Ervaringen met portofoons

• SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 17 december 2017 · 08:38
    Goeiemorgen allemaal,

Voor onze poedertrips buiten europa ben ik op zoek naar een portofoon met een goede ontvangst, accuduur weersbestendigheid.

Na wat gelezen te hebben zie ik dat sommige portofoons vergunningsvrij zijn en andere niet. Waar zit het verschil hiertussen?

Welke ervaringen hebben jullie en wat zouden jullie mij aanbevelen?

Gr.
    Jeroen
    Live your passion!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 17 december 2017 · 08:42
    De Motorola's staan goed bekend. Staat me wel iets van bij, dat in Europa gebruikte frequenties, in USA if Canada voor luchtvaart of militair gebruik gereserveerd zijn. Was op dit forum al eerder een draadje over dacht ik.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 december 2017 · 10:21
    Ieder land heeft andere frequenties. En ieder land heeft ook regels met hoeveel vermogen je mag zenden op die frequenties.

PMR446 mag je in de meeste Europese landen vergunningvrij gebruiken tot 0.5 watt. Maar deze frequenties kunnen in andere landen inderdaad illegaal zijn omdat ze daar een andere standaard hebben.

In jouw geval zou ik geen Motorola kopen, maar een programmeerbare porto. Dan kan je pmr erin zetten, maar ook voordat je naar een ander land gaat opzoeken waar je op mag zenden en die programmeren.

Het bestkoop je dan een Boafeng, maar let op dat deze in Nederland ook NIET vergunningvrij zijn omdat ze te veel vermogen hebben. Je kan ze wel lager vermogen programmeren. Een bf-888s is de enige die ik zelf makkelijk te programmeren vond met een computerapp en kabeltje dat je los moet kopen.
    Een uv5 kan je op het apparaat zelf instellen, dat is nog handiger als je er maar 1 of 2 moet hebben.
    bericht aangepast door ieism op 17 dec 2017 10:23 (1% bewerkt)
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 december 2017 · 10:25
    Overigens kan je illegale Portos overal wel gewoon kopen, je mag ze dan alleen niet gebruiken. Rare regels.

In Hilversum zit een dude die er echt iets vanaf weet en de meeste modellen verkoopt met wat uitleg. Heel aardige man, je vindt hem op marktplaats vrij makkelijk.
    bericht aangepast door ieism op 17 dec 2017 10:32 (43% bewerkt)
    splitfest.nl
  • SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 17 december 2017 · 11:01
    @ieism bedankt, ik zit dichtbij Hilversum dus zal hem eens op MP opsnorren. Net even gekeken en kom Henri tegen, bedoel je hem? Met de Motorola heb ik wel ervaring, maar bereik vind ik tegenvallen vandaar op zoek naar wat professionelers.
    Live your passion!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 december 2017 · 12:39
    Henri, dat was 'm.

Meer vermogen is ook iets beter bereik, vandaar dat dat niet mag officieel. Maar zodra er een bergrug of bos tussen zit is het bereik bij alle portofoons al minder. Line of sight zonder iets ertussen is nooit een probleem, dan haal je tientallen kilometers.

Bijna alle baofengs gaan even ver, de duurdere zijn iets mooier en meer functies. Een betere (lange) antenne doet meer voor het bereik dan het vermogen. Antennes zo hoog mogelijk en alle Portos rechtop houden helpt ook.
    splitfest.nl
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 17 december 2017 · 20:41
    Midland met 5w en lange antenne, zijn betaalbaar en fantastisch qua bereik.
    sneeuw, pffff
  • SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 17 december 2017 · 22:27
    Midland met 5w en lange antenne, zijn betaalbaar en fantastisch qua bereik.Dennnnis op 17 dec 2017 20:41 Bedankt voor de tip Dennis, met welk type heb jij ervaring?
    Live your passion!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro