Nieuwe dump, even mild en daarna weer sneeuw

Nieuwe dump, even mild en daarna weer sneeuw

Het is bizar hoe goed de condities in de Alpen zijn. Zondagochtend stapte ik op 650 meter hoogte in een stoeltjeslift en heb ik de hele dag tussen de 1000 en 1700 meter hoogte minimaal heupdiepe poeder gereden. De sneeuw was diep, los en koud. We reden eindeloze treeruns zonder iets te raken en dat midden december.

^Al tot 3 meter sneeuw buiten de pistes Wil je weten hoeveel sneeuw er nu buiten de pistes ligt? Check dit artikel.

Volgens een van de locals ter plekke had hij het in 39 jaar nog nooit zo goed gezien deze tijd van het jaar. Ik heb mezelf drie keer in mijn arm moeten knijpen hoe goed het was. Vandaag volgt er een nieuwe storm en ik verwacht nog minimaal 48-72 uur prima poeder te kunnen rijden. Daarna wordt het milder, maar de modellen hinten op nog eens een storm voordat het kerst wordt. In dit bericht:

  • Nieuwe storm voor noordkant Alpen
  • Onder invloed van hogedruk tijdelijk milder in het westen en sneeuw met stijgende sneeuwgrens in het oosten
  • Nog een dumpje voor de kerst

Nieuwe storm

^**Noord- en Zuidfranse Alpen? ** Zo zit het: lees dit artikel

Een storm met de naam Andreas stuur vandaag vanuit het noordwesten een nieuw front richting de Alpen. Deze brengt 10-25, lokaal 50 cm verse sneeuw naar het noordwesten van de Alpen. De meeste sneeuw valt in het westen van Zwitserland en het noorden van de Franse Alpen. Het oosten van Zwitserland, het Oostenrijkse Vorarlberg en de rest van de Franse Noordalpen moeten het met zo’n 10-25 cm verse sneeuw doen. De rest van de Alpen houden het droog. Maandag wordt dus een poederdag.

Warme en koude lucht strijden boven de Alpen
Warme en koude lucht strijden boven de Alpen

Hoge druk rukt op

Vanaf woensdag probeert hoge druk op te rukken. Desondanks weet op woensdag een front het noorden van Oostenrijk te bereiken. Dit zorgtt op woensdag allereerst voor sneeuw tot diep in de dalen, maar omdat de aangevoerde lucht warmer is gaat de sneeuwgrens stijgen. Zeker onder de 1000-1400 meter gaat de sneeuw natter worden. Grote vraag voor nu is waar precies de sneeuwgrens op donderdag komt te liggen. Later deze week daarop een antwoord. Maar ga er maar van uit dat donderdag en vrijdag niet zo mooi worden als de maandag, dinsdag en woensdag in de Noordalpen.

Nog een dumpje voor de kerst

Voor de kerst staat er nog een dump op het programma met veel kou. Voor details is het nog te vroeg.
Morgen meer. Ik duik weer de pipapoeder in voordat de kerstdrukte arriveert.

Kortom: maandag, dinsdag, woensdag poeder rijden, donderdag en vrijdag even bijkomen, daarna weer kans op verse sneeuw voor de noordalpen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
JelmerDAuteur18 december 2017 · 20:13

Hee Moris,

Ik heb de komende dagen vrij weten te regelen bij de baas :D nog tips voor gebieden waar ik nu de off piste condities ideaal zijn?

MVG

Jelmer

Expert
BSSKI.chAuteur18 december 2017 · 21:33

Ik heb het ook nog nooit zo geweldig meegemaakt in deze tijd van het seizoen! Vandaag in Flumserberg … DIEP en een handvol mensen op de berg …
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/277308db431ee68949fa3bca92e9afaf_25532096_932423590260324_2363287801559103692_o.jpg?width=800

Expert
meteomorrisAuteur18 december 2017 · 21:37

@@Berber lekker… We zitten nu ergens diep in Vorarlberg. We waren vanochtend bijna jouw kant op gereden maar hadden hier nog wat treeruns te doen… Maar we komend zeker deze winter je kant op.

powfinder.com
Expert
BSSKI.chAuteur18 december 2017 · 21:55

@@Meteomorris Wij gaan elkaar vast zien deze winter, must be! Geniet van Vorarlberg, friends, love en vooral veeel poeder! Speak soon

Expert
paddyodenneboomAuteur19 december 2017 · 11:25

Het was DIEP!

verslaafd aan wit goud!
Beginner
WimdkAuteur19 december 2017 · 11:52

Wij hebben dit weekend in Engelberg van het zelfde genoten. :-) Vooral op Brunni was het geweldig.

De Keulenaer
Gevorderd
EmileHendrixAuteur19 december 2017 · 12:00

Bedankt voor 't delen allemaal :) #lekker #nietvies

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!