Skibouwen inserts

• Kip
    Advanced
    Kip op 6 december 2017 · 06:36
    Hi,

Ik ben een paar ski's aan het bouwen. De ski is af, zit alleen te tobben met de inserts en hierdoor lijk ik de ski te verpesten en hem te moeten gaan gebruiken als decoratie.
    Ik had te grote inserts, hierdoor heb ik één veel te breed gat geboord, alle andere 31 gaten zijn niet te breed (wel te diep denk ik).
    Kan ik dit opvullen met iets en weer een smallere insert inzetten? Of moet ik alle gaten opnieuw gaan boren? (1.5 cm naar achteren).

Foto van de ski:

Specs: 193 cm, 106 mm, radius 19 m, front rocker, ongeveer 2000 gram per paar (veel carbon), essen / populieren kern. Soort van lichtere en smallere variant van de Line Sick Day 125 heb ik proberen te maken.
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 6 december 2017 · 07:45
    Opvullen met een goed (langzaam uithardende) epoxy zou moeten kunnen lijkt me. Maar eh, geen verstand van inserts specifiek, maar je bent door het belag heen geboord?
    bericht aangepast door evr66 op 6 dec 2017 08:24 (1% bewerkt)
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 6 december 2017 · 07:55
    Misschien kan je die te grote insert er gewoon indoen en dan verkleinen met een helicoil. Dit werkt eigenlijk wel alleen maar als het 1 maat te groot is.
  • Kip
    Advanced
    Kip op 6 december 2017 · 08:25
    Nee ben er niet doorgeboord, dus dat scheelt. Dat epoxy valt te proberen inderdaad.

Die te grote insert past er niet in. Het leek alsof het op de millimeter net zou passen. Echter geen rekening mee gehouden dat het onderste deel van de voor niet echt een gat boort. Maar de eerste halve cm van de boot is alleen een puntje
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 6 december 2017 · 08:33
    Zou gewoon de epixy proberen. Lijkt me de beste kans. Weinig te verliezen toch? Slechtste geval boor je het er weer uit 😃

Wel goede epoxy gebruiken, geen rommel van de bouwmarkt die in 10 minuten hard is 😃.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 6 december 2017 · 08:53
    Auwauwauw zonde joh.
    Ik zou gewoon opnieuw beginnen.
    Ik weet niet hoe je perst,kernprofileerd, kantenbuigt etc etc, maar als je zo ver bent dat je de skis hebt gebouwd zou het 2e paar niet zo veel werk en investering meer moeten zijn.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 6 december 2017 · 08:58
    Epoxy, langzaam drogende, 24h spul.
    Als de rest wel goed is dan gaat het dus om de kracht op 1 van de ?? aantal schroeven. Gat helemaal vullen, boren, tappen, insert plaatsen met epoxy. Proberen waard lijkt me..
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 6 december 2017 · 09:33
    @Kip voor zulke dingen altijd een vlakke boor gebruiken 😉 dan is je volledige boorgat te gebruiken. Je kan het eventueel wel eerst met een normale boor een eindje voorboren, een vlakke boor kan namelijk makkelijk een beetje gaan 'zoeken' als je daar direct mee begint te boren.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 6 december 2017 · 10:05
    Mooie ski! Als ik jou was zou 'k wel willen proberen 'm te redden. Goeie tips hierboven. Voorboren kan ook met een wat kleiner/dunner boortje. Succes.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • PS
    Advanced
    PS op 6 december 2017 · 10:07
    @kip Wat voor inserts gebruik je? Wellicht dat een rampa moer nog wel in dat gat past. Die hebben een grovere draad aan de buitenkant. Ik kan je er wel een paar sturen, als je interesse hebt.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 december 2017 · 11:51
    Kan je een closeup van de gaten en de insert maken, ik snap het probleem niet helemaal maar ik denk dat als je alleen 1 insert te breed hebt dat het vrij makkelijk op te lossen moet zijn. In het ergste geval trek je er een schroef uit als het niet lukt, opvullen en overnieuw boren kan altijd nog.
    splitfest.nl
  • Kip
    Advanced
    Kip op 6 december 2017 · 13:46
    @kip Wat voor inserts gebruik je? Wellicht dat een rampa moer nog wel in dat gat past. Die hebben een grovere draad aan de buitenkant. Ik kan je er wel een paar sturen, als je interesse hebt.
    PS op 6 dec 2017 10:07

Ik heb als het goed is rampa inserts. 2x zo breed ongeveer dan de normale en stuk hoger. Beetje goudkleurig.
    Ik ga het gat dichtmaken en in het nieuwe kleinere gat en in de andere gaten normale inserts proppen. 1 wat instabielere insert is het probleem niet gok ik. Thnx voor de tips. Later volgt een update!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro