De factor mens...

• KRovers
    Advanced
    KRovers op 6 januari 2018 · 01:59
    Bij het lezen van dit artikel gingen mijn tenen van ellende krullen. Het laat voor mij zeer goed zien hoe weinig sommige mensen snappen van de bergwereld waar ze hun vakantie willen vieren.
    Ik lees helemaal niets dat niet bij bergsport hoort, maar zijn zij nu echt verrast dat de vakantie niet is zoals in de folders?

https://www.ad.nl/buitenland/nederlands-gezin-heeft-louter-tegenslag-o...

Misschien dat ze ook nog een nominatie voor het pannenkoeken topic verdienen?
    Avalensemble!
  • Kip
    Advanced
    Kip op 6 januari 2018 · 07:12
    Ik snap niet waar je je druk om maakt. Dit zijn gewoon mensen die op de piste skiën. Met die verwachting gingen ze op vakantie en nu zitten ze opgesloten in hun huisje. I.m.o. komen ze in een redelijk uitzonderlijke situatie terecht door natuurgeweld. Ik heb het nooit meegemaakt, terwijl ik heel veel dagen in de Alpen heb doorgebracht. Ik snap dat die mensen balen dat hun vakantie over is.

Jij doet net alsof dat de mensen de K2 zijn gaan beklimmen en dat ze niet wisten waaraan ze zijn begonnen.
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 6 januari 2018 · 08:15
    Ik vind de quotes van de familie wel meevallen.
    Het dramasausje dat de redacteur erover heeft gegooid is dan wel weer jammer, zo is het een beetje een sensatieverhaaltje geworden.
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 6 januari 2018 · 09:50
    Eens, je moet even door de redactie heen lezen.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 6 januari 2018 · 10:43
    En de twitter quotes negeren 😎
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 6 januari 2018 · 11:12
    @Kip @Hessel @Rinus Ik snap dat deze mensen teleurgesteld zijn dat hun vakantie niet verloopt als gehoopt. Ik zie ook dat de redacteur voor de "sensatie" gaat. Wat ik vooral tussen de regels door lees is het verschil in perceptie tussen dit gezin / de redacteur en de bewoners van het gebied.

Het gaat op dit forum vaak over het gebrek aan juiste berichtgeving in de media over onze "gevaarlijke sport". Alsof we geen idee hebben wat we aan het doen zijn. Het gaat ook vaak over mensen die zonder de juiste uitrusting op plekken terecht komen waar ze beter niet hadden kunnen zijn.
    Het heeft natuurlijk helemaal geen zin om hier de factor "mens" aan te halen als onderdeel van de 3x3 methode op weg naar een off-piste tocht. Ik denk zeker niet dat ze de K2 aan het beklimmen zijn. Ze zijn wel in winterweer op weg gegaan naar een locatie in de bergen waar ook de reis daar naartoe, gewoon over de weg, door terrein gaat dat gevoelig is voor weersomstandigheden. Er waren duidelijke waarschuwingen voor de automobilist geweest om niet op weg te gaan. De weersverwachtingen waren ook vrij bijzonder.

Op dit forum gaat het vaak over inschattingen maken. En daar hoort dit ook bij. Natuurgeweld is inderdaad geen dagelijkse kost. Maar @Kip, ik neem aan dat je er in de Alpen wel rekening mee houdt. En dat inzicht miste ik in dit artikel.
    Het blijft voor mij apart dat de publieke opinie ten aanzien van goed voorbereide freeriders neigt naar "onverantwoordelijke gekken", terwijl een gezin dat gewoon op weg gaat en wel ziet waar het schip strandt op medeleven kan rekenen.
    Avalensemble!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 6 januari 2018 · 11:28
    @KRovers

Het blijft voor mij apart dat de publieke opinie ten aanzien van goed voorbereide freeriders neigt naar "onverantwoordelijke gekken", terwijl een gezin dat gewoon op weg gaat en wel ziet waar het schip strandt op medeleven kan rekenen. KRovers op 6 jan 2018 11:12

Ik snap je verbazing wel. Wij proberen al jaren de media voor te lichten, maar het landt niet echt. Mogelijk ook omdat een journalist/publieke opinie zich nu eenmaal beter kan identificeren met een gezin dat op vakantie gaat (omdat dat dichter bij hen staat), dan met een freerider die al dan niet goed voorbereid buiten de pistes gaat.

Identificatie met leidt vaker tot medeleven (het zou hen ook kunnen overkomen), onbekend met leidt vaak tot afgrijzen (wat een domme sukkels).
    May the powder be with you.
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 6 januari 2018 · 11:36
    Ik snap wat je bedoelt. Voor ons is het 'gemakkelijk' om door de redactie heen te lezen, terwijl de groep waarvoor dit bericht bedoeld is - de massa - daar waarschijnlijk niet doorheen kan lezen.

Het ligt gevoelsmatig in dezelfde straat als: alle openbaar vervoer moet het altijd doen, wat voor weer het ook is. Vroeger bleef je gewoon thuis als het ging ijzelen, nu 'moet het toch gewoon kunnen'?

Men is gewend geraakt aan maakbaarheid en controle en aan consumeren. Zoals je met het vliegtuig naar Tenerife gaat om op het strand te liggen (ik niet hoor), zo ga je ook op wintersport. Want 'daar is toch altijd goede sneeuw'?
  • doov
    Advanced
    doov op 6 januari 2018 · 13:08
    Wat doet hun hond daar eigenlijk?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 6 januari 2018 · 13:23
    Volgens mij gewoon 'shownieuws' niveau journalistiek. In tijd dat ik aan die kant van het land aan t werk was genoeg van dat soort dingen in elkaar zitten prutsen als editor ( ja, mijn kachel moest ook roken 😉 ) . AD komt er aardig bij in de buurt.
    Stel jezelf de volgende vragen: hoe kan de journalist aan de informatie komen? Ik vermoed dat hij gewoon een interessant twitter account heeft nagebeld en beet had. Dan de' goede 'manier van vragen stellen......

Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 7 januari 2018 · 15:49

Nou ja... 'T is in deze tijden ook een echte aanrader om eens iets over je heen te laten komen zonder je druk te maken.
    bericht aangepast door EmileHendrix op 7 jan 2018 15:50 (4% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro