 · 15:52
    Ik heb de Suunto ambit 2. Nog niet zo lang, dus moet t meeste nog testen. Gebruik hem vooral voor trailrunnen nu en bedoel er straks ook bergtochten mee bij te houden. Ben dan ook erg blij met het bij kunnen houden van locaties en backtracking. Kom je altijd terug bij je huis/auto/hut/paard/kalf.
    bericht aangepast door Tim3 op 28 nov 2017 15:52
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 28 november 2017 · 16:05
    Ik gebruik ook al jaren de core. Heb vorige week een nieuwe gekocht omdat de oude helemaal versleten was (krassen). Naast casio pro trek is dit één van de weinige horloges die een hoogtemeter heeft en geen gps en dus ook geen oplaadbare batterij. Hoogtemeter, log hoogtemeter, tijd, compas, temperatuur beschikbaar.
    Ik heb zowel de all black als de regular black.
    Ik raad je de regular black aan omdat ik deze beter leesbaar vind.
    knowledge is powder
  • JuraSki
    Beginner
    JuraSki op 28 november 2017 · 16:05
    Ik ken de 'core' niet maar wel de spartan ultra, en ja, je kan altijd ook zien hoe laat het is terwijl je skied. Het fraaie is dat je zelf kan instellen welke velden hij toont. Bv hoogte-stijging-tijd of grafiek hoogteverloop. Of wat dan ook, de keus is groot. Bonus voor achteraf: je kan op je telefoontje later je track zien in een mooi 1-min. 3D filmpje of de geo data uitvoeren naar Google earth ofzo. De hoogte meter is per barometer maar wordt steeds geijkt mbv GPS en is vrij nauwkeurig. Ook belangrijk; de batterij lading gaat lang mee, OK voor meerdere daags tochten (versie zonder hartslag meter).
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 28 november 2017 · 16:11
    Thanks voor alle reacties. Mochten er nog andere opties zijn houd ik mij graag aanbevolen.
    Ga hem vooral gebruiken om te touren. Wil een beetje bij houden wat ik stijg per uur. Hoe hoog ik zit en of het echt zo koud is als het aan voelt.
    Hartslag meter ga ik niet gebruiken. Meestal voel ik die wel als ik aan het touren ben.

Wbt de gps functie heb ik mijn twijfels bij. Een kaart + kompas vertrouw ik dan weer wat meer omdat ik gewoon weet hoe dat werkt.
    Maar dan zou een garmin gps ding ook kunnen.
    Vond het prijs verschil tussen de Spartan en de Core wel groot. Vandaar.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 28 november 2017 · 16:27
    Ik heb de Ambit 3 peak en gebruik die veel met toeren. Ben dan ook heel enthousiast. Specifieke vragen?
    bericht aangepast door Luukie25 op 28 nov 2017 16:27 (2% bewerkt)
  • Gaius
    Beginner
    Gaius op 28 november 2017 · 16:48
    Ben zelf op zoek naar een sporthorloge en zou als dagelijks horloge geen Suunto of Garmin (hier kijk ik momenteel naar, heeft nl ook hoogtemeter) willen dragen. Vind ze niet mooi, maar iedere Sjaak zijn eigen smaak.
    Om op de oorsponkelijke vraag terug te komen, ik vind o.a. de interval opties, hartslagmeting etc interessante extra's die op Garmin zitten. Nadeel is de aanzienlijk hogere prijs.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 28 november 2017 · 16:55
    @Gaius inderdaad, ik gebruik hem ook zeker niet als dagelijks horloge. Veel te log als je het mij vraagt. Bovendien hoef ik niet constant te weten dat ik op 50 meter hoogte... achter de computer zit.
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 28 november 2017 · 17:05
    Je stelt de vraag eigenlijk voor het weekend moeten stellen, er waren serieuze deals te vinden op Amazon en dergelijke.

Voor temperatuurmeting: dan moet je hem over je jas dragen of aan je rugzak bevestigen, de warmte van je lichaam beïnvloed de sensor nogal hard.

