Altijd drie-eenheid mee?

• waingro
    Advanced
    waingro op 5 december 2017 · 11:35
    Het is niet omdat je er werkt je zomaar het gebied kent. En ja ik zet altijd de route in mijn gps en bestuur de kaart. Hier in Noorwegen heb je vaak met een white out te maken hebt. Boomgrens al snel onder de 600 meter. Ik zou het hoofdstuk factor mens en groepsdruk nog een keer doorlezen.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • 49
    Advanced
    49 op 5 december 2017 · 12:23
    @waingro, dat betekent niet dat er nooit een situatie is waarbij je wel heel goed met aanvaardbaar risico kan aanhaken bij een groep die je in het gebied tegenkomt. De vraag is: altijd 3-eenheid mee voor het geval dat? Daarop is het antwoord: ja, tenzij je wil uitsluiten onverwacht bij anderen aan te haken.

Als je langer en vaker in eenzelfde gebied bent dan komt een situatie dat je ad-hoc coalities verantwoord kan vormen veel vaker voor dan als je een pow-hunter bent die steeds ergens anders heen gaat.
    bericht aangepast door 49 op 5 dec 2017 12:24
    montagna bianca, ti amo
  • Mars
    Tourist
    Mars op 5 december 2017 · 12:33
    Ik zou het hoofdstuk factor mens en groepsdruk nog een keer doorlezen. waingro op 5 dec 2017 11:35

Inderdaad een grote valkuil. Misschien wel de grootste voor iemand met ervaring.
    Niet voor niets dat we deze in de industrie ook in de Life Saving Rules hebben opgenomen.
    "Plan je reis en houd je aan het plan"
    Www.lifesavingrules.nl/nl/05.html
    bericht aangepast door Mars op 5 dec 2017 12:35 (1% bewerkt)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 5 december 2017 · 12:39
    Het is niet omdat je er werkt je zomaar het gebied kent.

>> Volgens mij zeg ik dat ook nergens?

En ja ik zet altijd de route in mijn gps en bestuur de kaart. Hier in Noorwegen heb je vaak met een white out te maken hebt. Boomgrens al snel onder de 600 meter.

>>Dat lijkt me in die omstandigheden inderdaad een prima plan. Ik ging uit van de situatie van de TS, in de Alpen. En dan zijn er in mijn ervaring zat momenten waar je prima zonder kan, zeker als je eenmaal de weg weet in een gebied.

Ik zou het hoofdstuk factor mens en groepsdruk nog een keer doorlezen.
    >>Ik denk dat ik dat redelijk scherp heb, maar dank voor de tip.

waingro op 5 dec 2017 11:35

Verder: Wat @49 zegt.
    bericht aangepast door Willem2k op 5 dec 2017 12:40
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 5 december 2017 · 13:16
    @49 Als je ergens langer in hetzelfde gebied bent dan ben ik met je eens dat je na enige tijd beter ad-hoc coalities kunt vormen.

Er schuilt wel een gevaar in (zie p157 module I voor de liefhebber) dat je blind wordt voor de gevaren.

Ik zou deze afweging om ad-hoc coalities te nemen in enkel voor jezelf nemen en niet als advies geven aan derde. Zowel jij als willem zijn geen onbekende hier op het forum en jullie advies heeft daarom meer gewicht dan iemand die hier af en toe komt.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 5 december 2017 · 13:32
    Afgelopen Lawine III van het SSC zijn we door de heikele lawinesituatie heel veel op en rond de pistes bezig geweest. Dan ben je wel van alles aan het plannen, maar kun je gewoon niet het gebied in. Een paar weken later was ik met mijn vriendin een soort introductie toerskiën aan het doen in warme en lastige omstandigheden. In al die situaties merkte ik weer waarom ik zelf altijd mijn spullen meeneem, ook als ik op de piste ben:

1) Je kunt heel veel lol hebben vlak naast de piste. Met het SSC konden we gewoon niet anders, met mijn vriendin was het door de lastige sneeuw voor haar op de pistes makkelijker afdalen, terwijl ik hier en daar wat stukken afsneed. Wat nog steeds off-piste is, zodat je alle gear mee en aan moet hebben. En ja, ook zij heeft dan alles bij zich...
    2) Hoe lastig je iets kunt plannen met heikele lawinesituaties als je pas in het gebied ziet hoe de hellingen erbij liggen. Dan kun je op grond van het bericht misschien helemaal niets, maar zijn er, ook verantwoord, nog best leuke dingen te doen. Zul je dan net je spullen niet mee hebben.
    3) Hoe gevaarlijk het ook vlak naast de piste en daarmee soms ook op de piste kan zijn als je te graag wil. We zagen bij Lawine III continu lawines gaan, die ook tot op de pistes kwamen, en ook een groep die behoorlijk wat mazzel had en een grote schuiver net voor bleef. En die vervolgens reageerden of er niets aan de hand was geweest. Was het mis gegaan, dan kun je met je uitrusting meteen hulp verlenen.
    4) Door altijd alles mee te nemen automatiseer ik mijn handelingen. Zodat ik me, als het erop aankomt, nooit hoef af te vragen waar mijn spullen zijn.
    5) Je geeft een signaal af, namelijk dat een rugzak met spullen erbij hoort als je de piste verlaat. Ook ik heb in mijn jeugd stukken afgesneden zonder rugzak. En dingen gedaan die ik nu zeker niet meer zo zou doen. Je leert dingen, je past je gedrag aan. Dat doe je alleen als iemand je laat zien dat het anders kan of zou moeten. Ik heb neefjes en nichtjes die denken dat off-piste gewoon een soort speeltuin met losse sneeuw is, waar mijn broer en zus nog steeds lijken te denken dat alles in het zicht van de pistes wel veilig is.
    6) Als ik toch een rugzak mee heb voor een heerlijke lunch met uitzicht, waarom dan niet alles mee? Weet je ook of je rugzak nog voldoet voor je spullen en laat je niets thuis liggen...
    Avalensemble!
  • 49
    Advanced
    49 op 5 december 2017 · 13:33
    Er schuilt wel een gevaar in (zie p157 module I voor de liefhebber) dat je blind wordt voor de gevaren.

Ik zou deze afweging om ad-hoc coalities te nemen in enkel voor jezelf nemen en niet als advies geven aan derde. Zowel jij als willem zijn geen onbekende hier op het forum en jullie advies heeft daarom meer gewicht dan iemand die hier af en toe komt. waingro op 5 dec 2017 13:16

@waingro begrijp ik, maar als saisonier/(semi)local is het een stuk makkelijker aanhaken met toch voldoende inzicht in de omstandigheden van de dag en bijbehorende routekeuze. Het is dan wel ook makkelijker om op de glijdende schaal van stoke naar beneden te gaan, blijven opletten dus.49 op 5 dec 2017 10:59

Mijn advies is helder: 3-eenheid mee en zelf blijven nadenken bij wat je doet, altijd.
    bericht aangepast door 49 op 5 dec 2017 13:33
    montagna bianca, ti amo
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 5 december 2017 · 13:41
    Volgens mij gaat de discussie op drift door het woord "rugzak".
    Het is eigenlijk simpel;
    off-piste = 3 eenheid
    Geen 3 eenheid = piste

En ja, de schep en sonde gaan nou eenmaal in een rugzak.
    powpowwowjippiajippieee

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro