Tijdelijk milder, nieuwe storm op komst (PA#5)

Tijdelijk milder, nieuwe storm op komst (PA#5)

Sinds zondagavond sneeuwt het in Oostenrijk. Met name in het oosten van Oostenrijk is een mooi pak sneeuw gevallen. Gemiddeld zo’n 25-50 cm, lokaal nog meer, maar de wind is een spelbreker. Boven de boomgrens heeft aardig gewaaid en dat doet het vandaag ook nog. Ondertussen schijnt in de rest van de Alpen al de zon en stroomt er mildere lucht de Alpen in. In dit bericht:

  • Super condities in grote delen van de Alpen
  • Poeder in het oosten
  • Wie zoet is krijgt Pro, wie stout is een No
  • Tijdelijk milder
  • Vrijdag een nieuwe storm
  • Lange termijn: zonaal of noordelijk?

Super condities in grote delen van de Alpen

In de noordalpen, op de grens met Slovenië, Italië en Oostenrijk, de Franse Noordalpen en de Italiaanse Piemonte hebben ze een ongekende seizoensstart. Het sneeuwdek is er gemiddeld (veel) dikker dan normaal en steeds meer gebieden openen voor de rest van hun winter de liften. Vooral in Oostenrijk en Zwitserland draaien er heel wat liften en komend weekend gaan er nog meer gebieden open. Donderdag volgt er een update met gebieden waar je het komend weekend je poeder kunt scoren.

^Zuidalpen roadtrip Van 14-17 december is de wePowder Zuidalpen roadtrip. Ben jij erbij?

Zowel voor de wePowder Season Kick Off als de wePowder Zuidalpen Roadtrip ligt er inmiddels meer dan voldoende sneeuw om de trips door te laten gaan. De Kick Off zit helemaal vol, maar voor de Zuidalpen Roadtrip zijn er nog 2 plekken vrij. Ik sta nu dagelijks in contact met Martijn Schell en zijn team zodat ze een paar dagen voor vertrek de call kunnen maken. Daarbij wordt met een schuin ook gekeken naar de ontwikkelingen volgende week en wie weet wordt het in plaats van een zuidalpen een Franse Noordalpen trip.

Hogedrukgebied eventjes dominant
Hogedrukgebied eventjes dominant

Poeder in het oosten

Op de flanken van hogedrukgebied Auke stroomde er gisteren sneeuwwolken de Alpen in. Met name in het het Salzburgerland en die Steiermark leidde dat tot veel sneeuw. Maar omdat de isobaren redelijk dicht op elkaar stond ging dit ook gepaard met veel wind. Met 50 cm sneeuw en veel wind is de lawinesituatie kritisch geworden. Er is sprake van een scherpe 3 boven de boomgrens en conservatief rijden is een pré. Ga je de komende dagen off-piste: draag altijd lawinepieper, schep en sonde, rijd met vrienden, check je lokale lawinebericht en vermijd hellingen die te steil zijn. Dan maak je er een lange winter van.

In de oostalpen zijn op dit moment al gebieden te vinden waar de liften draaien en er onder de boomgrens al het een en ander te vinden is. Met de forecast kaart moet je daar wel uitkomen denk ik.

Wie zoet is krijgt Pro, wie stout is een No

Een poederrijder weet hoe kostbaar zijn vrijheid is, hoe flexibel zijn agenda moet zijn, maar heeft bovenal goede diplomatieke vaardigheden om last minute de keuze te maken voor poeder of vrienden. Want wie last minute weg wil doet er goed aan het thuisfront regelmatig in de watten te leggen en tijd te besteden aan vrienden, familie en collega’s. Tuurlijk leidt dat regelmatig tot stress, maar des te vaker je tussen de belangen door beweegt des te beter je er in wordt. De ultieme test volgt vanavond: Wie zoet is krijgt Pro, wie stout is een No.

Want wie er vanavond in slaagt een wePowder Pro abonnement los te peuteren bij de Sint weet dat hij iets goed doet.
Wil je geen dump meer missen, weten hoe steil de hellingen zijn, welke hellingen er pal nood liggen of wat inspiratie krijgen met de groeiende lijst van freerideroutes (inmiddels al meer dan 2000 en iedere dag komen er meer routes bij) vraag dan wePowder Pro aan de sint. Met een druk op de knop kan ie je vanavond upgraden.

