Roekeloos of fout in mijn analyse?

• ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 2 januari 2018 · 21:30

* Zou je de professionele reductiemethode toepassen en ga je uit van max 40 graden ipv 35, dan zou je de Mattun kunnen rijden met defensieve routekeuze in een kleine groep (RF 2 x 2 x 2)
    Ors op 2 jan 2018 10:33

Hou ook rekening dat defensief relatief is bij populaire/drukke routes. Vaak genoeg gezien dat je met een kleine groep voorzorgsmaatregelen neemt zoals afstand houden en er andere gasten vrolijk met z'n allen dezelfde hang in knallen die jij net 1 voor 1 wou doen.
  • Haas
    Expert
    Haas op 2 januari 2018 · 21:40
    Ijsbeer +1 Altijd opletten of er andere gasten zijn die je plannen, hoe voorzichtig ook, kunnen beïnvloeden.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Timsen91
    Beginner
    Timsen91 op 2 januari 2018 · 21:55

* Zou je de professionele reductiemethode toepassen en ga je uit van max 40 graden ipv 35, dan zou je de Mattun kunnen rijden met defensieve routekeuze in een kleine groep (RF 2 x 2 x 2)
    Ors op 2 jan 2018 10:33

Hou ook rekening dat defensief relatief is bij populaire/drukke routes. Vaak genoeg gezien dat je met een kleine groep voorzorgsmaatregelen neemt zoals afstand houden en er andere gasten vrolijk met z'n allen dezelfde hang in knallen die jij net 1 voor 1 wou doen.ijsbeer op 2 jan 2018 21:30

Wat doe je dan in zoon situatie? De groep laten gaan en daarna jullie nog steeds 1 voor 1 knallen of denken jullie dan gaan we ook maar gezamenlijk?

bericht aangepast door Timsen91 op 2 jan 2018 21:56
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 2 januari 2018 · 22:18
    Wat doe je dan in zoon situatie? De groep laten gaan en daarna jullie nog steeds 1 voor 1 knallen of denken jullie dan gaan we ook maar gezamenlijk? Timsen91 op 2 jan 2018 21:55

Sorry, heel flauw. Maar als je iemand anders van de brug ziet springen... Spring jij dan ook?
    bericht aangepast door Willem2k op 2 jan 2018 22:18 (4% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Berber
    Expert
    Berber op 2 januari 2018 · 22:21
    hihi @Haas
  • Haas
    Expert
    Haas op 2 januari 2018 · 22:59
    Wat doe je dan in zoon situatie? De groep laten gaan en daarna jullie nog steeds 1 voor 1 knallen of denken jullie dan gaan we ook maar gezamenlijk? Timsen91 op 2 jan 2018 21:55

Sorry, heel flauw. Maar als je iemand anders van de brug ziet springen... Spring jij dan ook?Willem2k op 2 jan 2018 22:18

Die vergelijking met die brug gaat m.i.
    Enigszins mank immers hadden we al besloten te springen... natuurlijk blijven we bij onze strategie en rijden 1 voor 1 danwel met afstanden. Als de mogelijkheid bestaat de andere (roekeloze)groep safe te laten passeren doen we dat. Er zijn echter situaties denkbaar waarin we plots allemaal in die ene open steile hang zitten... Daarom,en om andere situaties waarmee we wellicht van te voren geen rekening hebben (kunnen) houden is het raadzaam om aan de safeside te zitten met je risico bereidheid. 10 tegen 1 dat 'oude freeriders' niet steeds de limiet opzoeken.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 2 januari 2018 · 23:35
    Die vergelijking met die brug gaat m.i.
    Enigszins mank immers hadden we al besloten te springen... natuurlijk blijven we bij onze strategie en rijden 1 voor 1 danwel met afstanden. Als de mogelijkheid bestaat de andere (roekeloze)groep safe te laten passeren doen we dat. Er zijn echter situaties denkbaar waarin we plots allemaal in die ene open steile hang zitten... Daarom,en om andere situaties waarmee we wellicht van te voren geen rekening hebben (kunnen) houden is het raadzaam om aan de safeside te zitten met je risico bereidheid. 10 tegen 1 dat 'oude freeriders' niet steeds de limiet opzoeken.
    Haas op 2 jan 2018 22:59

Fair point @Haas. Wellicht was ik iets te kort door de bocht. Wat ik bedoelde te zeggen is: Als je andere mensen domme dingen ziet doen (met zn allen een hang in duiken), stop je dan zelf met nadenken en doe je wat zij doen (spring je ze achterna) ... Of blijf je bij je eigen plan? (In dit geval, veilig afstand houden.) Het lijkt me duidelijk dat de laatste optie -iig wat mij betreft- de voorkeur heeft.

Dat anderen jou eigen plan in de war schoppen kan natuurlijk inderdaad ook voorkomen. Die kans is in sommige situaties groter dan anderen, zie wat dat betreft mijn eerdere opmerking over St Anton. 😃

bericht aangepast door Willem2k op 2 jan 2018 23:38 (2% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 3 januari 2018 · 10:59
    Gisteren in Anton ook veel mensen gezien waarvan ik dacht "hmm, niet heel verstandig". Ze stappen zonder enige gear hellingen in die ik zelf niet zou doen op dat moment, gewoon omdat anderen het ook doen. Je ziet in een middag alles verspoord raken, dus de poederstress is groot. Maar als je dan ziet wat er boven die hellingen allemaal nog los kan komen, brr.
    powpowwowjippiajippieee
  • Kip
    Advanced
    Kip op 3 januari 2018 · 11:05
    Gisteren in Anton ook veel mensen gezien waarvan ik dacht "hmm, niet heel verstandig". Ze stappen zonder enige gear hellingen in die ik zelf niet zou doen op dat moment, gewoon omdat anderen het ook doen. Je ziet in een middag alles verspoord raken, dus de poederstress is groot. Maar als je dan ziet wat er boven die hellingen allemaal nog los kan komen, brr. QmaartenQ op 3 jan 2018 10:59

Zeker veel mensen zonder gear. Vaak ook vaders met kinderen. Vaak zijn het ook niet de beste skiërs waardoor de kans op vallen nog groter is.
    Ik denk niet dat de mensen bewust de fout in gaan. Maar echt gewoon geen idee hebben.
  • tigaman2
    Beginner
    tigaman2 op 5 januari 2018 · 08:26
    "Ik zou hem zeker viel befahren noemen, maar naast de acute situatie zijn er de afgelopen weken ook al meerdere hele grote gleitschneelawines in deze helling naar beneden gekomen, ......"

Gewoon, omdat ik het me afvraag.....maar als er al grote platen omlaag geschoven zijn, is dan de spanning niet uit het sneeuwdek?
    Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 5 januari 2018 · 08:38
    @tigaman2 ...ALLE spanning uit 't sneeuwdek? Je kan helaas niet zien of ruiken 'hoe' de binnenkant van het sneeuwdek er ergens bij ligt en of er nog meer ellende verstopt zit.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Haas
    Expert
    Haas op 5 januari 2018 · 08:38
    "Ik zou hem zeker viel befahren noemen, maar naast de acute situatie zijn er de afgelopen weken ook al meerdere hele grote gleitschneelawines in deze helling naar beneden gekomen, ......"

Gewoon, omdat ik het me afvraag.....maar als er al grote platen omlaag geschoven zijn, is dan de spanning niet uit het sneeuwdek?
    tigaman2 op 5 jan 2018 08:26

Het gaat hier om natte sneeuw (tot) op de bodem. Net als in het voorjaar kan afhankelijk van hoe nat het sneeuwdek is, de hele berg 'leeg' sliden. Probeer dus niet door afgegane gleitschnee lawinen heen te slalommen voordat de situatie zich heeft gestabiliseerd. Raadpleeg daarvoor het lawine bericht.
    bericht aangepast door Haas op 5 jan 2018 08:40

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro