PA#3 en PA#4: where to go!

PA#3 en PA#4: where to go!

Het is 29 november 2017 en we zijn al op weg naar Poederalert#3 en Poederalert#4. Bovenstaande en onderstaande video’s zijn geschoten tijdens poederalert#2 op de Kitzsteinhorn in Kaprun. Ze laten goed zien hoe goed de condities in de Noordalpen op dit moment al zijn. Begin deze eeuw was een dergelijke start van de winter heel normaal, maar nu lijken 4 poederalerts iets exceptioneels. Laten we hopen dat de winters de komende 10 jaar zo goed blijven starten.

Na poederalert#2 volgen nu dus 3 en 4. Het wordt koud, er valt veel sneeuw en in delen van de Alpen ligt al een goede base. Kortom een perfect weekend voor je eerste poederbochten. In dit bericht:

  • Noord(west)stau tot en met donderdag
  • PA#3 waarheen te gaan?
  • Vanaf vrijdag sneeuw voor de zuidalpen
  • PA#4 waarheen te gaan?
  • Lange termijn: het kan vriezen, het kan dooien.

Noord(west)stau tot en met vrijdagochtend

Tot en met vrijdagochtend wordt er met een noordwestelijke stroming front na front de Alpen ingeduwd. De sneeuwgrens ligt vandaag nog rond de 500 tot 800 meter, maar zakt op donderdag tot in de allerdiepste dalen.

Sneeuwval tot en met vrijdagochtend
Sneeuwval tot en met vrijdagochtend

Tot en met vrijdagochtend wordt er zo’n 15-40 cm, lokaal 50 cm vederlichte sneeuw verwacht. Vanwege de kou en de aanvoerrichting van de fronten valt de meeste sneeuw in de vooralpen en minder in de Alpenhoofdkam. Het wordt daarbij heel erg koud. Onderstaand de pluimverwachting voor Lausanne. Lausanne ligt op een hoogte van 429 meter boven zeeniveau. Als de voorspellingen kloppen dan gaan we daar mogelijk de -12 aantikken. Op 1500 meter zal de temperatuur naar verwachting op zaterdag en zondag ook niet boven de -10 komen. Erg koud dus.

PA#3 waarheen te gaan?

Na vrijdag neemt de neerslagintensiteit af aan de noordkant van de Alpen. Er lijkt dan ruimte ontstaan voor de zon en wat opklaringen, maar dat is nog niet zeker. Heldere nachten zorgen dan voor zeer koude vroege ochtenden, maar een voordeel is dat er wellicht poeder gereden kan worden op zonrijke zuidhellingen. Wat echt wel uniek is voor de tijd van het jaar. Mijn tips voor de mooiste regio’s waar je vanaf donderdag/vrijdag prima poeder kunt rijden zijn de volgende:

Maar het is pas het begin van het seizoen en nog lang niet alle gebieden zijn open. Onderstaand een lijstje met gebieden die open zijn of open gaan, waar een prima base ligt, waar nu of de komende 48 sneeuw valt en waar het niet uberkoud wordt. Klik voor meer details nog even op de link naar de dorpspagina voor een uitgebreide weersverwachting, webcams, een link naar het lokale lawinebericht en direct de mogelijkheid om onderdak te boeken.

Zwitserland, Zentralschweiz

Zwitserland, Berner Oberland/Vuade

Zwitserland, Ostschweiz

Zwitserland, Graubunden

Oostenrijk, Vorarlberg
Boven de 1200 tot 1500 meter zijn de condities al goed in de volgende gebieden.

Oostenrijk, Karinthië

  • Nassfeld(opent zaterdag voor het eerst een paar liften)

Slovenië

Naast bovenstaande regio’s kan er komend weekend ook al poeder worden gereden in onderstaande gebieden:

Oostenrijk, Salzburgerland
De gebieden tegen de hohe Tauern aan hebben al een flink pak sneeuw gehad en donderdag wordt er nog meer verwacht. De lager gelegen gebieden is het nog dun.

Oostenrijk, Steiermark
Er liggen al dikke massa’s sneeuw boven de 1200 meter in de gebieden ten zuiden van het Totes Gebirge

Tauplitz
Tauplitz

Oostenrijk, Tirol
Met uitzondering van de gletsjers en Ski Arlberg is hier nog niet zoveel te halen. Fieberbrunn is een optie, maar het is er nog dun.

  • Fieberbrunn (opent vrijdag voor het eerst de liften, lariksbossen)
  • St. Anton am Arlberg opent vrijdag voor het eerst de liften, maar het wordt heel druk)

Vanaf vrijdag sneeuw voor de zuidalpen

Na donderdag vormt zich een stormdepressie ten zuiden van de Alpen. De lucht is koud, de wind draait naar oost tot zuidoost de relatief warme Middellandse zee zorgt voor voldoende vocht en dus gaat het flink sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen. Met een oostelijke stroming wordt koude en vochtige lucht vanuit de Adriatische zee de Po-vlakte ingepompt waarna het stevig gaat sneeuwen. Omdat het exacte stormpad nog niet bekend is, is het nog even gissen waar de meeste sneeuw gaat vallen. Ook is de timing van de storm nog een dingetje.

Vanaf vrijdag gaat het in ieder geval intens sneeuwen in de Italiaanse Piemonte, het zuidoosten van de Dolomieten en de Apennijnen. Tussen vrijdagochtend en zaterdagavond zijn verse sneeuwhoeveelheden van 50 tot 100 cm heel goed mogelijk.
Maar in grote delen van deze regio’s heeft het al tijden niet meer echt gesneeuwd. Desondanks zal de zondag een mooie poederdag gaan worden. Voor een gedetailleerd beeld, kijk dan even op onze sneeuwkaarten voor de Piemonte.

PA#4 waarheen te gaan?

Omdat het stormpad nog wat kan schuiven een voorbehoud met betrekking tot de gebieden hieronder. Ik verwacht een en ander morgen aan te kunnen scherpen. Houd er rekening mee dat de base inmiddels hard is en er dus een flink pak sneeuw nodig is om het bodemloos aan te laten voelen. Onderstaande gebieden zijn dus nog ONDER VOORBEHOUD en het poederalert geldt pas vanaf zondag:

Lange termijn

Tot begin volgende week blijven de Alpen in de greep van koning winter. Daarna wordt het in ieder geval wat warmer, maar de vraag is hoe lang. De kaarten vertonen heel veel dynamiek en weten het niet zo goed. Het ene moment neigen ze naar een warme zuidelijke stroming, om daarna terug te komen met een nieuwe kou inval. We gaan de komende dagen zien wat we volgende week mogen verwachten. Tot die tijd geldt: wax up! Poederalert #3 en #4 zijn van kracht.

Morgen meer.
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RoodbaardAuteur29 november 2017 · 16:58

Met al de mooie beelden loopt mijn Poeder verlangen wel op ???❄️?

AL
Expert
meteomorrisAuteur29 november 2017 · 17:01
powfinder.com
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur29 november 2017 · 17:57

@@morris, je geeft aan Kaprun solid base. Uit de info die ik heb zijn er nog wat hele vervelende spälte en is het toch nog oppassen. Is er dan wel sprake van een solide base?

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Expert
meteomorrisAuteur29 november 2017 · 18:12

@@martijnuiterwijk ja, op een gletsjer is het altijd opletten. Het gaat me vooral om Langwied. Met het huidige lawinebericht en een blik op de hellingshoekkaarten op wepowder weet ik genoeg (http://www.lawine.salzburg.at/start.html en http://wepowder.com/nl/kitzsteinhorn)

powfinder.com
Gevorderd
PascalskiAuteur29 november 2017 · 18:50

Mis ik iets?? Zie in het bericht dat er in Tirol weinig te vinden is en dat er weinig open is behalve de arlberg… we waren na 5 dagen hintertux nog 2 dagen in Ischgl, maandag en dinsdag. Veel verwaaide sneeuw, alles lag zuid maar was voor ons echt helemaal top, veel te skien vanaf de greitsspitze. Is volgens wp Ischgl geen optie voor Tirol?

Enjoy life with a smile on your face!!
Gevorderd
Expert
meteomorrisAuteur29 november 2017 · 19:16

@@pascalski. Klopt. Muv de gletsjers en de gebieden op de grens met Vorarlberg is er nog niet zoveel te halen in Tirol. Ischgl is een optie, maar je bent nu beter af in Vorarlberg. Dat is wat we beweren. Iedereen is vrij om naar Ischgl te gaan. Het zijn mijn tips/suggesties. Meer niet.

powfinder.com
Gevorderd
PascalskiAuteur29 november 2017 · 19:52

Thanks morris voor je reactie. Hebben een snowcard tirol dus vandaar de focus. Tannheimertal etc wordt ook best oke misschien maar nog niet open, ischgl is, en was dat wel dus na hintertux goede keuze… en geen concurrentie ?.. snel plannen maken voor komend weekend ?

Enjoy life with a smile on your face!!
Beginner
davidswertvaegherAuteur29 november 2017 · 20:39

Dit weekend gaan we naar Andermatt, iemand die weet hoe de condities daar zijn voor het ogenblik?

Expert
meteomorrisAuteur29 november 2017 · 20:59

@@Pascalski, ah helder. Je hebt de Tiroler Snowcard (en daarmee geen toegang tot st. Anton en Vorarlberg) met snowcard tirol zijn dit interessante opties: Fieberbrunn, Hochfugen en zoals je al schreef Ischgl. Echt zonde dat het Tannheimertal nog gesloten is…

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur29 november 2017 · 21:02

@@davidswertvaegher okay. Maar Andermatt heeft niet de beste condities van de Alpen bij deze winterstart. Wat op zich wel bijzonder is. In Engelberg ligt dubbel zoveel sneeuw.

powfinder.com
Beginner
GerritAAuteur29 november 2017 · 21:02

We hebben vorig jaar erg genoten van Loser en veeeel sneeuw, dus wie weet gaan we volgende week die kant op… @@xs2arjan is de Syncro al winter klaar?
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/61d3bb8a218614b4cf2d81927a1a772d_218934b1_3bb0_4574_8250_37b8ee1e7744.jpeg?width=800

And snow it is.....
Gevorderd
evr66proAuteur29 november 2017 · 21:21

We hebben vorig jaar erg genoten van Loser en veeeel sneeuw, dus wie weet gaan we volgende week die kant op… @@xs2arjan is de Syncro al winter klaar?
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/61d3bb8a218614b4cf2d81927a1a772d_218934b1_3bb0_4574_8250_37b8ee1e7744.jpeg

GerritA op 29 nov 2017 21:02

was niet afgelopen kerst denk ik, Gerrit? gr Edwin

Beginner
GerritAAuteur29 november 2017 · 23:00

was niet afgelopen kerst denk ik, Gerrit? gr Edwin

evr66 op 29 nov 2017 21:21

Hi Edwin, dit was 1e week januari… maar hoop op.minimaal zoveel sneeuw volgende week. :)

And snow it is.....
Elite
SvenD'HaeseleerAuteur30 november 2017 · 01:27

" Begin deze eeuw was een dergelijke start van de winter heel normaal"

Zoals Morris zegt was dat inderdaad zo, zelf verbonden met die vermelde tijd dat je op een zondagochtend begin november al de besneeuwde Isoard, Galibier wegen kon vellen om in vorm te raken zonder iemand te zien. Decennium ervoor vond ik nog beter in de 05 (wow mijn aankomstjaar te Serre Che & LG 1994–1995) , het legendarische sneeuwjaar van de Hautes Alpes in de nineties) de kappel op de Lautaret was begin april nog volledig ondergesneeuwd en mensen in de bus konden niet over de sneeuwmuren heen langs de weg kijken. Op de Dôme des Ecrins met volk staan week 3 van juni op ski’s. Een Pan de Rideau vierge voor je met de-toen-veel-minder-klote-traverse erheen steeds in vorm van einde december tot ver na de (toen klassieke) einde maart, begin april dump. Het lijkt (is) wel een andere planeet. Herinner me een Pan De Rideau afdaling om het seizoen af te sluiten op een 1 mei, net voor de hittegolf van zomer 2003 toen het massief er op foto een nooit gezien voor en na gaf (fotos op de site van het PN des Ecrins tonen dat knap)
Nu moeten we dagen uitzoeken en de Pan zelf wordt elk jaar minder breed in zijn centrum, onderaan ski je de rimaye steeds verder opgeschoven skiers links.
Bon een nieuw seizoen en het ziet er sinds jaren eens “minder erg” uit.
Aan ieder een fantastisch seizoen gewenst en aan Morris een dikke merci voor wat Wepowder is.

@ Arjen, was idd een fantastische dump in Loser toen, er speciaal heengereden door Morris perfect kloppende meteo te volgen naar dat voor mij nog onbekende en onderschatte gebied ( was een smal maar hevig front toen) volgen paar mooie runs gemaakt en toen dat ongeval weet je nog.
Metaal werd net vrijdag uit de arm verwijderd, life goes on. Geniet er daar van.

Nu de nieuwe zelfklevers van La Grave uit zijn, hou de oude, zeker die zeldzame Oranje gemaakt voor “Le Thelethon Hollandais”, deze zomer zelf maar ontdekt :-)\

Gevorderd
xs2arjan.Auteur30 november 2017 · 08:30

@@GerritA ligt er al sneeuw dan? net terug uit 32° moet nog ff omschakelen, Syncro ook nog trouwens!

xs2arjan
Gevorderd
evr66proAuteur30 november 2017 · 09:09

was niet afgelopen kerst denk ik, Gerrit? gr Edwin

evr66 op 29 nov 2017 21:21

Hi Edwin, dit was 1e week januari… maar hoop op.minimaal zoveel sneeuw volgende week. :)

GerritA op 29 nov 2017 23:00

Staan vanaf kerst tm nieuwjaar op camping in Bourg st Maurice, Paradiski, evt VdI/Tignes als uitwijk. Mocht je zin hebben in wat km’s in de camper :). Op dit moment zien noordalpen er echter wat beter uit. Zijn zelf op pad met voornamelijk piste-ridders :):)

Beginner
davidswertvaegherAuteur30 november 2017 · 10:13

@@meteomorris Bedankt voor de feedback??

Beginner
GerritAAuteur30 november 2017 · 22:29

@@GerritA ligt er al sneeuw dan? net terug uit 32° moet nog ff omschakelen, Syncro ook nog trouwens!

xs2arjan. op 30 nov 2017 08:30

Zal snel omschakelen als ik jou was… anders mis je al het witte goud…

And snow it is.....
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!