PA#5: where to go

PA#5: where to go

Na de grote lijnen van gister ga ik vandaag finetunen en daarnaast wat verder de toekomst inkijken. Donderdag was voorlopig de laatste rustige dag in de Alpen want vanaf vrijdag wordt het onstuimig. In dit bericht:

  • weekendweerbericht
  • finetunen: where to go
  • zondag opnieuw een storm

Weekendweerbericht

Storm Walter bepaalt de komende dagen het weer in de Alpen. Met een straffe noordwestelijke en later noordelijke stroming wordt er zeer koude lucht de Alpen in gedrukt. Tegelijkertijd ontstaat er aan de zuidkant van de Alpen een klein lagedrukgebied dat voor sneeuw zorgt op de grens van Slovenië, Italië en Oostenrijk, maar vooral ook op de Balkan.

Komend weekend ziet er dan ongeveer als volgt uit:

  • In de nacht naar vrijdag arriveert het warmtefront en direct daarop het koufront. De sneeuwgrens daalt van 1800 naar 1500 en tegen de ochtend al richting de 1000 meter en lager.
  • vrijdag: het sneeuwt intensief vanaf het noorden van de Franse Zuidalpen, via de Franse noordalpen, het westen en noorden van Zwitserland en het westen van Oostenrijk. In het noordwesten gaat de sneeuwgrens onderuit richting de 600 meter en later zelfs tot in de allerdiepste dalen. Er staat daarbij een stevige wind. In de middag volgen er lokaal wat opklaringen maar veel zal het niet zijn. Tegelijkertijd sneeuwt het in het westen van de Dolomieten, maar vooral intens op de grens tussen Italië, Slovenië en Oostenrijk. In de loop van de middag volgt er een tweede front vanuit het noorden en sneeuwt het lekker door in de noordalpen. De nacht naar zaterdag wordt gillend koud en in de Alpenhoofdkam blijft het stevig waaien.
  • zaterdag: overdag blijft het van tijd tot tijd doorsneeuwen in de Noordalpen. Met name in de ochtend sneeuwt het nog, maar in de middag is er steeds meer ruimte voor de zon. Aan de zuidkant van de Alpen schijnt de zon. Het is daarbij koud in de gehele Alpen, flink koud. Reken op min 10 of lager als maximumtemperatuur. Vooral in de Alpenhoofdkam wordt de gevoelstemperatuur erg laag als gevolg van de nog steeds stevige wind.
  • zondag: de dag start met opklaringen en in de gehele Alpen is er ruimte voor de zon. Maar ina de lunch schuift een nieuw front de Alpen in. Aan de noordkant van de Alpen föhnt het dan, terwijl het in het westen en zuiden begint te betrekken en gaat sneeuwen. De opmaat naar een nieuwe storm.

Finetunen: where to go

Bovenstaand kaartje laat goed zien waar het de komende 48 uur het meeste sneeuwt. Aangezien de tweede storm pas in de loop van de zondag volgt zullen we het bovenstaande sneeuw moeten doen. De meeste sneeuw valt in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland, maar ook het noorden van Zwitserland en Vorarlberg doen goede zaken. Hier vind je de meeste verse sneeuw. Stormachtige tips voor komend weekend zijn:

**Frankrijk, reeds geopend: **

Frankrijk, vanaf dit weekend geopend:

Zwitserland

Oostenrijk, Vorarlberg

Oostenrijk, Karinthië

Slovenië

Zondag opnieuw een storm

Zaterdag weet een nieuwe storm zich los te maken van een immens lagedrukgebied tussen Groenland en Canada en koerst dan richting de Alpen. In minder dan 36 uur maakt deze storm de oversteek en op zondag wordt het warmtefront ervan al in de Franse Alpen verwacht. In beginsel sneeuwt het vanwege de koude lucht in de Alpendalen nog tot op zeeniveau maar in de loop van de zondagavond gaat deze stijgen richting de 1000 meter.

^wePowder Pro Wil je verder in de toekomst kijken, word dan wePowder Pro. Je mist geen enkele dump mee en steunt ons ook nog eens.

De laatste berekeningen voor maandag zijn spectaculair maar niet per definitie positief. De stroming wordt zuidelijker dan verwacht. Aan de zuidkant van de Alpen gaat dit mogelijk voor veel sneeuw zorgen terwijl de temperatuur aan de noordkant van de Alpen flink gaat stijgen onder invloed van de zuidföhn, mogelijk met een nulgradenniveadu richting de 2000 meter of zelfs nog hoger. Tegelijkertijd gaat het dan volle bak sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen.

Pas op dinsdag stroomt er koude lucht de Alpen in en koelt het af. Vanaf dan weer sneeuw tot diep in de dalen. Rond woensdag/donderdag mogelijk eenzelfde patroon waarbij de zuidföhn waarschijnlijk minder intens wordt. Vanwege de intensiteit van de stormen op maandag/dinsdag en woensdag/donderdag, de snel wisselende temperaturen, de stormachtige winden uit diverse richtingen en het gegeven dat het exacte pad van beide stormen nog lastig te voorspellen is, zou ik even wachten met het boeken van accommodatie voor na zondag.

Goed, ik schreef dus ‘niet per definitie positief’, maar als we even doorbijten is bovenstaand scenario best positief. Het zorgt voor veel sneeuw in de gehele Alpen, weliswaar gaat de sneeuwgrens weer wat omhoog, maar er zijn in de zuidalpen nog genoeg gebieden die een pak sneeuw nodig hebben. Komend weekend volgt er vanuit de Alpen een nieuwe stormachtige update.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
SkyflipAuteur7 december 2017 · 19:20

@@morris,denk je dat de wind een probleem wordt in engelberg, of Zwitserland in t algemeen? Hasliberg is ook open en misschien veiligere keus?

Expert
BSSKI.chAuteur8 december 2017 · 08:32

Flumsiflumsiflumsi :D

Beginner
Harold OAuteur8 december 2017 · 09:20

In Hasliberg gaan de (kleine) hoge liften snel dicht bij veel wind!

@@Morris, Maak jij je helemaal geen zorgen over de sneeuw/dooigrens, door de fohn?
Dit keer ben ik er blij mee, Sudstau!

Beginner
ManuelAuteur8 december 2017 · 12:00

@@meteomorris
zondag lijkt het al flink warmer te worden, heb je tips voor de zondag? Ik zit in de omgeving Portes du soleil…

Beginner
ManuelAuteur8 december 2017 · 12:27

Althans dat is het plan. maar lijkt alleen zaterdag goed te worden, zo + ma in regen + wind niet zo fijn . Iemand tips?

Expert
BSSKI.chAuteur8 december 2017 · 14:09

Ik denk dat @@morris het, om te antwoorden, tot een uurtje of 5 veel te druk heeft met poederhappen en het verwerken ervan… :)

Beginner
Timsen91Auteur8 december 2017 · 14:18

Het begint aardig aan te dikken de sneeuw hier in Arlberg. Kwam vanmorgen montjematig op gang. Zicht is tot 2100m wel te doen

Beginner
ReinoudproAuteur8 december 2017 · 19:47

Hier in Amsterdam ligt ook al een millimeter of 3. M’n poederbakken liggen klaar!

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2017 · 22:05

@@Berber, klopt. Ik kom deze winter ook zeker eens langs in Flumserberg
@@Harold O, de zuidalpen hebben NU sneeuw nodig in het hooggebergte. Zondag zal de sneeuwgrens aan de zuidkant lag liggen en die klimt op maandag richting de 1400-1800 meter. Prima voor het hooggebergte dus. Even vervelend voor de rest van de Alpen, maar ik gun de zuidalpen ook hun deel. Gelukkig wordt de storm vanaf maandagavond/dinsdag in het noordwesten en noorden afgetopt met een koudere noordweststau.

@@Manuel PDS is alleen zaterdag en zondagochtend goed. Daarna kickt de nieuwe storm er in.

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur9 december 2017 · 10:08

Nendaz is ook open!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
Timsen91Auteur9 december 2017 · 16:39

@@Meteomorris, zit je morgen nog in St. Anton? Gaan we veel last krijgen van de wind en wordt het zicht wel iets beter?

Expert
BSSKI.chAuteur9 december 2017 · 17:49

@@morris Wat een dag vandaag… ik verwacht weer een grote glimlach van je! Verheug me nu al op een wiedersehen … one love

Gevorderd
SteefAuteur9 december 2017 · 19:16
Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
petertavAuteur10 december 2017 · 11:08

Wie wil naar La Clusaz gaan? Nu dinsdag tem donderdag?

Gevorderd
49Auteur10 december 2017 · 12:11

waxing up @denhaag

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!