Iemand ervaring met aanmelden lawine airbag bij KLM?

• svenk
    Advanced
    svenk op 10 januari 2018 · 22:41
    Heeft er iemand ervaring met KLM en lawinerugzakken? Met de KLM servicedesk kom ik er niet uit.

KLM geeft in de bagage regels aan dat een lawinerugzak aangemeld dient te worden:

"U mag een lawinerugzak meenemen in plaats van een stuk hand- of (extra gereserveerde) ruimbagage, of verpakt in uw hand- of ruimbagage. Het vervoer hiervan moet u wel altijd telefonisch reserveren."

De servicedesk vraagt het vervoer van een rugzak intern binnen KLM aan. De aanvraag moet worden goedgekeurd alvorens deze mag worden vervoerd. Voor de aanvraag heeft KLM gegevens nodig maar de servicedesk zelf heeft geen idee welke... aarghh. Ze gaan het nu intern na, waarna ik morgen wordt teruggebeld.

Met Transavia had ik dit nooit tot en met vorig jaar. Is dit nieuw? Alleen KLM? Wie heeft hier ervaring mee?
    If in doubt, don't go out!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 10 januari 2018 · 23:06
    Ja. Gewoon niet aanvragen. Roept alleen maar vragen op.

Cylinder en trigger in check-in. En tas zelf mee als handbagage.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • svenk
    Advanced
    svenk op 10 januari 2018 · 23:17
    Tnx Arjen, En tas als ruimbagage? Daar ervaring mee? Zo doe ik t altijd bij Trans...
    If in doubt, don't go out!
  • arthurv
    Advanced
    arthurv op 11 januari 2018 · 08:01
    Paar dagen geleden 2 airbags aangemeld als handbaggage bij KLM, 1x cylinder (Alpride), 1x elektrisch (Jetforce). Telefoontje van 2 minuten, geen probleem en dank voor het doorgeven.
  • Oldskool
    Advanced
    Oldskool op 11 januari 2018 · 08:25
    Mijn ervaringen gelijk aan Arjen:

Niet aangeven, en patroon in Check-in bagage.
    JW
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 11 januari 2018 · 09:04
    Is er ook niet een formulier met daarop de internationale regels mbt vervoer van de lawine airbag rugzak?
  • norwalk
    Beginner
    norwalk op 11 januari 2018 · 21:48
    Op terugweg is op Sapporo bijna de hele groep tegengehouden. Juist die zonder aanmelding vooraf.
    bericht aangepast door norwalk op 11 jan 2018 22:05 (9% bewerkt)
  • dick
    Advanced
    dick op 11 januari 2018 · 22:27
    Vorig jaar even KLM gebeld om aan het te melden. Tas en cilinder ontkoppeld in de ruimbagage gedaan en met formulier erbij.
    Uiteindelijk zijn ze voor niets mee naar Canada gegaan, want hele week zonder rugzak poeder geskied...
    --
  • Bros
    Advanced
    Bros op 12 januari 2018 · 08:53
    Onlangs wel aangemeld. Persoonlijk reis ik relaxter als het geregeld is. Lang in de wacht om klm te pakken te krijgen. Aanmelden moet minstens 3-4 dagen van te voren. Uiteindelijk wel netjes een mail met bevestiging. Bij inchecken ook gezegd dat ik met airbag reis. Terug vanuit Frankrijk daarom tas bij fragile/oversized ingecheckt.
    Bros
  • ArjanK2
    Advanced
    ArjanK2 op 12 januari 2018 · 12:47
    Op de heenweg is de beste aanpak m.i. niet melden, en cilinder + trigger in je ruim baggage (persoonlijk doe ik altijd een plastic zakje, maar daarop vastgeplakt het IATA formulier, en dan omcirkeld de clausule inzake ABS). Gaat altijd goed.

Op de terugweg, ligt eraan. Als je vanaf "sneeuwbestemmingen" vliegt, bv Geneve/Vancouver etc, dan idem heenreis. Personeel daar is het gewend, gaat allemaal prima en scheelt je bellen.

Maar zelf bv vanuit Japan veel gezeik gehad. Ze konden het Engelse IATA formulier niet lezen, en we bleven vast staan (of cilinder inleveren). Ze schijnen er in meerdere talen te zijn, die formulieren... Of daar zou je aanmelden wel kunnen overwegen. Dat is nuttig als ze nog nooit een ABS gezien hebben.
  • holi4
    Tourist
    holi4 op 12 februari 2018 · 18:01
    @ ArjanK2 : welk formulier van IATA voeg jij bij? Ik kan op de site alleen 'shipper's declaration for dangerous goods' vinden en vroeg me af of jij wellicht een formulier kent dat specifiek voor passagiers bedoeld is (de regels mbt de backpack heb ik ook gevonden: art 2.3.4.3). Thanks alvast!
  • meteomorris
    Expert
  • holi4
    Tourist
    holi4 op 12 februari 2018 · 19:10
    @meteomorris thanks!
  • Jeroen123456789
    Beginner
    Jeroen123456789 op 12 februari 2018 · 22:08
    Ik ben onlangs naar Calgary gevlogen met m’n ABS als handbagage (incl trigger en cylinder).
    Via Facebook Messenger (maar Twitter of Whatsapp kan ook) KLM gevraagd om dit voor me aan te melden. De gevraagde info heb ik van de datasheets zoals op de ABS website te vinden is.

Op Schiphol geen enkel probleem of vragen gekregen. Calgary was daarentegen een ander verhaal. Volgens mevrouw mocht de cylinder absoluut niet mee. Een resoluut “echt wel, ik heb airline approval” was nog niet helemaal voldoende maar na het laten zien van de geprinte correspondentie werd de supervisor gehaald die een verlossend belletje naar KLM deed.

Gezien het feit dat het makkelijk communiceren is met KLM en het geen moeite kost zal ik de volgende keer het weer zo doen. Het Security personeel is niet aangenomen om mee te denken en het gezanik wat ik frequent heb om de tandpasta mee te krijgen is voldoende om m’n KLM approval geprint mee te nemen.

KLM:
    Wij zullen een speciale aanvraag hiervoor moeten doen bij onze Speciale Reserveringen afdeling. We hebben hiervoor nog wat aanvullende gegevens nodig:
    - compressed gas division:
    - pyrotechnic trigger mechanism division:
    - in geval van explosieven, het gewicht van de explosieven:
    Zodra wij deze aanvullende gegevens hebben, zullen wij de aanvraag voor je indienen. Het kan dan vervolgens tot 72 uur duren voordat deze goedgekeurd is. Je kunt de aanvraag via Mijn Reis: passagiersgegevens > speciale services.

ABS Lawine Airbag
    Compressed Gas Division 2.2 / Activation handle pyrotechnic Division 1.4S

ABS Lawine Airbag
    Carbon cartridge
    Content: 235ml (Division 2.2)
    Filling: N2 (nitrogen)
    Filling Pressure: 340bar
    Testing Pressure: 510bar
    Cracking Pressure: >1020bar
    Material: Carbon

ABS Trigger
    Content: 190mg (Division 1.4S)

The ABS Airbag System is equipped with a pressure relief value.
  • Jeroen123456789
    Beginner
    Jeroen123456789 op 12 februari 2018 · 22:11
    Ter volledigheid, als je geen Carbon cylinder hebt dan bovenstaande data niet gebruiken maar op de ABS website opzoeken. Zie link MeteoMorris in bericht hierboven.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro