Milde start kerstdagen, daarna sneeuw- en stormgeweld (PA#8)

Milde start kerstdagen, daarna sneeuw- en stormgeweld (PA#8)

We staan aan de vooravond van een turbulente week. Een storm die nu nog ten zuiden van Groenland ligt trekt in no time de Atlantische Oceaan over richting Frankrijk. Aan het nu nog mooie weer in de Alpen komt vanaf tweede kerstdag een einde. Vooral vanaf woensdag 27 december slaat het weer volledig om als een stormdepressie ten noorden en ten zuiden van de Alpen komen te liggen en er tussen woensdag en vrijdag heel veel sneeuw gaat vallen in de Alpen (poeder alert#8).

Storm ten zuiden van Groenland
Storm ten zuiden van Groenland

Volgens de laatste berekeningen wordt het na deze periode weer milder, maar er zit nog veel onzekerheid in de lange termijn berekeningen. In dit bericht:

  • Zonnig maar zeer mild
  • wePowder Pro’s: dank voor jullie support!!
  • Tweede kertsdag eerste front
  • Woensdag-vrijdag stormgeweld
  • Lange termijn: mild einde van het jaar?

Zonnig maar zeer mild

Na het warmtefront van vrijdag ishet sneeuwdek op veel plaatsen vochtig geworden tot zo’n 1200-1700 meter. Daarnaast was het zaterdag zeer mild met een nulgradenniveau ver boven de 2000 meter. Na de koude nacht van zaterdag op zondag is er op veel plaatsen tot zo’n 1600 meter, maar op wat steilere zonhellingen zelfs tot zo’n 2300 meter een crusty laagje op het sneeuwdek ontstaan. Desondanks is er op schaduwhellingen, de hellingen waar de zon niet direkt instraalt en net onder de boomgrens op beboste hellingen nog zachte poeder te vinden. Je zult er alleen iets meer voor moeten doen.

Zondag en maandag worden extreem mild waarbij de middagtemperatuur op 2000 meter oploopt tot zo’n 5 tot 8 graden boven nul. In de volle zon zal het zelfs warm zijn. Gelukkig is de nacht naar maandag helder en koud en staat de zon relatief laag zodat de gevolgen voor het sneeuwdek gering zijn.

wePowder Pro’s: dank voor jullie support!!

Al jaren krijg ik dagelijks mailtjes, direct messages op wePowder en Facebook en appjesvan jullie vol met vragen: ‘Waarheen te gaan?’, "Wat is een retour d’est?', ‘Wat denk je dat de lange termijn gaat doen?’, ‘Waar kan ik treeruns vinden?’. ‘Ik ga naar Japan, hoe wordt het weer daar de komende twee weken?’. Maar ook regelmatig complimenten ‘Ik was nog nooit in dit gebied geweest, wat een openbaring’, ‘Super service, ga zo door!’ ‘Heel veel dank, we hebben de jackpot gescoord’ en soms zelfs flessen wijn aan de deur of uitnodigingen om bij een poederalert onderdak te vinden.

Sinds deze winter hebben we wePowder Pro. Wij geven je extra weer- en terreindata en jij doneert ons per jaar een bedrag waarvan je op veel plaatsen nog niet eens een dagpas kunt kopen. Daarvan kunnen wij onze service verder uitbereiden en hebben we een manier gevonden om je support aan ons uit te drukken. Al heel wat lezers van wePowder hebben dat gedaan en daar ben ik en het hele wePowder team je dankbaar voor. Wij kunnen daardoor dagelijks aan de bak om onze service nog beter te maken. Heel erg bedankt!

Ben je nog geen wePowder Pro maar gebruik je regelmatig de aanwijzigingen in mijn weerbericht of de services op wePowder? Met een upgrade naar wePowder Pro steun je ons, kun je je dankbaarheid kenbaar maken en rijd je ook nog eens vaker poeder. Alvast heel erg bedankt

Oh ja, heb je je nog nog ooit geregistreerd op wePowder dan kun je met je registratie wePowder Pro de eerste 7 dagen ook nog eens geheel gratis proberen zonder enige vorm van verplichting.

Tweede kertsdag eerste front

Dinsdag passeert een eerste, maar zwak front de Alpen. Dit levert 2-15 cm sneeuw op in de westalpen. De sneeuwgrens ligt daarbij rond de 1000-1200 meter en de bewolking trekt gedurende de dag de Alpen in. Een typische transitiedag voordat het echte stormgeweld binnenknalt. Op het einde van tweede kerstdag draait de wind dan naar zuidwest en stroomt de Po-vlakte vol met bewolking. De eerste signalen van een warmtefront.

Nieuw actief front
Nieuw actief front

Woensdag-vrijdag stormgeweld (Poeder Alert#8)

In de nacht naar woensdag begint het intensief te sneeuwen in de Franse Zuidalpen (lees hier wat de Franse Noord- en Zuidalpen zijn) en aan de zuidkant van de Alpen. Aan de noordkant van de Alpen staat er dan een zuidföhn en wordt de nacht zeer mild. Aan de zuidkant van de Alpen sneeuwt het vanaf zo’n 500 tot 1000 meter, waarbij de hoeveelheden met name in de Italiaanse Alpen in de loop van de ochtend flink kunnen oplopen. Reken op zo’n 30-70, lokaal 90 cm tegen donderdagochtend.

Tegelijkertijd stroomt in de loop van de ochtend koude lucht vanuit het noordwesten de Alpen in en begint het in de Franse Noordalpen en later ook in de rest van de Noordalpen te sneeuwen. Reken ook daar op zo’n 20-50 cm verse sneeuw. In combinatie met het dikke sneeuwdek dat er al overal ligt wordt de donderdag een poederdag.

Want de donderdag klaart het tijdelijk op en is er voldoende ruimte om van al die verse poeder te genieten. Het ziet er naar uit dat de gehele Alpen dan een poederdag hebben. Tijdens de kerstdagen volgt er nog een ‘where to go’ bericht met tips waar je de mooiste poeder gaat scoren.

Vrijdag volgt er dan een nieuw front vanuit het noordwesten met sneeuw voor de Franse Alpen en wel tot diep in de dalen. Het is nog eens koud en het wordt wederom een mooie poederdag waarbij je vanwege de aanhoudende sneeuwval het beste af bent in de bossen. In de loop van de zaterdag zou er dan een warmtefront in kunnen gaan stromen met regen tot grotere hoogte. Details en timing zijn nog grote vraagtekens. Deze kerstdagen volgt er een update.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur24 december 2017 · 16:53

Awesome, laat maar komen. Ik zit hier handenwrijvend aan het kerstdiner in Frankrijk straks. Als er nog iemand Isola of Limone gaat doen hoor ik het graag. Anders moet ik het weer in mijn eentje afkrassen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
barttoorn2Auteur24 december 2017 · 17:56

Thx weer Morris, zitten lekker in Cham, lekker zonnig en op berg warm, in dal koud de hele dag eigenlijk. Lag volgens de locals heel veel lekkere poeder 4 a 5 dagen geleden, nu wat korst boven en door wind heel hoog hard packed, laat die verse sneeuw maar komen (graag zonder wind :o))

Gevorderd
3zelAuteur25 december 2017 · 00:21

Vanaf dinsdag in de bossen van Courmayeur… de Morris 157 eindelijk es aan de ‘vin’ voelen

knowledge is powder
Beginner
Timsen91Auteur25 december 2017 · 09:53

Zijn er nog leuke ontwikkelingen die nieuwjaarsweek op de kaarten komen te staan? 5 januari mogen we weer.

Beginner
JW67Auteur25 december 2017 · 13:21
Beginner
JanWillem1965Auteur25 december 2017 · 17:24

Hier in La Plagne zelfs vandaag nog gemakkelijk verse poeder te vinden vlak naast de piste en tussen de bomen. In Les Arcs lijkt het veel meer afgekrast.
Zie hier ook minder brede skies dan in Les Arcs ?

Gevorderd
SamSamAuteur25 december 2017 · 22:10

Ziet er op dit moment precies naar uit dat noordalpen/westalpen noord een betere keuze zal zijn dan franse zuidalpen?

Toerist
AnoniemAuteur25 december 2017 · 22:47

Super bericht Morris. Wij vertrekken morgenvroeg maar nog geen idee naar waar. Ik wachtte nog wat op de “where to go”, maar zal zelf iets moeten prikken. Als ik het zo zie lijken Engelberg, Chamonix, Alpe d’Huez de winneaars mbt sneeuwval, maar van 27-29/12 kan je daar volgens mij weinig doen met bewolking en 0 zichtbaarheid door gebrek aan bomen.
Les Quatre Vallée en Avoriaz lijken me dan beter. Iemand tips?
We zoeken het in die richting daar we op doorreis zijn naar het zuiden. Oostenrijk en Italie is dus geen optie.

Expert
meteomorrisAuteur26 december 2017 · 09:02

@@PeterL
Courmayeur!

powfinder.com
Gevorderd
RuudvWAuteur26 december 2017 · 10:24

@@PeterL
Courmayeur!

meteomorris op 26 dec 2017 09:02

Twijfel, twijfel… vrij t/m oud & nieuw, dus ondanks de drukke en dure Alpen momenteel PA9 pakken, of toch de centjes op zak houden voor later in het seizoen ?

Gevorderd
BodoAuteur26 december 2017 · 10:29

Hi @@meteomorris,
Ken je de gebiedjes in de Auvergne ook? Er zijn een paar leuk bij: Le Lioran, SuperBesse. (Ik zit daar toevallig in de buurt komende dagen).
Het lijkt erop dat dit stormgeweld daar overheen gaat richting Alpen. De vraag is of het daar ook gaat dumpen? Poederdruk is 0 daar :-)
Grtz, Bodo

Expert
ieismAuteur26 december 2017 · 11:08

Le Lioran was ik een paar keer downhillen deze zomer, echt een leuk gebiedje. Zal me niks verbazen als daar ook wat sneeuw valt, maar of het ook echt genoeg is voor offpiste weet ik niet.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur26 december 2017 · 11:18

@@RuudvW zaterdag en zondag mild, zeer mild.
@@Bodo, donderdag zou kunnen, daarna weer snel mild.

Zie de nieuwe update: http://wepowder.com/nl/forum/topic/252068

powfinder.com
Beginner
JanWillem1965Auteur27 december 2017 · 09:35

Update: De poeder in La Plagne is vooral goed onder de 2000 meter.

Boven de 2700 meter vaak een gemeen dun ijzig laagje op de poeder. Dat wordt een vervelend laagje voor de nieuwe sneeuwval. Uitkijken op hoogte dus.

Beginner
JapserAuteur27 december 2017 · 10:37

Fohnt en dooit als een malle in Bad Gastein alle topliften dicht laat de sneeuw maar komen

Toerist
AnoniemAuteur1 januari 2018 · 14:19

@@PeterL
Courmayeur!

meteomorris op 26 dec 2017 09:02

Mercikes Morris! We zaten in Chamonix en het was zalig!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!