Even doorbijten

Even doorbijten

Maandag is een dag van extremen. Een superstorm met de naam Yves heeft zich afgesplitst en met een kerndruk van 975 hPa worden de Alpen onderworpen aan regen, sneeuw, orkaanwinden en bizarre temperatuurverschillen. Juist omdat de storm zo dicht bij de Alpen ligt wordt alles nog eens extremer. In 24 uur zien we alles voorbijkomen wat het weer zo bijzonder maakt. Van een orkaanachtige zuidstau naar een noordweststau in minder dan 36 uur. Dat vanwege de wind, sneeuw en wisselende temperaturen het lawinegevaar flink stijgt zal je waarschijnlijk dan ook niet verbazen. In dit bericht:

  • Verse sneeuw die overging in regen
  • Van zuidstau naar een koude aftopper
  • Dinsdag is een poederdag, maar KRITISCH lawinegevaar
  • Woensdag een nieuwe stormcyclus

Verse sneeuw die overging in regen

Gister zat ik nog in St. Anton am Arlberg. Na een zeer koude zaterdag volgde een gure zondagochtend. De wind was duidelijk harder en hoewel het warmer was, maakte de vocht in de lucht het koud. Na het middaguur begon het te sneeuwen waarbij de toevoer steeds groter werd en we einde dag door een dik pak poeder reden door de straten van St. Anton am Arlberg. Jammer genoeg wist ik toen al dat het niet van lange duur zou zijn. Vanuit het westen van de Alpen kreeg ik al berichten door over regen en een snel stijgende sneeuwgrens. Jammer voor al die sneeuw in de dalen die vandaag nogal vochtig is geworden, maar boven de 2000 meter ligt een pak van jewelste.

Van zuidstau naar een koude aftopper

Grootste uitdaging voor het sneeuwdek in de Noordalpen (waaronder de Franse) is vandaag de wind. In het hoog- en middengebergte waait een stormachtige wind met orkaanachtige windstoten. Deze wind verplaatst veel sneeuw en blaast toppen en graten kaal. De veroorzaker van deze krachtige föhnwind is een krachtige zuidelijke stroming (rode pijltje op bovenstaande kaart). Deze zuidelijke stroming zorgt een immense stuwing aan de zuidkant van de Alpen wat voor veel sneeuw zorgt. Aan de zuidkant van de Alpen zit nog koude lucht opgesloten en daarnaast zorgt de immense stau voor de noodzakelijke orografische afkoeling. De sneeuwgrens ligt daardoor eerst nog diep in de dalen, maar zal later op de dag stijgen richting de 1200-1800 meter. In afgesloten inneralpine dalen kan de sneeuwgrens lager uitvallen omdat de kou er gevangen zit.

Zwaartepunten wat betreft de sneeuwval aan de zuidkant zijn de gebieden ten zuiden van Ecrins, Courmayeur en de gebieden rond de Ortler, ten zuiden van de Monte Rosa, Gotthard en Piz Buin. Maar ook in de Italiaanse Piemonte sneeuwt het als een malle. Reken tot en met vanavond boven de 1800 meter op zo’n 50-120 cm verse sneeuw en lokaal zelfs (veel) meer.

Bardonecchia
Bardonecchia

Omdat storm Yves zich naar het oosten verplaatst stroomt er uiteindelijk loude lucht vanuit het noordwesten weer de Alpen in. De zuidföhn gaat liggen, aan de orkaanachtige winden komt een einde en direct daarop gaat het in het noordwesten van de Alpen sneeuwen. Vooral in de Franse Noordalpen, het westen en noorden van Zwitserland en het westen van Oostenrijk verwacht ik veel sneeuw.

Het is dus nog even doorbijten. Eind deze middag stroomt de eerste koude lucht de Alpen in en in de nacht naar dinsdag breidt zich dat uit naar de rest van de Alpen. Omdat er met de föhnstorm best wel wat vochtige lucht naar de noordkant van de Alpen is verplaatst zal deze vochtige lucht klem komen te zitten tussen de invallende koude lucht en de toppen aan de noordkant van de Alpen. Zien we op maandag vooral sneeuw in de zuidalpen, als we dinsdag naar de webcams kijken zullen we ook veel sneeuw zien aan de noordkant van de Alpen. Met name vanaf de Haute Savoie tot aan de Arlbergregio verwacht ik 15-30, lokaal 50 cm verse sneeuw waardoor de warmte van maandag direct weer verdwenen is. Juist ook omdat de sneeuwgrens dan weer daalt richting de 1000 meter.

Vanaf woensdag nieuwe stormcyclus

Vmaf woensdag krijgen we te maken met een nieuwe stormcyclus, maar een stuk gematigder dan de storm waar we nu midden in zitten. Woensdag weer een zuidföhn met sneeuw voor west en zuid en donderdag weer sneeuw voor het noordwesten. Daarna blijft de kou wat langer hangen.

Dinsdag wordt een poederdag, maar het lawinegevaar is kritisch geworden. Het is nog even gissen wat er nu allemaal in het sneeuwdek gebeurd, maar daar hoop ik je morgen een beter beeld van te kunnen geven. Indien je morgen gaat rijden, check heel goed je lokale lawinebericht en rijd zo defensief mogelijk!

Het is even doorbijten, maar dit stormgeweld zorgt ervoor dat de gehele Alpen een basis krijgen.
Morgen meer, stay stoked.

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur11 december 2017 · 15:22

hmmmm crème fraiche pour tout le monde!

knowledge is powder
Expert
meteomorrisAuteur11 december 2017 · 15:50

Ben net terug, ff de spulletje wassen en komend weekend weer.

powfinder.com
Gevorderd
dejongarnoAuteur11 december 2017 · 20:13

Ik zag net dat de regen van vandaag, net (maandag) rond 18:00 was over gegaan in mooie vlokken :)

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur11 december 2017 · 20:40

Beetje aan t twijfelen om of de kitz op te gaan of toch de smittehohe

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Elite
kanskiAuteur12 december 2017 · 09:36
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur12 december 2017 · 09:51

Kitz is open. Veel mist
Maar poederem op de piste…heerlijk

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
evr66proAuteur12 december 2017 · 10:06

Lekker aan t inburgeren, @@martijn uiterwijk? Veel plezier!

Beginner
TukkerAuteur12 december 2017 · 10:42

Ben net terug, ff de spulletje wassen en komend weekend weer.

meteomorris op 11 dec 2017 15:50

ff de spulletjes (Morris 157) waxen bedoel je? 8-)

Tukker(ik)
Toerist
MagicEdAuteur12 december 2017 · 11:11

Waxen na een paar dagen poeder? Zal niet veel wax gekost hebben :)

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur12 december 2017 · 12:06
was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Expert
meteomorrisAuteur12 december 2017 · 12:37

Waxen na een paar dagen poeder? Zal niet veel wax gekost hebben :)

MagicEd op 12 dec 2017 11:11

@@MagicEd Volgens mijn stappenteller geen stap gezet dat weekend, enkel gegleden… Dat mag wat wax kosten ;)

powfinder.com
Toerist
MagicEdAuteur12 december 2017 · 12:58

Zeker! Doe maar duur.

Expert
meteomorrisAuteur12 december 2017 · 13:00

@@MagicEd, bij @@Tukker valt dat reuze mee gelukkig… Een rondje koffie in Zwitserland is tegenwoordig duurder.

powfinder.com
Toerist
MagicEdAuteur12 december 2017 · 13:13

Was een geintje, alle hulde voor Tukkerik, sterker nog, ben (kitesurf) teamrider bij Versus :)

Beginner
TukkerAuteur13 december 2017 · 11:25

@@MagicEd, bij @@Tukker valt dat reuze mee gelukkig… Een rondje koffie in Zwitserland is tegenwoordig duurder.

meteomorris op 12 dec 2017 13:00

In Scheveningen zeggen we: “kost duur” … “veel financieel geld” 8-)

Tukker(ik)
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!