Studie Weerkaart

• brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 24 december 2017 · 17:05
    Dag iedereen,

Ik zie superveel handige informatie hier verschijnen en had graag jullie input gehad.
    Ik zou graag jullie advies krijgen over onderstaande weerkaart van st. Anton.
    Ik snap dat het nog ver in de toekomst is, maar ik zou de kaart willen benaderen alsof het 26/12 is, in het kader van deze oefening en je van 29/12 tot 02/01 in st. Anton bent. Andere factoren op de dag zelf spelen een grote rol, maar die informatie hebben we nog niet.

Over mezelf, heb de academy 1 gedaan, heb beperkte offpiste ervaring en zal op pad zijn met een gevorderde off piste maat, ik besef dat ik me op mellow terrein moet houden en alle valkuilen bewust moet overlopen en het lawine bericht dagelijks moet raadplegen.
    Heb superveel opgestoken van de academy en zou van dit topic een praktische oefening willen maken.

Nu wat ik zo zie:
    29/12 lijkt me een ideale poederdag en moet ik maken dat ik 's morgens op die eerste lift zit. De triebschnee van 27/12 zal nog een factor zijn, het zal zaak zijn de runs/lawinebericht goed te analyseren voor erin te duiken,wat je natuurlijk altijd moet doen.

30/12 lijkt me 'smorgens ok en in de namiddag door de sneeuwval de bomen wss moet opzoeken, alsook de schaduwhellingen beter geschikt zijn door opkomende sneeuwgrens.

31/12: de windkracht is zo hoog, alsook de temperatuur en de neerslag, dat als het gebied al opent ik gewoon op de piste beter blijf. Triebschnee onder een vers gevallen laag is het eerste dat me opkomt.

01/01: lijkt me ook een dag voor lage treeruns voor de sneeuwgrens omhoog komt.

02/02: de temperatuur ligt zo hoog dat de sneeuw zwaar zal zijn en de neerslag in regen naar beneden komt. Er zal niet zoveel poeder te vinden zijn, behalve op grote hoogte, als het zicht nog oké is.

Welke factoren moet ik meer bekijken?
    Welke dingen mis ik compleet?
    Is deze oefening totaal ondoenbaar door missende factoren,omdat het te ver in de toekomst is?

Als je het tot hier hebt volgehouden, alvast bedankt voor jullie bijdragen.

• meteomorris
    Expert
    meteomorris op 24 december 2017 · 20:29
    @brakkeman goede analyse. Hier kun je verder op doorbouwen. Het weer verandert van dag tot dag. Maar je analyse van vandaag is perfect. Je noemt ook treeruns. In het kader van je voorbereiding wellicht al een goed plan om die plekken op de berg te zoeken waar je niet te steil gaat en/of treeruns vindt.
    May the powder be with you.
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 24 december 2017 · 20:51
    @meteomorris, bedankt, ga ik zeker doen.
    Goed om bevestiging te krijgen dat ik op het juiste spoor zit.

Aanleiding was eigenlijk je laatste weerbericht,waarin je zegt dat je veel vragen in dm krijgt over het weer, waardoor ik het idee kreeg om een case studie te doen, zoals het hier soms wordt gedaan over een lawineongeval.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro