PA#10: 1 tot 2 meter verse sneeuw

PA#10: 1 tot 2 meter verse sneeuw

Gister begon ik de dag met een verse espresso en vandaag is niet anders. Om er een cappucino van te maken hoef je enkel je kopje buiten het raam te steken en voor je het weet zit er een wit laagje op. Het dumpt ongekend in de Italiaanse Piemonte, de Aosta en de aangrenzende gebieden in Zwitserland (het zuiden van Wallis) en Frankrijk (Queyras, Haute Maurienne en Haute Tarentaise). Check hier het liveblog!

Gister was de sneeuwval zoals verwacht wat vochtiger maar afgelopen nacht stroomde er koudere lucht de Alpen in en de komende uren zal de sneeuw die er valt enkel kouder en losser worden. Na de lunch neemt de sneeuwval af in de Piemonte en verplaatst zich via de Lombardia richting het oosten van de Italiaanse Alpen. Vandaag zullen vanwege accuut lawinegevaar nog veel liften gesloten zijn, maar zulke sneeuwmassa’s zetten zich snel zodat morgen en overmorgen meer en meer liften open gaan. Het blijft daarbij koud genoeg om de sneeuw vers te houden. Als je tijd hebt zou ik nu direct in de auto stappen. Dit is het treerun alert waar je warm van wordt. Ik wel tenminste. In dit bericht:

  • 1 tot 2 meter verse sneeuw
  • Van (zuid)oost naar zuid
  • Sneeuwval trekt weg en het blijft koud
  • PA#10: Where to go?
  • Mild en föhnig in de rest van de Alpen
  • Vanaf woensdag zonnig in het zuiden, restwolken en wat vlokken in het noorden
  • Weekend een nieuwe storm?

1 tot 2 meter verse sneeuw

Sinds zondagmiddag dumpt het in ongekend in de Italiaanse Piemonte, de Aosta en de aangrenzende gebieden in Zwitserland (het zuiden van Wallis) en Frankrijk (Queyras, Haute Maurienne en Haute Tarentaise). Zoals ik gister al schreef neem ik tegenwoordig niet vaak meer het woord dump in de mond, maar dit is een dump.

In bovenstaand videoweerbericht van vrijdag leg ik je vanaf 2:34 uit waarom het nu zo intens dumpt. In het kort: een storm die in eerste instantie boven Spanje lag trekt zeer langzaam richting de Alpen. In eerste instantie zorgt dat voor een zuidoostelijke stroming. Hoewel de aangevoerde lucht warm is en veel vocht bevat zorgt de botsing met de zuidkant van de Alpen voor een rappe afkoeling. De combinatie van intense neerslag en snel stijgend gebergte zorgt voor voldoende orografische afkoeling om de sneeuwgrens aan de zuidkant van de Alpen te laten dalen tot zo’n 1200-1500 meter. Maar daarbij ligt het nulgradenniveau honderden meters hoger. De sneeuw is in eerste instantie dan ook vochtig tot grote hoogte. Maar wordt door de voortgaande orografische afkoeling steeds droger omdat de temperatuur ter plekke daalt.

Tegelijkertijd zien we die zware wolken over de Alpenhoofdkam heenkruipen. Normaal komen ze niet zo ver, maar omdat het relatief warm is en ze veel vocht bevatten komen ze relatief diep zuidelijke Wallis, de Queyras, de Haute Maurienne en Haute Tarentaise in. Hier zit nog wat koude lucht in nauwe dalen en ook hier sneeuwt het daardoor intens. Op maandag sneeuwt het zo hard dat in de Piemonte en de aangrenzende gebieden het lawinegevaar naar 5 gaat. Al de tweede keer in 2018 en dat is zeer, zeer exceptioneel. In een extra artikel wijzen we je maandag al op de enorme sneeuwval. Onderstaand nog wat extra beelden.

Bardonecchia
Bardonecchia

Vorige week viel er al veel sneeuw in Tignes en Val d’Isere en daar kwamen de wolken ook over de hoofdkam gekropen. De combinatie van sneeuw van vorige week (Tignes ligt boven de 2000 meter en zag vooral sneeuw en weinig regen) en de sneeuw van nu zorgt voor onbegaanbare voetpaden.

Spot de lantaarnpaal
Spot de lantaarnpaal

Sinds zondagmiddag is er al 1 tot 2 meter sneeuw gevallen. Lokaal waarschijnlijk meer. Vogens de meetstationnen is het sneeuwdek boven de 1900 meter een tot anderhalve meter dikker geworden, wat in de praktijk (zeker vanwege de zwaardere sneeuw bij aanvang) betekent dat er veel plaatsen zeker zo’n 1,5 tot 2 meter sneeuw is gevallen. Lees ook even dit artikel om te begrijpen waarom sneeuw die valt langzaam inklinkt.

160 cm dikker sneeuwdek in Via Lattea
160 cm dikker sneeuwdek in Via Lattea

Onderstaande diagram laat goed zien wat we in dit artikel uitleggen. Sinds zondag viel er 23 + 76 + 113 = 212 cm verse sneeuw. Tegelijkertijd groeide het sneeuwdek van 228 naar 354 cm. Ofwel het sneeuwdek werd ‘slechts’ 126 cm dikker. De sneeuw die valt klinkt kortom altijd een beetje in. Bovenstaande diagram kun je overigens hier vinden. Het is een meetstation in het zuidoosten van Wallis, niet ver van de Simplon pas.

212 cm verse sneeuw
212 cm verse sneeuw

In de kerngebieden viel dus een flinke bak sneeuw, in de nacht naar dinsdag sneeuwde het nog door, maar met het binnenstromen van nog meer koude lucht en dientengevolge het draaien van de aanvoerrichting van oost naar zuidoost tit zuid werd de sneeuwval minder intens en begon het afgelopen nacht ook te sneeuwen in de Franse zuidalpen.

Een retour d’est? Nee, niet volgens het boekje

Is dit nu een retour d’est? Ja en Nee. Ja, want de sneeuwwolken komen binnen vanuit het oosten. Maar het is geen echte retour d’est. In dit artikel heb ik uitgebreid beschreven wat een retour d’est is. Daarin lees je het volgende:

Le Retour d’Est is een Frans benaming voor een fenomeen dat zich gek genoeg vooral voordoet in de Italiaanse Piemonte. Letterlijk vertaald betekent het een terugkeer uit het oosten. De echte Retour d’Est ontstaat als koude lucht via de Rhône vallei en de Franse Alpen zijn weg vindt naar de golf van Genua. Eenmaal daar gearriveerd komt de polaire lucht in botsing met de (relatief) warme en vochtige lucht boven de Méditerranée en onstaat er een vaak kleine, maar soms o zo venijnige stormdepressie. Ook wel het Genua laag genaamd.

Bij de storm van zondag tot en met vandaag is er geen sprake van een terugkeer uit het oosten en al zeker geen Genua laag. Dit was een grote depressie boven Spanje die een omvangrijke zuidelijke stroming op gang bracht. Een situatie waarbij de jetstream met een zuidoostelijke invalshoek vol op de Piemonte botste. Dat is uniek en zien we zeer, zeer zelden. Dat de media er de naam Retour d’Est aangeeft is leuk, maar dat is het in feite niet. Dat blijkt ook uit de sneeuwval van afgelopen nacht en nu in de Franse Zuidalpen. Op nadering van de stomrdepressie vanuit Spanje is de wind gaan krimpen en van zuidoost naar zuid gedraaid.

Jetstream draait naar zuidwest
Jetstream draait naar zuidwest
Koufront trekt vanuit zuidwesten de Franse Zuidalpen in
Koufront trekt vanuit zuidwesten de Franse Zuidalpen in

Kortom, een zeer straffe jetstream die vol op de Alpen beukte zorgde in de Alpen vanwege de stormdepressie boven Spanje voor een zuidoostelijke stroming van jewelste waarbij wolken full force tegen de Alpen worden aangedrukt en worden gedwongen leeg te sneeuwen. Door orografische afkoeling daalde de sneeuwgrens rap en in de nacht naar donderdag kwam daar een koufront overheen. Een unieke situatie, want een jetstreamkoers als deze zien we niet vaak (bekijk ook nog even mijn videoweerbericht van vrijdag als je het niet helemaal kunt volgen). Heb je vragen naar aanleiding hiervan? Wil je het beter begrijpen? Shoot! Ik beantwoord ze graag.

Support wePowder, word wePowder Pro

Sinds deze winter hebben we wePowder Pro. Wij geven je extra weer- en terreindata en jij doneert ons per jaar een bedrag (€ 25,08 per jaar) waarvan je op veel plaatsen nog niet eens een dagpas kunt kopen. Daarvan kunnen wij onze service verder uitbereiden en hebben we een manier gevonden om je support aan ons uit te drukken. Al heel wat lezers van wePowder hebben dat gedaan en daar ben ik en het hele wePowder team je dankbaar voor. Wij kunnen daardoor dagelijks aan de bak om onze service nog beter te maken. Heel erg bedankt!

Ben je nog geen wePowder Pro maar gebruik je regelmatig de aanwijzigingen in mijn weerbericht of de services op wePowder? Met een upgrade naar wePowder Pro steun je ons, kun je je dankbaarheid kenbaar maken, rijd je ook nog eens vaker poeder en heb je je eerste Karma punten voor 2018 al verdient. Alvast heel erg bedankt

Oh ja, heb je je nog nog ooit geregistreerd op wePowder dan kun je met je registratie wePowder Pro de eerste 7 dagen ook nog eens geheel gratis proberen zonder enige vorm van verplichting.

Van (zuid)oost naar zuid

De jetstream begint kortom zijn grip op de Alpen te verliezen en trekt weg naar het oosten. De enorme stormdepressie lost langzaam op en afgelopen nacht ruimde de wind van zuidoost naar zuidwest zodat de sneeuw langzaam gaat afnemen in de Piemonte en het ook begon te sneeuwen in de Franse Zuidalpen, de Lombardia en later ook het noordoosten van de Alpen. Omdat de jetstream nu rap wegtrekt naar het oosten neemt de neerslagintensiteit ook snel af.

Tegelijkertijd komen de Alpen in de koudere lucht te liggen. De aanvoer van milde lucht vanuit de Sahara is gestopt en de lucht die nu binnenstroomt zorgde zondag voor sneeuw in Spanje. Het wordt koeler en de sneeuw die nu valt is licht, koud en gortdroog. Een typische koud op warm storm. De ideale combinatie voor een poederalert. Lees maar eens dit artikel: deze dump scoort in de westelijke Piemonte op 5 van de 5 punten. Een ideale storm dus. Weliswaar is er heel veel sneeuw gevallen, maar het voordeel van heel veel sneeuw is dat deze zich sneller zet door zijn eigen massa.

PA#10: Where to go?

Afgelopen vrijdag publiceerde ik al een lijst met tips waarheen te gaan. Die lijst klopt nog steeds. Wil je poeder scoren, lees dan even dit artikel en je weet precies waarheen te gaan. Tot en met vandaag dus sneeuw, daarna gaat het opklaren.

Ik heb nog wel wat aanvullingen bij de keuze van je gebied:

  • Rijd vandaag vooral op de geopende pistes
  • Kies voor gebieden met veel treeruns. In de bossen en lager op de berg stond minder wind
  • Blijf weg van die delen van de berg waar grotere open en steile wanden boven zitten die zijn nu extreem lawinegevaarlijk
  • Luister naar de pisteurs!

Vanaf woensdag zal het sneeuwdek zich rap gaan zetten vanwege de massa van het sneeuwdek. Daarnaast wordt het zonnig en de wind valt weg. Tot aan komend weekend wordt het heerlijk poeder rijden in de bossen, mits je je verstand gebruikt en geen dingen doet die ik ook niet zou doen.

Vanaf woensdag zonnig in het zuiden, restwolken en wat vlokken in het noorden

Vanaf woensdag komt er definitief een einde aan de zuidelijke stroming, koude lucht stroomt de Alpen in en wolken en zon wisselen elkaar af. Mogelijk wat lichte sneeuwval en restwolken in het noorden, maar vooral heel veel zon in de gebieden waar het nu nog sneeuwt.

Weekend een nieuwe storm?

Komend weekend volgt er een nieuwe storm, maar de vraag is hoe krachtig deze gaat worden en in hoeverre deze de Alpen bereikt. Vooarlsnog wordt daarbij het volgende berekend:

  • allereerst wat sneeuw voor de Italiaanse Alpen. Sweetspot en intensiteit is nog even afwachten. Voorlopig Piemonte en Lombardia
  • daarna zijn er twee scenario’s. 1. Het blijft sneeuwen in het zuiden, 2. Er volgt een sneeuwsandwich met sneeuw voor de gehele Alpen.

Zo, mijn espresso is een cappucino geworden. Geniet van poederalert#10, maar blijf nadenken en respecteer het als sommige infrastructuur tijdelijk minder draait. We hebben te maken met een exceptionele storm die je later deze week genoeg poederplezier gaat opleveren.

Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
paddyodenneboomAuteur9 januari 2018 · 13:31

Helaas gemist … maar blijft gaaf om te lezen Morris ;)

verslaafd aan wit goud!
Toerist
TezeAuteur9 januari 2018 · 16:33

@@meteomorris
@@sportgillie

Hoeveel sportgillie is er afgelopen dagen gevallen? 1,5 of 2 ?

Gevorderd
DutchessAuteur9 januari 2018 · 17:04

Ik denk een slordige 3 en een half!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
SportGillieproAuteur9 januari 2018 · 23:57

@@meteomorris
@@sportgillie

Hoeveel sportgillie is er afgelopen dagen gevallen? 1,5 of 2 ?

Teze op 9 jan 2018 16:33


1? 2? 3? Ik ben de tel kwijt… VEEEEEEEEEEEEEEELLLL!!!

Live to ride, ride to live
Gevorderd
MichCAuteur10 januari 2018 · 00:30

Idd lekkere lectuur ?
Binnen 1,5 week nr Sestrière, ik ga voor scenario 1 ?

Gevorderd
koen_djfistelAuteur10 januari 2018 · 18:29

enige weekendtips ?

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!