Lawine Bulletin Serfaus - Fiss - Ladis

• TeunDietvorst
    Beginner
    TeunDietvorst op 7 december 2017 · 10:22
    Goedemorgen,

Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de lawine berichten en vraag ik me het volgende af.

Is het bulletin van "Lawinenwarndienst Tirol" het enige beschikbare in de gehele regio Tirol of zijn er ook mogelijkheden om in te zoomen per deel (bijv.: Arlberg Ausserfern of Samnaungruppe).
    Het is namelijk wel opgedeeld in regio's R1 t/m R12 maar daar wordt over het algemeen niet echt naar verwezen.

Alvast bedankt.

Gr. Teun

• Erwin
    Elite
    Erwin op 7 december 2017 · 10:56
    Sehr geehrte Damen und Herren,

Lawinenlagebericht vom Donnerstag, den 07.12.2017, um 07:30

Gebietsweise weiterhin erhebliche Lawinengefahr aufgrund von eingschneitem Oberflächenreif

Allgemeine Gefahrenstufe: 2

R1 Arlberg-Außerfern Vormittag: < 2200m 2, > 2200m 2; Nachmittag: < 2200m 2, > 2200m 2
    R2 Westliche Nordalpen Vormittag: < 1800m 1, > 1800m 2; Nachmittag: < 1800m 1, > 1800m 2
    R3 Östliche Nordalpen Vormittag: < 2200m 3, > 2200m 3; Nachmittag: < 2200m 3, > 2200m 3
    R4 Silvretta-Samnaun Vormittag: < 2200m 1, > 2200m 2; Nachmittag: < 2200m 1, > 2200m 2
    R5 Nördliche Ötzaler und Stubaier Alpen Vormittag: < 2200m 1, > 2200m 2; Nachmittag: < 2200m 1, > 2200m 2
    R6 Tuxer Alpen Vormittag: < 2200m 1, > 2200m 2; Nachmittag: < 2200m 1, > 2200m 2
    R7 Kitzbüheler Alpen Vormittag: < 2200m 3, > 2200m 3; Nachmittag: < 2200m 3, > 2200m 3
    R8 Südliche Ötztaler und Stubaier Alpen Vormittag: < 2200m 1, > 2200m 2; Nachmittag: < 2200m 1, > 2200m 2
    R9 Zillertaler Alpen Vormittag: < 2200m 1, > 2200m 2; Nachmittag: < 2200m 1, > 2200m 2
    R10 Osttiroler Tauern Vormittag: < 2200m 1, > 2200m 2; Nachmittag: < 2200m 1, > 2200m 2
    R11 Zentral Osttirol Vormittag: < 2200m 1, > 2200m 2; Nachmittag: < 2200m 1, > 2200m 2
    R12 Südliches Osttirol Vormittag: < 2200m 1, > 2200m 2; Nachmittag: < 2200m 1, > 2200m 2

Problem 1: Altschnee; N,NO,O,SO,S,SW,W,NW > 500m; dort, wo Oberflächenreif
    Problem 2: Gleitschnee; O,SO,S,SW,W < 2500m; auf Wiesenhängen

Aktuelle Gefahrenmuster
    gm.8 - eingeschneiter Oberflächenreif
    gm.6 - lockerer Schnee und Wind
    gm.2 - Gleitschnee

Beurteilung der Lawinengefahr
    Gestern wurden in den Kitzbüheler Alpen sowie den östlichen Teilen der Nordalpen einige Lawinen von Wintersportlern ausgelöst. Die Ursache lag in einer sehr störanfälligen, überschneiten Schwachschicht aus Oberflächenreif, die wir vermehrt in diesen Regionen beobachten konnten. Die Gefahr bleibt dort überwiegend erheblich.
    Im übrigen Tirol schaut es besser aus. Dort herrscht oberhalb etwa 2200m mäßige Gefahr, darunter ist die Gefahr meist gering. Aufpassen sollte man noch auf kürzlich gebildeten Triebschnee in größeren Höhen, dies inzwischen vermehrt in sehr steilen, schattigen Hängen hinter Geländekanten. Zusätzlich bleibt das Gleitschneeproblem aufrecht. Vermehrt betroffen sind dabei die schneereicheren Regionen Tirols, insbesondere das Arlberggebiet und Außerfern, wo Schnee auf steilen Wiesenhängen abgleiten kann.

Schneedeckenaufbau
    Eingeschneiter Oberflächenreif bleibt vorerst das Hauptproblem innerhalb der Schneedecke. Am meisten verbreitet ist dieser in den Kitzbüheler Alpen sowie den nördlichen Ausläufern der Nordalpen sowie des Außerferns. In den anderen Regionen wurde Oberflächenreif vermehrt im schattigen, kammnahen Gelände in größeren Höhen beobachtet. Die Störanfälligkeit bleibt vorerst hoch. Weitere Schwachschichten finden sich in Form von kantigen und filzigen Kristallen, die sich während der vergangenen Kältephase gebildet haben. Stabilitätstests zeigen dort meist eine mäßige Bruchfortpflanzung, was positiv zu werten ist. Dennoch sollte man kürzlich gebildete Triebschneepakete insbesondere in größeren Höhen noch mit Vorsicht begegnen.

Alpinwetterbericht der ZAMG-Wetterdienststelle Innsbruck
    Weiterhin schönes und in der Höhe recht mildes Bergwetter mit makellosem Sonnenschein und bester Fernsicht. In Schneisen macht sich der Föhn lebhaft bemerkbar, etwa in den Tuxer Bergen. Nullgradgrenze in 2300m. Temperatur in 2000m: +2 Grad, Temperatur in 3000m: -5 Grad, Höhenwind: mäßiger West, später Südwest.

Tendenz
    Langsame Besserung der Situation.

Patrick Nairz

---------------------------------

Unter folgendem Link finden Sie den aktuellen Lagebericht des Lawinenwarndienstes Tirol.
    - Lawinenlagebericht als PDF-Datei https://lawine.tirol.gv.at/rest/bulletin/2017-12-07_073000/pdf/de...

Topaktuelle Daten unseres hochalpinen Wetterstationsnetzes sowie weitere interessante Infos sind im Internet unter lawine.tirol.gv.at abrufbar.

Aktuelles: https://lawine.tirol.gv.at/aktuelles/
    Bezugsmöglichkeiten: https://lawine.tirol.gv.at/service/bezugsmoeglichkeiten/...
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 7 december 2017 · 11:01
    In Tirol wordt dus per regio een Gefahrenstufe uitgegeven en hierbij wordt ook het kritische hoogtebereik aangegeven. Dit gebeurt voor de ochtend en voor de middag. Het kan zijn dat er expliciet een andere Gefahrenstufe uitgegeven wordt voor een bepaald hoogtebereik. Dit laatste wordt bijvoorbeeld in Zwitserland niet gedaan, daar wordt een bepaald hoogtebereik als kritisch gemarkeerd, maar de Gefahrenstufe blijft voor alle bereiken dezelfde.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

• Erwin
    Elite
    Erwin op 7 december 2017 · 11:06
    Nog één toevoeging. In Tirol wordt de situatie per regio dus niet apart nog eens beschreven. In Zwitserland wordt dit dan weer wel gedaan. Maar goed, Oostenrijk heeft ook meer lawinediensten dan Zwitserland, 7 tegenover 1.
  • TeunDietvorst
    Beginner
    TeunDietvorst op 7 december 2017 · 11:31
    In Tirol wordt dus per regio een Gefahrenstufe uitgegeven en hierbij wordt ook het kritische hoogtebereik aangegeven. Dit gebeurt voor de ochtend en voor de middag. Het kan zijn dat er expliciet een andere Gefahrenstufe uitgegeven wordt voor een bepaald hoogtebereik. Dit laatste wordt bijvoorbeeld in Zwitserland niet gedaan, daar wordt een bepaald hoogtebereik als kritisch gemarkeerd, maar de Gefahrenstufe blijft voor alle bereiken dezelfde.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Erwin op 7 dec 2017 11:01

Beste Erwin,

Super bedankt voor je duidelijke reactie, Ik zie bij Lawine Tirol op de site echter niet de opsomming van de R1 / R12 die jij wel krijgt.
    (alhoewel dat deels ook in de afbeelding staat vermeld natuurlijk).
    Begrijp ik goed dat ik me daarvoor aan moet melden bij de service / info mail? het onderste gedeelde krijg ik overigens wel gewoon te zien.

Misschien is het een beetje overbodig, maar ik wil liefst zo veel mogelijk informatie vergaren om niets over het hoofd te zien.

Normaals bedankt!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 7 december 2017 · 11:51
    Dag Teun,

Dit is het officiële lawinebericht voor Tirol.
    In het lawinebericht zelf is specifieke informatie opgenomen voor een bepaalde regio indien dit belangrijk is.
    Langs het kaartje vind je onder 'details' informatie over de relevante windrichtingen in een ‘gevarenroos’ en de relevante hoogte. Ook weergegeven in de 'PDF'.
    Een specifiek lawinebericht voor een bepaalde regio in Tirol is mij onbekend.
    Verder kan je in de blog meer informatie vinden over de specifieke problemen/gevaren die zich voordoen, zoals nu bijvoorbeeld ondergesneeuwde oppervlakterijp in bepaalde regio's.
    Wanneer ik een tripje maak vind ik het wel handig om de historiek te kennen van een bepaalde regio, ik kijk daarom naar een aantal lawineberichten van enkele weken terug. Je kan onder 'archiv' https://lawine.tirol.gv.at/archiv/lawinenlageberichte/... de lawineberichten van dit jaar raadplegen.
    Wanneer je in sankt Anton onderweg bent,kan je ook het lawinebericht van Vorarlberg raadplegen:http://warndienste.cnv.at/dibos/lawine/
    De grens tussen Tirol en Vorarlberg is off-piste niet zo duidelijk 😉
    knowledge is powder
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 7 december 2017 · 12:09
    @TeunDietvorst ja inderdaad, dit is het bericht dat via de email verstuurd wordt. Ik heb me voor een aantal emaildiensten aangemeld en kan zo alles in mijn mailbox terugvinden. Wat @3zel zegt kan natuurlijk ook: in het archief kijken.
  • TeunDietvorst
    Beginner
    TeunDietvorst op 7 december 2017 · 12:16
    @erwin @3zel, Bedankt helemaal duidelijk! We kunnen weer aan de slag.

@erwin, Die App is trouwens briljant.

• Jeroen123456789
    Beginner
    Jeroen123456789 op 11 december 2017 · 07:39
    Dagelijks het lawine bericht via WhatsApp of Insta via deze link: https://widget.whatsbroadcast.com/widget_more/0d42e9dc5ad8f583a43d1662...

(Hoe lang blijf je daar? Ben benieuwd naar de condities)
  • TeunDietvorst
    Beginner
    TeunDietvorst op 13 december 2017 · 14:34
    Dagelijks het lawine bericht via WhatsApp of Insta via deze link: https://widget.whatsbroadcast.com/widget_more/0d42e9dc5ad8f583a43d1662...

(Hoe lang blijf je daar? Ben benieuwd naar de condities)Jeroen123456789 op 11 dec 2017 07:39

Beste Jeroen,

Bedankt voor je reactie.
    We gaan pas in Maart, maar ben me de Lawineberichten een beetje eigen aan het maken zodat ik er de benodigde info beter uit kan filteren.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro