PA#8: eerst twee poederdagen, daarna regen en mild, 2018 begint met poeder

PA#8: eerst twee poederdagen, daarna regen en mild, 2018 begint met poeder

Het is in de nacht van dinsdag naar woensdag intens gaan sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen. De hoeveelheden die ik door krijg zijn nogal wisselend, maar varieren op dit moment al van 5 tot 30 cm verse sneeuw en het sneeuwt nog steeds aan de zuidkant. Tegelijkertijd blaast er nu een stevige föhnwind in Oostenrijk die met het binnenstromen van de koude lucht vanmiddag/vanavond wegvalt. Vanaf dat moment gaat het ook weer sneeuwen in de Franse Noordalpen en de rest van de Noordalpen. In dit bericht:

  • Van zuidstau naar noordweststau
  • Donderdag en vrijdag zijn poederdagen
  • Zaterdag sneeuwgrens richting de 2000-2200 meter, zondag veel wind en mild
  • 1 Januari is een nieuwe poederdag

Van zuidstau naar noordweststau

Gister beschreef ik al uitgebreid hoe het weer de komende dagen er uit gaat zien. Vandaag staat die voorspelling nog steeds met wat kleine detailwijzigingen. Lees hier nog even mijn bericht terug van gister. Zoals aangekondigd sneeuwt het nu intens aan de zuidkant van de Alpen. Onderstaand beelden van Puy Saint Vincent, Madesimo en San Domenico.

Omdat ik gister al uitgebreid de details beschreef onderstaand nog even de belangrijkste zaken voor woensdag en donderdag.

  • Woensdagochtend: de intense sneeuwval aan de zuidkant van de Alpen verplaatst zich richting het noordoosten van Italië, Slovenië en het zuiden van Oostenrijk (Karinthië en Ost-Tirol).
  • Woensdagmiddag: het sneeuwt nu intens aan de zuidkant van de Alpen (het noordoosten van Italië, Slovenië en het zuiden van Oostenrijk (Karinthië en Ost-Tirol)), waarbij de sneeuwval steeds meer er in slaagt tot over de Alpenhoofdkam van Oostenrijk te komen waardoor het ook gaat sneeuwen in het zuiden van Tirol en het Salzburgerland. Tegelijkertijd stroomt er een koufront de Franse Alpen in en het begint het daar opnieuw te sneeuwen in de Franse Noordalpen en het noorden van de Franse Zuidalpen. De sneeuwgrens zakt daarbij tot diep in de dalen.
  • Nacht woensdag naar donderdag: het sneeuwt nu volcontinue in de Franse Noordalpen, het noorden van de Franse Zuidalpen en de noordkant van de Alpen. Ook het grensgebied van Oostenrijk, Italië en Slovenië krijgen ook nog wat extra vers. De rest van de zuidalpen houden het droog en er steekt een gure noordenwind op. Het wordt koud, zeer koud.
  • Donderdagochtend: de sneeuwval aan de noordkant van de Alpen verplaatst zich meer en meer naar het oosten. In de zuidalpen en de Franse zuidalpen onstaat er ruimte voor de zon. Later op de dag ook in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland.
  • Vrijdag: start overal zonnig, maar al snel volgt er een nieuw front vanuit het westen. Dit wordt een actief warmtefront met in de middag al neerslag in de Franse Alpen, terwijl het dan nog zonnig is in het oosten. Op vrijdag vanwege de kou in de dalen nog sneeuw tot diep in de dalen, maar in de loop van de middag en avond stijgt de sneeuwgrens rap.
Warmtefront richting de Alpen
Warmtefront richting de Alpen

Poederalert#8: donderdag en vrijdag zijn poederdagen

Donderdag en vrijdag zijn poederdagen. Met de sneeuw van woensdag en donderdag is het goed poeder rijden en op veel plekken zijn de treeruns in shape. Tips voor de komende dagen zijn de volgende regio’s:

  • Franse Noordalpen
  • Het noorden van de Hautes Alpes
  • Het noorden van de Piemonte en natuurlijk de Aosta
  • Westelijk Wallis
  • Berner Oberland
  • Zentral- en OstSchweiz
  • Vorarlberg
  • Ost-Tirol
  • Lombardia
  • Trentino
  • De Hohe Tauern van het Salzburgerland
  • Alpi di Giulia
  • Het zuiden van Karinthië
  • Slovenië

De wind is daarbij een belangrijke factor. Zowel voor, tijdens als na de storm heeft het lokaal stevig gewaaid. Hierdoor is Triebschnee (windslabs) ontstaan die op veel plekken net onder de verse sneeuw ligt. Het is daarbij ook druk in veel gebieden en de poederstress lokaal stevig. Ga je de komende dagen poeder rijden:

  • Check dan je lokale lawinebericht en pas hier je plannen op aan
  • Rijd met lawinepieper, schep en sonde
  • Rijd met vrienden
  • En vergeet niet om plezier te hebben ;)

wePowder Pro’s: dank voor jullie support!!

Al jaren krijg ik dagelijks mailtjes, direct messages op wePowder en Facebook en appjesvan jullie vol met vragen: ‘Waarheen te gaan?’, "Wat is een retour d’est?', ‘Wat denk je dat de lange termijn gaat doen?’, ‘Waar kan ik treeruns vinden?’. ‘Ik ga naar Japan, hoe wordt het weer daar de komende twee weken?’. Maar ook regelmatig complimenten ‘Ik was nog nooit in dit gebied geweest, wat een openbaring’, ‘Super service, ga zo door!’ ‘Heel veel dank, we hebben de jackpot gescoord’ en soms zelfs flessen wijn aan de deur of uitnodigingen om bij een poederalert onderdak te vinden.

Sinds deze winter hebben we wePowder Pro. Wij geven je extra weer- en terreindata en jij doneert ons per jaar een bedrag waarvan je op veel plaatsen nog niet eens een dagpas kunt kopen. Daarvan kunnen wij onze service verder uitbereiden en hebben we een manier gevonden om je support aan ons uit te drukken. Al heel wat lezers van wePowder hebben dat gedaan en daar ben ik en het hele wePowder team je dankbaar voor. Wij kunnen daardoor dagelijks aan de bak om onze service nog beter te maken. Heel erg bedankt!

Ben je nog geen wePowder Pro maar gebruik je regelmatig de aanwijzigingen in mijn weerbericht of de services op wePowder? Met een upgrade naar wePowder Pro steun je ons, kun je je dankbaarheid kenbaar maken en rijd je ook nog eens vaker poeder. Alvast heel erg bedankt

Oh ja, heb je je nog nog ooit geregistreerd op wePowder dan kun je met je registratie wePowder Pro de eerste 7 dagen ook nog eens geheel gratis proberen zonder enige vorm van verplichting.

Zaterdag sneeuwgrens richting de 2000-2200 meter, zondag veel wind en mild

Zoals gemeld stroomt er vrijdag een warmtefront de Alpen in. Op bovenstaand kaartje nogmaals dat warmtefront. Na de lunch zorgt dit front al voor sneeuw in de Franse Alpen en breidt zich later op de dag uit naar Zwitserland en het westen van Oostenrijk. De sneeuwgrens klimt daarbij in de loop van de dag richting de 1600 meter misschien zelfs al wat hoger. Zaterdagochtend stroomt er nog warmere lucht de noordalpen in. Dan opnieuw neerslag met een sneeuwgrens die in de loop van de zaterdag in de Franse Noordalpen, Zwitserland en Oostenrijk misschien zelfs richting de 2000-2200 meter klimt. Op zondag wordt het droog en zeer mild, maar omdat er een nieuwe storm aan komt neemt de wind snel toe.

1 Januari is een nieuwe poederdag

Bovenstaand koufront (de blauwe lijn) wordt rond nieuwjaar in de Alpen verwacht. De timing is nog niet geheel zeker, maar wat zou het mooi zijn om met vers naar beneden dwarrelende sneeuwvlokken op het nieuwe jaar te mogen toasten. Daarna rap naar bed, want het heeft er alle schijn van dat 2018 direct start met een poederdag.

Voor de dagen erna staat er nog meer gekwakkel op de kaarten met stijgende en dalende sneeuwgrenzen. Daarover later deze week meer. Donderdag dus een poederdag. Dan geen update van mijn kant. Eerstvolgende update zal vrijdag zijn.

Stay stoked,
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
JapserAuteur27 december 2017 · 15:22

De fohn heeft stevig huis gehouden hier in Bas Gastein vol verwachting klopt ons hart naar de eerste vlokken https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/a8d93f73f36088e8bdffc5d097ab0b46_image.jpg?width=800

Expert
meteomorrisAuteur27 december 2017 · 16:09

@@Japser in de loop van de avond… ik vermoed overigens dat de komende uren sportgastein meer krijgt.

powfinder.com
Gevorderd
barttoorn2Auteur27 december 2017 · 17:30

Ik zal morgen en foto van mijn auto posten, althans dat wat je er nog van kan zien… dump in volle gang. #chamonix #argentiere om precies te zijn

Beginner
PoederBakkerAuteur27 december 2017 · 17:49

Zermatt vooralsnog een nogo :-( … too windy…

Gevorderd
Madelon ElbersAuteur27 december 2017 · 17:51

Morris, kun je aangeven in welk stuk van de alpen je op 1 jan poeder verwacht :-)?

Beginner
JespervzAuteur27 december 2017 · 19:00

Hier in St. Anton ook flinke wind gehad vandaag maar nu sneeuwt het!

Gevorderd
SamSamAuteur27 december 2017 · 20:42

In de Mauriënne al redelijk wat gevallen nu! Vragen ons wel af waar we de beschutting/bomen moeten zoeken morgen, 1e idee was valloire, maar dat zijn misschien vooral alpenweiden?

Gevorderd
Haas™Auteur27 december 2017 · 20:51

Hier ook begonnen met dumpen in Klosters ❄❄❄

Rex Monte - Amor Nix
Expert
meteomorrisAuteur27 december 2017 · 22:23

@@SamSam, je bent pro zie ik. Van de Maurienne vallei staan er heel veel routes bij de gebieden. Bijvoorbeeld Les Karrelis, Valfrejus.
@@melbers, waarschijnlijk het noordwesten.

powfinder.com
Gevorderd
3zelAuteur27 december 2017 · 23:10
knowledge is powder
Gevorderd
barttoorn2Auteur28 december 2017 · 08:26

Wat een dump, alles wit hier, liften niet open, auto was gisteren helemaal schoon, dus dan weet je het wel https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/2da6cf116bb16ee611a74838271c4996_3ffa0bf0_9e24_41ed_b0af_e8599637bf27.jpeg?width=800 #wootwoot wij zitten 2 minuten lopen van de Grands Montets lift in Argentière

Beginner
JapserAuteur28 december 2017 · 10:18

Hier in Bad Gastein slecht 15 max 20. cm denk dat de fohn het front lang heeft weten tegenhouden vanmiddag in Sport Gastein kijken have fun

Expert
ieismAuteur28 december 2017 · 11:06
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Willem2kAuteur28 december 2017 · 11:31

Hier in la plagne misschien een goeie 10 cm onder boomgrens. Het klaart nu op, dus zo eens boven kijken.

Schijnt nog meer sneeuw aan te komen, dus fingers crossed.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur28 december 2017 · 13:23

Lekker!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
AnoniemAuteur28 december 2017 · 17:13

Hier in Les Sybelles (Le Corbier) afgelopen nacht dik 50cm+ gevallen. Was een onwijs goede poeder-dag met de hele dag zon en erg rustig in het skigebied, dus zelfs naast de liften was aan het eind van de dag nog genoeg verse poeder te vinden. Ook koud genoeg zodat het morgen ook nog mooi is!

Beginner
FlorisAanstootAuteur28 december 2017 · 17:34

Sinds gisteravond in Kleinwalsertal 50cm+ gevallen. Vandaag in Ifen veel wind. Maar ook hier bijna niemand in het gebied en de hele dag poeder gereden op en naast de piste.

Gevorderd
3zelAuteur28 december 2017 · 18:08

Vandaag met gids op pad geweest in Courmayeur omdat alle treeruns compleet verspoord zijn. Door hevige wind is er moeilijk poeder te vinden. Heel veel hardpacked snow. Maar een gids vindt altijd poeder toch? ?

knowledge is powder
Gevorderd
Willem2kAuteur28 december 2017 · 19:08
Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
ardtAuteur28 december 2017 · 19:45

Het bos in La Thuile was goed te doen. 's middags kwam de zon erbij. Hogerop erg harde wind en koud.

Expert
ieismAuteur28 december 2017 · 19:51

Waar was iedereen nou? Nu moet ik morgen terug om de rest te versporen… https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/25df446f1dc1e0d3709cae7716bf1bc1_20171228_123831.jpg?width=800

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!