Tijdelijk milder

Onder invloed van hogerukgebied Anne wordt het woensdag en donderdag tijdelijk milder. Er komt een milde westzuidwestelijke stroming op gang, de jetstream ligt ten noorden van de Alpen en onder invloed van de hogedruk blijven fronten op afstand. Maar niet voor lang. Op bovenstaande drukkaart ligt storm Walter al klaar. Waar stormen er vorige winter maar niet in slaagden om af te zakken naar de Alpen lukt dat deze winter keer op keer. Met dank aan een krachtig hogedrukgebied boven Siberië dat stormen dwingt koers te zetten richting de Alpen.

Vrijdag een nieuwe storm

In de nacht naar vrijdag stroomt er koude lucht de westalpen in en begint het weer te sneeuwen. Het is de 7e storm in 6 weken tijden en tevens ook de 6e storm die sneeuw naar de Noordalpen brengt. Dit betekent dat er voor komend weekend weer een poederalert geldt voor de Noordalpen. Morgen meer details daarover, maar je mag komend weekend dus weer de sneeuw in. Het zal in de noordalpen naar verwachting niet zo zonnig worden als afgelopen weekend, maar in ruil daarvoor krijg je nog eens wat verse sneeuw. Wax up!

Lange termijn: zonaal of noordelijk?

Voor wie komend weekend niet kan en misschien al met een schuin oog naar de kerst zit te kijken brand natuurlijk de vraag ‘hoe wordt het met de kerst’ op de lippen? Wel, dat is nog veel te ver in de toekomst om daar een betrouwbare uitspraak over te doen. Morgen ga ik daar wat dieper op in en schets ik wat scenario’s voor de lange termijn.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
MarijntAuteur5 december 2017 · 13:55

Volgens mij is de weerman dusdanig zenuwachtig aan het worden met deze seizoensstart dat het hogedrukgebied inmiddels drie benamingen kent, Anke, Auke en Anne!
Maar zonder gekkigheid, dit is een prachtige start van het nieuwe seizoen, hopelijk belooft dat wat voor de rest van het seizoen. Ik zal helaas mijn geduld moeten bewaren tot begin maart…

Gevorderd
RuudvWAuteur5 december 2017 · 16:31

Ik zie hele mooie kleuren op de kaart met het oog op de Noord/Zuid Alpen trip met Martijn & Francois. Zin in!

Gevorderd
petertavAuteur5 december 2017 · 19:03

Wepowder-uidalpen-trip lijkt uitverkocht… spijtig. Zijn er nog alternatieven voor die data bij andere organisaties?

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur5 december 2017 · 19:06

Hoop dat het zondag allemaal goed te rijden is naar Oostenrijk

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
PowlippeAuteur5 december 2017 · 20:43

@@morris, nog te vroeg om een prognose te maken voor begin volgende week?

Beginner
Timsen91Auteur5 december 2017 · 21:15

Ben blij om donderdagavond al op bestemming te zijn voor de sneeuwval. Reeele hoeveelheden of worden ze flink meer dit weekend in Arlberg regio?

Beginner
Tim3Auteur5 december 2017 · 21:52

Ik wacht de details morgen af, dan knoop doorhakken om op de eerste rij te zitten voor PA5, en is het vrijdag eindelijk op naar de bergen!! Stoked. We overwegen nu Bregenzerwald…

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
robvanelenAuteur5 december 2017 · 22:01

Rij volgende week Woe naar Damüls.
Zier er goed uit en krijgt nog een aardige dump volgens de modellen

Toerist
AnoniemAuteur6 december 2017 · 04:49

Vertrek dit weekend naar Oostenrijk, hopelijk PA5 !

Gevorderd
NordstauAuteur6 december 2017 · 09:36

Volgens mij missen we alleen nog een Adria-laag om de bingo compleet te maken dit voorseizoen.
Maar die zijn zeldzaam als ik t goed begrijp.
@@morris kan je nog eens vertellen hoe dat zit?

Gevorderd
koeienlapAuteur6 december 2017 · 10:13

Donderdagavond op naar vorarlberg!:))

WE´ve got the POWDER
Expert
meteomorrisAuteur6 december 2017 · 10:53

@@Nordstau, we hebben vooral een zuidstau nodig…

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur6 december 2017 · 11:17

Wepowder-uidalpen-trip lijkt uitverkocht… spijtig. Zijn er nog alternatieven voor die data bij andere organisaties?

petertav op 5 dec 2017 19:03

Die van 14/17 december bedoel je? Ripstar zit dan met hun kick-off in Stubai volgens mij. Misschien dat die nog plek hebben.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur6 december 2017 · 11:34

@@meteomorris, Hoe verwacht je de omstandigheden op de weg? Planning was om Zondag te gaan verhuizen.

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Expert
meteomorrisAuteur6 december 2017 · 12:40

Zondag föhn aan de noordkant van de Alpen. Check ook de forecastkaarten.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!