Ik heb een Garmin Fenix 3, maar die doet ook dienst als fietscomputer, stappenteller en zwembaan meter 😃
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 28 november 2017 · 17:41
    Ik heb een Core regular black die ik direct terug zou kopen als ik em kwijt ben.
    Temperatuur wanneer je hem aanhebt is inderdaad niet betrouwbaar, maar voor de rest is de hoogtemeter dat wel.
    Ik heb persoonlijk geen nood aan hartslagmeter, voor de duursporten heb ik een andere goedkope garmin. GPS hoeft voor mij ook niet. Ik hoef achteraf geen kaartje van waar ik geweest ben, en om te navigeren met zo een ding, niets voor mij.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 november 2017 · 17:47
    Suunto Core is een prima ding. Echt meer heb je niet nodig.
    Als je meer functies en gps zou willen zou ik eerder een Garmin Fenix nemen. Ik heb een Suunto Spartan gehad, maar die kon ik gelukkig na een week nog omruilen voor een Garmin. De interface van de Suunto vond ik echt gekmakend onlogisch.
    GPS is stiekem best wel fijn met lange touren hoef je niet steeds je kaart te pakken.
    splitfest.nl
  • KrisL
    Beginner
    KrisL op 28 november 2017 · 18:42
    Suunto schijnt top te zijn (defensie gebruikt ze volgens mij) maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een fenix 5 (terwijl ik Garmin niet erg hoog had zitten). Ben er erg blij mee en gebruik het nu nog voor het hardlopen/ fietsen /zwemmen. Bij de Garmin kan je bijna alle velden aanpassen/ wijzigen terwijl dat bij de Suunto niet of minder mogelijk is. Ben er erg tevreden over en de batterij gaat ongeveer 1,5 a 2 weken mee (afhankelijk van het gebruik van de gps). Deze winter ga ik hem voor het eerst proberen tijdens de wintersport. Prijstechnisch ligt hij helaas wel wat hoger dan de core... heb hem dan ook gekocht met de mogelijkheden mbt triathlon én de wintersport. Temperatuurmetingen van het horloge hebben wmb geen waarde zonder externe meter (je lichaamstemperatuur heeft teveel invloed. Succes met je keuze en veel plezier in de bergen!
    winter is definitely coming!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 november 2017 · 19:08
    Je kunt ook eens kijken naar de Garmin Vivoactive 3. Net nieuw, gorillaglass, gps, hoogtemeter, hartslagmeting, etc. Volgens mij 340 euries wat een nette prijs is.
    When life gets too complicated.... SKI
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 november 2017 · 19:34
    Temperatuur heeft overigens bij geen enkel horloge zin omdat het om je pols zit. De sensor zit er alleen op om de barometer te corrigeren feitelijk. Bij Garmin kan je wel een aparte temp sensor kopen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Een vivoactive 3 is leuk, maar neem maar van mij aan dat je geen touchscreen wil in een buitensport horloge. Dat vond ik aan de Spartan ook irritant. Handschoenen, natte of koude handen en je kan opeens je horloge niet meer bedienen. Handig idee...
    splitfest.nl
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 28 november 2017 · 20:18
    Ik heb de Core All Black. Vind deze vaak slecht af te lezen, zou dan voor de Regular Black gaan. Best prima horloge, maar ben er ook weer niet kapot van. Batterijen gaan niet al te lang mee (In de 2 jaar dat ik 'm heb al 2x moeten verwisselen) en qua gebruiksvriendelijkheid vind ik 'm ook niet super. Ik ben begonnen met een dingetje van de Aldi (ja echt). €30,-, zelfde functies, veel logischer in gebruik, nog nooit (in 3-4 jaar) de batterijen hoeven vervangen en naast elkaar getest zijn ze even nauwkeurig met de hoogtemeter en kompas. But that's my 2 cents.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Flant
    Beginner
    Flant op 28 november 2017 · 20:36
    Ik heb via Outdoor Exclusive de Garmin Fenix HR 3 Saphire gekocht voor €330. Heel fijn horloge.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 28 november 2017 · 20:39
    Wel prijzig, maar dat zou nu ook mijn keus zijn.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 november 2017 · 21:22
    Voor Garmin GPS gebruikers, niet gaan lopen kloten met Garmin Express om routes te plannen. Hoofdpijn.

Meteen (gratis) http://dynamic.watch downloaden en vanaf je telefoon routes maken en uploaden enzo. Veel makkelijker en sneller.
    splitfest.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 28 november 2017 · 21:38
    @ieism; nog meer van dat soort tips/programma's/websites maar dan voor Suunto gebruikers? Zou nu niet direct een goed programma weten om routes te plannen om vervolgens in mn horloge te proppen.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 28 november 2017 · 21:43
    Thanks. Nu twijfel ik nog meer haha.
    En een handheld zoals die garmin met noodfunctie. Is dat iets? Ook hoogte en gps en logs. Qua prijs gelijk aan de spartan. En wbt de temperatuur. Die meet ik wel weer in centimeters 😉
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 28 november 2017 · 21:52
    Ik heb de Spartan Ultra. Fijn ding (na behoorlijk wat opstartproblemen, maar dat is inmiddels opgelost met wat software updates), maar ik gebruik 'm niet alleen in de bergen, maar ook bij het hardlopen, fietsen en zwemmen. Volgens mij is er tegenwoordig ook een outdoor versie van de Spartan.

@Tim3 Dat is toch gewoon Suunto Movescount?
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 28 november 2017 · 22:00
    Wat ik me nu afvraag, zo'n gps horloge in de trend van een Garmin Fenix of een Suunto Spartan/Ambit.
    En je maakt een huttentocht van een week, kan je dan de hele week je route tracken/navigeren zonder die batterij op te laden?

Persoonlijk heb ik genoeg aan een Suunto Core, als ik eens iets wil tracken zet ik meestal men Strava op op de gsm.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 28 november 2017 · 22:01
    Oke dus of de core of spartan ultra of toch een garmin. Ik kan weer eens niet kiezen..
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 november 2017 · 22:33
    Wat ik me nu afvraag, zo'n gps horloge in de trend van een Garmin Fenix of een Suunto Spartan/Ambit.
    En je maakt een huttentocht van een week, kan je dan de hele week je route tracken/navigeren zonder die batterij op te laden?

Persoonlijk heb ik genoeg aan een Suunto Core, als ik eens iets wil tracken zet ik meestal men Strava op op de gsm.Dorylus op 28 nov 2017 22:00

In de praktijk net niet, als je GPS aanhebt en een route volgt denk ik dat ik meer dan 15 uur wel haal. Dus een hele week zal niet gaan. Als je het horloge gewoon aan hebt staan maar GPS, Bluetooth en WIFI uitzet gaat het weken mee, dus dat is niet het probleem. Maar het laadsnoertje is gewoon Usb, dus die kan je in de meeste hutten wel opladen als het zou moeten. Laden gaat ook vrij snel, sneller dan een telefoon.

Persoonlijk vind ik het voor skitouren niet echt nodig, maar wel handig om erbij te hebben. Ik heb 'm eigenlijk gekocht voor mountainbiken, omdat ik daar een kaart of telefoon gewoon onhandig vond.
    splitfest.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 28 november 2017 · 22:37
    @Arjen; zou kunnen. Movescount gebruik ik alleen maar om m'n data naar op te laden. Moet t nog eens verder uitzoeken. Zou mooi zijn als je daar ook routes in kan plannen..
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 28 november 2017 · 23:34
    ik heb een Suunto Altimax zo oud dat ie bijna weer modern is 😉
    Meer heb ik ook niet nodig
    bericht aangepast door ijsbeer op 28 nov 2017 23:35 (18% bewerkt)
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 29 november 2017 · 09:00
    @Tim3 Je kunt ook routes plannen in Movescount. Ik heb 'm nog niet gebruikt om routes voor het toeren te plannen, maar voor hardlopen en fietsen werkt het prima.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 29 november 2017 · 09:03

Persoonlijk heb ik genoeg aan een Suunto Core, als ik eens iets wil tracken zet ik meestal men Strava op op de gsm.Dorylus op 28 nov 2017 22:00

In de praktijk net niet, als je GPS aanhebt en een route volgt denk ik dat ik meer dan 15 uur wel haal. Dus een hele week zal niet gaan. Als je het horloge gewoon aan hebt staan maar GPS, Bluetooth en WIFI uitzet gaat het weken mee, dus dat is niet het probleem. Maar het laadsnoertje is gewoon Usb, dus die kan je in de meeste hutten wel opladen als het zou moeten. Laden gaat ook vrij snel, sneller dan een telefoon.

Persoonlijk vind ik het voor skitouren niet echt nodig, maar wel handig om erbij te hebben. Ik heb 'm eigenlijk gekocht voor mountainbiken, omdat ik daar een kaart of telefoon gewoon onhandig vond.ieism op 28 nov 2017 22:33

In hike modus, gaat de gps op 1 min interval denk ik, wat de batterij spaart. Dit gaat in de afdalingen wel een heel krom beeld geven. Je kan volgens mij de garmin opladen onder de activiteit, maar daar ben ik niet zeker van.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 29 november 2017 · 09:31
    Naar aanleiding van een ongemakkelijke white-out in Japan heb ik een tijdje getwijfeld om de garmin foretrex 601 te kopen. https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/p/572639
    Meer GPS dan horloge en gemaakt om te navigeren.
    Momenteel gebruik ik mijn garmin edge (fietsgps) in geval van nood, navigeren doe ik liefst op kaart in combinatie met mijn core en een ouderwets kompas met hellingshoekmeter en 'mieters meetlatje' 😉 http://silva.se/product/compasses/compasses-outdoor/expedition-s/...

knowledge is powder

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro