Ski’s

• Juul
    Juul op 22 december 2017 · 00:43
    Weet iemand of je met de atomic backland bent chetler ski’s ook op de piste kan skiën?
  • twintipmafia
    Advanced
    twintipmafia op 22 december 2017 · 02:11
    Als het niet ijzig is wel.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 december 2017 · 07:16

Nee. De staalkanten worden dan te heet waardoor het vet in je binding mechanisme smelt en je DIN setting veranderd.
    splitfest.nl
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 22 december 2017 · 07:29
    Helaas is dit verboden in Europa. Door de rocker kunnen de skis opstijgen wat al eens tot lelijke ongelukken heeft geleid. Daarom ook altijd alpine skis aan tot je in de poeder bent. Ik doe altijd mijn Bent Chetler's op mn rug tot ik in de poeder ben....

(PS: Sorry voor de meligheid. De Bent Chetlers zijn nog verassend goed op de piste. Het zal geen race ski zijn qua gevoel, maar door de relatieve kleine radius is hij nog best prima op de piste te rijden. Ik zou het alleen niet voor hele dagen piste doen alleen. Dan kun je beter naar de automatic 109 kijken. Die is wat breder inzetbaar.)
    One step at a time.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 22 december 2017 · 07:37
    @ieism goeie skitechniek helpt hier wel een beetje tegen 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Juul
    Juul op 22 december 2017 · 08:19
    Helaas is dit verboden in Europa. Door de rocker kunnen de skis opstijgen wat al eens tot lelijke ongelukken heeft geleid. Daarom ook altijd alpine skis aan tot je in de poeder bent. Ik doe altijd mijn Bent Chetler's op mn rug tot ik in de poeder ben....

(PS: Sorry voor de meligheid. De Bent Chetlers zijn nog verassend goed op de piste. Het zal geen race ski zijn qua gevoel, maar door de relatieve kleine radius is hij nog best prima op de piste te rijden. Ik zou het alleen niet voor hele dagen piste doen alleen. Dan kun je beter naar de automatic 109 kijken. Die is wat breder inzetbaar.)MickeydeHaas op 22 dec 2017 07:29

Je mag dus in Europa met de bent chetlers niet op de piste?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 22 december 2017 · 08:50
    @Juul OMG. R U kidding me 😵
    bericht aangepast door AlexSki op 22 dec 2017 08:50 (11% bewerkt)
    When life gets too complicated.... SKI
  • Juul
    Juul op 22 december 2017 · 09:10
    @Juul OMG. R U kidding me 😵AlexSki op 22 dec 2017 08:50

Why?
  • waingro
    Advanced
    waingro op 22 december 2017 · 10:05
    @Juul Je kunt met ieder ski op de piste. De een vergt meer kunde dan de andere. Speciaal bredere skis vergen meer inspanning op de piste. Het is net zoals een wielrenfiets met smallere bandjes kun je op een harde ondergrond sneller door de bocht. Ga je echter mee door de losse zand proberen te rijden dan gaat het mis.

Dus ja het kan maar je dient het wel te compenseren met extra techniek of kracht

bericht aangepast door waingro op 22 dec 2017 10:10
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 22 december 2017 · 10:18
    Why?Juul op 22 dec 2017 09:10
    @Juul Misschien word ik wel gepranked 😋, maar was jouw antwoord serieus of heb je gewoon niet in de gaten dat je in de maling wordt genomen?
    When life gets too complicated.... SKI
  • elpiedro
    Tourist
    elpiedro op 22 december 2017 · 10:28
    Ik vind het belangrijker dat je je batterij oplaadt
    blablabla
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 22 december 2017 · 10:40
    Haha ik ben kwijt wie wie nu in t ootje neemt 😃. Maar om mijn 2 cents te geven aan de serieuze kant van dit topic: ja het gaat prima. Als er ook maar een laagje verse sneeuw (ook op de piste) ligt vind ik ze een droom en pak ze altijd. Echter als het ijzig is, en helemaal in combinatie met zware benen eind van de dag waardoor de planken op z'n kant zetten minder gaat, ben je wel eens een schietschijf (AKA; alle bochten worden 'gesmeard'). Weet niet hoeveel mijn oudere versie (123mm) verschilt met de nieuwe backland versie. Het is niet verboden, maar op dagen dat er ook maar iets vers ligt is het zo hard genieten dat het verboden zou moeten worden!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • emistos
    Advanced
    emistos op 22 december 2017 · 11:02
    Tussen alle grappen door moet je simpelweg met twee dingen rekening houden. Vanaf de circa 100mm onder de voet zal je gaan merken dat hij minder graag op z´n kanten gaat, het liefst blijft je ski dan plat liggen. Zeker als je een breedte van 120mm skied zal je merken dat als je een bocht aan het carven bent hij je eigenlijk probeert rechtop te drukken. Dit is onafhankelijk van ski ontwerp of merk, ga je breed dan krijg je dat nou eenmaal. Dit betekend niet dat het verschrikkelijk is maar de één vindt het vervelender dan de ander. Het tweede is je rocker, Maar 40% van je kanten zal grip hebben aangezien de rest in de lucht hangt. Je gaat iets meer kanten op de sneeuw krijgen in de bochten maar je zal nooit je gehele skilengte effectief kunnen gebruiken op de piste. Als je snelheid gaat maken zal je hierdoor ook gaan merken dat je skis wat onrustig worden en ze nogal kunnen klapperen. Je zal er uiteindelijk prima mee op de piste kunnen skien maar je moet er wel wat moeite in stoppen. Ga je echter 90% piste skien en 10% offpiste zou ik ze zeker links laten liggen en wat anders zoeken. Rond de 100mm heb je nog altijd behoorlijk wat float maar zal je merken dat hij veel gemakkelijker op z´n kanten gaat.
  • Juul
    Juul op 22 december 2017 · 12:00
    Tussen alle grappen door moet je simpelweg met twee dingen rekening houden. Vanaf de circa 100mm onder de voet zal je gaan merken dat hij minder graag op z´n kanten gaat, het liefst blijft je ski dan plat liggen. Zeker als je een breedte van 120mm skied zal je merken dat als je een bocht aan het carven bent hij je eigenlijk probeert rechtop te drukken. Dit is onafhankelijk van ski ontwerp of merk, ga je breed dan krijg je dat nou eenmaal. Dit betekend niet dat het verschrikkelijk is maar de één vindt het vervelender dan de ander. Het tweede is je rocker, Maar 40% van je kanten zal grip hebben aangezien de rest in de lucht hangt. Je gaat iets meer kanten op de sneeuw krijgen in de bochten maar je zal nooit je gehele skilengte effectief kunnen gebruiken op de piste. Als je snelheid gaat maken zal je hierdoor ook gaan merken dat je skis wat onrustig worden en ze nogal kunnen klapperen. Je zal er uiteindelijk prima mee op de piste kunnen skien maar je moet er wel wat moeite in stoppen. Ga je echter 90% piste skien en 10% offpiste zou ik ze zeker links laten liggen en wat anders zoeken. Rond de 100mm heb je nog altijd behoorlijk wat float maar zal je merken dat hij veel gemakkelijker op z´n kanten gaat.emistos op 22 dec 2017 11:02
    Bedankt voor de uitleg!
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 22 december 2017 · 12:12
    Haha, sorry voor grappen. Nog wel een serieuze tip. Kies voor zo 'hoog' mogelijke bindingen als je met de bent chetlers de piste op gaat. Hiermee bedoel ik dus de afstand van je skischoen tot de ski. Hoe hoger je op je skis staat, des te makkelijk je de ski op zn kanten krijgt ivm hefboom (ben geen natuurkundige, maar dit klopt toch?). Een binding als de Marker Duke of Salomon Guardian is daarom chiller dan bijvoorbeeld een doorsnee tech binding. (en nee dit is geen grap hoor 😃
    One step at a time.
  • Juul
    Juul op 22 december 2017 · 13:38
    Why?Juul op 22 dec 2017 09:10
    @Juul Misschien word ik wel gepranked 😋, maar was jouw antwoord serieus of heb je gewoon niet in de gaten dat je in de maling wordt genomen?AlexSki op 22 dec 2017 10:18

Beetje van de beide haha
  • ERES
    Beginner
    ERES op 22 december 2017 · 17:34
    Haha, sorry voor grappen. Nog wel een serieuze tip. Kies voor zo 'hoog' mogelijke bindingen als je met de bent chetlers de piste op gaat. Hiermee bedoel ik dus de afstand van je skischoen tot de ski. Hoe hoger je op je skis staat, des te makkelijk je de ski op zn kanten krijgt ivm hefboom (ben geen natuurkundige, maar dit klopt toch?). Een binding als de Marker Duke of Salomon Guardian is daarom chiller dan bijvoorbeeld een doorsnee tech binding. (en nee dit is geen grap hoor 😃MickeydeHaas op 22 dec 2017 12:12

hmmm, de arm van je kracht staat haaks op de kracht. Als je binding hoger gaat, blijft de arm van de kracht tot aan de staalkant even lang. (want die gaat zeg maar door de breedte van de ski heen). Nemen we wel aan dat de kracht puur naar beneden (dus van de schoen naar sneeuw) gericht is. Denk dat beide zaken grotendeels waar zijn in praktijk, maar net niet helemaal 😉

is je kracht zijwaarts (als in je schoen naar links of rechts buigen), draai je als het feite om een as die van voor tot achter door de ski loopt heen, dan zou een plate wel de arm langer maken.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 22 december 2017 · 19:13
    @Juul

Ik ski op Ben Chetlers met tech bindingen en moet zeggen dat ze het prima doen op de piste. Het is wel wat zwaarder op je benen en knieën, maar los van dat maak ik er leuke 50/50 piste/poeder dagen mee. Je kunt met niet al te ijzige pistes er zelfs een beetje mee carven.
    Rex Monte - Amor Nix

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro